Блог

Україна стає країною дронів, і тут нікуди без ІТ-фахівців. Як ІТ-спеціалісту перейти в розробку безпілотників?

Дрони — невіддільна частина нашого озброєння. Та скільки б не було закупівель, щодня їх потрібно все більше. Імпортні постачання йдуть місяцями, а коли йдеться про оборону, важливий кожен день. Тож логічно, що постала потреба розвивати власний ринок безпілотників. Які труднощі виникають у цій сфері та чим можуть зарадити айтівці? 

Ситуація з дронами сьогодні

За даними Держслужби спеціального зв’язку та захисту інформації, до кінця року Армія дронів має зрости до десятків тисяч безпілотників. Лише за травень–липень 2023-го уклали в чотири рази більше контрактів на постачання БпЛА, ніж торік. Уряд також планує закупити безпілотники в місцевих виробників на 40 млрд грн. Наразі три державні оборонні заводи створюють FPV-дрони (з функцією передавання відео в реальному часі). Потужності виробництва зростають. Немає сумнівів, що ця тенденція збережеться й надалі.

Як ми в NIX шукаємо дрони

Від початку повномасштабної війни ми з командою закупили більш як 90 дронів на понад 4 млн грн. Серед моделей: Parrot Anafi USA, Mavic 3 Pro, Mavic 3 Pro Fly More Combo, Mavic 3 Fly More Combo, Mavic 3, Autel EVO II Dual 640T V2 Rugged Bundle та інші. Розглядаємо для військових і дрони українського виробництва: A1-СМ «Фурія», SHARK, Punisher, «Ельф». Зазвичай доставка з-за кордону займає три тижні. Але деякі моделі чекали й півтора місяця, як-от Mavic 3 Pro Fly More Combo. 

Вибір дрона залежить від запиту військових. За період волонтерства в Ніксах сформувалась окрема група фахівців, які настільки заглибились у цю сферу, що можуть допомогти бійцям більш прицільно підібрати модель дрона. Наші волонтери постійно на зв’язку з бригадами. Спершу дізнаємось, під яку задачу потрібна «‎пташка», наскільки швидким, легким має бути дрон, наприклад, для розвідки. Маючи перелік перевірених у бою виробників, дивимось, яка модель буде найліпшою в конкретному випадку. Зараз уже маємо достатньо досвіду і технічних знань, аби порадити захисникам ефективне рішення. А далі — погоджуємо деталі щодо доставки й починаємо процес закупівлі. Після виконання бойових завдань просимо хлопців ділитися враженнями про роботу дронів. Нам це теж важливо, бо певні моменти ми враховуємо в наступних закупівлях.

Чим глибше цікавимось напрямом, тим більше суттєвих тонкощів у роботі дронів відкриваємо для себе

Тут згадується дуже показова історія із купівлею Parrot ANAFI USA. На початку російського вторгнення ми замовили для фронту три таких безпілотники. Вартість кожного від $8000 до $10000. Чекали на них майже два місяці. І от — товар на руках. Вирішив затестити. Але замість обіцяних 5 кілометрів вони не літають більше, ніж на 200 метрів! Нашою волонтерською групою кілька тижнів намагались розв’язати цю проблему. Вели перемовини з продавцем. Навіть створили інформкампанію, аби привернути увагу громадськості та застерегти інших волонтерів. Так на нас вийшов представник Parrot. Виявилось, ми придбали цивільну версію цього дрона. Пристрій має обмеження по дальності польотів. Щоб збільшити їх, необхідно було докупити SE-сертифікати. Коштують вони $1000-1500 кожен. 

Враховуючи ситуацію, компанія пішла нам назустріч та надала ці сертифікати безплатно. А головне — я домовився із Parrot, щоб й усі волонтери з України, які придбали такі дрони на фронт, теж отримали сертифікати безплатно. Щоб зібрати всі такі запити, створив пошту, на яку надійшло з моменту нашого розголосу більш як 100 повідомлень. Я не встигав усім відповідати, тож до мене долучились помічники з Ніксової команди. Так ми допомогли багатьом волонтерам зекономити понад $100 тис. і витратити ці кошти на купівлю потрібних дронів.

Зверніть увагу: якщо ви плануєте купити для фронту Parrot ANAFI USA, обов’язково беріть версію SE (Security Edition). Уточніть у продавця, чи є ліцензії та MicroSD карта (на ній зберігається SE-сертифікат). Раптом уже придбали цивільну версію, напишіть про це компанії ([email protected]) та поясніть, що дрон потрібен у військових цілях. У листі вкажіть серійний номер дрона (починається на PI040505…). З великою ймовірністю виробник безплатно надасть оновлення до SE-версії всім БпЛА, які вже куплені та знаходяться на території України.

Після цієї ситуації я вирішив сам взятись за розробку безпілотників. Уже маю дрон-камікадзе з носієм (літак з комплектом електроніки, який несе простий літак-камікадзе) і швидкісний літак-камікадзе без носія. Після тестування планую вивести ці розробки на передову. 

