Блог

Чи загрожує ринку інтернет-послуг апокаліпсис? Розвінчання деяких міфів про подорожчання після зміни системи оподаткування

У публічному просторі дуже активно обговорюється новина про масовий перехід інтернет-провайдерів зі спрощеної системи оподаткування на загальну. Якщо звертати увагу на яскраві заголовки, то на нас чекають жахливі жахи. Спробую зі свого погляду та знань ринку розвіяти деякі страхи.

«Інтернет подорожчає вдвічі, втричі», «інтернет по 600 доларів»

Гарні клікбейтні заголовки, відірвані від реальності. Для цього треба додати контексту структури ринку інтернет-провайдерів.

Є великі національні гравці: «Укртелеком», «Водафон (Вега)», «Київстар», DVL (Датагруп+Воля). Є великі та середні регіональні гравці (деякі з натяком на національний масштаб). І ось тут починаються нюанси. Саме ця категорія активно користується спрощенкою та всіма податковими перевагами. Тут пропоную інтерактивну частину:

  1. Згадайте назву великого інтернет-провайдера в будь-якому обласному центрі України. Тримайте її в голові.
  2. Спробуйте спрогнозувати, скільки може бути клієнтів у цієї компанії (10 000? 100 000?). Можу зробити підказку, як порахувати ринок: розділіть кількість населення міста із «Вікіпедії» на 3, а далі візьміть від цієї цифри 20–30% (частка ринку провайдера ікс, хоча деякі мають і 50%, але нам достатньо й консервативної оцінки).
  3. У відкритих джерелах спробуйте знайти цього провайдера. Або скористайтесь ось цим посиланням, якраз є свіжий звіт за 1 півріччя 2024 року. Та пошукайте провайдера, якого загадали в кроці 1, та цифру, яку порахували в кроці 2. У 90% випадках ви здивуєтесь, бо впізнаєте провайдера, але не впізнаєте кількість клієнтів. Або взагалі не знайдете.

Саме тут відбувається головна підміна понять. Понад 90% ринку — це ФОПи, які оптимізують податки. Вони не «світяться» зі старту цієї кризи, не дають публічні коментарі, бо викликати емпатію до провайдера на 100 000+ клієнтів складно. Повірити, що в такого провайдера немає ресурсу адмініструвати ПДВ — теж складно. Саме тому «прапором» кампанії є провайдер із Краматорська, який може викликати щирі емоції співчуття. Але давайте подумаємо разом: чи це головна проблема всіх прифронтових провайдерів, чи, може, усе ж окупанти? Коли населення міст через бомбардування зменшується на 80%, а прямі операційні витрати зростають через інфляцію, заміну мереж через обстріли, додаткові витрати на пальне через блекаути та кадровий голод — чи не це основні причини, чому біля лінії фронту закриваються чи потерпають провайдери?

Але повернемося до «оптимізаторів», які можливі їхні шляхи дій і чому не буде цін із «заголовків»:

  • Якщо демпінгували тарифом, то піднімуться «до ціни ринку» населеного пункту та перестануть отримувати unfair competitive advantage (нечесну ринкову перевагу).
  • Якщо тримали ціни «в ринку», а таких, до речі, багато, отримають меншу маржу та перестануть отримувати unfair competitive advantage.

Чи призведе це до якихось помітних тенденцій на ринку міст, де кількість гравців коливається від 3–4 до 30–40? Не думаю. Мій прогноз: жодних апокаліптичних змін чи бодай помітних коливань для користувачів (громадян та бізнесу) не буде. Конкуренція залишиться високою, що буде сприяти інвестиціям у якість і сервіс. А на ринок фіксованого інтернету й надалі впливатимуть війна та дефіцит на ринку праці.

Усі «великі» провайдери неякісні, а «маленькі» ФОПи — якісні

Ми («Укртелеком») — компанія з найбільшим покриттям сучасних оптичних мереж (GPON) в Україні, і хочу вам сказати, що багато наших нових клієнтів — це клієнти «маленьких» провайдерів та «оптимізаторів». Вони переходять до нас через причини «Якість» та «Енергонезалежність». Тож, як і всюди в житті, немає чорного та білого. NPS наших нових GPON-клієнтів у липні склав 68% (це дуже сильний показник). Відповідно, можу впевнено сказати — нові мережі національних провайдерів мають хороший відгук у клієнтів. Це для мене є головним показником.

Є ФОПи, які закрились. «Гетманцев знищив бізнес» 

Проаналізував кілька випадків, які були в публічній площині. Схема проста: ФОП закрився. Пост зради несеться інтернетом. Але фізично мережа нікуди не поділась, клієнти починають отримувати рахунки від нового ТОВ, який продовжує надавати послуги. У наших внутрішніх базах даних бачимо, що це той самий бренд для клієнта. Для клієнта не змінилося нічого.

«У селах тільки ФОПи й працюють» «Укртелеком» надає послуги в 3220 селах, переважно через GPON. Якщо назвете провайдера з більшими інвестиціями в українське село, я визнаю, що чиясь експертиза в розумінні сіл сильно краща та щиро послухаю інше бачення. Україна мала 95% покриття оптичними мережами до війни, показник, якому могли б позаздрити деякі країни ЄС. Монополії в селах зникали як явище ще до війни, і тренд зберігається. Уявити ситуацію, що в частині умовно мирної України масово закриються провайдери, важко. Якщо будуть такі поодинокі випадки (а такі траплялися й до війни), таке село швидко отримає нового провайдера з-поміж найбільш спритних або тих, хто був у сусідніх селах.

При цьому більший тиск на села створює не зміна системи оподаткування (1% впливу за моєю оцінкою), а демографія та війна (99% впливу).

Після цього рішення «великі» провайдери «скуплять» маленьких

Це жодним чином не пов’язано одне з одним. Великі провайдери періодично купують, але тільки «білі» бізнеси зі зрозумілою структурою. Купити мережу ФОПів може тільки інший «сірий» провайдер. Кейс із нашої практики: невеликий провайдер на кілька тисяч клієнтів вийшов з ініціативою продати мережу. Під час аудиту швидко зрозуміли, що на балансі виключно стіл, стілець і директор. Коли продавці почули, що ключова умова продажу — це «білий» варіант, провайдер одразу прокалькулював «обнал» прямо під час дзвінка в Teams. На цьому переговори звісно завершилися. Через пів року цього провайдера купив трохи більший регіональний гравець, якого явно не налякала історія «кешу на мільйони». Такий бізнес викликає в мене не менше негативних емоцій, ніж дядько з МСЕК, засипаний доларами — вони всі є частиною корупційної іржі, яка роз’їдає Державу зсередини.

Мій прогноз із цієї теми: тренд не зміниться. Періодично великі/середні «білі» будуть купувати середні/малі білі бізнеси, але це не більше десяти угод на рік по всій країні. З гучних угод будемо чути не більше однієї-двох на рік.

Ітогі подведьом ©. Апокаліпсис скасовується

Ну і не забувайте, Winter is coming, просто точно не буде. Якщо ще не маєте енергонезалежного інтернету — шукайте та підключайте вже, бо як тільки почнуть вимикати світло — знову будуть черги до енергонезалежних провайдерів. Збережіть нерви, підключіть енергонезалежний інтернет завтра в нас. Або не в нас, але зробіть це до блекаутів.

Якщо дочитали сюди й через це не випили каву — зекономлені кошти можна переказати на United 24 чи знайомому волонтеру. Це дійсно важливо.