Блог

9 помилок під час створення та SEO-просування інтернет-магазину: як не нашкодити проєкту на старті 

Як SEO-фахівець агентства iMart з більш ніж 10-річним досвідом, я працювала з десятками комерційних проєктів, як українських, так і зарубіжних. За цей час я зібрала колекцію помилок, яких припускаються власники бізнесу під час запуску інтернет-магазинів. І часто ці помилки бувають фатальними: проєкт або зависає, або закривається. Їх можна було б уникнути, дотримуючись кількох простих правил. У цій статті я розповім про типові помилки в SEO під час запуску інтернет-магазину і як їм можна запобігти.

Створення сайту без ТЗ від SEO-фахівця

Для успішного просування проекту завжди потрібні технічні правки, які можуть зайняти час і коштувати чималих грошей. Іноді в роботу надходять сайти, доопрацювання яких коштує більше, ніж створення нового сайту. Наприклад, якщо для сайту було обрано повільну тему, то прискорити її роботу буде недешево і непросто. А швидкість сайту має вирішальне значення — без цього неможливо налаштувати платну рекламу з доступною ціною за клік, або провести ефективну SEO-оптимізацію.

Комі того, існує такий важливий аспект як перевірка і контроль роботи програмістів. Якщо розробника залучили до проєкту без наявності чіткого технічного завдання, на впровадження якого він офіційно погодився, то надалі довести наявність недоробок або помилок буде практично неможливо. Усі обговорення та домовленості телефоном або навіть у листуванні можуть бути витлумачені хибно і призвести до подальших конфліктів і затримок. Натомість ТЗ чітко описує поставлені завдання та критерії оцінки їхнього впровадження, що робить співпрацю між клієнтом, SEO-фахівцем і розробником прозорішою та ефективнішою.

Внесення змін до функціоналу сайту в процесі розробки

Найчастіше, вже після затвердження дизайну і функціоналу сайту, власники вирішують внести правки в проєкт, і роблять це неодноразово. І, хоча робота вже йде, розробник змушений різко змінювати курс і починати робити все по-іншому. Якщо таких правок багато, то це значно затягує розробку. Але найголовніше, що команда ризикує ніколи не побачити узгоджений з початку функціонал і дизайн, тому що окремі блоки і фрагменти сайту багаторазово переробляються відповідно до бажань клієнта.

Варто зазначити, що більша частина власників бізнесу неправильно оцінює ресурси, які потрібні на впровадження незначних, на їхню думку, змін. Найчастіше на реалізацію правок йде зовсім не кілька хвилин або навіть годин, а дні або тижні. У такий спосіб запуск постійно відкладається, власник незадоволений збільшеними витратами і відкладеними термінами, а проєкт може і не запуститися, або почати рооботу в «сирому» стані, що призводить до подальших проблем. 

Набагато ефективніше і швидше було б дозволити повністю завершити роботу над сайтом, оцінити його роботу і зовнішній вигляд, і вже потім змінювати окремі ділянки, які того вимагатимуть. 

Некоректна постановка завдань на старті проєкту

На етапі планування проєкту буває складно все передбачити все і побудувати чітку стратегію його розвитку. Особливо в сучасних умовах, коли все може змінитися буквально за один день. Однак варто оцінити проєкт за кількома важливими критеріями, щоб обрати правильну CMS. Наприклад, клієнт хоче сайт у форматі маркетплейсу, який передбачає тисячі й десятки тисяч товарів, але каже, що за рік у нього буде тільки близько 500 товарів. Ця суперечлива інформація в підсумку призведе до неправильно обраної CMS і подальших проблем — можна впертися в ліміти або недоліки системи, які потребуватимуть зміни движка, що, по суті, дорівнює створенню нового сайту.

Адже коли програміст чує, що потрібен маркетплейс, то зробить вибір на користь потужної CMS або запропонує дороге самописне рішення. А якщо клієнт сказав, що в нього буде всього 500 товарів, то розробник запропонує простішу систему, яка через рік може впертися в стелю своїх можливостей.