Складнощі у виробництві дронів

Важко переоцінити допомогу західних партнерів. Але власне виробництво безпілотників могло б суттєво покращити ситуацію на фронті. Йдеться не про дешевизну дронів, а про оперативність постачань та ефективність в бою. З основних труднощів, які я помітив, є два моменти: 

  • Немає безпечного виробничого середовища. Уся країна знаходиться в досяжності ворожих дронів та ракет. Це потребує додаткової безпеки під час виробництва.
  • Недостатня кількість фахівців. Отримати освіту за цим напрямом — чудова ідея, але інженери потрібні тут і зараз. Виробництво безпілотників в Україні залишатиметься в пріоритеті ще багато років. Тому раджу придивитись до цього напряму нинішнім студентам та старшокласникам і починати самонавчання.

Для технічних фахівців немає проблеми перейти в розробку дронів. Не обов’язково щось майструвати безпосередньо руками. Програмне забезпечення теж потрібне. Якщо наслідувати стартаперів, то знадобиться глибша експертиза в електроніці, механіці, аеродинаміці, безпеці та інших суміжних напрямах. 

Також потрібні менеджери, які побудують ефективні процеси розробки та координуватимуть дії команди. Ця робота включає розрахунок бюджету та строків виконання, підготовку звітів, взаємодію з усіма зацікавленими у виробництві особами.

Який би шлях ви не обрали, сподіваюсь, мій досвід і поради стануть вам у пригоді.

Як ІТ-спеціалісту перейти в розробку безпілотників?

Вчити електроніку та схемотехніку за базовими темами зі шкільного підручника фізики

В інтернеті можете знайти різні ресурси з потрібною теорією. Точно треба знати, як працюють мікроконтролери та мікропроцесори, електродвигуни та зарядні пристрої. Ось ресурси, які допомогли мені розібратись із цим:

  • Painless360. Канал про електроніку для дронів.
  • Офіційна документація для програмного забезпечення: ArduPilot, iNav.
  • eCalc. Онлайн-інструмент для розрахунків ВМГ (винтово-моторна група), знаходження центра тяжіння (CG) літака.

Поки нормально не розберетесь, не поспішайте майструвати. У розробці дронів не треба діяти навмання — перероблювати буде дорожче й довше. Адже компоненти до них дорогі й потрібен час на доставку з-за кордону.

Знати основи літакобудівництва

Подібно до літаків дрони — теж повітряні засоби, тому вони мають багато спільного. Без розуміння аеродинаміки не визначити оптимальну форму та конфігурацію безпілотника. А це вже питання його маневровості. Коли орієнтуєшся у різних типах матеріалів і можеш підібрати кращий, дрон вийде міцним і легким. Легкість робить їх менш помітними в небі, швидшими та складнішими для виявлення противником. 

Про конструювання літаків я дивлюсь:

Знати одну з цих мов програмування: C/C++, Python, JavaScript, Java, Swift

Здебільшого прошивки для автопілотів пишуться на С/ С++, конфігуратори — на JavaScript, С#, автозахват цілей — на Python. Не завадять знання ROS (Robot Operating System). Це платформа для розробки програмного забезпечення для роботів, зокрема БпЛА.

Долучитися до профільної спільноти

Спілкуйтесь з іншими розробниками дронів та переймайте їхній досвід. Відвідуйте конференції, семінари, виставки та інші події, пов’язані з розробкою безпілотників. Такі івенти найбільше об’єднують однодумців та експертів галузі.

Початківцям раджу долучитись до таких спільнот:

  • Drone Hackathon Anti-Shahеd. Проводиться в межах проєкту «Армія дронів». Ціль — розвивати виробництво безпілотників, щоб зайвий раз не витрачати ресурси систем ППО. На змаганні можна представити свої розробки та отримати $1 млн на реалізацію.
  • Brave1. Defence Tech кластер. Подайте свою технологічну ідею на сайті і спробуйте виграти грант на її втілення.
  • D3 Venture Capital Firm. Міжнародний акселератор родом зі США. Його мета — допомогти Україні виграти війну за допомогою технологій. Надає переможцям від $125 000, менторську підтримку та доступ до спільноти Defence Tech.

Взагалі кожен, незалежно від своєї діяльності, може зробити внесок у цю сферу. Наприклад, регулярно спілкуватися з військовими, щоб швидше закривати термінові запити з фронту, збирати гроші від доброчинців та самостійно донатити на безпілотники. Власне, цим ми в Ніксах займаємося вже понад рік. І не лише в напрямі дронів.

Виробництво дронів важливе для захисту країни та розвитку економіки. Умови для цього поступово покращуються: ухвалено закони про скасування плати ПДВ і мита за ввезення деталей, спрощено процедури для експлуатації дронів. Українські та міжнародні фонди інвестують у розробки нових моделей безпілотників. Усе це говорить про перспективи в галузі для ІТ-фахівців. А враховуючи благородну мету, з якою ми всі працюємо, обрати цей напрям — значить ще швидше наближати нашу перемогу.