Вітаю! Мене звати Богдан і зараз я займаю позицію Head of Human Resource у BAZAR.club. Навколо стільки інформації про важливість софт скілс, що, здавалось, про них має кричати кожне резюме. Але що я бачу на співбесідах? Правильно, зацикленість на hard skills. П’ять мов програмування, десять іноземних мов, досвід роботи з усіма графічними редакторами… Кандидати так натхненно говорять про свої технічні навички й зовсім забувають про м’які.
Але з п’яти мов програмування небагато користі, якщо спеціаліст порушує дедлайни, не виконує ТЗ й ігнорує прохання інших учасників команди. Тому вирішив ще раз нагадати, наскільки робота IT в США потребує розвинутих soft skills — з досвіду BAZAR.club.
Що таке soft skills і чому вони важливі для айтівця?
Є hard skills, які свідчать про досвід та знання. Їх можна виміряти чисельно. А є soft skills — так звані м’які навички взаємодії. Вони лежать в площині абстрактного, не мають вимірних критеріїв успішності й частково торкаються особистісних рис. А ще надзвичайно важливі у роботі. Адже люди працюють з людьми і якість взаємодії має значення. За бажання можна нагуглити сотні досліджень про те, як атмосфера в колективі впливає на успішність роботи. Але чим гірший власний емпіричний досвід?
Переконаний, кожен другий мав колегу, який чудово робив свою роботу, але був нестерпним у всьому іншому. Постійні кпини, знецінювання, ігнорування особистих кордонів, невміння чути думку інших виглядають чарівно хіба в кіно. В реальному житті це дратує та викликає бажання триматись якомога далі. І м’які навички — саме про те, як бути приємним колегою та перспективним працівником. Звісно, зростати можна і без soft skills. Але навіщо, якщо з ними — швидше, простіше та легше?
Отже, soft skills — це:
- Швидше працевлаштування та кар'єрне зростання. Обираючи з-поміж двох кандидатів з однаковими hard skills, менеджери нададуть перевагу тому, хто вміє будувати стосунки з колегами, прямо говорить про потреби, швидко адаптується до нових умов.
- Компенсування нестачі досвіду. Якщо поглянути на звіт LinkedIn Global Talent Trends 2019, виявиться, що 92% опитаних професіоналів ставлять знак рівності між софт та хард скілс. Тож нестачу других цілком можна компенсувати, якщо цікаво та глибоко презентувати м’які навички.
- Швидша адаптація на новому місці. Активне слухання, відкритість до нових контактів конвертуються в можливість швидше освоїти процеси нової компанії.
Й не лише. Звіти свідчать, що поступове автоматизування робочих процесів збільшує вагу м’яких навичок та людей, які ними володіють.
Розбираємо софт скіли, якими повинен володіти IT-фахівець, та як їх можна удосконалити
В джерелах можна знайти близько 50 неспецифічних навичок. Але я відібрав 7 ключових скілів з реальною практичною та пояснювальною значущістю. Далі про те, як їх застосовувати та розвивати.
Навичка #1: Спілкування
Комунікативність виражається у вмінні продуктивно спілкуватись з іншими: не перебивати, не порушувати особисті кордони, не запитувати конфіденційну інформацію, уникати знецінювання та зневажливих/пестливих звертань. Це важливо і в діловому, і в особистому спілкуванні. Дає конкурентну перевагу спеціалісту, допомагає побудувати стійкі стосунки з колегами, успішніше працювати в команді.
Як можна удосконалити: все просто — не уникайте спілкування, навіть якщо спершу воно викликає напруженість. Не вважаєте себе великим промовцем? Листування — теж спілкування.
Особиста порада: корисними будуть книги Д. Карнегі, наприклад, «Як знаходити друзів та впливати на людей».
Навичка #2: Адаптивність
Зміни — синонім IT. Нові технології, інструменти, підходи тут з’являються постійно. Галузь інтенсивно розвивається й потребує спеціалістів, що за нею встигають. Адаптивність передбачає вміння відповідати на виклики часу: освоїти технології, підлаштуватись під новий графік, перебудовувати робочі процеси.
Як можна удосконалити: якщо потрібно освоїти щось нове й незнайоме, уникнути стресу допомагає метод маленьких кроків — розділіть завдання на якомога менші етапи й кожного дня приділяйте їм трохи часу.
Особиста порада: саме той випадок, коли корисно не вигадувати нове, а взяти приклад — оберіть з колективу найгнучкішу людину; спостерігайте, що та як вона робить; застосуйте підхожі інструменти для себе.
