Блог

Штучний інтелект в IT-освіті України: в очікуванні левіафана

Нове покоління штучного інтелекту може стати для нашої цивілізації найбільш значущою зміною з часів індустріальної революції. Хоча технологія перебуває на дуже ранньому етапі розвитку, все вказує на те, що вплив застосунків генеративного ШІ на нашу економіку, освіту і суспільство буде значним. Але нові можливості приносять і нові небезпеки. Сьогодні поговоримо про те, які можливості та ризики для освіти відкриває нова хвиля ШІ. 

Ризики

«Галюцинації» штучного інтелекту

Хочемо ми чи ні — слухачі, студенти, учні вже починають використовувати ChatGPT подібні застосунки в навчанні. З одного боку, це персоналізована експрес-допомога в підготовці, з іншого — ризик отримати неправдиву інформацію, що виглядає дуже реалістично. Так, нещодавно в інстаграм-профілі «Нового каналу» сталася резонансна ситуація з публікацією вигаданої ChatGPT біографією Олеся Гончара, яку автор публікації та тисячі людей сприйняли за чисту монету.

З часом технологія буде ставати досконалішою, але подібні «галюцинації» та схильність вигадувати факти за відсутності правильної відповіді на запит користувача, можуть залишатися проблемою ще довгий час.

Шахрайство в навчанні

Якщо всі письмові роботи в школах та університетах будуть написані ChatGPT подібними застосунками — це призведе до значного зниження рівня знань і навичок цілих поколінь. Реферати та рішення для лабораторних завантажували з мережі й раніше, але для викладачів було просто виявити їх. Тепер ШІ може генерувати унікальні тексти й код, які антиплагіат-програми просто не здатні ідентифікувати. Це мрія студента, який хоче полегшити собі життя, але і проблема для системи освіти. 

Щоб нівелювати ці ризики, ефективним способом протидії є перебудова навчального процесу та перегляд традиційних методів оцінювання. Варто сфокусуватися на форматах, які сприяють активному навчанню слухачів — активна дискусія, написання коду під час занять на кампусі, спільна робота над груповими проєктами. 

Адаптація системи освіти

Поширення ШІ та автоматизація багатьох процесів має спонукати нас до переоцінки того, чому ми хочемо навчити студентів. Замість виконання завдань на зазубрювання чи виконання стандартних процедур, варто зосередитися на розвитку навичок, які найближчим часом застосунки не зможуть замінити — розв’язання складних нетипових проблем, алгоритмічне мислення, розуміння бізнес-логіки, що стоїть за потребою в тому чи іншому коді, комунікації з іншими людьми. 

Ми маємо не забороняти GPT-подібні програми, а навчити правильно їх використовувати. Ми не можемо наполягати на їх забороні в навчанні, коли в реальному професійному житті вже найближчим часом багато задач буде вирішуватися з їх допомогою. Це серйозний виклик для системи освіти й великий ризик, якщо система не зможе швидко адаптуватися.

Можливості

ШІ як особистий тьютор

Згідно з науковими дослідженнями, один із найбільш ефективних способів покращити навчання — дати можливість кожному студенту індивідуально працювати з досвідченим викладачем. Це давно відомий факт, але десятиліттями його майже неможливо було втілити на практиці через нестачу ресурсів. 

З допомогою штучного інтелекту це стає можливим. Ви можете написати код і попросити ШІ вказати на помилки й способи його покращити, поставити будь-яке питання або звернутися зі специфічною проблемою, на яку не нагуглили відповідь — і отримати миттєвий  зворотний зв’язок.

Такі застосунки можна «натренувати», щоб вони допомагали студенту навчатися, а не робили за нього всю роботу. Очевидно, що ми лише на самому початку шляху і поки технологія далека від ідеалу, але темпи з якими ми рухаємося вражають. 

Делегування ШІ рутини

Створення чернеток лекцій, завдань, систем для автоматизації оцінювання лабораторних робіт, експрес-відповіді на поширенні запитання студентів — ШІ стане незамінним помічником для викладачів і менторів в пришвидшенні їх роботи. 

Якщо нове покоління застосунків штучного інтелекту зможе ефективно допомогти з цим, то у викладачів і асистентів вивільниться величезний обсяг часу для творчості, розв’язання стратегічних задач і безпосереднього спілкування і натхнення слухачів. 

Нові формати навчання

Десятиліття тому, завдяки інтернет-технологіям, ми відтворили формат традиційного університетського курсу онлайн — так виникли масові відкриті онлайн-курси з відеолекціями, завданнями і форумом для спілкування. Тепер ШІ відкриває можливість не копіювати давно відомі нам формати навчання на кампусі в онлайн, а створити щось принципово нове.  

Можна побудувати навчання на основі сократівського діалогу, постійній взаємодії учнів, менторів і штучного інтелекту. На динамічно створюваних завданнях і автоматично генеруємих підказках від ШІ на основі відповідей студентів. Ми маємо зробити сотні експериментів з різними сміливими ідеями, щоб відкрити нові горизонти ефективного навчання. Якщо ми будемо достатньо наполегливими й креативними в цьому питанні, то точно зможемо знайти способи драматично покращити освітню систему. 

Про перспективи 

В Prometheus ми вже активно використовуємо ШІ — програмісти автоматизують рутинні задачі, маркетинг генерує опис нових курсів, методисти розшифровують лекції. Теж саме починає відбуватися в тисячах інших компаній по всьому світу. Спроби зупинити еру ШІ абсолютно марні.

Так само і ШІ в освіті вже більше не мрія фантастів чи курйозна іграшка. Ця технологія вирвалася у реальний світ і буде стрімко розвиватися далі. Як і бізнес, освітня система не має противитися технологічному прогресу, а має очолити реалізацію закладеного в ньому потенціалу. Але як велика інерційна система, вона потребує в цьому нашої допомоги. IT-компанії та вся IT-спільнота, як головні провідники технологічного розвитку, мають долучитися до змін в українській освіті, якщо ми хочемо не залишитися на узбіччі нової ери.