Блог

Особливості оподаткування ФОПів, які виїхали з України під тимчасовий захист в Європу

Чи всі біженці, які живуть в Європі під тимчасовим захистом, автоматично стають податковими резидентами? Що робити є український ФОП і податки сплачувались і сплачуються в Україну? Чи буде в українців особливий статус? Чи всім доведеться платити європейські податки за 2022 рік?

Це сьогодні найпопулярніші питання від ІТ-фахівців, які виїхали до Європи з початком повномасштабного вторгнення. 

Цей блог буде корисний насамперед фізичним особам-підприємцям, які зареєстровані за нормами українського законодавства в Україні та вимушені були виїхати за кордон з початком військових дій. Останнім часом наша компанія отримує дуже багато запитів від таких підприємців щодо порядку сплати податків. Річ у тім, що уповноважені органи країн перебування таких осіб вимагають сплачувати податки з доходів підприємців до бюджету таких країн. Такі питання вирішуються із застосуванням норм національного законодавства України та країни перебування, а також норм міжнародних договорів,  якщо вони існують між такими країнами. Основним міжнародним договором, що регламентує питання оподаткування, є Конвенція про запобігання подвійному оподаткуванню (в різних країнах цей документ може мати іншу назву, ми обрали узагальненe).

Таких Конвенцій, що підписані Україною з іншими країнами, на сьогодні 74.

Слід зауважити, що норми міжнародних договорів мають пріоритет у застосуванні перед нормами  національного законодавства. Це означає, що законодавство України та країн перебування підприємця, застосовуються у тій частині, що не суперечить Конвенції.

Самим основним чинником для  процедури оподаткування є визначення податкового резидентства  особи. Тобто особа має сплачувати податок зі свого доходу в країні, податковим резидентом якої вона визнається.

Більшість Конвенцій передбачають наступні критерії визначення податкового резидентства: постійне житло, постійне перебування, центр життєвих інтересів, місце реєстрації, громадянство та ін. При цьому, критерій «громадянство» не є основним.

На жаль, на практиці зустрічаються випадки встановлення над особою податкового резидентства країни її перебування, зокрема зі спливом 183 днів постійного перебування в такій країні. Такої практики дотримуються майже всі країни ЄС.

Але такий підхід, на нашу думку, є необґрунтованим, бо перебування в іншій країні під час воєнного стану в Україні, є вимушеним (наші громадяни звернулись до інших країн за прихистком). Тут доцільно буде нагадати про практику, що склалася під час карантинних обмежень. Наприклад, у 2020-2021 роках OECD (Організація економічного співробітництва та розвитку) надала роз`яснення, що обмеження пересування людей між країнами у зв`язку з карантином (що призвело до вимушеного перебування в іншій країні понад 183 дні) не має призводити до зміни їхньої податкової резиденції, оскільки ця ситуація є надзвичайною.

Сьогодні це питання є досі не вирішеним. На час такої невизначеної позиції ми рекомендуємо залишатися податковими резидентами України. Розберімось, чому краще робити так? 

1. ФОП першої та другої груп спрощеної системи оподаткування з 1 квітня 2022 року та до припинення або скасування воєнного стану надано право не сплачувати суму єдиного податку. Окрім того, з 1 березня 2022 року і до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після цього ФОП-спрощенцям дозволено не сплачувати єдиний внесок за себе.

2. Єдиний соціальний внесок не підпадає під дію процедури уникнення подвійного оподаткування, по єдиному податку це питання не врегульоване. Тому, у разі сплати податків на території іншої держави, підприємці можуть подвійно сплатити податки зі свого доходу.

3. Підприємницька діяльність заснована на принципах вільного вибору засобів її здійснення. ФОП може працювати з будь-якої точки світу та при цьому залишатись податковим резидентом України. Діяльність IT ФОП не залежить від якогось постійного місця її здійснення.

4. Вкінці кінців ця війна скінчиться та ці питання є тимчасовими. Є надія, що між державами найближчим часом буде узгоджена позиція щодо вимушеного перебування, яка не передбачає облік днів знаходження наших громадян на території таких держав.

5. У разі реєстрації підприємництва на території іншої держави, підприємцю потрібно буде узгодити та змінити чинні угоди з контрагентами.

6. Надходження податків від платників робить можливим подальшу стабільність здійснення соціальних виплат нашою державою.

Якщо ж спірних питань з уповноваженими органами інших країн все ж таки не вдалось уникнути, даю вам кілька особистих рекомендацій:

  • Збирайте та зберігайте всі докази  резидентства України (це можуть бути: документи щодо нерухомого майна,  родинних стосунків, навчання  в Україні та ін.).
  • Намагайтеся отримувати запити та відповіді компетентних органів інших країн щодо оподаткування в письмовій формі. Це важливо для ініціювання процедури взаємного узгодження.
  • Велике значення має визначення щодо повернення підприємця до України після закінчення воєнного стану.
  • Звертайтесь до кваліфікованих юристів та бухгалтерів для розв’язання проблемних питань.
  • Не реєструйте бізнес в іншій країні без попередньої консультації з фахівцями.
  • Намагайтеся не оформлювати документи щодо оренди/придбання нерухомості, у т. ч. офісу.

Досвідчений фахівець в цій сфері, у разі виникнення спірного питання, допоможе отримати довідку про резидентство в Україні та/чи ініціювати процедуру взаємного узгодження між країнами щодо вирішення статусу податкового резидентства.

Варто звернути увагу, що цей блог має узагальнену характеристику цієї проблеми. Кожен випадок, краще вирішувати індивідуально, в залежності від країни перебування підприємця. Питання уникнення подвійного оподаткування під час воєнного часу в нашій країні є досить проблематичними, але їх можна вирішити у законній площині, вчасно звернувшись за кваліфікованою допомогою.