Блог

OKR методологія: що допоможе сягнути нового рівня в часи невизначеності

Коли навколо багато викликів, фокус часто зміщується з розвитку на збереження поточних позицій. Однак не варто через обставини відмовлятися від зростання та можливостей. Якщо обрати правильні орієнтири, то можна невпинно просуватися до найсміливіших цілей, які б обставини не були довкола. 

Концентрація на тому, що дає результат

Зараз усі компанії опинилися перед великою кількістю викликів, а обставини — динамічні як ніколи. За таких умов важко оминути долю кролика з «Аліси у країні чудес» Керрола: «Потрібно бігти з усіх ніг, щоби тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти як мінімум удвічі швидше!». Однак для бізнесу ключовою є саме інтерпретація цієї «швидкості». 

Для того, щоб забезпечити швидкість руху працівника, команд і компанії загалом, потрібно переконатися не лише в ефективності управління на кожному рівні, а й у тому, що вся організація рухається в унісон, як єдиний організм, і в одному напрямку, залучаючи час та ресурси лише на те, що дасть вимірні результати. 

І це все потрібно забезпечувати в умовах жорсткої конкуренції. Нові продукти та компанії з’являються ледь не кожного дня, вони прагнуть отримати свій «шматок пирога». Натомість розмір ринку збільшується не так швидко, і навіть демонструє негативну динаміку. Звіт KPMG Pulse of Fintech показав, що інвестиції у фінтех-сектор знизився до шестирічного мінімуму по всьому світу. 

Очевидно, що з часом ринок знову піде вгору та подарує безліч можливостей, але ж ми не можемо відкладати свої цілі лише через несприятливі обставини. Потребу в ефективних ситуативних рішеннях під сумнів ніхто не ставить, однак секрет успіху полягає у незмінному дотриманні курсу на довгострокові перспективи. 

У таких умовах зберегти лідерські позиції допоможуть розумний розподіл ресурсів, проактивність команд, ефективний менеджмент та готовність і бажання перевершувати очікування. Компаніям та організаціям потрібна методологія управління, яка забезпечить усі ці чинники, дасть змогу залишатися гнучкими та адаптивними, але водночас тримати курс на свої глобальні цілі. 

Хорошою опцією виглядає OKR. Google взяв цей фреймворк на озброєння ще наприкінці минулого століття та зміг швидко вирости з маленького стартапу до світового гіганта. З часом ефективність методології підтвердив успіх LinkedIn, Netflix і багатьох інших. Вона працює за будь-яких умов, на всіх ринках і у всіх компаніях, де важлива синергія людей. І з нею ваша компанія здатна рухатися до великих цілей просто зараз, навіть якщо ринок диктує протилежне.

Як працює OKR 

Сьогодні OKR — це не просто ефективний інструмент управління. Цю методологію можна вважати стратегічним компасом, що дає змогу компаніям завжди тримати фокус на головних цілях та зосереджуватися лише на тій діяльності та показниках, які сприяють руху до мети. 

Це у корені відрізняє OKR від традиційних систем управління. У цьому фреймворку акценти розставлені на сприянні зростанню, інноваціях та залученості співробітників до стратегічної діяльності компанії, а не просто моніторингу їхньої роботи. 

Емоційний зв’язок працівників із компанією — ключовий фактор, якщо ви прагнете довгострокового зростання. Якщо врахувати, що сьогодні більшість ІТ-компаній практикують віддалену роботу, забезпечити цей фактор стає ще важливіше. Gallup оцінив втрати світової економіки від низької залученості працівників до бізнес-процесів компанії аж у 8,1 трильйона доларів. До формування цього океану втрачених ресурсів та можливостей долучилося багато компаній, однак сьогодні подібні «вливання» можуть стати для бізнесу критичними. 

Сама суть OKR передбачає тісний зв’язок усіх працівників компанії та їх активну участь у її бізнес-діяльності. Методологія побудована на формуванні амбітних довгострокових цілей (на квартал або рік) та ключових результатів — вимірних показників, які дозволяють оцінити прогрес. Вони можуть бути схожі на КРІ, але різниця полягає у тому, що ключові результати прямо показують вплив на виконання стратегічного показника. OKR формулюють на всіх рівнях: для компанії, для команд та для кожного працівника. Таким чином кожен працівник залучений як до формування, так і виконання амбітних цілей компанії. 

