Блог

Soft skills для IT спеціалістів: чому вони важливі та як їх розвивати?

Вітаю! Мене звати Богдан і зараз я займаю позицію Head of Human Resource у BAZAR.club. Навколо стільки інформації про важливість софт скілс, що, здавалось, про них має кричати кожне резюме. Але що я бачу на співбесідах? Правильно, зацикленість на hard skills. П’ять мов програмування, десять іноземних мов, досвід роботи з усіма графічними редакторами… Кандидати так натхненно говорять про свої технічні навички й зовсім забувають про м’які.

Але з п’яти мов програмування небагато користі, якщо спеціаліст порушує дедлайни, не виконує ТЗ й ігнорує прохання інших учасників команди. Тому вирішив ще раз нагадати, наскільки робота IT в США потребує розвинутих soft skills — з досвіду BAZAR.club.

Що таке soft skills і чому вони важливі для айтівця?

Є hard skills, які свідчать про досвід та знання. Їх можна виміряти чисельно. А є soft skills — так звані м’які навички взаємодії. Вони лежать в площині абстрактного, не мають вимірних критеріїв успішності й частково торкаються особистісних рис. А ще надзвичайно важливі у роботі. Адже люди працюють з людьми і якість взаємодії має значення. За бажання можна нагуглити сотні досліджень про те, як атмосфера в колективі впливає на успішність роботи. Але чим гірший власний емпіричний досвід?

Переконаний, кожен другий мав колегу, який чудово робив свою роботу, але був нестерпним у всьому іншому. Постійні кпини, знецінювання, ігнорування особистих кордонів, невміння чути думку інших виглядають чарівно хіба в кіно. В реальному житті це дратує та викликає бажання триматись якомога далі. І м’які навички — саме про те, як бути приємним колегою та перспективним працівником. Звісно, зростати можна і без soft skills. Але навіщо, якщо з ними — швидше, простіше та легше? 

Отже, soft skills — це:

  1. Швидше працевлаштування та кар'єрне зростання. Обираючи з-поміж двох кандидатів з однаковими hard skills, менеджери нададуть перевагу тому, хто вміє будувати стосунки з колегами, прямо говорить про потреби, швидко адаптується до нових умов.
  2. Компенсування нестачі досвіду. Якщо поглянути на звіт LinkedIn Global Talent Trends 2019, виявиться, що 92% опитаних професіоналів ставлять знак рівності між софт та хард скілс. Тож нестачу других цілком можна компенсувати, якщо цікаво та глибоко презентувати м’які навички.
  3. Швидша адаптація на новому місці. Активне слухання, відкритість до нових контактів конвертуються в можливість швидше освоїти процеси нової компанії.

Й не лише. Звіти свідчать, що поступове автоматизування робочих процесів збільшує вагу м’яких навичок та людей, які ними володіють.

Розбираємо софт скіли, якими повинен володіти IT-фахівець, та як їх можна удосконалити

В джерелах можна знайти близько 50 неспецифічних навичок. Але я відібрав 7 ключових скілів з реальною практичною та пояснювальною значущістю. Далі про те, як їх застосовувати та розвивати.

Навичка #1: Спілкування

Комунікативність виражається у вмінні продуктивно спілкуватись з іншими: не перебивати, не порушувати особисті кордони, не запитувати конфіденційну інформацію, уникати знецінювання та зневажливих/пестливих звертань. Це важливо і в діловому, і в особистому спілкуванні. Дає конкурентну перевагу спеціалісту, допомагає побудувати стійкі стосунки з колегами, успішніше працювати в команді.

Як можна удосконалити: все просто — не уникайте спілкування, навіть якщо спершу воно викликає напруженість. Не вважаєте себе великим промовцем? Листування — теж спілкування. 

Особиста порада: корисними будуть книги Д. Карнегі, наприклад, «Як знаходити друзів та впливати на людей».

Навичка #2: Адаптивність

Зміни — синонім IT. Нові технології, інструменти, підходи тут з’являються постійно. Галузь інтенсивно розвивається й потребує спеціалістів, що за нею встигають. Адаптивність передбачає вміння відповідати на виклики часу: освоїти технології, підлаштуватись під новий графік, перебудовувати робочі процеси.

Як можна удосконалити: якщо потрібно освоїти щось нове й незнайоме, уникнути стресу допомагає метод маленьких кроків — розділіть завдання на якомога менші етапи й кожного дня приділяйте їм трохи часу.

Особиста порада: саме той випадок, коли корисно не вигадувати нове, а взяти приклад — оберіть з колективу найгнучкішу людину; спостерігайте, що та як вона робить; застосуйте підхожі інструменти для себе.

