«Поки я вчився літати, розбив два тренувальні дрони». Історія підприємця, що постачає в Україну очі для військових

Український підприємець та волонтер 24-річний Тимофій Соловйов ще до війни заснував компанію RC Store, яка спеціалізується на FPV-дронах. Він став людиною, яка фактично «відкрила двері» для FPV в Україну, бо одним з перших почав завозити ці дрони ще до того, як це стало мейнстримом.

Тимофій розповів dev.ua про свій шлях, а також про FPV-дрони, їхню цінність та особливості, як готують операторів дронів, скільки потрібно часу, щоб стати досвідченим пілотом і в чому особливості процесу. 

Залишити коментар
«Поки я вчився літати, розбив два тренувальні дрони». Історія підприємця, що постачає в Україну очі для військових

Український підприємець та волонтер 24-річний Тимофій Соловйов ще до війни заснував компанію RC Store, яка спеціалізується на FPV-дронах. Він став людиною, яка фактично «відкрила двері» для FPV в Україну, бо одним з перших почав завозити ці дрони ще до того, як це стало мейнстримом.

Тимофій розповів dev.ua про свій шлях, а також про FPV-дрони, їхню цінність та особливості, як готують операторів дронів, скільки потрібно часу, щоб стати досвідченим пілотом і в чому особливості процесу. 

Від хобі до бізнесу

Ще зі шкільного віку Тимофій захоплювався радіокерованими літаками, мріяв про іграшковий літак на пульті керування, а після школи «літав» на компʼютері через симулятор. 

Тимофій Соловйов, засновник компанії RC Store (Фото з особистого архіву)

Згодом сам став розробляти радіокеровані літаки та дрони зокрема і FPV. І часто стикався з ситуацією, коли падав літак чи ламалась якась деталь, що навіть елементарні комплектуючі він не міг купити в Україні, все доводилося замовляти з Китаю. Одного разу Тимофій замовив велику кількість деталей для літаків, а потім, коли побачив, що йому стільки не потрібно, вирішив решту продати. Запропоновані на дошці оголошення комплектуючі розлетілись за кілька днів.

«Тоді я зрозумів, що на продажі деталей можна заробляти», — згадує він.

Тимофій Соловйов (Фото з особистого архіву)

І у 2016-му, коли йому самому було 17 років, одразу після закінчення школи, заснував компанію RC Store. Створив спочатку сайт із дошкою оголошень, а пізніше й інтернет-магазин із продажу деталей для радіокерованих моделей.

Наполегливість згортає гори

Ще у 16 років, коли Тимофій зібрав свій перший FPV-дрон, він зрозумів, що ця сфера не дуже розвинена в Україні. Випадково подивившись на YouTube розпаковку дрона одного з офіційних представників китайського виробника дронів DJI, який привіз перші DJI в Україну, він захотів також отримати дилерство. Франшиза коштувала $20 000.

«Я діставав його в соцмережах і був впевнений, що зможу домовитись без цих $20 000, і з рештою він погодився дати мені цю франшизу, певно, просто з цікавості, що в мене вийде», — згадує Тимофій.

Тимофій Соловйов (Фото Instagram)

Так на початку 2017-го юнаку дали дилерство і він отримав можливість продавати дрони DJI в Україні. Перші спроби продажів були не дуже вдалими, але через кілька років цей напрямок у Тимофія злетів, він набрав команду, а з 2020 року додав ще власний імпорт китайських аксесуарів до дронів DJI. А наприкінці осені 2020 року почали також займатись продажами дронів Autel.

FPV-першопроходці

На кінець 2020 року почали набирати популярності FPV-дрони. Зʼявлялися відеоогляди від європейських та американських відеоблогерів, множилися запити, людей, які хотіли їх купити. 