Поєднання індивідуальних та командних цілей з основними цілями організації дають шанс отримати максимальні бенефіти від прозорості, взаємодії та співпраці фахівців. Цей «коктейль» здатен давати результат за будь-яких зовнішніх умов і бачити можливості  там, де всі вбачають проблеми. 

Як реалізувати OKR у своїй компанії 

Впровадження OKR зазвичай складається з кількох етапів. Кожен з них важливий та потребує глибокого розуміння не лише принципів роботи методології, а й особливості побудови буденного робочого процесу навколо стратегічних цілей, щоб команди та люди витрачали час та ресурси на те, що має вплив на бізнес-результати компанії. Якщо у вас немає відповідного коуча або менеджера з глибоким знанням цієї методології, краще заручитися підтримкою досвідченого фахівця, який допоможе з імплементацією фреймворку у повсякденне життя компанії.  

Спочатку компанія розробляє свою стратегію, візію та місію. Лише після цього можна переходити далі, до формування  чітких амбітних цілей, які узгоджуються з баченням, місією та стратегічними пріоритетами компанії. Вони повинні бути надихаючими та виходити за межі звичних рамок, аби кожен в компанії проявляв сміливість розширювати зону комфорту та «прокачувати» свої навички до нового рівня. Ці цілі встановлюються як для компанії, так і департаментів та окремих працівників. 

Далі йде формування ключових показників, які покажуть прогрес на шляху до мети. Вони повинні бути конкретні та вимірюваними, тут працює їх подібність з КРІ. Відстеження ключових показників дозволяє аналізувати продуктивність, коригувати напрямок руху (якщо виникне така потреба) та швидко тестувати, які рішення працюють, а які — ні. 

Коли цілі та показники зрозумілі, залишається формулювання ініціатив, які приведуть до визначених OKR. Кожен працівник та менеджер повинні розуміти, в якому напрямку та в якій послідовності повинен рухатися. 

Кожне рішення та кожне завдання в компанії має служити виконанню стратегічного плану. Усі працівники повинні бачити свій вплив на цей процес, розуміти зону своєї відповідальності та прагнути до її розширення. Ефект від правильної побудови процесів може дати дуже хороший результат. Однак важливо пам’ятати про обов’язкову умову — менеджера, який зможе втілити це в життя. Відсутність досвіду та знань провокують ряд помилок, з якими ефект буде далеким від того, куди насправді сягають ваші можливості. 

Які перешкоди можуть виникнути 

Часта проблема, яка виникає із впровадженням OKR — це неузгодженість цілей. В результаті компанія витрачає людські години та фінансові ресурси неефективно, а бізнес-цілі або не досягаються взагалі, бо потребують значно більше зусиль, ніж потрібно. Узгодити OKR на всіх рівнях не так легко, і ті, хто вірили у зворотне, втратили багато часу та людського ресурсу.

Також фреймворк передбачає повну підтримку ініціативності від керівництва. Якщо ваші менеджери люблять все «тримати під контролем» та блокувати проактивність персоналу, то в такому випадку будь-яка методологія буде безсилою. 

«Погасити» все на старті може й опір змінам. Працівники цілком логічно будуть саботувати усе, що їм незрозуміле, тому впровадження OKR передбачає прозору та зрозумілу комунікацію про зміни та рішення. Поки персонал не зрозуміє переваги OKR для себе, то навряд чи зможе допомогти компанії вийти за звичні рамки. 

Висновок

OKR — це ефективна методологія, яка здатна змінити фокус з локальних викликів на глобальні можливості та показати шлях, який дозволить рухатися у їхньому напрямку. З нею ваша компанія загалом та кожен працівник окремо по-новому поглянуть на свої можливості та наберуться сміливості рухатися до вершин, які ще вчора здавалися недосяжними. Сучасні виклики та зростання конкуренції вимагають нових підходів та сміливих рішень, і OKR дозволить їх знайти та реалізувати. 

Але, як і будь-який інструмент, ця методологія потребує правильної реалізації та адаптації під кожну компанію, команду чи організацію. В іншому випадку ви згаєте час та потратите ресурси на розчарування, у якому немає жодної провини обраної методології.