Блог

Квантовий стрибок, або Як фармацевтичні компанії розкривають потенціал ШІ

У 2023 році термін «штучний інтелект» став словом року за версією словника Collins. Але поки традиційний бізнес вивчає можливості алгоритмів, що самонавчаються, стає зрозуміло: насправді це слово нової епохи в плануванні корпоративної діяльності та забезпеченні якості послуг.

Індустрія виробництва ліків в Україні має завдання якомога якнайшвидше адаптувати цю революційну технологію для допомоги нашим громадянам. «Дарниця» вже почала роботу в цьому напрямі, і ось чому це важливо.

Змагання в ефективності цифрових інструментів для оптимізації виробництва та клієнтського досвіду є своєрідними сучасними «перегонами озброєнь» великого бізнесу. Компанії, які прямо зараз опановують ШІ, наймають відповідних фахівців й інтегрують у свої системи алгоритми для керування big data та прогнозування коливань ринку, у найближчі роки диктуватимуть напрям розвитку своїх галузей.

У фармацевтиці компанії з усього світу намагаються не стільки встигати за прогресом, скільки допомагати рухати його вперед. Використання ШІ сприятиме цьому через тотальне переосмислення двох стовпів, на яких стоять фармацевтичні гіганти: R&D та бізнес-стратегії.

Можливості ШІ

Як одна з найбільш наукомістких галузей, фармацевтика завжди потребує інструментів оптимізації досліджень. Уже зараз ШІ здатен ефективно та з очікуваним результатом за дні або тижні обробляти масиви даних, на які групі дослідників були раніше необхідні місяці або навіть роки. Моделювання молекулярних структур нових діючих речовин, прогнозування ефективності препаратів, підбір пацієнтів для клінічних досліджень та контроль їхнього проведення, моніторинг якості виробництва — лише частина напрямів, на яких штучний інтелект дозволяє перейти від реакції на попит до готових відповідей на будь-яку проблему. А оскільки проблема зазвичай стосується здоров’я або самопочуття покупців лікарських засобів, у підсумку вищий рівень застосованих виробником технологій означає вищий рівень якості життя пацієнтів.

Як працює ШІ

ШІ має потенціал замістити наявні системи підтримки прийняття рішень. Робоча бізнес-стратегія завжди складається з цифр та фактів; те, наскільки ця стратегія буде успішною, визначає якість аналізу цих даних та вміння зробити правильні висновки. 

Ухвалення рішень, звісно, залишиться прерогативою людини. Але штучний інтелект дедалі краще показує себе в аналізі даних. І треба враховувати, що у фармацевтиці як у галузі, що несе пряму відповідальність за здоров’я цілих поколінь, напрями й обсяги даних були та залишаються приголомшливими. Людині чимраз складніше було їх обробляти. Тепер питання не в аналізі, а в креативності дослідника, який зможе поставити ШІ правильні запитання.

Система бізнес-інтелекту на основі алгоритмів, що самонавчаються, приречена стати основною технологічного планування та виробничого контролю. Вона ставить на відстань кількох натискань клавіш найпотужніший інструмент для:

  • Управління запасами й постачанням, оптимізації логістики та запобігання дефіциту за допомогою прогнозування попиту.
  • Управління фінансами, моніторингу ефективності розподілу ресурсів та прогнозу бюджету.
  • Обслуговування клієнтів і формування маркетингових стратегій.
  • Моніторингу конкуренції на основі ринкових тенденцій.

І це тільки те, що лежить на поверхні. Штучний бізнес-інтелект, скоріш за все, ще до 2030 року стане обов’язковою формою віртуального асистента, здатною формувати ринковий прогноз, оперувати даними клієнтів та партнерів та враховувати цільові фінансові показники підприємств для підвищення загальної операційної ефективності.

Роботизація рутини

Інноваційний бізнес завжди тяжіє до максимально можливої автоматизації кожного процесу. Алгоритми ШІ корисні тим, що вперше за досить довгий час дають можливість оптимізувати одразу всі ці етапи, від концепції до маркетингового супроводження, і одночасно поліпшити результат усіх упроваджених проєктів з роботизації автоматичних процесів (RPA). 

Щонайменше, належним чином підготовлена мовна модель може розв’язати проблему взаємоінтеграції паперового та електронного документообігу. Уже зараз ми маємо можливість повністю покласти на ШІ обов’язки секретаря, який розпізнаватиме текст, конвертуватиме його в необхідний електронний формат та надсилатиме безпосередньо до цільового департаменту компанії.

Навіть найпростіші мовні моделі, такі як широко відомий ChatGPT, якщо вчасно та в повному обсязі оцінити їх можливості, можуть бути незамінними помічниками для менеджменту середньої ланки, акумулюючи інформацію з відкритих джерел, працюючи в якості боту зворотного зв’язку для аналізу відгуків та пропозицій, відстежуючи та оцінюючи мережеву активність конкурентів. 

Але справжній потенціал таких алгоритмів стає зрозумілим, якщо масштабувати наведений приклад саме на виробничі аспекти. ШІ вже зараз може пропонувати, аналізувати та вдосконалювати форми безпосереднього впливу роботизації процесів на якість виробничого циклу та кінцевого продукту з прив’язкою до стратегії планування ресурсів підприємства. Якщо ж інтегрувати такий алгоритм до наявної роботизованої системи, вона зможе самовдосконалюватись та поліпшуватися кожного нового циклу. Головне — задати правильні параметри, і фахівці, що володіють таким «мистецтвом», невдовзі стануть першочерговою ціллю кожного рекрутера.

Плани

Зволікання з розвитком цього напрямку неприпустиме, бо це ставить під загрозу натуральну еволюцію галузі та її спроможність захищати інтереси клієнтів. «Дарниця», наприклад, вже цього року планує запустити роботу чат-ботів на базі нейромережі, а 2025-й та наступні роки будуть присвячені принципово новим формам взаємодії з лікарями та пацієнтами за допомогою ШІ-асистентів. 

У межах проєкту SmartRx ми працюємо над інтеграцією в системи аналізу клінічних даних перспективних моделей штучного інтелекту, безпосередньо спрямованих на підвищення ефективності досліджень в галузі медичної інженерії та біотехнологій. Це дасть змогу в режимі реального часу коригувати процес розробки препаратів та підхід до підвищення кваліфікації працівників. З точки зору ведення бізнесу це означає оптимізацію витрат, підвищення ефективності ліків, клієнтської лояльності, популярності на ринку, і врешті-решт зростання доходів.

Створення вдалої комбінації спеціалізованих ШІ-інструментів для використання на всіх рівнях роботи — це не тільки ключ до успіху в конкурентному середовищі, який треба встигнути вхопити. Це прямий обов’язок кожної відповідальної фармацевтичної компанії, адже саме наша галузь традиційно першою адаптує технологічні інновації на користь суспільства.