Блог

Як підвищити безпеку онлайн-торгівлі та платежів — кейс UAPAY та OLX

Український e-commerce невпинно зростає попри усі труднощі. Завдяки спільній роботі UAPAY та OLX, у минуле відходить навіть одна з найбільших перепон — відсутність безпечної доставки та оплати. Як впровадження ескроу та інновації дають змогу відновити онлайн-економіку країни, розповідає Юлія Федосюк, CEO національного платіжного сервісу UAPAY. 

Україна — одна із найбільш «цифровізованих» та просунутих країн Європи. Особливими успіхами може відзначитись фінтех-індустрія. Наші банки та платіжні рішення дадуть фору західним конкурентам, а самі українці опановують технології швидше та ефективніше ніж в середньому по світу. Наприклад, шість із десяти безконтактних оплат в Україні — це цифрові оплати гаджетами з NFC, повідомляє MasterCard.

Платити смартфоном для нас — вже норма. Та це ще далеко не ліміт можливостей, які може запропонувати цифрова держава. Наступна тиха платіжна революція зараз відбувається у сегменті електронної торгівлі — ще одному проривному сегменті української економіки. До початку повномасштабної війни він зростав на 20% щорічно, випереджаючи майже усі інші галузі.

Але донедавна цей стрімкий розвиток все ж був суттєво сповільнений одним фактором — довірою. Українські P2P-маркетплейси, тобто майданчики, де користувачі можуть торгувати між собою, мали хронічну проблему із безпекою платежів. Покупець та продавець вдавалися до ризику, придумуючи схеми оплати, що влаштували б обидві сторони. Переживаємо ми не тільки за себе. 7 із 10 українців переймаються, що їхні близькі можуть стати жертвами онлайн-шахраїв, каже дослідження VISA.

Як це вдається змінити українським сервісам? У межах партнерства з OLX, ми впровадили міжнародну технологію Escrow на маркетплейсі — послугу OLX  Доставка. 

Ескроу рахунки — аж ніяк не новинка. Хоча історія цього принципу надходить ще до 19 сторіччя, їх перше інституціоналізоване використання прийшлось на період Великої Депресії у США. Зараз ескроу часто асоціюють із будівництвом, де такі рахунки захищають від «пірамідальних схем», бо забудовник отримує кошти тільки після здачі об'єкта. 

Механізм Escrow гарантує, що гроші покупця залишаються у системі до тих пір, поки покупець не отримає замовлення та буде задоволений. Це зменшує ризик обману та шахрайства. Зате зростає довіра до електронної торгівлі та, як результат, середній чек. Люди активніше продають та купують дорожчі речі — згідно з внутрішніми оцінками, середній чек в «OLX Доставці» у 2023 році склав 707 грн.  

Це не єдина метрика через яку можна сказати, що за кілька років співпраці, цей проєкт  став одним із найуспішніших в Україні. У 2022 році лише «OLX Доставкою» здійснили 12,7 мільйона угод, а загальна кількість операцій з першого дня проєкту склала 29 мільйонів.

Загальна сума покупок за 2022 рік становила 8,8 мільярда гривень. Це надзвичайно великі цифри, що прискорюють відновлення українського e-commerce до річного об’єму у $3–4 млрд, зафіксованих до повномасштабного вторгнення. Вражає і охоплення послуги — кількість клієнтів за весь час перевищує 6,9 млн. Щонайменше кожен шостий українець.

Комфорт і безпека платежів для найпопулярнішого в Україні майданчику електронної торгівлі OLX — суттєвий вклад в пришвидшення економічного відновлення в Україні.

Аби зберегти та навіть пришвидшити темпи росту, треба і надалі підвищувати безпеку діяльності усіх учасників процесу. Українці готові купувати онлайн, а тепер ще й з кращим захистом від шахрайства. Завдяки сертифікації з відповідності стандартам безпеки PCI DSS та дотриманню принципів GDPR, гарантується захист персональних даних користувачів та безпека операцій.

Для бізнесу ескроу та аналогічні йому механізми — теж безумовний плюс. Лояльність покупця напряму залежить від зручності та безпеки оплати. В Україні, де клієнтоорієнтованість давно стала трендом, це розуміють якнайкраще. Причому не тільки на стороні приватних бізнесів: наші платіжні рішення інтегровані в державні проєкти для Міністерства юстиції з оплати витягів та Електронний кабінет водія від МВС України.

Україна розвивається на шляху до безпечних та зручних онлайн-платежів, долаючи перешкоди та сприяючи росту електронної торгівлі. Давно відомі у світі механізми захисту споживача набувають нових образів, та зберігають головне — поштовх до економічного розвитку та відновлення бізнесу.