Блог

Про які обʼєкти інтелектуальної власності варто подбати у Game Industry

У цифрову епоху ігрова індустрія виступає як маяк інновацій та творчості, рушійною силою якого є постійний розвиток технологій та споживчого попиту. Однак, під поверхнею кожного віртуального світу та ігрової механіки ховається складний правовий ландшафт, який підкреслює важливість захисту інтелектуальної власності (ІВ).

Ігрова індустрія давно не є просто результатом творчості чи забавкою, це масштабний комерційний продукт, ядром якого завжди є ІВ. У 2023 році Game Industry згенерувала $184 мільярди доходу, що більше, ніж у 2022 році.

Порівняно з традиційними творами, захищеними авторським правом, відеоігри набагато складніші. Вони являють собою комплекс багатьох різних об’єктів інтелектуальної власності, таких як комп’ютерні програми (код), аудіовізуальний контент, зображення, дизайни, літературні твори, голос за кадром, музика, художні виступи, товарні знаки та багато іншого. Управління специфікою відеоігор є справжньою проблемою, коли йдеться про захист ІВ і варто подумати про це задовго до релізу гри.  

Чому це важливо:

  • Можливість монетизації. Забезпечення надійного захисту інтелектуальної власності підвищує ціннісну пропозицію для потенційних партнерів (тих же дистриб’юторів ваших ігор), надаючи впевненість у тому, що ліцензовані активи є юридично обґрунтованими та захищеними від порушень. Встановлюючи чіткі права та обов’язки в ліцензійних угодах, розробники можуть максимізувати комерційний потенціал своїх творінь, мінімізуючи при цьому юридичні ризики.
  • Захищаючи права на ІВ бізнес зможе запобігти несанкціонованому використанню або експлуатації своєї роботи, зберігаючи свою репутацію на ринку та фінансові інтереси.
  • Зменшення ризику судових спорів. У конкурентному середовищі ігрової індустрії суперечки щодо інтелектуальної власності — не рідкість. Незалежно від того, чи це звинувачення у порушенні авторських прав, чи порушення патентів, чи суперечки щодо торговельних марок, юридичні конфлікти можуть призвести до дорогих судових процесів та шкоди репутації.
  • Сприяння інвестиціям через інновації. Потенційні інвестори прагнуть бути впевненими у наявності активів у компанії в яку вкладають свої кошти, а ІВ це і є актив. У разі правильного оформлення ІВ — компанія оцінюється дорожче. Не просто ж так Savvy Games у 2023 році придбала компанію Scopely з офісом в Україні за $4,9 млрд, на момент угоди це була 6 по величині угода у цій сфері. Адже, у цьому разі, інвестори впевнені, що їх інвестиції захищені від посягань та незаконного привласнення, тому надійний захист ІВ є необхідною умовою для фінансування та партнерства. Створюючи сприятливе середовище для інновацій та інвестицій, розробники можуть стимулювати зростання індустрії. 

Насамперед хочу зазначити, що способи захисту конкретного обʼєкту ІВ можуть відрізнятись у залежності від країни, у якій ви ведете діяльність, де ваша цільова аудиторія (або де хочете захистити ІВ).

Наступним важливим моментом є передача прав на обʼєкт ІВ. Передача таких прав на «доброму слові» — не варіант для тих, хто:

  • Хоче бути власником з усіма правами на цю гру (враховувати цей актив при оцінці вартості компанії).
  • Хоче розпоряджатись нею (продавати, давати у користування).
  • Не хоче нести витрати при оскарженнях прав на ІВ та нести репутаційні ризики.

