Блог

Подорож до автентичного лідерства: як знайти своє справжнє «Я» в IT

Подорож до автентичного лідерства починається з розуміння себе та своєї історії. Коли я обирав ІТ, я не усвідомлював, як ця сфера змінить мене та мій світогляд. На початку я лише думав про розвиток своїх технічних скіллів та написання коду.

Для мене важливо постійно чомусь вчитися. Протягом усього мого життя мене надихали люди навколо — керівники команд та технічні лідери, Advanced розробники та відомі особистості за кордонами технологічної галузі, спікери та бізнес-люди. Я звернув увагу, що окрім технічних навичок, вони всі розвивали власні soft skills. Натхненний лідерами, я зосередився на особистому розвитку та пройшов шлях від Middle до Team Lead.

Тому варто зазначити, що професійний розвиток є лише тоді, коли є стратегічне мислення, послідовність та відповідальність.

Зрушити з місця

Обираючи університет, люди діляться на дві категорії: перші точно знають власні плани на майбутнє, тому не виникає жодних проблем з вибором університету та спеціалізації. Що стосується мене, то я належу до тієї категорії людей, які обирають університет, спираючись на інтуїцію та предмет, який найбільше подобається. У моєму випадку — англійська мова. Тому я подумав, що спробувати себе в ролі викладача англійської та іноземних мов буде цікаво.

На першому курсі університету я швидко зрозумів, що одинадцять років, які я провів у школі, було достатньо і я не бачу для себе перспективи бути вчителем. Тож я почав переглядати сайти з вакансіями та аналізувати найбільш популярні з них. Як виявилося, IT-індустрія ставала дедалі популярнішою.

Скажу чесно, я вже пробував себе в ІТ, але через брак інформації я ледве розумів, чим займаються розробники.

До того ж, коли вчишся, пробуєш та не досягаєш жодних результатів у новій для тебе сфері, руки опускаються доволі  швидко. Тож коли я помітив, що розробники набирають популярності та стають все більш затребуваними, я вирішив спробувати ще раз доторкнутися до цього динамічного світу.

Я вивчав все самостійно, черпав інформацію з відео та статей в інтернеті. Спочатку все було досить хаотично, оскільки це була нова для мене сфера з багатьма напрямками. Одного разу мій друг Мирослав, який працював в Innovecs, розповів, що розробляє додатки для Android. Саме його слова наштовхнули мене розвиватися в Android. Люди користуються своїми телефонами щодня і, створюючи додатки, є багато можливостей для розвитку. Я ніколи не замислювався над тим, що хтось створює апки для телефону; я думав, що це вбудована опція. Завдяки Мирославу я отримав своє перше замовлення на фрілансі, яке дало мені сильний поштовх як розробнику. А вже після оволодіння базовими навичками, програмування пішло досить органічно.

Розвивати hard і soft skills

Я вважаю, що розробники вище Middle-рівня апріорі не мають права володіти лише hard skills. Правда в тому, що ніндзя-кодери вже нікому не потрібні, хоча й раніше їх було багато. Незважаючи на сильну технічну експертизу, я ніколи не чув, щоб, технологічні гіганти наймали токсичних ніндзя-кодерів. Клієнти обирають нас за нашу роботу та професіоналізм, і вони мають повне право запитати: «Скільки часу займе ваша робота?» або «Який технічний вплив ця функція матиме на проєкт?». Самозакоханий ніндзя-кодер просто не здатний задовольнити потребу клієнта у комунікації. Щоб розвиватися як професіонал, потрібно зосередитися на розвитку як професійному, так і особистісному.

Що стосується hard skills, то вони є специфічними для кожної технології, тому я б натомість наголосив на важливості поглибленні цих знань. Наприклад, якщо ми говоримо про Middle або Advanced Android розробника на проєкті, вони обидва повинні знати Coroutines, Kotlin, Dagger 2 та Room та вміти ними користуватися. Принципова різниця полягає в тому, що Middle-розробник може не розуміти нюансів взаємодії з іншими технологіями або в конкретному контексті. Розвиток hard skills, як вшир, так і вглиб, є вкрай важливим для професійного зростання.

Більше того, коли ви Advanced, особливо Team Lead або Tech Lead, необхідно розвиватися як особистість. Нижче я наведу кілька, на мій погляд, важливих soft skills для розробника.

  • Мати певний рівень самосвідомості та самоконтролю на роботі.
  • Бути відкритим та розуміти емоції інших людей.
  • Бути емпатичним, зосереджуватися на інтересах та потребах інших. Це також допоможе, наприклад, трансформувати потреби клієнта в технічні завдання.
  • Критичне та стратегічне мислення допоможе проаналізувати, як нова таска клієнта вплине на проєкт у довгостроковій перспективі.
  • Встановлення кордонів. Я можу відкрити Slack лише на вихідних у випадку нещодавного релізу, але загалом я даю собі час відпочити та налаштуватися на наступний тиждень. Я раджу своїй команді робити те ж саме. Коли ви змушуєте членів вашої команди працювати понаднормово або не даєте їм часу на відпочинок, вони можуть швидко вигоріти або навіть покинути проєкт.

Шлях від Middle до Team Lead

Я прийшов в Innovecs на посаду Middle. І хоча я не мав комерційного досвіду роботи з деякими технологіями на проєкті, мене взяли в команду завдяки моїй наполегливості та бажанні вчитися. Старший розробник Петро допоміг створити план розвитку та порадив мені сфери, на яких зосередитись. Я займався саморозвитком та стежив за роботою старших розробників, що значно підвищило мій досвід. Code review також допомогли мені вдосконалюватися технічно. Я щиро дякую Петру за його менторство, довіру та підтримку. Він неймовірно допоміг розвинутися мені технічно.