Про FPV-дрони

FPV-дрони, або First Person View, дослівно «від першої особи», особливі тим, що, мають пристосування, за допомогою якого оператор бачить картинку з камери дрона за допомогою окулярів, а не з дисплея планшета. Ці дрони широко використовуються для розвідки, а також за допомогою пристосувань для скиду, з їхньою допомогою захисники мають змогу атакувати чи захищатись, прицільно з високою точністю скидаючи «корисний вантаж» на ворога.

Тимофій Соловйов з партією FPV-дронів для АЗОВців (Фото Instagram)

Але в Україні не було жодної компанії, яка б завозила навіть набір для початківця, щоб почати літати та ознайомитися з FPV. Тоді цей напрям почав розвивати Тимофій. Він почав із відеооглядів, які робив разом із друзями-відеоблогерами. Відеоролики набирали мільйонні перегляди. Згодом Тимофій почав укладати контракти з найвідомішими китайськими брендами, ставав їхнім дилером і завозив ці дрони в Україну.

«Ми розкрутили FPV-історію в Україні, вона стала дуже популярною. Люди купували навчальні дрони, вчились, знайомилися з ними, а потім купували вже професійні коптери», — говорить бізнесмен.

А потім почалася повномасштабна війна і дрони для військових стали необхідними.

Крила для захисників

Ще з початку заснування компанії до Тимофія неодноразово звертались військові з проханнями допомоги у закупівлях техніки з Китаю і юнак за можливістю намагався їм сприяти. Після 24 лютого він вирішив збирати дрони по дилерах в Європі. Після DJI та Autel, які були дуже популярні серед захисників, першість зайняли згодом безпілотники FPV. 

Що стосується FPV-дронів, то на початку повномасштабної війни одиниці військових вміли літати на них і взагалі розуміли, що це.

Тимофій Соловйов (Фото Instagram)

Компанія Тимофія стала представником бренду, який займає лідерство серед тренувальних дронів. Тому до них за допомогою у закупівлях звертаються школи дронів, пілоти та інструктори. 

Крім того, він майже 4 роки вчився на пілота в Українській школі пілотів. Вивчення теорії та 40 необхідних льотних годин у небі додали йому експертизу у розуміння конструкції та поведінки дронів у повітрі. 

Наприкінці 2023 Президент Володимир Зеленський пообіцяв, що Україна виробить 1 млн дронів. Але, як акцентує Ігор Копитін, член Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки, операторів на поставлену кількість дронів необхідно в рази більше. Крім того, наприкінці 2023 року Михайло Федоров анонсував пілотний проєкт «смартмобілізації», за якою військовозобовʼязані можуть самі обирати спеціальність, на яку захочуть мобілізуватись. Головна цінність проєкту, за словами міністра, у випадку з операторами дронів, якщо людина залишить заявку і пройде рекрутерів, тести та навчання, то вона точно потрапляє в роту ударних дронів і точно потрапляє на ту посаду, на яку вона мобілізувала себе. Проєкт перебуває на фінальному етапі. 

Як військові навчаються літати

А як проходить зараз навчання військових і що потрібно, щоб стати пілотом безпілотника?

На відміну від звичайних коптерів, наприклад Mavic від DJI, на FPV-дронах дуже важко навчитися літати, бо, за словами Тимофія, там зовсім інша фізика. Тому і процес навчання тут довший та складніший. Отже, як готують операторів дронів.

Загалом, щоб навчитися керувати дроном потрібно в середньому три місяці, далі — відточування навичок і вдосконалення роботи оператора.

Перші кроки у польотах захисники розпочинають із симулятора на компʼютері, куди встановлюється відповідна програма. Це виглядає, як комп’ютерна гра, до якої підключається апаратура керування. Так протягом 3–4 днів майбутні пілоти отримають загальне розуміння, як влаштована фізика дрона, польотів, керування тощо.

«Є пілоти, які вчилися без симуляторів, я, наприклад, але, поки вчився, то розбив два тренувальні дрони, тож простіше звернутися до якісного симулятора», — радить Тимофій.

