Блог

Як підготувати eCommerce-бізнес до революції 5G

Доба високошвидкісних мереж 5G приходить у наше життя дещо повільніше, ніж хотілося б — далися взнаки глобальні кризи й негаразди останніх років. Та перехід до нових стандартів мобільного зв’язку невідворотний — це лише питання часу. 5G здійснить змінить безліч галузей — від виробництва, до медицини.

Першим зміни відчує бізнес, що продає та надає послуги онлайн: ритейлери, інтернет-магазини, цифрові сервіси. Зокрема, локальну революцію переживе галузь eCommerce. Тож розберімось, як виглядатиме ця революція і як бізнесу підготуватися до неї, аби опинитися в лідерах. 

В чому суть революції?

Пам’ятаєте, як два-три роки тому світ охопила трагікомічна хвиля 5G-фобії? Маргінальні спільноти активістів пов’язували цю технологію з теоріями змов про світовий уряд та «чипування» від Білла Гейтса, звинувачували 5G у поширенні коронавірусу та ламали 5G-вежі з новим обладнанням. Важко сказати, чому саме ця технологія стала магнітом для маячні, але насправді у вежах 5G немає нічого зловісного.

Адже це лише новий стандарт телекомунікацій, що замінить собою загальнопоширений сьогодні 4G. П’яте покоління має забезпечити вищу пропускну здатність, стабільність та мінімальну затримку в обробці даних. З точки зору пікових можливостей передачі даних 5G може перевершити наявні 4G-мережі майже у 20 разів. Під час тестів в лабораторних умовах інженерам вдавалося отримати в 5G швидкість у 20 Гбіт/с. І навіть якщо в реальних умовах цифри будуть в рази нижчими, нова мережа все одно може надати користувачам суттєвий приріст у швидкодії. Крім того, 5G покладається на сучасні методи кодування та захисту сигналу, роблячи усю мережу ефективнішою. Наприклад, оператори зможуть обслуговувати більше користувачів за допомогою меншого об'єму радіочастот. 

Експерти очікують, що 5G мережі дадуть неймовірний поштовх розвитку інфраструктури IoT — від смарт-будинків та телемедицини, до автоматизованих виробництв, ланцюжків постачання, безпілотних авто тощо. З іншого боку, 5G може змінити наше онлайн-життя, надавши йому ще більше «безшовності». За даними Statista, середня швидкість завантаження в 5G мережах приблизно у 5 разів перевищує показники 4G/LTE на усіх ринках. Нові мережі дозволяють з легкістю передавати медіа у високій якості в густо заселених районах, стриміти відео у 4К на смартфонах та миттєво обмінюватись величезними масивами даних.

Наразі частка 5G на ринку комунікацій залишається відносно невеликою в порівнянні з 4G/LTE. Втім, вже наприкінці 2022 року у світі нараховувався майже мільярд активних передплат у мережах 5G — а це майже вдвічі більше, ніж за підсумками 2021. Аналітики прогнозують, що до 2026 року у світі буде налічуватися до 5 млрд активних передплат в 5G. Це означає, що мережі 5G мають остаточно перемогти 4G вже у найближчі три роки. 

Які можливості 5G принесе в eCommerce

Не секрет, що онлайн-комерція в її сучасному вигляді багато в чому стала можливою саме завдяки розгортанню швидких мобільних мереж: спочатку 3G, а потім і 4G. Без них ми б просто не змогли отримувати той досвід шопінгу зі смартфоном, який отримуємо зараз: із медіа високої якості; із переглядами відеооглядів та «розпакуванням» товарів на Youtube; із можливістю миттєво «загуглити» ціни в різних магазинах, негайно оформити й оплатити замовлення тощо.  

Розгортання мереж 5G поглибить цей досвід, надавши бізнесу та користувачам численні додаткові можливості. Зокрема: 

  • трансляція відео UHD-якості на мобільних девайсах (4К і вище);
  • реалізація можливостей AR та VR;
  • впровадження в торгові додатки панорамного відео (360);
  • перспектива реалізації технік 3D, включно з голографічним відео;
  • використання можливостей IoT в онлайн-комерції;
  • збирання та обробка ринкових даних у реальному часі;
  • впровадження у продажі елементів Metaverse.

Йдеться про новий, більш зручний та імерсивний рівень онлайн-шопінгу: live/video commerce. Ритейлери, виробники та найбільші eCom-майданчики вже сьогодні впроваджують подібні можливості у своєму маркетингу та продажах. До прикладу, власні AR-додатки для продажів мають Amazon, IKEA, LʼOreal, The Gap та безліч інших світових брендів. 

Однак технічні обмеження здебільшого ще не дозволяють інструментам на кшталт віртуальної реальності вийти за межі експериментів. Прихід зв’язку нового покоління може змінити це, перетворивши усю технологічну «екзотику» на практичні рішення для усіх.

