Блог

Google застарів. Як зміняться пошукові системи у Web 3.0 

За більше ніж 30 років існування інтернету ми побачили різні етапи трансформацій. Від текстових сайтів (чи, скоріше, «блогів») до сучасних надскладних конструкцій, де UX/UI та web-дизайнери демонструють справжній талант. 

Але далі — більше. Ми вже всі розуміємо, що інтернет сьогодні — лише проміжна сходинка розвитку. І на нас чекає ще більший та динамічніший розвиток. І першим він торкнеться того, чим ми користуємось щодня. Мене звати Анатолій Шинкарьов, я засновник блокчейн-компанії ITFreedom. Мова в цій статті піде про «пошук майбутнього» і ми спробуємо зрозуміти як Web 3.0 змінить пошукові системи. 

Як гартувався пошук 

Пошукові системи пройшли довгий шлях з моменту своєї появи в середині 1990-х років. Ранні пошукові системи, такі як Yahoo! і AltaVista, використовували базові алгоритми для індексації вебсторінок і отримання результатів пошуку. Google зробив революцію в пошуку, запровадивши свій алгоритм PageRank, який ранжував вебсторінки на основі їхньої релевантності та популярності. Цей підхід виявився досить успішним, і Google швидко став домінантною пошуковою системою. Наразі Google займає приблизно 90% ринку пошукових систем. За ним йдуть всі інші — Bing (пошуковик від Microsoft), Yahoo, Baidu. 

Сьогодні пошукові системи використовують комбінацію технологій для надання релевантних результатів пошуку. До них належать опрацювання природної мови, машинне навчання і семантичний пошук. Обробка природної мови допомагає пошуковим системам зрозуміти сенс запитів користувачів, а машинне навчання дає змогу пошуковим системам вивчати поведінку користувачів і надавати більш персоналізовані результати. Семантичний пошук спрямований на розуміння контексту і взаємозв’язків між словами для надання більш точних результатів пошуку.

Варто зазначити, що пошукова система стала не тільки «вікном інтернету», а й механізмом впливу на свідомість і навіть елементом пропаганди. У авторитарних і тоталітарних режимах, часто, відсутній (або обмежений) доступ до загальносвітового пошуку. На росії, наприклад, домінує місцевий «яндекс», а в Китаї — Baidu. І якщо в країні орків ще можна потрапити до Google, то в Китаї це вже майже неможливо. 

У цілому, можливість пошуку будь-якої інформації у будь-який момент відкрив людству зовсім нову епоху життя. Уже сьогодні людство виконує приблизно 8,5 млрд пошукових запитів в день. І далі буде тільки більше. 

Але як пошук буде працювати у майбутньому? Подивімось на дві ключові особливості. 

Штучний інтелект — наш найкращий друг 

Штучний інтелект (ШІ) вже справив значний вплив на пошук, і його вплив буде тільки посилюватися у Web 3.0. ШІ може допомогти пошуковим системам краще зрозуміти наміри користувачів і надати більш точні та персоналізовані результати пошуку. Крім того, ШІ може допомогти виявити й видалити з результатів пошуку необ'єктивний контент, зробивши пошук більш справедливим і рівноправним.

Перші спроби поєднати ці дві технології були ще в середині 10-х років.  Усім відомі функції Siri та «Окей, Google» сьогодні можна вважати дебютом штучного інтелекту в пошуці. Функціонал цих функцій залишається досить обмеженим і назвати це «інтелектом» важко, але це був лише початок.

Пошук із ШІ сьогодні (і в майбутньому) схожий більше на розмову з особистим помічником, ніж на класичний запит. Це доводить Bing. На початку 2023 року компанія Microsoft презентувала нове оновлення свого пошукового механізму, додавши у вже звичний алгоритмований пошук штучний інтелект. 

Результат захопив і змусив тисячі людей, бодай на декілька разів, відійти від Google. Bing здатний не лише швидко обробляти інформацію та видавати найкращий результат, а й робити це персоніфіковано під вас, враховуючи ваші інтереси, питання та навіть тон написання запиту. 

Наприклад, ви можете попросити його побудувати вам план подорожі. І Bing запропонує декілька варіантів, враховуючи різні бажання, настрої та бюджети.

Особисто я вважаю, що пошук майбутнього з ШІ буде схожий на концепцію, яку продемонстрували у серіалі «Видозмінений вуглець», де ШІ є «напарником, другом та помічником» у всіх питаннях. Сподіваюся, що з цього серіалу у нас буде лише пошук. Усе інше нехай залишається в уяві фантастів. 

Блокчейн зробить інтернет прозорим і справедливим 

Про блокчейн говорять постійно і багато. Ми всі навіть трошки втомилися. Але давайте ще раз і про головне. 

Використовуючи блокчейн, пошукові системи можуть забезпечити прозорість, захист від злому і безпеку результатів пошуку. Це допоможе боротися з фальшивими новинами й дезінформацією, надаючи перевірене джерело правди. Крім того, блокчейн може дати змогу користувачам володіти й контролювати свої пошукові дані, забезпечуючи їм більший контроль над своєю конфіденційністю в Інтернеті.

Рекламні платформи на основі блокчейну можуть дати змогу користувачам володіти й контролювати свої дані реклами, роблячи складнішим відстеження і профілювання користувачів рекламодавцями.

А тепер дуже просто і дуже коротко. Технологія блокчейн допоможе вам уникнути скамових сайтів, незрозумілої таргет-реклами та більшості відомих схем махінацій. Чи це не перемога? 

Окремо варто сказати й про токенізацію. Токенізація — це концепція, яка передбачає використання цифрових токенів для представлення активів, таких як дані або контент. У контексті пошуку токенізація може дозволити користувачам купувати й продавати пошукові дані, стимулюючи їх ділитися своїми даними з пошуковими системами. Це може допомогти пошуковим системам надавати більш точні та персоналізовані результати, одночасно забезпечуючи користувачам нове джерело доходу.

Який результат? 

Уже у найближчому майбутньому ми побачимо величезні зміни нашого цифрового життя. І як само це буде відбуватися — важко сказати, адже частіше за все інтернет працює за принципом «снігового кому». Коли зʼявляється одна технологія — за неї йдуть тисячі схожих. 

Але ми точно можемо казати, що пошук буде розумнішим, зручнішим і більш персоналізованим. Пошук буде нашим другом, помічником та колегою. 

Залишилося тільки дозволити йому стати таким.