Наступним кроком військові вивчають теорію — як влаштована апаратура керування, сам дрон, програма забезпечення та як працює зв’язок. Крім того, запамʼятовують базові запчастини дрона, з якими можуть стикнутися, зокрема, камера, відеопередавачі та їхні частоти й потужності, польотні контролери, мотори та інше.

«Вивчити FPV-дрон досконально досить складно, тому основне для військових — це навчитись літати», — говорить волонтер.

Третій крок — польоти на маленькому тренувальному дроні типу Tiny Whoop, до яких приступають на 4–5 день навчання. На цьому етапі процес навчання відрізняється в різних школах. Дехто обирає спочатку тренуватись в приміщенні: пролетіти біля певних предметів чи облетіти їх за вказаним маршрутом, залетіти у вікна тощо. В інших школах починають тренуватись одразу на вулиці, щоб вчитись враховувати вітер та інші зовнішні фактори. Завдання можуть бути різні: пролетіти крізь трубу або дерево. На тренувальних дронах вчать літати дуже низько, на висоті до півтора метра, бо на висоті дрон значно складніше вирівняти, щоб не перевернутись і нічого не зачепити. Так військові тренуються ще день-два.

Потім вже переходять до четвертого кроку — польоти на справжніх дронах типу Long Range. Це основна категорія дронів, які використовуються на війні. Насамперед вчаться правильно злітати. На цьому етапі школи також обирають різні способи навчання, наприклад, ганяються за автомобілями або вчать приземлятися на пікап. Одна з найголовніших навичок — навчитися керувати дроном так, щоб він рухався максимально плавно, це дасть змогу зекономити живлення і пролетіти довшу дистанцію.

Особливість посадки FPV-дронів в тому, що вони не мають датчиків знизу, які б допомагали й фіксували коптер, оператору потрібно максимально плавно та низько наблизитись до поверхні, а потім вимкнути живлення, щоб дрон опустився і мінімально вдарився. Уся стабілізація FPV-дронів повністю на 100% залежить від оператора.

«Найвищий пілотаж для оператора — залетіти в бліндаж противника через вікно чи через двері», — розповідає Тимофій.

Камікадзе чи скиди?

Щоб керувати дроном зі скидом, потрібно навчитися спочатку правильній технології зльоту. Спочатку операторів вчать злітати порожнім дроном, а вже потім — із додатковим вантажем, бо технологія польоту відрізняється.

«А коли до дрона чіпляється снаряд, там права на помилку немає взагалі», — каже Тимофій. 

Слід памʼятати про особливості звʼязку дронів. Більшість коптерів, які використовуються на фронті, працюю за допомогою аналогового звʼязку. Тобто, будь-яка людина, яка має монітор чи окуляри, може просканувати канали й за 15 секунд знайти канал дрона і подивитись його картинку. Небезпека в першу чергу полягає в тому, що ворог може побачити позиції військових, коли дрон повертається до оператора. 

До дронів із цифровим звʼязком не підключишся без доступу до самого дрона. Це убезпечує оператора. Саме ці дрони найчастіше використовують для систем скидів. Але це потребує особливої майстерності від оператора, щоб влучити, враховуючи швидкість дрона, інерцію тощо.

Тому в більшості випадків FPV-дрони використовують як камікадзе. Оператор коригує куди цей дрон повинен вилучити. Картинка, яку бачить пілот, схожа на зображення на старому кінескопному телевізорі, іноді зображення сніжить чи з’являються смуги перешкод. Крім того, коли працює РЕБ чи глушилки, то картинка в оператора може пропасти зовсім.

Що ще потрібно знати пілотам 

Стандартизованого підходу до підготовки пілотів зараз немає. Деякі школи додають до програми навчання операторів дронів інформацію про військову техніку та її види, щоб розуміти, куди ефективніше влучати — у водія чи двигун. Крім того, можуть вивчати тактику та стратегію ураження цілей.

У більшості шкіл оператори повинні скласти екзамен на володіння дроном, зокрема, злетіти, пролетіти певний маршрут чи виконати умовне завдання та приземлитись. Після закінчення курсу оператор дрона отримає сертифікат. Деякі школи можуть навіть відмовити військовому в отриманні сертифіката, якщо його навички недостатні. Але теоретичні знання наразі майже ніхто не перевіряє.

