Блог

Україна історично славиться привабливими умовами для ведення ІТ бізнесу. Чи славилась?

Починаючи з 1 січня 2023 року ПДВ-пільга для ІТ-індустрії, що функціонувала протягом останніх 10 років більше не діє, адже законопроєкт № 7611 так і не було прийнято. Це означає, що в надскладні для бізнесу часи підприємців було не підтримано, а навпаки — посилено фіскальний тиск і наразі операції з постачання програмної продукції більше не звільняються від оподаткування ПДВ. 

Чому скасовували пільги

Одним з аргументів скасовування ПДВ-пільги для ІТ є інтеграція України в ЄС. Адже побутує думка, що окреме звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання  програмної продукції не відповідає Директиві 2006/112/EC Ради ЄС, яку має імплементувати Україна в рамках євроінтеграції. Водночас ця інформація — не зовсім відповідає дійсності. Директива дозволяє державам-членам відступати від її норм — і цьому є пряма норма. При цьому Директива не містить застереження, що операції з постачання програмної продукції мають невідмінно оподатковуватись ПДВ і щодо таких операцій не може бути зроблено будь-яких винятків. Це, зокрема, зазначено у вступній частині Директиви (59 абзац):

«Member States should be able, within certain limits and subject to certain conditions, to introduce, or to continue to apply, special measures derogating from this Directive in order to simplify the levying of tax or to prevent certain forms of tax evasion or avoidance».

Щобільше, під час нещодавньої зустрічі Асоціації з представниками МВФ було порушене це питання. Останніми було зазначено, що з їх боку немає принципових заперечень щодо звільнення софту від ПДВ. 

Безумовно, бізнес розуміє, що наразі для країни є непрості часи, адже, зокрема, і війна потребує фінансування. Водночас підтримка бізнесу — це є один зі шляхів забезпечення сильної економіки. Адже бізнес, що працює — сплачує податки, тим самим наповнюючи бюджет, сплачує зарплати, сприяє додатковим інвестиціям, зокрема, і промотуючи країну на глобальній арені тощо. 

Водночас новий бізнес (як і той, що працює) шукає конкурентних умов для роботи. Наразі ж в ІТ ми спостерігаємо обернену ситуацію, фактично, скасування однієї з конкурентних переваг українського ІТ в порівнянні з іншими податковими умовами інших країн.

Які ж негативні наслідки можуть бути через скасування ПДВ-пільги для ІТ?

Пропоную одразу почати з аргументів.

Першим аргументом проти скасування ПДВ-пільг для ІТ-компаній є те, що це призведе до збільшення вартості послуг, які надаються компаніями (на 20% відповідно). Також, відсутність пільг може знизити конкурентоспроможність українських ІТ-компаній порівняно з компаніями з інших країн. Це може призвести до того, що клієнти будуть шукати інші компанії, які надають послуги за менші гроші.

Другим — це може призвести до зменшення кількості робочих місць в ІТ-секторі України. Адже менші компанії не зможуть конкурувати за таких умов, а більші — мають можливість перенесення бізнес-активності до інших юрисдикцій. 

Третім — це може вплинути на інновації в Україні. Багато ІТ-компаній використовують свої прибутки для розробки нових технологій та інновацій, або ж реінвестиціями. Скасування пільг може призвести до зменшення фінансування для досліджень та розробок. А Україна ж, завдяки своїй креативності та інноваційності, має (чи вже мала) всі шанси стати ключовим ІТ-хабом світу. 

Четвертим — це може мати негативний вплив на українську економіку в цілому. ІТ-сектор є одним (як, зокрема, продемонстрував і минулий, воєнний, рік) з найшвидше зростальних секторів економіки України та забезпечує значний приріст ВВП країни. Про українське ІТ зараз говорить увесь світ. Але чи залишиться відомість, якщо ІТ буде мати менше клієнтів і більше компаній будуть шукати нові юрисдикції — питання риторичне. 

П’ятим — це може призвести до зменшення залучення інвестицій у сектор ІТ в Україні. Багато інвесторів мають тенденцію інвестувати у країни з меншими податковими тягарями та сприятливими умовами для бізнесу. Скасування ПДВ-пільг може призвести до зменшення конкурентоспроможності індустрії на міжнародному ринку.

І наостанок — наука й освіта. Багато ІТ-компаній здійснюють інвестиції у розвиток науки та освіти в Україні. Проте, скасування ПДВ-пільг може призвести до зменшення цих інвестицій.

Яка ситуація наразі?

Очевидно, що війна — це форс-мажор як для економіки, так і для наявної податкової системи. Це нестандартні умови й для бізнесу, за яких потрібно знаходити варіанти для подальшої роботи та розвитку. Імовірно, скасування ПДВ-пільги на ІТ-послуги могла б мати сенс як планомірний та очікуваний захід у мирний час. Проте, в період війни це може виглядати як самогубство — адже бізнес, навіть ІТ, вже і так похитнувся.  

Не варто відкидати й той факт, що наразі глобальна конкуренція за ІТ-клієнтів та фахівців триває. Інші країни намагаються зміцнити свій ІТ-потенціал й розвиток технологій за допомогою створення привабливих умов для міжнародного бізнесу. Так, до прикладу, Польща, пропонує одразу декілька альтернативних податкових преференцій: знижену 9% ставку корпоративного податку для малих компаній (з оборотом до 2 млн євро на рік) або так званий «Естонський CIT» (в Україні отримав назву податку на виведений капітал), який взагалі не передбачає систематичного оподаткування прибутку компанії, лише окремі операції з його виведення. Крім цього, з 2022 року польські програмісти-підприємці можуть скористатися зниженими ставками єдиного податку на свої доходи за ставками 12% (у 2021 році було 15%) та 8,5%. 

Аналогічні процеси йдуть не лише у Європі. Так, Шрі-Ланка з 2020 року запропонувала IT-сектору повне звільнення від податку на додану вартість та корпоративного податку. А, наприклад, Парламент Сальвадору звільнив IT-компанії від податків на 15 років — їхній новий законопроєкт звільняє IT-компанії від податку на прибуток, приріст капіталу та місцевих податків, а також податків на імпортні товари, які потрібні технологічному бізнесу.

Стимулювання розвитку  IT-сектору в окремих юрисдикціях вже стало предметом стимулювання та елементом міжнародної податкової конкуренції. При цьому, всі зазначені вище країни є більш конкурентними та випереджають нас у Global Services Location Index.

Тож для України ухвалене рішення може мати досить болючі наслідки. 

Тому, у світлі цих фактів необхідно тричі обдумати скасування ПДВ-пільг та ретельно проаналізувати можливі наслідки. Прийняття такого рішення повинно відбуватися на основі комплексної оцінки впливу на економіку та розвиток країни в цілому. Якого, на жаль, не було зроблено. Тож я закликаю зробити такий аналіз і, паралельно, подумати, яким чином ми будемо продовжувати конкурувати за розвиток ІТ потенціалу саме в Україні. І це потрібно робити вже, поки не стало пізно. Поки наявні компанії не почали активно шукати нові юрисдикції для роботи, а нові — не відкинули Україну як потенційно привабливе місце для ведення ІТ бізнесу!