З іншого ж боку, розгортання 5G — це новий рівень стабільності, ефективності та захисту з’єднання, зокрема завдяки новим специфікаціям eMBB та mMTC. Можливості швидкої та безпечної передачі великих масивів даних покращать можливості ритейлерів у використанні інструментів для предиктивної аналітики та динамічного ціноутворення.

Нова технологія допоможе розв’язати проблеми з покриттям мережею у важкодоступних районах і охопити більше користувачів, зокрема й для сектору eCommerce. Водночас це дозволить бізнесу скоротити витрати, оскільки завдяки зростанню ефективності на підтримку інфраструктури онлайн-продажів можна буде витрачати менше ресурсів (наприклад, відмовитись від надлишкових серверних потужностей). 

Врешті, 5G має піти на користь усім — як бізнесу, так і споживачам. А в осяжній перспективі технологія може зіграти важливу роль у переході від сучасного онлайну до метаверсу — повноцінного віртуального онлайн-середовища, що принесе із собою нові форми електронної комерції.

Як підготуватися до доби 5G

Вочевидь, ринкові переваги у будь-якому бізнесі не падають з неба — їх доводиться здобувати. eCommerce не є виключенням, нові можливості 5G будуть доступні передусім тим гравцям ринку, які матимуть відповідну підготовку, стратегію та технологічну зрілість. 

Доба 5G надасть бізнесу креативну свободу у створенні нових крутих фіч для покупців та небаченого раніше функціоналу: від можливостей стримінгу, до справжніх імерсивних VR-магазинів, які дозволять надати користувачам революційний досвід та відмежуватись від конкурентів. Та нічого з цього не вийде ефективно реалізувати на морально застарілій технологічній базі: на legacy-рішеннях, на абсолютній більшості пакетних платформ та передплатних сервісів, які дозволяють створювати шаблонні онлайн-магазини. 

Подібні інструменти прості й зручні, однак вони не дозволять магазину результативно масштабуватися з мінімальними витратами, не надають високого рівня кастомізації навіть у дизайні. Будь-яка спроба реалізувати на такій базі унікальний, а тим паче високотехнологічний функціонал, зазвичай є або неможливою, або занадто дорогою, або непрактичною. 

Відтак сьогодні для будь-якого онлайн-бізнесу настав час замислитися про майбутнє: про перехід зі старого технологічного стека чи шаблонного рішення на цілком нову платформу. Таке рішення в перспективі надасть можливість впроваджувати будь-які нові технології, експериментувати з фічами, створювати власний унікальний дизайн. Як свідчать дослідження ринку, наразі понад чверть компаній в eCommerce незадоволені своєю цифровою платформою й шукають їй альтернативу. 

З огляду на наш досвід я готовий стверджувати, що побудувати унікальний клієнтський досвід в eCommerce та виділитися серед конкурентів найкраще допомагає не шаблонна, а індивідуальна розробка. Рано чи пізно до кастомного рішення приходить будь-який eCommerce-бізнес, який прагне сформувати власну ідентичність на ринку. 

Складнощі на шляху

Всупереч стереотипам, кастомна розробка нині є ані супердорогою, ані складною у підтримці. Насправді створення індивідуальної платформи може бути дуже вигідним в перспективі, якщо дозволяє бізнесу відмовитись від сервісів з регулярною передплатою. А з використанням сучасних популярних фреймворків та відповідної культури кодингу кастомний проект можна буде легко підтримувати багато років поспіль, без проблем з пошуком фахівців. Крім того, з власною платформою бізнес отримує бонуси на кшталт автономності та повного контролю за безпекою даних — що останніми роками стало для eCommerce особливо актуальним.

Проте розробка дійсно якісної та ефективної кастомної платформи потребує релевантного досвіду та майстерності. Бізнес може спробувати «потягти» таку розробку самотужки, створивши внутрішню IT-команду та розпочавши роботу з нуля. Це шлях спроб і помилок, який потребуватиме додаткових витрат коштів та часу. Результати таких проектів важко спрогнозувати: вони можуть бути як надзвичайно успішними, так і цілком провальними. Як показує досвід, чимало бізнесів не готові так ризикувати. Найкращим рішенням для них буде пошук IT-партнера з відповідним портфоліо, який зможе підтримати розробку кастомного продукту власним технічним досвідом. 

Так чи інакше, перехід на нові платформи та технології — найкраща стратегія для розвитку eCommerce просто зараз — у 2023 році. Можна прогнозувати, що вже за два три роки у масову онлайн-комерцію на 100% увірвуться нові тренди: 5G-мережі, генеративний ШІ, віртуальна реальність тощо. До цієї революції варто готуватися завчасно. Тож слідкуйте за трендами, придивляйтеся до конкурентів, шукайте досвідчених партнерів з tech-індустрії — усе це допоможе вам «вистрілити», коли настане час трансформувати бізнес.