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Українські військові більше використовують FPV для ударів по російській техніці, а ворог — для ударів по позиціях. Результати дослідження застосувань FPV-дронів
Українські військові більше використовують FPV для ударів по російській техніці, а ворог — для ударів по позиціях. Результати дослідження застосувань FPV-дронів
По темi
Українські військові більше використовують FPV для ударів по російській техніці, а ворог — для ударів по позиціях. Результати дослідження застосувань FPV-дронів
Від собівартості одного дрона до ворожих диверсій. За що експерти й користувачі мережі критикують ініціативу Федорова щодо створення FPV вдома
Від собівартості одного дрона до ворожих диверсій. За що експерти й користувачі мережі критикують ініціативу Федорова щодо створення FPV вдома
По темi
Від собівартості одного дрона до ворожих диверсій. За що експерти й користувачі мережі критикують ініціативу Федорова щодо створення FPV вдома
Михайло Федоров закликає українців проходити курси та створювати FPV-дрони вдома
Михайло Федоров закликає українців проходити курси та створювати FPV-дрони вдома
По темi
Михайло Федоров закликає українців проходити курси та створювати FPV-дрони вдома
Айтівці збирають дрони. Велика добірка лайфхаків щодо створення FPV для ЗСУ своїми руками + рекомендації для пілотів
Айтівці збирають дрони. Велика добірка лайфхаків щодо створення FPV для ЗСУ своїми руками + рекомендації для пілотів
По темi
Айтівці збирають дрони. Велика добірка лайфхаків щодо створення FPV для ЗСУ своїми руками + рекомендації для пілотів
Ukrainian Underdogs до 2-ї річниці повномасштабного вторгнення росії.

Про малий і середній технологічний бізнес, заснований під час війни

Читайте також
Атлас зброї: Україні передали шведські танки Stridsvagn 122. Які ще танки отримали захисники та від кого
Атлас зброї: Україні передали шведські танки Stridsvagn 122. Які ще танки отримали захисники та від кого
Атлас зброї: Україні передали шведські танки Stridsvagn 122. Які ще танки отримали захисники та від кого
Швеція передала Україні 10 танків Stridsvagn 122 з українськими екіпажами, навченими у Швеції, пише «Європейська правда», посилаючись на пресслужбу Збройних сил Швеції.  Раніше ми збирали, які ще танки Україні вже передали інші країни. (текст від 29 липня 2022)
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Імовірно, 7 таких транспортних засобів прибудуть до України до кінця цього року, вони призначені для евакуації поранених. Інші очікуються у 2023 році — їх будуть використовувати для очищення доріг. Нагадуємо, що це за зброя і що вона вміє.
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Федеральне міністерство оборони Німеччини повідомило у Twitter, що у найближчі кілька тижнів Україні будуть передані чергові системи залпового вогню MARS II.  Раніше ми розповідали про те, які РСЗВ партнери надіслали на допомогу українським воїнам. Нагадуємо про це знову.  (Текст від 26 липня)
«У кращому разі це кінець 1990-х». NYT описав, чому російські ракети неточні, хто постачає мікрочипи ворогу та які системи озброєння може повторити навіть студент
«У кращому разі це кінець 1990-х». NYT описав, чому російські ракети неточні, хто постачає мікрочипи ворогу та які системи озброєння може повторити навіть студент
«У кращому разі це кінець 1990-х». NYT описав, чому російські ракети неточні, хто постачає мікрочипи ворогу та які системи озброєння може повторити навіть студент
Дослідники, які вивчали електроніку в новітніх російських крилатих ракетах та ударних гелікоптерах, були здивовані, виявивши технологію десятилітньої давності, використану в попередніх моделях, пише The New York Times. Розповідаємо, які висновки зробили американські дослідники стосовно зброї ворога. 

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.