У звʼязку з чим, в обовʼязковому порядку мають бути підписані договори, у залежності від форми правовідносин:

  • Якщо це трудові відносини (компанія та працівник) — рекомендуємо детально прописати у трудовому договорі (посадовій інструкції) чим буде займатись працівник та додатково закріпити наказом до якого проєкту долучений (особливо актуально для компаній, де паралельно декілька проєктів, кожен зі своєю ІВ). У такому разі не буде потреби додатково фіксувати передачу прав на ІВ, адже, це буде вважатись власністю компанії, як роботодавця.
  • Якщо співпраця з підрядником (ФОП, інша компанія) — підписуємо договір про надання послуг (з деталізацією, за можливості з технічним завданням), який передбачає також передачу всіх виключних прав на ІВ, яка буде створена у результаті надання тих чи інших послуг.
  • Додатково рекомендуємо підписувати NDA (договір про конфіденційність). Адже, протягом співпраці (роботи над проєктом) працівнику або підряднику може бути доступна інформація, яка є ще не втіленою ідеєю, наприклад. 
  • Також не нехтуйте уточненням в договорах щодо можливості у автора обʼєкту ІВ демонструвати його частину для портфоліо (або іншим чином демонструвати свою роботу).

Тож, які основні об’єкти інтелектуальної власності в Game Industry? Далі проговоримо про це більш детально та які нюанси можуть виникати, а які шляхи захисту є.

Основа гри — це код (комп’ютерна програма)

З юридичної точки зору програмний код — це літературний твір (хоч і мовою програмування), відповідно його автор наділений авторськими правами, які починають діяти з моменту його створення.

Щоб зафіксувати своє авторство можете подати на реєстрацію такого твору і отримати відповідне свідоцтво. Проте, враховуйте несталість компʼютерної програми — це те що може регулярно оновлюватись (нові функції, виправлені баги або що), тобто, потрібно буде постійно отримувати свідоцтво, що не дуже зручно. Не менш важливо, що частиною вашого коду — можуть бути загальнодоступні коди (фреймворки), що мають власних авторів, права яких ви не можете забрати в односторонньому порядку.

Але така реєстрація не є обовʼязковою, тому ви можете захистити свій код наступним чином:

  • Договори з розробниками.
  • NDА з розробниками.
  • Репозиторій коду, який зберігає всю історію коду і контроль над змінами (наприклад, GitLab).

Знову ж таки, способи захисту обʼєкту ІВ можуть відрізнятись від юрисдикції де ви хочете їх захистити. Наприклад, у США є практика видачі патентів на код. В Україні ж це можливо якщо програма (soft) є частиною якось цілісного пристрою (hard), які працюють виключно за рахунок один одного.

Торговельна марка та персонажі

Такий обʼєкт ІВ, як назва гри (торговельна марка) вже потребує офіційної процедури реєстрації, інакше така торговельна марка (ТМ) не буде захищатись і підтверджень ваших прав на неї без свідоцтва не буде. 

Також досить розповсюдженою практикою є реєстрація головних персонажів (героїв) як торговельну марку (зображувальну). Особливо, якщо у майбутньому є плани монетизувати цих героїв (наприклад, випускати мерч, NFT). Проте, окрім реєстрації таких персонажів — не нехтуйте договорами з дизайнерам, якими має бути закріплена передача всіх прав на такий обʼєкт інтелектуальної власності.

ТМ (особливо назва) — є основним ідентифікатором продукту, тобто ТМ буде в подальшому буде популяризувати гру та вона буде упізнаватись користувачами.

Звертаю увагу, на наступні важливі моменти при реєстрації ТМ:

  • Недостатньо зареєструвати ТМ в Україні, щоб вона була захищена в ЄС або інших країнах світу. Враховуючи плани масштабування бізнесу, вихід на іноземні ринки — можливо потрібно буде зареєструвати ТМ в різних країнах.
  • ТМ реєструється у конкретних класах (сферах діяльності), обмежень по кількості немає, проте, є додаткові сплати. 
  • ТМ може бути просто словесною, зображувальною або комбінованою.
  • ТМ може бути зафіксована за допомогою конкретного шрифту, але це обмежить вас у майбутнього у разі зміни такого шрифру, адже, ТМ охороняється у тому вигляді, у якому зареєстрована.
  • ТМ може бути кольоровою або чорно-білою.

Зміст гри, її сюжет

Сюжет гри вважається літературним твором, відповідно авторські права на нього виникають з моменту його створення і не потребують додаткової реєстрації. 

