«З Києва вивезли 160 фур техніки». Головне з інтерв'ю CEO Ajax Олександра Конотопського
В Forbes вийшло велике інтерв’ю із засновником компанії Ajax Systems Олександром Конотопським. Переказуємо головне.
В Forbes вийшло велике інтерв’ю із засновником компанії Ajax Systems Олександром Конотопським. Переказуємо головне.
В Forbes вийшло велике інтерв’ю із засновником компанії Ajax Systems Олександром Конотопським. Переказуємо головне.
Протягом двох тижнів з початку повномасштабної війни компанія вивезла з Києва 160 фур техніки. «Виробництво напівфабрикатів відновили в середині березня, повний цикл — 1 квітня», — говорить Конотопський. Компанія не розкриває місцезнаходження нового заводу з міркувань безпеки.
Така безпрецедентна швидкість релокації найбільшого в Україні виробництва електронних пристроїв дозволила планам Ajax «не помітити» війну. За вісім місяців бізнес зріс майже на 50%, компанія не втратила жодного замовника і не переносила запуск нових продуктів.
Ajax майже з моменту заснування був прибутковим, каже Конотопський, але власного капіталу не вистачало для експансії. У червні 2015 року Ajax Systems залучив $1 млн від венчурного фонду SMRK, підприємця Олександра Косована та інвестора Андрія Довженка.
У 2019-му Horizon Capital придбав міноритарну частку Ajax Systems за $10 млн. Продавцями виступили менеджмент Ajax і SMRK. Деталі угоди не розкриваються. Судячи з виписки з кіпрського реєстру, фонд оцінив тоді всю компанію у $75 млн. Поточні частки в компанії розподіляються так: у Конотопського понад 80%, у Horizon — менше ніж 15%, SMRK — менше за 5%, решта — фонд мотивації співробітників.
Конотопський з 2014 року будує бізнес-модель light assets, коли виробництво впродовж трьох місяців можна було перенести й розгорнути у будь-якій країні світу. За 8 місяців повномасштабної війни бізнес зріс майже на 50%, компанія не втратила жодного замовника і не переносила запуск нових продуктів.
Штат інженерів R&D-підрозділу — головна цінність компанії — зріс майже вдвічі, до 600 людей. У жовтні Ajax запустив виробництво на новому заводі в Туреччині, де планує працевлаштувати 400 людей. Підприємство доповнить два виробничі майданчики в Україні. План — довести частку виробництва в Україні до 50%.
Недавно була пропозиція щодо купівлі частки з огляду на оцінку в $700 млн, її відхилили всі акціонери. «Скільки коштує компанія — покаже наступний продаж акцій», — каже Конотопськй.
Троє інвестаналітиків, із якими спілкувався Forbes, оцінюють зараз компанію в $400–800 млн. Проти Ajax наразі грає падіння глобальних фондових ринків, мультиплікатори технологічних компаній погіршали мінімум на 30% з початку року.
Через 10 років після створення Ajax — найбільший виробник систем захисту від вторгнень у Європі — його продукт продається у 130 країнах. 2022-й витратили на підготовку до експансії: вивчали ринок, домовлялись із дистриб’юторами, набирали продавців, сертифікували пристрої.
Обсяг ринку Intrusion США і Канади Конотопський оцінює у $2 млрд — на 25% більший, ніж ринок ЄС і країн СНД, разом узятих. Країну поділили дві мегакомпанії — Johnson Controls (виторг у 2021 році — $23,7 млрд) та Resideo ($5,9 млрд). Наступний рік покаже, чи зможе компанія закріпитися на найбільшому світовому ринку охоронних систем США.