Блог

Чому Product Manager потрібен на кожному етапі розвитку продукту 

Як часто вас запитують клієнти: «Навіщо нам продакт-менеджер? Чим він буде корисний саме моєму бізнесу?» За сім років я встигла попрацювати як бізнес-аналітик і продакт-менеджер і у стартапах, і у великих компаніях. У статті поділюся власними спостереженнями, досвідом Linkup Studio щодо того, хто такі продакт-менеджери та яку цінність вони приносять різним типам компаній. 

Хто ж такі продакт-менеджери 

Є багато визначень цієї посади, які варіюються залежно від індустрії, характеристик продукту та розміру компанії. Тут я наведу власне розуміння цієї ролі. 

Продакт-менеджери відповідальні за успіх продуктів на перетині бізнесу, технологій і дизайну. Вони визначають стратегію і бачення продуктів, аналізують ринок і потреби користувачів, пріоритезують розробку функцій, координують роботу різних команд, а також стежать за показниками та відгуками для неперервного вдосконалення. Продакт-менеджери тісно співпрацюють зі стейкхолдерами, розробниками, дизайнерами та маркетологами. Вони відповідають за те, щоб продукт був технічно якісним, надійним і комерційно успішним.

Навіщо продакт-менеджер стартапам

Клієнти стикаються з типовими проблемами, і продакт-менеджер може допомогти їм у таких моментах. 

1. Допомогти валідувати ідею 

Згадайте, як горять очі засновників, які думають, що їхній продукт потрібний ринку просто тут і зараз. «Моя мама і навіть друзі сказали, що я маю круту ідею, тому сьогодні ж починаймо розробку!» Інколи замовники проводять невдалі експерименти на ринку. Дослідницька компанія Startup Genome у 2023 році вивчила досвід 100 000 стартапів зі 150 країн світу й дійшла висновку, що 42% стартапів закриваються протягом перших трьох років через неправильний вибір ринку. 

У Linkup Studio ми, звісно, підтримуємо ентузіазм клієнтів, але завжди спершу рекомендуємо валідувати ідею: провести тестування, опитування та дослідити ринок. Продакт-менеджер допоможе зрозуміти, чи є певна потреба і чи майбутній продукт закриє її. Вагомою перевагою є те, що продакт зробить це до того, як фаундер витратить десятки тисяч доларів на розробку. 

Звісно, інколи стартапам на початкових стадіях може бракувати коштів, щоб найняти досвідченого продакта. У такому випадку його функції і обовʼязки зазвичай виконують засновники. Проте якщо клієнт не має живого досвіду запуску продукту на ринок, то вірогідно він припуститься багатьох помилок, тому ми зазвичай радимо найняти професіонала, щоб захистити інвестиції. 

2. Розумно розподілити ресурси

Стартапи часто опиняються під загрозою і закриваються, якщо у засновників не вистачає фінансування, щоб залучити професійних спеціалістів, і є прогалини в певній експертизі.

У Linkup Studio ми радимо клієнтам залучити продакт-менеджера, тому що він вміє ефективно використовувати обмежені ресурси та інвестувати гроші та час у найбільш потрібні бізнесу речі. На етапі запуску продакт не робить припущень та експериментів, які не підтверджуються даними, а завжди досліджує потреби на ринку майбутнього продукту, виокремлює запити користувачів і пріоритезує стратегічно важливі фічі, які допоможуть стартапу отримувати монетизацію до того, як у засновників закінчаться гроші.   

Навіщо продакт-менеджер компаніям, які масштабуються

Після того як стартап пережив важку початкову стадію розвитку, випустив MVP і продукт виправдав очікування — настає етап розвитку бізнесу. Тут у клієнтів зʼявляється потреба успішно масштабуватися, з якою допомагає продакт-менеджер. 

Коли бізнес зростає, виникає потреба систематично розвивати продукт та оптимізувати розробку. Головним акцентом компанії стає вже не економія витрат, а залучення інвестицій і зосередженість на зростанні. Зазвичай засновники на цьому етапі зміщують свій фокус на організаційні функції, налаштування бізнес-процесів, систем управління та інших структур бізнесу. Отже, компаніям потрібний принаймні один продакт-менеджер, який би координував відділи, тестував ідеї й розробляв продукт ефективно далі. 

Ми в компанії пояснюємо клієнтам, що продакт-менеджер допомагає зберегти головну ціль і ціннісну пропозицію. Він  згуртовує команду, щоб усі працювали над найбільш важливими завданнями, спрямовує зусилля колег на тестування гіпотез, реалізацію ідей, які матимуть позитивний вплив на зростання бізнесу.

Навіщо продакт-менеджер ентерпрайзам

Ці клієнти переважно вже мають сильні позиції на ринку та гарну репутацію, а ще — достатньо коштів на дослідження та інновації. Однак і вони постають перед викликами, які допоможе подолати продакт-менеджер. Отож розгляньмо, навіщо великим компаніям цей фахівець.

1. «Безпечно» оновити продукт

Здебільшого ентерпрайзи працюють щонайменше десятиріччя, і часто їхні технології й сам продукт старішає просто тому, що був зроблений давно. Тоді він «зайшов» користувачам, але ж часи змінюються. Стейкхолдери можуть не до кінця розуміти й не бачити, що продукт морально застаріває і перестає приносити користь, яку давав раніше. 