Щоб правильно вибрати CMS магазину, варто обговорити свої плани із залученими фахівцями і спільно вибрати відповідне рішення. Важливо переконатися, що всі причетні сторони розмовляють однією мовою, і правильно розуміють один одного, адже всі учасники процесу розуміють ситуацію зі свого погляду та досвіду. Крім того, я не рекомендую вдаватися в крайнощі, і брати найдешевше або невиправдано дороге рішення з непотрібними функціями.

Впровадження надлишкового функціоналу там, де достатньо мінімально робочого продукту (MVP)

Трапляється, що власники магазинів ускладнюють розв’язання завдання, залучаючи багато ресурсів і втрачаючи гроші, хоча існують простіші шляхи. Наприклад, у клієнта європейського магазину є гіпотеза, що якщо на картку товару додати пропозицію про безплатні консультації, то це стимулюватиме замовлення. Чи правильна ця гіпотеза, можна перевірити за допомогою простого лендингу. 

Однак клієнт обирає складну тікет-систему з кастомним дизайном і широким функціоналом, залучаючи багато ресурсів. Однак, якщо гіпотеза виявиться хибною, то гроші на впровадження функціонала будуть витрачені даремно, не кажучи про витрачений командою час.

Дорогий кастомний дизайн з метою збільшення продажів на старті проєкту 

Звісно, ситуації бувають різні, і якщо ваш бюджет і терміни дозволяють, або ніша вимагає заходити в неї з особливим дизайном, то таке рішення може бути виправданим. Однак у більшості випадків для власників бізнесу терміни мають значення, не кажучи про необхідність дотримуватися бюджету, а кастомний дизайн і його реалізація займають багато часу і коштують дорого. Новому бренду це може не принести вагомих переваг, але при цьому створити відчутний дефіцит фінансів на рекламні активності та просування, що гальмує повернення інвестицій.

За обмеженого бюджету рекомендується купити якісний шаблон сайту з високою швидкістю на популярній CMS, а заощаджений бюджет вкласти в просування і рекламу. Це набагато розумніше, ніж мати ефектний сайт, але нульовий трафік.

UX-правки нового проєкту з нульовим або низьким трафіком

Складно сперечатися з важливістю UX/UI для успішного просування проєкту онлайн. Але важливо враховувати деякі моменти. Коли йдеться про новий сайт, який тільки набирає позиції і майже не має трафіку, то оцінити наскільки погано або добре реалізовано UX просто неможливо, тому що у вас недостатньо даних для аналізу. Для об'єктивної оцінки цієї частини проєкту потрібно проводити A/B тестування, що не вийде зробити без достатнього трафіку. 

Ба більше, ефект від UX вимірюється часто не зростанням конверсій, а приростом замовлень на відсотки або частки відсотків. За маленького обсягу замовлень можна не побачити різниці. Тож покращувати щось на сайті, просто тому що ви щось побачили у конкурентів або вам суб'єктивно здається, що так буде краще — не варто, оскільки це навряд чи буде виправдано.

Я рекомендую спочатку попрацювати над залученням конверсійного трафіку, зібрати статистику, а вже потім покращувати UX/UI з урахуванням усіх наявних даних.

Радикальна зміна UX-дизайну картки товару без А/B тестування

Як йшлося вище, UX будується насамперед на перевірці гіпотез за допомогою А/B тестування, навіть за наявності даних про поведінку користувачів з Hotjar або Вебвізор. Такою є думка провідних фахівців у цьому напрямку. 

Під час А/B тестування поетапно вносять мінімальні зміни: наприклад, модифікують тільки один екран, після чого порівнюють стару і нову версії за показниками конверсії. Якщо нова версія показує помітний приріст, впроваджують цю правку і переходять до тестування наступного екрана. До того ж, можливе внесення змін не на весь екран, а тільки в окремі його елементи.

