Блог

5 неочевидних навичок продакт-менеджера, які варті прокачки

Привіт. Я — Юля, продакт-менеджерка платформи для роботи з даними Coupler.io. Як справжня фанатка своєї справи, я намагаюся популяризувати цю галузь знань. Тому прагну ділитись інсайтами та досвідом з усіма охочими. 

Нещодавно, приміром, прочитала чергову статтю про «найважливіші» софт-скіли продакт-менеджерів. Зазвичай всі пишуть про сильні комунікативні навички, лідерські здібності, вміння швидко приймати рішення тощо. Нічого нового — і таких дописів десятки. А що, якщо окрім цих відомих та очевидних скілів, є набагато важливіші, про які ніхто не говорить? Тому пропоную вам сьогодні список із п’яти неочевидних навичок, які можуть не менш круто вплинути на вашу роботу і кар'єру. 

1. Позитивне мислення та віра у свій продукт

Ні, це не про афірмації перед дзеркалом «Мій продукт заробить мільярди» (хоча хто зна, теж можна спробувати). В одній із моїх улюблених книг, «Мислення, швидке й повільне», Деніел Канеман розповідає про те, як оптимізм допомагає нам жити довше й досягати успіху швидше. Він також пояснює, до чого може призвести «ефект надмірної впевненості», який змушує підприємців переоцінювати вартість свого бізнесу, штовхаючи їх на авантюри.

Утім, цей ефект можна використовувати і в продуктивному руслі. Наприклад, позитивне мислення також спонукатиме вас йти на ризики. Скажімо, використати нову технологію до того, як вона буде повністю протестована, випробувати нову цінову стратегію, або дати зелене світло розробці захопливої, хоч і дорогої фічі.

Канеман зазначає, що позитивний настрій — це чудово, але не варто віддалятись від реальності. Я, людина з позитивним майндсетом, повністю вірю в продукт, над яким працюю, але приймати рішення на основі інтуїції, чи сліпої віри було б безумством. У мене для цього є відпрацьований процес збору і аналізу інформації, на основі якої я й приймаю рішення. Також, я дуже ціную внесок команди та стейкголдерів і беру їхні думки до уваги.

Моя порада

Найголовніше — не братися за проєкт, в який ви не вірите. Якщо ви самі вважаєте, що продукт немає користі й не сподобається клієнтам, то й продати його у вас не вийде. 

Віри не бракує? Тоді варто пам’ятати про тих, для кого ви будуєте продукт. Вам потрібне їхнє бачення реальності, а не особисте. Як не втрапити в кролячу нору власних упереджень та завжди мати достатньо інформації для прийняття об’єктивних рішень можете прочитати в моїй статті про створення інформативних дашбордів для продуктів.

2. Навички публічних виступів

Не любите говорити перед великою аудиторією чи самостійно робити презентації? Дослідження показують, що публічні виступи є одним із найпоширеніших страхів. Дехто навіть прирівнює його до страху смерті. Однак для вашої кар'єри та успіху продукту вам доведеться його подолати.

Торік, відвідуючи Web Summit, я бачила власників і продакт-менеджерів, яким було важко пітчити свої продукти та утримувати зацікавленість навіть невеликої аудиторії. Дехто також не мав з собою прототипу. Через відсутність і пітча, і прототипу було майже неможливо зрозуміти мету чи цінність того, що вони продавали. Думаю, їхні потенційні клієнти відчували те саме.

Здатність переконувати, розповідати чудову історію та утримувати увагу слухачів — це фактично суперсила в цьому бізнесі. Впевнені презентації можуть підвищити продажі та суттєво стимулювати ріст клієнтської бази. Вони також можуть допомогти вам налагодити зв’язок із лідерами думок і відкрити нові можливості для кар'єрного зростання. Не кажучи вже про отримання інвестицій.

Моя порада

Працювати над навичками публічних виступів нелегко. На жаль, чарівної пігулки тут немає, тож залишається лише практика. Я, наприклад, перед тим як вирушити на конференцію чи важливу презентацію, я готую готовий текст на кожен слайд і прочитую його вголос кілька разів.  Після цього репетирую свою презентацію з колегою, або другом. Також я сприймаю кожне демо, загальні збори чи презентацію для інвесторів як можливість практикувати та вдосконалювати свої навички публічних виступів.

Ось вам ідея для тренування: пообіцяйте колегам провести для них півгодинну лекцію на тему, яка вас реально цікавить. Відмовитись буде важко, адже обіцянка є обіцянка. Підготуйтесь, порепетируйте — і зробіть це!

3. Емпатія

Управління продуктами — це майстерність перетворювати потреби і цілі клієнтів на комплексні рішення. Щоб це робити добре, нам потрібно вміти бачити проблему очима клієнта.

Емпатичний підхід до розробки продукту допомагає користувачам відчути наче продукт створювали саме для них. Своєю чергою, це мотивує людей рекомендувати ваш продукт товаришам та друзям. Тримаючи образ користувача в голові під час обговорення та розробки, ви зможете створювати ще більш клієнтоорієнтовані рішення та отримувати кращі бізнес-результати.