Навичка #3: Робота в команді

Робота команди залежить від ефективності кожного її учасника. Якщо хтось саботує, страждає кожен учасник й результат роботи теж. Навички роботи в команді передбачають, що ви виконуєте свою частину роботи вчасно й передаєте її далі, залучаєтесь до розв’язання проблеми, навіть якщо вона виникла не на вашій ланці, даєте зворотний зв’язок іншим членам команди й нормально реагуєте на відгуки інших, навіть несхвальні.

Як можна удосконалити: відвідувати заходи з тімбілдінгу в компанії, якщо вони проводяться, зайнятись командним видом спорту, прочитати книги з рекомендації нижче

Особиста порада: «Драйв: що насправді нас мотивує», Д. Пінк, «Ідеальний командний гравець. Як розпізнати й розвинути три основних якості» П. Ленсіоні, «Мудакам тут не місце. Як вижити в офісних джунглях», Р. Саттон.

Навичка #4: Тайм-менеджмент

Керування часом — це одночасно про самодисципліну, планування, вміння розставляти пріоритети, делегування. Сучасний айтівець рідко одночасно працює над одним проєктом. Частіше йому доводиться жонглювати декількома. Така м’яка навичка робить це жонглювання можливим.

Як покращити: експериментуйте з різними підходами — «з'їжте жабу вранці», користуйтесь паперовими чи електронники планерами, спробуйте планування за системою SMART.

Особиста порада: з розвитком цієї навички добре працюють книги — «4000 тижнів. Тайм-менеджмент для смертних» О. Беркмен, «Не читайте цю книгу. Тайм-менеджмент для творчих людей» Д. Рос.

Навичка #5: Критичне мислення

Критичне мислення — це інтелектуальна недовірливість. Вміння відсторонено поглянути на ситуацію, об'єктивно проаналізувати, побачити потенційні проблеми чи мотиви, розрахувати декілька можливих варіантів й нічого не приймати на віру — усе це суттєво скорочує кількість помилок й позбавляє від непотрібних ітерацій. Це теж дуже важливий критерій — неодноразово зустрічав його у вакансіях, що публікуються на дошці оголошень або BAZAR.club.

Як можна удосконалити: робота для українців в США, та й в інших країнах теж, критично потребує цього скіла — нам не викладають такий курс в університеті. Можливо, тому наші батьки й заряджали воду біля телевізора. Вдосконалити навичку можна тільки практикою: тренуйтесь робити ресьорч у своїй чи іншій галузі, знаходячи доказові джерела. 

Особиста порада: дуже раджу «Курс критичного мислення в українському контексті» від Prometheus.

Навичка #6: Креативність

Ще трохи статистики від LinkedIn: платформа називає креативність найціннішим скілом серед 50 тисяч робочих навичок. Їй є місце в будь-якій галузі, адже вона — про здатність мислити нестандартно, вміти поглянути на ситуацію під іншим кутом. Креативність високо цінується вже й цінуватиметься ще вище. В IT автоматизовано дуже багато робочих процесів, наприклад, у створенні та просуванні сайтів. Тому перевага буде у спеціалістів, яких не вдасться замінити простою програмою.

Як можна удосконалити: вивчайте нові професійні інструменти, отримуйте інформацію з суміжних спеціальностей, використовуйте творчі методи — mind map, блокнот для ідей, які спочатку буквально змушуйте себе генерувати, на день чи тиждень відмовтесь від звичної їжі, фільмів, маршрутів.

Особиста порада: зрозуміти природу креативності допоможе «Як думають люди» Д. Чернишова чи «The Agile Mind» Е. Бахрака.

Навичка #7: Розв’язання проблем

Якщо професійних конфліктів неможливо уникнути, потрібно вчитись їх вирішувати. Цей скіл — про вміння чітко формулювати думки, чути аргументи іншої сторони, не тиснути та не булити опонента. А найголовніше — розв’язувати прості проблеми власними силами й не бігати до менеджера з кожною дрібницею.

Як можна удосконалити: ці навички круто розвиваються на дебатах, але для дорослих їх навряд чи проводять, тому залишаються книжки.

Особиста порада: можу порадити наступні — «Як взаємодіяти з проблемними людьми» Р. Ліллей, «Результативний конфлікт. Незгода — це сила, що працює на вас» П. Коулман.

Не сперечайтесь з рекрутерами!

Близько 94% рекрутерів вважають, що кандидат з прокачаними м’якими навичками бажаніший за досвідченого спеціаліста, який не вміє працювати в команді. Що це значить? Що харизматичність та комунікабельність так само важливі, як чистий код та знання усіх мов програмування. Що хорошу роботу в США без знання мови можна отримати, якщо креативно презентувати м’які навички. Що варто прямо зараз почати качати софт скілс, якщо зачекались на підвищення.