Однак, якщо повністю перемалювати дизайн і внести безліч змін, результат може бути як позитивним, так і негативним, і визначити конкретну причину невдачі буде складно, оскільки змін надто багато і всі одночасно.

Також не можна оцінювати ефективність правок, просто порівнюючи конверсії до і після змін дизайну, оскільки на результати можуть впливати сезонні зміни, погодні умови та інші чинники. Навіть якщо результати виявилися позитивними, це може бути спричинено зовнішніми трендами, а не поліпшенням дизайну. 

Якщо ж результати впроваджених UX-правок будуть негативними, то доведеться повертатися до попередньої версії дизайну, оскільки з’ясувати, що саме вплинуло негативно, буде неможливо. А це означає, що вся виконана робота з нового дизайну була марною, і ви просто витратили ваші ресурси даремно.

Таким чином, змінювати повністю картку товару, вносячи безліч правок одразу просто недоцільно. Логічно все робити згідно з перевіреними стратегіями — поетапно і на підставі об'єктивних даних.

Схвалення правок щодо редизайну сайту, що просувається, без SЕО-фахівця

Коли сайт активно просувається, він займає певні позиції в пошуковій видачі, і будь-які зміни, включно з дизайном, можуть вплинути на них, іноді навіть негативно. Редизайн особливо ризикований, оскільки в процесі його реалізації програмісти можуть упустити важливі аспекти SEO або випадково порушити функціональність. Замовник, зосереджений на візуальній стороні, може не помітити багато тонкощів пошукового просування.

Наприклад, після запуску оновленого сайту може з’ясуватися, що частина функціоналу не працює, відбулося дублювання сторінок або змінилися URL. Якщо під час зміни URL не налаштовано 301 редиректи, це призведе до втрати сторінок, які могли займати непогані позиції та мати зовнішні посилання. Все це не тільки негативно позначиться на позиціях сайту в пошукових системах, а й призведе до фінансових втрат.

Такі зміни неминуче спричиняють зниження позицій, і що масштабними є редизайн і зміни, то серйозніше падіння може статися. Важливо пам’ятати, що дизайн сайту впливає не тільки на його візуальне сприйняття, а й на SEO-просування.

Впровадження правок на робочий сайт перед вихідними та святами 

У хороших студіях розробки дотримуються правила: не вносити зміни в працюючий сайт напередодні вихідних. Навіть незначні коригування можуть містити помилки, і для їх виправлення потрібен робочий час. Якщо оновлення проводяться за мінімум один робочий день до вихідних, зазвичай цього часу достатньо для усунення всіх непередбачуваних проблем і тестування функціоналу.

Однак, якщо оновлення виконуються ввечері в п’ятницю, і наступні два дні є вихідними, можливість виправити помилки з’явиться не раніше понеділка. За цей час сайт може функціонувати з помилками, що веде до втрат грошей через непрацюючу рекламу або зниження SEO-позицій через некоректну роботу відповідних функцій. Відновлення позицій може зайняти значно більше часу, ніж тривалість самих вихідних, і часто виявляється більш проблематичним.

Ситуація ускладнюється, якщо зміни було внесено перед початком тривалих свят, наприклад, новорічних, а помилки виявилися вже після повернення на роботу. У такому разі проєкт може втратити значно більше, ніж за два звичайні вихідні дні. Тому візьміть за правило залишати пару робочих днів на тестування технічних правок на сайті.

Чи є секрет успіху? 

Звісно, неможливо перерахувати і описати всі помилки та проблеми, що виникають під час розроблення та запуску проєкту. Кожен бізнес індивідуальний і потребує особливого підходу. Однак, я сподіваюся, що ця стаття допоможе власникам там менеджерам бізнесів уникнути хоча б кількох поширених помилок під час запуску інтернет-магазинів. Планування, тестування і грамотний підхід до кожного етапу розробки та просування дають змогу досягти поставлених цілей і уникнути більшості поширених проблем.