Блог

Фокус на цілі, вмотивовані команди та нові горизонти: чому українському бізнесу потрібна OKR-методологія

OKR-методологію вважають однією з найбільш ефективних для компаній, які хочуть активно розвиватися та виходити за межі очікувань. Такий підхід особливо актуальний для українського бізнесу, якому доводиться працювати у вкрай непростих обставинах і конкурувати на глобальній арені в нерівних умовах. 

Нові можливості для українських компаній 

Останнім часом український бізнес здебільшого незадоволений результатами своєї діяльності. Очевидно, що зараз українським компаніям через зовнішні обставини доводиться докладати надзусиль, щоби залишатися на плаву. Окрім глобальних викликів, які сколихнули всі ринки, потрібно діяти в умовах війни, які передбачають підвищені ризики та невизначеність. За таких умов залишатися конкурентоспроможним, а особливо на іноземних ринках, украй непросто. Через нестабільність і динамічність зовнішніх умов доводиться проявляти дива гнучкості, стійкості та адаптивності, щоб запобігти «просіданню» бізнес-показників. 

Методологія OKR побудована на двох концептах: амбітних цілях і ключових вимірюваних результатах, які до них ведуть. Вона дає змогу розширити масштаб стратегічного планування та впевнено крокувати до вершин, які ще вчора здавалися далекими, а то й недосяжними. Її ефективність доведено успіхом багатьох компаній, частині з яких вдалося стати гігантами світового масштабу. Та амбіції й правильні показники-орієнтири — ще не весь секрет, потрібна глибинна трансформація, яка відбувається з впровадженням методології в життя організації. 

Досягненню успіху сприяють «бонуси», які надає успішне впровадження методології OKR. Наприклад, прозорість та узгодженість цілей сприятимуть позитивній корпоративній культурі, у якій усі злагоджено рухаються до спільної мети. 

Оскільки всі зусилля повинні бути спрямовані на виконання ключових показників, можна бути впевненим у тому, що ресурси використовуються максимально ефективно і з фокусом на активності, які прямо впливають на зростання бізнес-показників. Націленість на амбітну мету та регулярний ретроспективний аналіз дають змогу бути гнучким і швидко адаптуватися до нових умов, що в сучасних динамічних умовах може стати ключовою перевагою. 

Якщо правильно імплементувати методологію OKR у повсякденні процеси організації, бізнес точно може розраховувати на такі переваги: 

  • вихід за межі очікувань завдяки формуванню нової культури встановлення стратегічних цілей;
  • злагодженість та ефективна взаємодія команд на всіх рівнях;
  • націленість кожного працівника на зростання та розвиток, адже всі бачать свій внесок у загальний темп і досягнення ключових показників;
  • стійка корпоративна культура;
  • гнучкість та адаптивність без втрати фокуса на глобальній меті. 

Ці чинники можуть стати не лише значними перевагами над конкурентами, а й допомогти організації вийти на якісно новий рівень і значно розширити горизонти можливих досягнень. Досягти такого результату цілком реально, якщо впроваджувати OKR послідовно та на всіх рівнях. 

Зміни починаються з лідерів

Імплементацію методології OKR потрібно починати не з постановки амбітних цілей. Деякі компанії беруть старт саме з цього кроку, однак для ефективної трансформації організації потрібно підготувати фундамент. А саме — провести навчання для лідерів. 

Саме на лідерів покладається обов’язок «продати» переконливу та надихаючу візію компанії членам команди, запалити в них прагнення повірити у процес і віддати свою енергію та знання для досягнення амбітної мети. Ефективне лідерство — ключова передумова для досягнення цілі, адже саме воно є каталізатором позитивних змін і необхідного імпульсу на всіх рівнях організації. 

Варто тримати у фокусі, що члени команди схильні стежити за тим, що лідери роблять, а не тим, що говорять. Якщо поведінка лідерів не узгоджується з філософією OKR, то імплементувати її в життя компанії та вийти за межі очікувань не вийде. Лідери можуть ефективно транслювати необхідні меседжі лише в тому випадку, якщо самі перейнялися цією ідеєю.

Прозорість — основа мотивації 

Недостатня прозорість — це один із головних бар’єрів, який заважає організаціям зростати. Якщо екстраполювати на компанію відому теорію розбитих вікон, достатньо тіні сумніву щодо ефективності роботи одного працівника або лідера, щоб поволі всі почали зменшувати до себе вимоги та докладати менше зусиль. Трекери та посилений контроль за виконанням завдань лише погіршують ситуацію та негативно вплинуть на залученість працівників. Як писав де Сент-Екзюпері, «Якщо хочеш побудувати корабель, треба не змушувати людей збирати дрова, роздавати накази та розподіляти роботу, а змусити їх прагнути далекого та безкрайого моря». 

OKR-методологія побудована на повній прозорості організації. Кожен працівник компанії знає не лише амбітну ціль бізнесу, а й те, як на неї впливають колеги, включно з менеджерами найвищого рівня. Це виводить корпоративну культуру організації на абсолютно інший якісний рівень, у якому довіра, відкритість і спільна відповідальність мотивують кожного постійно демонструвати найкращі якості та невпинно розвиватися. Oboard створив софт для менеджменту, що виконання OKR робить ці дані відкритими та дозволяє відстежувати прогрес кожного в режимі реального часу, що стає додатковим стимулом для ефективності команд. 

Підтримка ефективніша за менеджмент 

На відміну від традиційних практик менеджменту OKR передбачає обговорення амбітних цілей і ключових результатів із кожним працівником. Так бізнес може отримати гарантію, що кожна людина в організації розвивається в межах своїх компетенцій та інтересів, використовуючи сильні сторони. Це дає куди вищий рівень залученості працівників та ефективності використання людського ресурсу, аніж при традиційній постановці цілей.

Регулярний зворотний зв’язок і ретроспективний аналіз — це інструменти OKR, із якими організація стає гнучкою, адаптивною та стійкою до викликів, адже в разі виникненні бар’єрів рішення про їхнє усунення все одно приймається з фокусом на амбітну ціль, тому «потонути в поточці» та збитися зі шляху просто не вийде. 

Методологія OKR може допомогти українському бізнесу у вкрай непростих сучасних умовах. Так, вона може підійти не для всіх організацій, але приклади Google, Netflix та інших гігантів демонструє, що реально вирости з маленької команди навіть до гіганта глобального масштабу, якщо постійно тримати у фокусі цю мету та витрачати зусилля лише для її досягнення. 

Інша сторона медалі — працівники. Людський ресурс є ключовою рушійною силою будь-якої ідеї, яка не має жодної цінності без відповідної реалізації. З OKR мотивація команд перебуває на найвищому рівні, а прозорість, злагодженість і спільна мета перетворюють організацію на спільноту, з якою хочеться досягати найвищих вершин.