Блог

Понад два місяці з ChatGPT. Як реагує технологічний світ?

Мало хто не чув про ChatGPT — розмовну систему, запущену OpenAI 30-го листопада 2022-го. Через 2 місяці після запуску вже цілком очевидно, що це не звичайний кількатижневий хайп, а дійсно інструмент системної трансформації багатьох індустрій. Можливості ChatGPT та інших генеративних систем поширюються на відео та аудіо продакшн, копірайтинг та програмування, і технологічні компанії вже змагаються за краще застосування цієї технології у повсякденному житті й роботі. 

Після зміни фінансового клімату у 2022 році компанії намагаються впоратися з наслідками буму попередніх років, скорочуючи працівників та зменшуючи інвестиції, і в цей же час з’являється нова форма штучного інтелекту (ШІ) потенційно здатна кратно збільшити операційну ефективність. А нещодавній анонс оновлення пошукової системи Bing та браузеру Edge з інтеграцією OpenAI, показав, що поки Google не поспішав з імплементацією своїх розмовних моделей LaMDA, нові розмовні системи ШІ (Prometheus від OpenAI) готувалися до зміни пошукової парадигми від «заґуґли» до «спитай в чаті з ШІ». Bing з Prometheus від OpenAI, вже заявляє про підвищення рівня релевантності, ранжування, та відповідей на запити природною мовою, що є найбільшим стрибком у якості ШІ за минулі роки.

Нижче розглянемо як останні два місяці змінили технологічний світ.

Перегони Big Tech

Поява і миттєве впровадження ChatGPT запустили новий етап конкуренції серед гігантів технологічного ринку:

  • Microsoft інвестувала $1 мільярд в OpenAI три роки тому і саме угода з Microsoft поставила OpenAI на шлях створення низки проривних систем штучного інтелекту, кульмінацією якої став запуск ChatGPT. Microsoft анонсував інвестицію в $10 мільярдів у січні 2023-го з метою інтеграції ШІ в усі корпоративні продукти після реліза оновлених New Bing та Edge;
  • Google інвестував приблизно $300 мільйонів у AI-стартап Anthropic. Також під тиском інвесторів, Google швидко запустив у бета-тестування відповідь на ChatGPT, розроблену на основі мовної моделі LaMDA, — Bard AI. Від того, чи вдасться Bard AI скористатися перевагами значного пошукового поля даних та більших об'ємів сховищ, поки Microsoft Edge не перехопить ініціативу, може залежати, чи залишиться компанія лідером в організації світового інформаційного простору, чи ні. Після нещодавньої помилки у видачі результату Bard AI акції Google впали на 8%, втративши $100 млрд. капіталізації, що свідчить про прискіпливу увагу до будь-яких рухів і помилок цих конкуруючих компаній;
  • Baidu підтвердила, що завершить внутрішнє тестування і запустить свого бота — Ernie, китайську відповідь ChatGPT, у березні 2023-го, приєднавшись до глобальних перегонів. Ця новина призвела до того, що акції Baidu на Гонконгській біржі, зросли майже на 19% за тиждень від 31-го січня до 7-го лютого.
  • Китайський гігант електронної комерції Alibaba повідомив на початку лютого, що працює над створенням конкурента ChatGPT, приєднавшись до шквалу ажіотажу навколо чат-ботів.

Не стоять осторонь і інвестори, які стрімко реагують на пов’язані зі ШІ новини, намагаючись знайти кращих бенефіціарів впровадження нових технологій:

  • На хвилі зацікавленості в ШІ акції NVIDIA — виробника найшвидших процесорів для ШІ, показали стрімке зростання у ціні акцій на 45%+ за січень 2023-го року;
  • Акції Secoo, найбільшого онлайн-магазину предметів розкоші в Китаї, виросли майже втричі після того, як компанія заявила, що проведе поглиблене дослідження та розширення технологій, пов’язаних з ChatGPT. Компанія, ймовірно, прагне покращити якість клієнтської підтримки, бо раніше платформа отримувала численні скарги на повільну реакцію служби підтримки на запити клієнтів;
  • Акції BuzzFeed, провідної цифрової медіа-компанії, зросли майже вдвічі з 25-го січня до 8-го лютого, після оголошення про початок використання інтеграції OpenAI API для створення контенту, змодельованого штучним інтелектом.