Те саме стосується і вашої команди. Емпатичні відносини між менеджментом та командою підвищують її ефективність, креативність та створюють сприятливе середовище для вільного обміну ідеями. Безпрограшний варіант як для користувачів, так і для команди.

Моя порада

Не кожна людина може зберегти здатність до емпатії у дорослому віці. Річ у тім, що більшість дітей мають вроджені навички емпатії, які допомагають їм вижити. Але з часом ці навички пригнічуються. Щоб розвинути їх наново, почніть говорити з тими людьми, яких ви добре знаєте. Наприклад, поспілкуйтеся із другом чи близькою вам людиною, яка входить до цільової аудиторії продукту. Розпитайте про недоліки індустрії, в якій вони працюють. 

Уявіть, що ця людина і є ваш користувач, для якого ви створюєте продукт. Для того, щоб зрозуміти, як майбутній солюшн виглядатиме, вам треба багато чого дізнатись, як про індустрію, так і про роль вашого друга в ній. Ваша розмова має бути досить глибокою і змістовною, щоб ви змогли дійсно зрозуміти болі та проблеми людини. Після розмови обдумайте «солюшні», презентуйте другові. Змусьте себе презентувати мінімум 5 абсолютно різних варіантів розв’язання проблеми й дайте другові обрати, що подобається більше саме йому. Спитайте, чи приніс би солюшн користь, якби існував. 

CustDev інтерв’ю відрізняються від простої розмови чи навіть інтерв’ю пресі. Окрім підготованих питань ви маєте ставити й ті, що допоможуть людині ще глибше зануритись в певні аспекти й розказати те, що раніше не спадало їй на думку. У YCombinator є багато відео на цю тему, подивіться їх та практикуйте нові навички в житті.

4. Стійкість

Щонайменше один раз у своїй кар'єрі ви обов’язково прогавите важливу ціль, пріоритизуєте неправильну проблему або зробите ставку на фічу, яка швидко провалиться. А працюючи у світі стартапів, де, як ви можете знати, 9 з 10 компаній зазначають фіаско в перші декілька років, шанси зафакапитись дуже суттєві. Ось де навички позитивного мислення дійсно стануть у пригоді!

Невдачі і виклики є частиною шляху. Чи нам, українцям, про це не знати? Тож, якщо ви втрапили в халепу, вставайте, стряхніть пил і продовжуйте йти до мети.

Моя порада

Для того щоб розвинути стійкість, варто почати з розуміння власних емоції та знань, як з ними впоратися. Почати можна з книги Деніела Ґолемана «Емоційний інтелект» та самоаналізу.

Окремо варто звернути увагу на готовність йти на зважений ризик (як у кар'єрі, так і в повсякденній роботі). Хто не ризикує, той не п’є шампанське, еге ж?

Додайте до цього розширення нетворку однодумців, роботу над зворотним звʼязком колег — ось вам і вийде рецепт розвитку стійкості.

5. Готовність до компромісів

Як продакт-менеджери і менеджерки, ми завжди прагнемо створити найкращі фічі, найкращий продукт і найкращу команду. Це наш природний імпульс. Але, на жаль, з перфекціоністів виходять погані продакт-менеджери. Ви не можете одночасно гнатися за досконалістю та успіхом, принаймні у світі технологій, що швидко змінюється.

На роботі я часто повторюю мантру: якщо ви витратите багато років на те, щоб побудувати ідеальний літак, зрештою хтось пролетить над вашою головою. Можливо, цей хтось пролетить у консервній банці з приклеєним пір’ям, але це не має значення, тому що у них є щось, що працює, а у вас — ні.

Моя порада

Досягти компромісу в розробці продукту — це знати, де зрізати кути, не створюючи хаосу. Знати, які фічі пріоритизувати і як почати з MVP. Створити міцний зв’язок з клієнтами та сформувати цикл зворотного зв’язку, щоб ви могли з часом покращувати продукт. З цим впоратись вам допоможуть регулярні сесії CustDev інтерв’ю, демо-дзвінки з клієнтами та аналіз запитів від клієнтів.

Утім, не варто сліпо йти на все, про що просять вас користувачі. Для того щоб швидко проаналізувати запит та з’ясувати, скільки триватиме та коштуватиме розробка, які є можливі підводні камені та потенційний «вихлоп», ми в команді використовуємо фреймворки для пріоритизації RICE або ICE. Додатково, я люблю проводити BRIDGeS сесії. Вони допомагають тримати в задокументованому вигляді цілісну картину і співвідносити поточну фічу з загальним планом і цілями наших користувачів.

Можливості для зростання завжди поруч

Який сенс бути гуру електронних таблиць, якщо ви не можете осмислити проблему клієнтів? Яка користь від глибоких знань Agile методологій, якщо ви не можете змусити себе йти на компроміси в питаннях розробки продукту? Софт скіли так само важливі, як і хард скіли. Не варто недооцінювати їхній позитивний вплив на вашу кар'єру і суспільне життя.

Сподіваюся, мій список неочевидних навичок допоможе вам визначити нові сфери вдосконалення. Якщо вам сподобалася ця стаття, очікуйте на нові, а також діліться своїми неочевидними відкриттями в коментарях!