Навичка #3: Робота в команді
Робота команди залежить від ефективності кожного її учасника. Якщо хтось саботує, страждає кожен учасник й результат роботи теж. Навички роботи в команді передбачають, що ви виконуєте свою частину роботи вчасно й передаєте її далі, залучаєтесь до розв’язання проблеми, навіть якщо вона виникла не на вашій ланці, даєте зворотний зв’язок іншим членам команди й нормально реагуєте на відгуки інших, навіть несхвальні.
Як можна удосконалити: відвідувати заходи з тімбілдінгу в компанії, якщо вони проводяться, зайнятись командним видом спорту, прочитати книги з рекомендації нижче
Особиста порада: «Драйв: що насправді нас мотивує», Д. Пінк, «Ідеальний командний гравець. Як розпізнати й розвинути три основних якості» П. Ленсіоні, «Мудакам тут не місце. Як вижити в офісних джунглях», Р. Саттон.
Навичка #4: Тайм-менеджмент
Керування часом — це одночасно про самодисципліну, планування, вміння розставляти пріоритети, делегування. Сучасний айтівець рідко одночасно працює над одним проєктом. Частіше йому доводиться жонглювати декількома. Така м’яка навичка робить це жонглювання можливим.
Як покращити: експериментуйте з різними підходами — «з'їжте жабу вранці», користуйтесь паперовими чи електронники планерами, спробуйте планування за системою SMART.
Особиста порада: з розвитком цієї навички добре працюють книги — «4000 тижнів. Тайм-менеджмент для смертних» О. Беркмен, «Не читайте цю книгу. Тайм-менеджмент для творчих людей» Д. Рос.
Навичка #5: Критичне мислення
Критичне мислення — це інтелектуальна недовірливість. Вміння відсторонено поглянути на ситуацію, об'єктивно проаналізувати, побачити потенційні проблеми чи мотиви, розрахувати декілька можливих варіантів й нічого не приймати на віру — усе це суттєво скорочує кількість помилок й позбавляє від непотрібних ітерацій. Це теж дуже важливий критерій — неодноразово зустрічав його у вакансіях, що публікуються на дошці оголошень або BAZAR.club.
Як можна удосконалити: робота для українців в США, та й в інших країнах теж, критично потребує цього скіла — нам не викладають такий курс в університеті. Можливо, тому наші батьки й заряджали воду біля телевізора. Вдосконалити навичку можна тільки практикою: тренуйтесь робити ресьорч у своїй чи іншій галузі, знаходячи доказові джерела.
Особиста порада: дуже раджу «Курс критичного мислення в українському контексті» від Prometheus.
Навичка #6: Креативність
Ще трохи статистики від LinkedIn: платформа називає креативність найціннішим скілом серед 50 тисяч робочих навичок. Їй є місце в будь-якій галузі, адже вона — про здатність мислити нестандартно, вміти поглянути на ситуацію під іншим кутом. Креативність високо цінується вже й цінуватиметься ще вище. В IT автоматизовано дуже багато робочих процесів, наприклад, у створенні та просуванні сайтів. Тому перевага буде у спеціалістів, яких не вдасться замінити простою програмою.
Як можна удосконалити: вивчайте нові професійні інструменти, отримуйте інформацію з суміжних спеціальностей, використовуйте творчі методи — mind map, блокнот для ідей, які спочатку буквально змушуйте себе генерувати, на день чи тиждень відмовтесь від звичної їжі, фільмів, маршрутів.
Особиста порада: зрозуміти природу креативності допоможе «Як думають люди» Д. Чернишова чи «The Agile Mind» Е. Бахрака.
Навичка #7: Розв’язання проблем
Якщо професійних конфліктів неможливо уникнути, потрібно вчитись їх вирішувати. Цей скіл — про вміння чітко формулювати думки, чути аргументи іншої сторони, не тиснути та не булити опонента. А найголовніше — розв’язувати прості проблеми власними силами й не бігати до менеджера з кожною дрібницею.
Як можна удосконалити: ці навички круто розвиваються на дебатах, але для дорослих їх навряд чи проводять, тому залишаються книжки.
Особиста порада: можу порадити наступні — «Як взаємодіяти з проблемними людьми» Р. Ліллей, «Результативний конфлікт. Незгода — це сила, що працює на вас» П. Коулман.
Не сперечайтесь з рекрутерами!
Близько 94% рекрутерів вважають, що кандидат з прокачаними м’якими навичками бажаніший за досвідченого спеціаліста, який не вміє працювати в команді. Що це значить? Що харизматичність та комунікабельність так само важливі, як чистий код та знання усіх мов програмування. Що хорошу роботу в США без знання мови можна отримати, якщо креативно презентувати м’які навички. Що варто прямо зараз почати качати софт скілс, якщо зачекались на підвищення.