Водночас, за щоденними новинами про нові можливості використання й нові продукти, на другому плані зростає й стурбованість потенційним негативним впливом ШІ на захист даних і викривлення інформації:

  • PwC заборонив використання ШІ для роботи з клієнтськими даними, через загрозу розповсюдження невірної інформації та загрозу безпеки приватних даних;
  • Amazon закликає працівників не використовувати ШІ, через велику ймовірність витоку конфіденційної інформації;
  • Об'єднаний шкільний округ Лос-Анджелеса був одним з перших, хто заблокував ChatGPT ще в середині грудня 2022-го. Вже на початку січня об'єднання державних шкіл Нью-Йорка (найбільший шкільний округ країни) заборонили ChatGPT, через побоювання щодо шахрайства і того, що цей інструмент заважає розвитку критичного мислення.

Генеративні моделі, такі як ChatGPT, мають потенціал для прориву в широкому спектрі галузей, тому не можуть залишитись без уваги великих корпорацій, інвесторів та державних установ. За хвилею «золотої лихоманки» на ШІ вже відкривається суттєва недостатність регуляторної бази, неготовність існуючих моніторингових систем та систем захисту інформації, про які можна легко забути в перегонах за першість. 

Поява нової екосистеми 

Поза новинами про найбільші корпорації, ми також бачимо швидке опанування ChatGPT на індивідуальному рівні й рівні стартапів, що, за словами користувачів, значно покращує продуктивність в багатьох операційних напрямках. Серед основних сфер використання за час існування СhatGPT починають виникати нові продукти й компанії, які прагнуть задовольнити новий попит, а деякі навіть створюють нові ніші:

  • Створення контенту. Як приклад, Superflow Rewrite, запущений у лютому 2023-го на базі ChatGРТ,  створює UX-контент продукту та цільової сторінки. На даному етапі розвитку програма імітує роботу копірайтера, хоча і якість аналізу суворо лімітована заданими параметрами та не враховує глибину культурного досвіду, галузевого аналізу та специфічного досвіду. 
  • Публічна та внутрішня комунікація.
    • Кореспонденція. Все більшої популярності здобувають ШІ-помічники для електронного листування як EmailTriager, що створює чернетки відповідей на електронні листи і працює як зовнішній ШІ-помічник, незалежно від браузера та  оператора поштової скриньки. І хоча EmailTriager наразі проходить бета-тестування, його вже наздоганяють компанії, що розширюють  технологію навчання ШІ на основі даних електронної пошти (Lavender, платформа для коучингу з email-маркетингу з використанням ШІ, залучила в лютому $11 мільйонів в межах раунду Серії А, на вдосконалення алгоритму створення листів, з урахуванням поведінкової психології). А за словами генерального партнера Hustle Fund Еріка Бана, фонд використовує технології ChatGPT для написання апдейтів інвесторам та відповідей фаундерам. Також, за словами Роба Княза, партнера Hoxton Ventures, фонд використовує цей інструмент для написання інвестиційних меморандумів. Згенеровані ШІ листи мають дуже загальний сенс, та не несуть аналітичного висновку чи рекомендаційного характеру, але вже гарно закривають рутинні та шаблонні задачі;
    • Чат-боти. Quora відкрила публічний доступ до чат-бота Poe ще в грудні 2022-го. Бот дозволяє користувачам ставити запитання і отримувати відповіді від цілого ряду чат-ботів, в тому числі від ChatGPT від OpenAI та інших компаній, таких як Anthropic. 
  • Побудова рекомендацій. WatchNow AI — це перший додаток, який використовує ChatGPT, щоб знайти фільм на основі аналізу уподобань користувача, відповідаючи на поширене питання «Що подивитись ввечері».
  • Програмування. 
    • Кодинг. Visual Studio Code запустило універсальне розширення — Code GPT, яке дає змогу розробникам швидко генерувати фрагменти коду, використовуючи ChatGPT;
    • Веб-застосунки. FlatLogic запустив розширення ChatGPT для створення веб-додатків CRM/ERP, програмного забезпечення CMS або адміністративної панелі. Компанія використовує ШІ лише як генератор базового коду по заданих параметрах, бо як і зазначалось раніше, ChatGPT не має можливості розуміти контекст та не здатен оцінити ТЗ з боку практичного досвіду.
  • Кастомізація ШІ. Water — платформа no-code для кастомізації ChatGPT, що підключається до Airtable (хмарний сервіс для командної роботи) або Zapier (сервіс з автоматизації робочих процесів), і здатна автоматизовувати робочі процеси за заданими параметрами, змінюючись в залежності від письмового стилю користувача.
  • Спрощення користування ШІ. Однією з найбільших баз запитів ChatGPT є  ​​OrdinaryPeoplePrompts.com, що функціонує як платформа для спрощення створення запитів до ШІ, і створена по аналогії з форумами для поширення фрагментів коду для програмістів.