Пізніше я почав проводити технічні інтерв’ю, які глибше занурили мене в розуміння певних речей на проєкті. Коли ви проводите інтерв’ю, ви повинні не тільки ставити правильні запитання, а ще й знати відповіді, тому я багато читав та готувався.

Раз на тиждень наш Tech Lead організовувала різні заходи — ми робили чаптери, говорили про патерни та технології, робили презентації та розвивалися разом як команда. Доволі значного прогресу я досяг, коли мені довелося створювати архітектуру з нуля на проєкті. Я пам’ятаю, як наполегливо та кропітливо ми працювали разом зі старшими розробниками, звертаючи увагу на кожну деталь.

Якщо проаналізувати, коли я був Middie, я просто працював, розвивав технічні навички, писав код, пробував різні технології, покращував своє резюме, і все. Я не дуже замислювався над тим, як мої рішення можуть вплинути на користувачів та проєкт. Зростаючи, я зрозумів, що розвиток технічних навичок допоможе мені вирости як розробнику. Але якщо я хочу зростати вертикально та займати більш високі позиції, я також повинен працювати над своїми soft skills.

Комунікація, особливо в багатокультурних компаніях, грає вкрай важливу роль для успіху бізнесу та при створенні здорової корпоративної культури. Це допомагає будувати довіру та довгострокові відносини з командою та клієнтом. Враховуючи, що Innovecs — це глобальна технологічна компанія й ми працюємо в мультикультурному середовищі, я багато уваги приділяю комунікації в команді.

Як Team Lead, я не тільки слухаю людей, але й прислуховуюсь до них, постійно відстежую конфлікти, і, якщо такі виникають, обговорюю їх з командою та шукаю шляхи досягнення консенсусу. Але іноді треба вміти домовитися, а не намагатися змінити іншу людину.

Наполеглива робота над собою, спостереження за людьми, які мене оточують, розвиток hard та soft skills, самонавчання та увага до деталей дозволили мені пройти шлях з Middle до Team Lead. Весь цей досвід я отримав в межах однієї компанії, тому що з самого початку все йшло природньо. Мені подобається мій проєкт, Innovecs, та напрямок, в якому рухається компанія в цілому.

Постійними є лише зміни

Постійний розвиток та самовдосконалення — сенс мого життя. Звичайно, я можу побути в зоні комфорту певний час, але рано чи пізно я почну відчувати дискомфорт та депресію. 

Саме на цьому етапі потрібно вирішувати, чи подобається вам сфера, в якій ви працюєте, і якщо так — ставити нові цілі. Якщо ні — шукати новий шлях для розвитку.

Критеріями мого успішного розвитку є суміш менеджменту, лідерства, hard та soft skills, а також дотримання певних правил.

  • Інтерес до сфери, в якій я розвиваюсь.
  • Можливість використовувати те, що я вивчаю. Без практики будь-які знання забуваються впродовж місяця. Тому не варто ставити цілі заради цілей.
  • Мати змогу розширити свій потенціал та підвищувати свою цінність як професіонала завдяки отриманим знанням.
  • Вирішувати чиюсь проблему.

Наприклад, розробник хоче використати технологію, яка з якихось причин не буде застосована на проєкті. Щоб вирішити цю проблему та залучити розробників, я розробляю стандарти коду та конкретні дії для команди.

Неможливість використовувати технологію на проєкті — це не причина для прокрастинації. Розробники можуть зосередитися на патернах, стандартах коду, code review, долати виклики та розвиватися навіть без використання певної технології.

До речі, такі внутрішньо-проєктні активності відповідають усім критеріям: вони цікаві мені, ми будемо впроваджувати їх у нашу роботу, вони корисні для членів команди та цінні для бізнесу, оскільки проєкт стає набагато кращим. Така активність розширює мій досвід, впливає на утримання тіммейтів та створює більш привабливу та цікаву робочу атмосферу.

Цікаво, що Андрій Поддубний, Software Development Director, робить те саме — він створює core-team, яка ідеально вписується в наші внутрішні проєктні плани та плани всього Engineering відділу.

До речі, Андрій для мене є ідеальним прикладом автентичного лідера. Мені завжди імпонував його стиль управління та лідерства. Кожен, хто працює з ним, обов’язково переймає від нього певні риси. Його головною характеристикою є прямий, відвертий та чесний стиль управління. Якщо є проблема, він говорить про неї. Він знає, які слова використати, щоб бути почутим. Прямота — це основа для лідера.

Поради майбутнім розробникам

Довіряти своїм інстинктам.

Найгірша порада, яку ви можете отримати — це почути фразу: «Такого ніколи не станеться». Але я вже знаю, що це аксіома: якщо ви впевнені, що такого не станеться, то воно обов’язково станеться.

Приносити користь.

Коли я почав зростати з Middle-розробника до Team Lead, я зрозумів, що крім власних інтересів та інтересів команди, є ще й точка зору клієнта. Кожне технічне рішення має приносити цінність, вирішувати певну проблему або покращувати бізнес. Спілкування з клієнтом — це важлива частина роботи, яка допомагає зрозуміти, куди рухатися далі та як покращити проєкт.

Вчіться та поглиблюйте свої технічні знання, але не дозволяйте технологіям перетворити вас на робота.