Блог

Чи зможе ухилянт уникнути блокування рахунків, заборони виїзду за кордон та позбавлення права водити авто? Роз'яснення юриста

Останнім часом в Україні спостерігаються значущі зміни в законодавстві, пов’язаному із проходженням військової служби, мобілізацією та військовим обліком. Ці новації викликають обговорення та різноманітні точки зору щодо їхнього впливу на громадян і національну безпеку. У цьому контексті важливо розглянути ключові аспекти та можливі наслідки нових законодавчих ініціатив.

Зокрема, Законом № 10449 пропонується доповнити Кодекс адміністративного судочинства України статтею 283-2 щодо особливості провадження у справах за зверненням територіального центру комплектування та соціальної підтримки, а також доповнити Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» Розділом VII Заходи впливу щодо громадян, які не виконують обов’язки, передбачені цим законом під час мобілізації.

Отже, в законодавстві з’явиться нова норма, а саме стаття 27 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» відповідно до якої у разі неявки громадянином до ТЦК та СП, а також за умови відсутності можливості Національною поліцією здійснити адміністративне затримання та доставлення військовозобов’язаного чи резервіста протягом 15 днів до ТЦК та СП, керівник ТЦК та СП протягом 5 днів надсилає громадянину в електронній формі (у разі, якщо громадянин зареєстрований в електронному кабінеті призовника, військовозобов’язаного, резервіста) або в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місця проживання громадянина вимогу про виконання обов’язку.

Після чого, у разі, якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку або не з’явився до ТЦК та СП (закордонної дипломатичної установи України, якщо громадянин знаходиться за кордоном) то в такому випадку ТЦК та СП матиме право звернутись у продовж 5 днів до адміністративного суду із заявою щодо: 

  • тимчасового обмеження такого громадянина у праві виїзду за межі України;
  • тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортними засобами;
  • накладення арешту на кошти та інші цінності такого громадянина, що знаходяться на рахунках та на зберіганні у банках чи інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, або на електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах;

Адміністративний суд згідно територіальної юрисдикції розглядає заяву ТЦК та СП по суті заявлених вимог протягом 15 днів з дня відкриття провадження у справі.

Розгляд заяви відбувається в судовому засіданні з повідомленням сторін. Якщо ж сторони не з’явилися в судове засідання, незважаючи на належне повідомлення про дату, час і місце розгляду справи, суд розглядає заяву в письмовому провадженні.

У разі задоволення адміністративним судом заяви ТЦК та СП щодо встановлення обмежень, такі обмеження залишатимуться чинними до того часу, поки громадянин не виконає відповідні зобов’язання за цією вимогою. Лише після повного виконання громадянином обов’язків, передбачених вимогою ТЦК та СП, йому надається довідка про виконання обов’язку. Така довідка, або повідомлення про відкликання вимоги, направляється до органу державної виконавчої служби.

Таким чином, цим законопроектом повістку та вимогу розділено на два різних юридичних терміни. Тобто, підставою для вручення вимоги є неявка громадянина до ТЦК та СП за повісткою, яка була належним чином йому вручена.

Слід також звернути увагу на те, що у випадку відмови громадянина отримати вимогу, яка надійшла засобами поштового зв’язку або у разі наявності відмітки про неможливість вручення вимоги, громадянин вважається належним чином повідомленим про вимогу, а вимога вважається врученою.

Також, громадянин матиме право на оскарження вимоги ТЦК та СП до суду, у тому числі рішення суду ухвалене на користь ТЦК та СП в апеляційному та касаційному порядку. 

Крім того, цим же законопроектом плануються зміни до Закону України «Про виконавче провадження», а саме доповнюється пунктами 13-15 стаття 5,  відповідно до якої приватний виконавець здійснює примусове виконання рішень, передбачених статтею 3, крім рішень судів щодо:

  • тимчасового обмеження фізичної особи у праві виїзду за межі України;
  • тимчасового обмеження фізичної особи у праві керування транспортними засобами;
  • накладення арешту на кошти та інші цінності фізичної особи, що знаходяться на рахунках та на зберіганні у банках чи інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, або на електронні гроші, що зберігаються на електронних гаманцях в емітентах електронних грошей, на рахунках у цінних паперах у депозитарних установах.

Тому, рішення судів які будуть виноситись на користь ТЦК та СП щодо обмежувальних заходів відносно громадян будуть виконувати виключно державні виконавці.

Отже, для уникнення судового процесу військовозобов’язаному чи резервісту необхідно:

  • З’явитися до ТЦК та СП за повісткою. Це дасть можливість уточнити військово-облікові дані та усунути будь-які невідповідності. У такому випадку у ТЦК та СП не буде законних підстав для направлення вимоги та звернення до суду з заявою про встановлення обмежень відносно громадянина.
  • У разі отримання вимоги ТЦК та СП, своєчасно її виконати, що також призведе до відкликання вимоги та уникнення судового процесу.

Враховуючи, що законопроектом визначено конкретні строки на виконання вимоги та звернення ТЦК та СП до суду із письмовою заявою, у громадянина буде достатньо часу для зняття готівки в банківських установах. Однак, таке обмеження призведе до можливості в користуванні лише готівковими коштами.

Також, військовозобов’язаний чи резервіст може і не знати про те, що ТЦК та СП направили йому вимогу, у випадку, якщо фактичне місце проживання не збігається із місцем реєстрації. У такому випадку він може дізнатися про вимогу, коли вже буде отримано рішення суду про задоволення заяви ТЦК та СП або від державного виконавця, який виконуватиме рішення суду.