Ще активніше з’являються й розширення Chrome/Bing та інтеграції ChatGPT в наявні програми, які в основному націлені на очевидний попит: автоматизація створення електронних листів; створення нотатків, доступ до ChatGPT через текст у Google Docs; інтеграція з Telegram-ботами; написання твітів, перевірка пошти, пошук помилок у коді, тощо. Розширення чинних версій додатків або інтегровані коди задовольняють потребу в частковій корекції та пришвидшенні бізнес-процесів, хоча і потребують подальшої обробки людиною.

Ймовірно, що ШІ в недалекому майбутньому суттєво знизить кваліфікаційні бар'єри найму — за даними Gartner, до 2024 року 80% технологічних продуктів і послуг створюватимуть ті, хто не є фахівцями в галузі технологій. Ця тенденція підживлюється прискореним впровадженням штучного інтелекту в бізнес-спільноті, зумовлюючи стрімку появу нових компаній, що побудували свою бізнес-модель навколо ChatGPT.

Також, кількість згадок про «штучний інтелект», «машинне навчання» та пов’язані з ними терміни зросла вдвічі до ~200 на початку першого кварталу 2023-го у останньому раунді звітів публічних технологічних компаній, згідно з аналізом проведеним Bloomberg News.

Хоча й не всі можливі наслідки діяльності ChatGPT добре вивчені, а про результати автоматизації бізнес-процесів штучним інтелектом ще говорити рано, варто визнати, що це найбільший прогрес у розмовному ШІ за довгий час, а значить світ вже змінюється.

Висновок 

ChatGPT це дуже могутній інструмент, що одночасно дозволяє існуючим компаніям працювати набагато ефективніше та значно прискорює створення нових. Потенційно він також може відкрити нові ринки та створити попит на нові продукти, навіть під час економічного спаду. 

З одного боку, у ChatGPT стрімко з’являється власна інфраструктура з компаній, які розглядають можливість використання генеративного ШІ, та впроваджують механізми її моніторингу, враховуючи, що вона, як очікується, буде швидко еволюціонувати. А з іншого, змушує технологічних гігантів непокоїтися через ризик втрати існуючих переваг та необхідність стрімко впроваджувати нові технології. Намагаючись прискоритись у перегонах Google проводить бета-тестинг Bard AI, Microsoft вже став найбільшим інвестором Open AI, а китайські гіганти Baidu та Alibaba планують випустити свої аналоги ChatGPT.

Ажіотаж навколо ChatGPT насправді пов’язаний із потенціалом платформи, а не з тим, що вона дає тут і зараз. Дуже ймовірно, що згодом жвава конкуренція змусить компанії вдосконалювати свої пропозиції, оптимізувати систему під швидкий запуск стартапів та субпродуктів навколо ChatGPT. Поки ChatGPT — це корисний, але ще нерозвіданий інструмент, який потребує ретельної перевірки та здорового глузду, але з такою увагою до нього від найбільших і найбагатших, це лише питання часу коли ця технологія буде такою ж звичною як сьогодні Google. Наступні місяці й роки будуть повні цікавих новин і нововведень, і тому варто починати вчитися працювати й застосовувати такі технології як ChatGPT вже сьогодні.