Зазвичай у цих компаній вже є продакт-менеджер або навіть департамент з керування продуктом із продакт-менеджером і своїм Head of Product або ж СPO. Головні виклики для них — переконати стейкхолдерів у потребі щось змінити й постійно та безпечно для бізнесу оновлювати і вдосконалювати продукт. 

Під час консультацій з клієнтами ми разом намагаємося знайти можливості для ще кращої ціннісної пропозиції, досліджуємо ринкові можливості, відкриваємо нові сегменти користувачів, знаходимо нові джерела прибутку для покращення продуктів.

2. Ефективно вийти на новий ринок 

Під час входження на новий ринок ентерпрайзи нерідко стикаються з потребою адаптувати продукт під місцеві закони, правила, а також під поведінку, потреби та уподобання цільової аудиторії. Клієнтам буває складно побудувати стабільні довгострокові плани. Ще може бракувати досвіду на новому ринку, що призведе до неефективних маркетингових кампаній.

У Linkup Studio ми розробляємо комплексну стратегію маркет-валідації. Продакт-менеджер зосереджує команду на створенні локалізованого MVP з ключовими функціями, що враховує особливості місцевого ринку. Також використовуємо data-driven підхід: збір даних, їхній аналіз і швидке внесення коректив.

3. Змінити бізнес-модель 

Під час зміни бізнес-моделі виникають питання взаємодії з клієнтами, адаптацією UI/UX, а також тестуванням нової моделі на ефективність. Особливо це важливо для B2B-продуктів, оскільки прямо впливає на їхню репутацію.

У Linkup Studio ми проводимо ретроспективний аналіз старої моделі та визначаємо, які компоненти є найбільш важливими. Продакт-менеджер координує тестування нової моделі й те, як її сприйматимуть користувачі. Він взаємодіє з клієнтськими департаментами маркетингу, продажів і розробки та швидко реагує на отримані дані.

4. Обʼєднатися з іншою компанією

Інтегрувати продукти, поєднати корпоративну культуру і бізнес-процеси — складне завдання. Якщо не буде чіткої координації, це може призвести до конфліктів між командами та збитків.

Ефективно створювати спільну робочу групу з представників обох компаній. Продакт-менеджер бере на себе роль фасилітатора, що допомагає погодити спільну візію та цілі, їхній вплив на розвиток диджитал-продуктів. Інтеграцію варто проводити планово і поетапно, з постійною оцінкою взаємодії команд і продуктів.

5. Випустити новий продукт у портфелі 

З власного досвіду: компанії інколи втрачають фокус на основному продукті й можуть розсіяти ресурси на менш прибуткові напрями. Є ймовірність, що продукти будуть конкурувати між собою та забирати частку ринку один в одного. Продукти мають доповнювати портфель компанії та різносторонньо закривати потреби користувачів. 

Продакт-менеджери стежать за тим, щоб новий продукт розв’язував конкретну проблему або відкривав нову можливість, чого не вдасться зробити з основним продуктом. Інколи доводиться прибрати певний функціонал, якщо він дублюється в іншому проєкті цього ж бізнесу, щоб не ускладнювати вибір для користувачів. У Linkup Studio для швидкого прототипування та випуску ми використовуємо методології Lean або Agile.

6. Запровадити суттєві технологічні зміни 

Такий крок може вимагати значних фінансових вкладень і внутрішніх ресурсів. Бізнес може втратити стабільність доходів, попередні рейтинги користування продуктом та довіру користувачів.

Продакт-менеджер формує план переходу на нову платформу, щоб для користувачів це минуло якомога м’якше. Після цього зміни зазвичай впроваджуються ітеративно, з постійним моніторингом KPI і фідбеком користувачів.

7. Впровадити законодавчі норми, що впливають на ведення бізнесу 

Часто законодавчі зміни потребують швидких дій. Своєю чергою, це може призвести до помилок або технічних проблем у продукті.

Продакт-менеджер на це оперативно реагує, проте робить це обережно, з урахуванням усіх ризиків. Повідомлення про зміни повинні бути транспарентними й доступними для всіх користувачів і партнерів компанії. Також важливо провести аудити на дотримання впроваджених законодавчих норм. Інколи варто кардинально змінити вектор розвитку продукту, переробити функціонал або ж навіть відмовитися від частини продукту через нові обмеження. 

Висновки 

Отже, продакт-менеджер потрібен компаніям на будь-якому етапі їхнього розвитку. Винятками можуть бути щойно створені стартапи (з англ., — early stage startups) — їхні засновники можуть частково виконувати функцію продактів за умови, що мають релевантний досвід. Однак, якщо продукт зростає, без продакт-менеджера не обійтися. 

Linkup Studio певний час працювала без продактів. Наша команда має великий досвід взаємодії з різними клієнтами, і ми збагнули, що хочемо мати більший вплив на розвиток їхніх продуктів і допомагати їм втілювати перевірені рішення на більш стратегічному рівні. Тож тепер на проєктах є продакт-менеджери, які розвивають бізнеси та приносять ще більшу користь користувачам. 

Наостанок поділюся аналогією-порівнянням, що полюбилося нашим клієнтам. Продакт-менеджер — це як диригент в оркестрі: якщо його немає, то гра буде незлагодженою і ніколи не зірве овацій.