Дизайн

Усі зображувальні, графічні, ілюстраційні твори є обʼєктом ІВ, авторські права на які також можна, але не обовʼязково реєструвати, головне зафіксувати передачу виключних прав від автора.

Якщо це художньо-конструкторське рішення — такі частини дизайну гри можуть бути зареєстровані як промислові зразки. Проте, звертаємо увагу, у цьому випадку такий дизайн не має бути загальнодоступний у світі до подачі на реєстрацію (до отримання пріоритету).

Додатково памʼятайте, якщо у грі ви хочете використати наприклад зображення відомої особи або відомого бренду — необхідно отримати дозвіл на це.

Також можливі патенти на окремі алгоритми гри, наприклад:

  • патент Activision на зміну складності багатокористувацьких матчів таким чином, щоб заохочувати покупки мікротранзакцій. Наприклад, виставляти гравців із преміальними речами в матч із тими, хто міг би розглянути їх придбання;
  • патент Microsoft, який сповіщає гравців про те, що вони не зможуть розблокувати досягнення в демо- чи пробній версії гри, якщо не придбають повну версію;
  • патент Epic Games на ігровий рушій Unreal Engine, який є одним з найпопулярніших у цій індустрії; 
  • патент EA, який дозволяє новим користувачам купувати «підтримку» в грі дешевше, ніж досвідчені гравці.

Додатково хочу розглянути популярні запитання щодо ІВ у Game Industry

1. А якщо у розробку гри залучено АІ?

АІ наразі набув неабиякої популярності у багатьох сферах, тому варто враховувати і такого роду творчість і це вже не гіпотетичні питання.

Наприклад, Spotify у 2023 році зіштовхнувся з проблематикою прав на музику, яку створив АІ, деякі пісні були видалені. Адже, пісні, які генерував АІ часто імітували голоси голоси відомих виконавців, таких як Дрейк та The Weeknd.

АІ навчається (тренується) на основі наявних творів, не копіюючи його. Проте, результат роботи АІ не можна також назвати похідним твором (творча переробка вихідного твору).

Ключовою проблематикою є наступне:

  • АІ не є людиною;
  • діяльність АІ не є творчою діяльністю.

Проте, з 2023 в Україні встановлено розуміння як оцінювати результати генерування АІ — право особливого роду (sui generis) на неоригінальні об’єкти, згенеровані комп’ютерною програмою, без безпосередньої участі фізичної особи (людини) в утворенні цього об’єкта.

Також враховуйте, що у такому разі є різниця у строках чинності прав  на ІВ — строк чинності права sui generis на неоригінальний об’єкт, згенерований АІ, спливає через 25 років, що обчислюються з 1 січня року, наступного за роком, в якому згенеровано неоригінальний об’єкт.

2. А як щодо лутбоксів — це ІВ?

У більшості ні. Можна звісно реєструвати як зображувальну ТМ, якщо це має комерційно вигідний сенс. Проте, вони дуже часто являються підставою для позовів щодо ігрової залежності і у деяких країнах частково або повністю заборонені.

3. А як щодо обʼєктів ІВ, які створює сам користувач у процесі гри?

Тут вам у допомогу приходять правила користування, погодитись з якими обов’язково повинен користувач. А у разі відмови від них — користувачу просто не буде наданий доступ до гри. Саме тут варто прописати такі виключні випадки, за яких всі права належать безпосередньо компанії-власнику гри.

Тож вищезазначена інформація може вберегти від потенційних спорів щодо ІВ у цій індустрії щодо:

  • щодо брендів (наприклад, щодо використання торговельних марок, що лежать в основі ігрових логотипів);
  • авторські права (наприклад, щодо сюжетної лінії, ігрового процесу, музики відеоігор та інше);
  • прав на дизайн;
  • патентів (наприклад, щодо ігрового обладнання, такого як консолі та аксесуари, внутрішньоігрова механіка, геймпади та гарнітури віртуальної реальності);
  • загальне порушення прав на ІВ.

Щоб стати таким ігровим гігантом як Sony або Tencent — точно варто враховувати наші рекомендації для захисту своїх активів.