Блог

Як війна і штучний інтелект змінюють People Operations в IT

Маючи 7-річний досвід у галузі HR, я можу стверджувати: те, що для People Operations працювало 2–3 роки тому на українському IT-ринку, сьогодні вже неефективно. Кожен спеціаліст People Operations повинен не лише дотримуватись встановлених процесів, але й бути креативним. Важливо також брати на себе відповідальність, підвищувати рівень фасилітаційних навичок і компетентно працювати з внутрішніми психологічними станами співробітників і зовнішніми чинниками. 

Сучасні виклики змінюють багато підходів до управління персоналом — зростає значення гнучких робочих графіків, ринкової орієнтованості, сучасних HR-підходів, психологічного добробуту працівників і розвитку їхніх навичок адаптації до динамічного середовища.

Стратегії People Operations мають враховувати топвиклики в роботі з людьми у 2024: утримання та залучення молодих талантів, повернення працівників в Україну та в офіси, підвищення продуктивності працівників в умовах постійного стресу, управління ризиками, пов’язаними з людьми, формування інклюзивного  і різноманітного робочого середовища, реінтеграція ветеранів до професійного життя. 

Розгляд викликів, із якими стикаються спеціалісти People Operations у сучасних умовах, є критичним у кількох аспектах:

  • стратегічне планування й розвиток бізнесу в умовах повномасштабної війни
  • збереження та підвищення ефективності організації
  • розвиток організаційної культури та сприятливого робочого середовища.

Основні виклики People Operations у сучасних умовах ІТ-індустрії в Україні:

  1. Вплив повномасштабної війни. Мобілізація працівників, скорочення проєктів і пошук нових замовлень стали звичними викликами для компаній, включаючи HR-менеджерів​. Кризові ситуації вимагають розробки спеціальних програм для підтримки працівників, зокрема, психологічної підтримки. Сьогодні більшість компаній впроваджують системи залучення ветеранів і програми з їхнього повернення на робочі місця. Наприклад, компанія, з якою я співпрацюю — Master of Code Global — уже має розроблений процес повернення ветеранів до робочого середовища, проведена низка тренінгів для HR-команди про особливості комунікації з колегами-ветеранами. Щодо психологічної підтримки, ми проводимо психоедукаційні сесії, панельні дискусії про цінності, корпоративні сесії з психологом в умовах війни.
  2. Утримання та залучення талантів. Згідно з дослідженням, 41% не можуть знайти роботу з гідною оплатою, 29% відмічають зменшення кількості вакансій, 23% не можуть знайти роботу через дискримінацію за віком, 22% відмітили відсутність фідбеку після співбесіди. Попри економічні труднощі, попит на вузькопрофільних спеціалістів залишається високим. People Operations повинні бути креативними у пошуку та залученні талантів, особливо в умовах обмеженого бюджету на рекрутинг. Сьогодні попит у десятки разів перевищує пропозицію ринку праці. Окрім цього, багато ІТ-компаній, попри обмежені бюджети, розробляють програми залучення працівників та розвитку бренда роботодавця.
  3. Законодавчі та регуляторні вимоги. People Operations починають працювати з новими умовами праці в різних країнах. Доводиться знаходити час та робити зусилля для вивчення підходів до управління контрактами. Деякі ІТ-компанії релокують свої офіси за кордон або зробили це ще під час повномасштабного вторгнення. Наприклад, ми — Master of Code Global — у 2023 році почали наймання у Польщі на проєкти з використанням штучного інтелекту.
  4. Технологічний виклик і застосування ШІ. Більшість команд People Operations в ІТ-компаніях використовують нові інструменти та платформи для управління персоналом. На зустрічі від Європейської Бізнес Асоціації ділилися досвідом, як ШІ може значно полегшити та прискорити процес відбору кандидатів. Алгоритми аналізу резюме можуть швидко відсіяти кандидатів за певними критеріями, звільняючи від рутинної роботи HR-спеціалістів. Чат-боти можуть автоматично проводити попередні співбесіди, що також економить час. Також ШІ допомагає збирати й аналізувати величезні обсяги даних, спрощуючи завдання рекрутерів і керівників. Разом із тим, одночасно зростає актуальність захисту персональних даних співробітників в умовах зростання кіберзагроз. Для нашої команди штучний інтелект — це невіддільна частина нашого життя. Ми проводили ChatGPT Productivity Challenge, щоб кожен протестував релевантні ШІ-інструменти, постійно відбуваються knowledge-sharing сесії про ШІ, створена бібліотека найкращих промптів, є ком’юніті ШІ-амбасадорів, компенсуємо підписку на ШІ-інструменти та ін.  
  5. Адаптація до швидких змін. Забезпечення інклюзивного робочого середовища та ефективної комунікації стають все більш важливими аспектами роботи HR-спеціалістів. Це вимагає впровадження нових політик і тренінгів для співробітників. Зокрема, планування безперервності бізнесу та створення фокусних груп для опрацювання ризиків і швидкої реакції на зовнішні зміни. Наприклад, у нашій команді відбуваються регулярні апдейти, відкрита комунікація, зустрічі щодо новин ринку — все це створює довіру та прозору комунікацію.
  6. Зміна структури ринку праці. Зараз відбувається значне збільшення кількості вакансій у продуктових компаніях, що вимагає від People Operations нових підходів до управління талантами в аутсорсингових (сервісних) компаніях. З нашої практики, People Operations unit регулярно працює над удосконаленням, покращенням процесів онбордингу й офбордингу, ми аналізуємо процес performance review, досконально працюємо над ризиками. А найголовніше, ми адаптивні до змін та не боїмось викликів, адже наша цінність — це регулярна підтримка та комунікація з членами команди.

Рекомендації для спеціалістів People Operations для адаптації до викликів IT-ринку

  • Участь у розбудові сильного бренду роботодавця. Розробка та просування корпоративної культури й цінностей, які привертають таланти, сьогодні є чи не однією з найбільш впливових стратегій.
  • Застосування нових HR-технологій. Впровадження автоматизованих систем для оптимізації HR-процесів, включаючи рекрутинг, управління навчанням та розвитком, аналіз даних тощо. Окремо тут хочеться зазначити опрацювання даних у зборі фідбеків під час performance сесій.
  • Розвиток інклюзивних практик. Створення середовища, що підтримує різноманітність та відкритість, сприяє розвитку й успіху всіх працівників, незалежно від їхнього культурного та професійного фону.
  • Забезпечення безперервного навчання та розвитку. Забезпечення доступу до навчальних ресурсів і програм, які сприяють постійному професійному зростанню співробітників.

Виклики, з якими ми стикаємося, вимагають не лише адаптації, але й інноваційного підходу. Відповідь на ці виклики дозволить компанії не лише вижити, але й розвиватися та процвітати в умовах постійних змін.