Блог

Експрес-розвиток: топ-8 порад для продакт-менеджерів

Далекий 2016 рік. Я, в минулому викладачка англійської мови, стою на кухні ІТ-компанії, в якій працюю редактором текстів, і слухаю розмови колег. Вони захоплено обговорюють ідеї стартапів, діляться новинами та розповідають про нові рішення, які скоро імплементують. У той момент я закохалася в їхній ентузіазм, драйв і вирішила також стати продакт-менеджером. Майже рік я вивчала всі нюанси професії: воронки, показники конверсій, retention тощо. Я докладала максимум зусиль та ресурсів, аби, зрештою, отримати омріяну роботу.

Сьогодні я працюю на посаді Product Manager у IT-компанії Boosta, загальний мій досвід у цій професії сягає вже п`яти років. Але я все ще пам`ятаю проблеми та свої страхи на початку, тож у цій статті хочу поділитися лайфхаками для початківців. 

Порада № 1. Знайдіть собі ментора 

Саме так почалася моя кар’єра в продакт-менеджменті. Колега з моєї компанії люб’язно погодився мене менторити (Піт, якщо ти читаєш цю статтю, я тобі досі дуже вдячна), і вже через пів року я змогла спробувати свої сили самостійно. 

Людина з досвідом, яка вчасно вкаже на помилки та спрямує твоє мислення в правильний бік на кожному етапі розвитку, точно зекономить тобі кілька років часу. 

Можна вчитися на власних помилках, але набагато краще уникнути їх, знаючи чужі. І саме ментор стане такою людиною, яка одразу вам скаже: «Туди не йди, цього не роби, краще так або так.» Він або вона стане для вас великою підтримкою та опорою, додасть впевненості в прийнятті рішень, а це особливо важливо тоді, коли ви ще не дуже довіряєте своїй експертизі.
Тому я б радила швидко бігти до когось з досвідчених фахівців на LinkedIn або в Projector Mentorship та проситися в менті. 

Порада № 2. Завжди робіть те, що боїтесь робити 

Проходити багато курсів — добре, отримувати онлайн-сертифікати — прекрасно. Але справжній ріст не там. Справжній ріст — це постійно челенджити себе новими проєктами та задачами, в яких доводиться розбиратися в усьому з 0, і досягати амбітних результатів. Моя щира порада — як тільки чуєте, що є можливість взятися за щось складне, незрозуміле та нове, сміливо пропонуйте свою кандидатуру. 

Зміна проєктів та задач допоможе вам швидко розібратися в багатьох аспектах роботи з продуктом і спробувати багато з того, про що ви читали, на практиці.  

Порада № 3. Обирайте правильну продуктову «сім’ю»

Для початківця надважливо бути в середовищі експертів та професіоналів своєї справи. Це, до речі,  стосується не лише суто продактів, а й розробників, дизайнерів та загалом всіх, з ким вам доводиться працювати.
Чим сильніші експерти вас оточують, тим скіловішим фахівцем у результаті станете й ви. Пам`ятайте, що на початку свого шляху ви як маленька дитина, яка підсвідомо всмоктує все, що роблять батьки. Але у вашому випадку, батьки — це люди, з якими ви працюєте. Саме їхні рішення, знання, спосіб мислення в результаті стають вашою основою та сильно впливають на те, якими фахівцями ви будете в майбутньому. 
Добре, що продуктову сім’ю можна обирати самостійно. 

Порада № 4. Прокачуйте soft skills

Хочеться додатково наголосити на цьому, адже це — архіважливо!

Багато початківців недооцінюють цей аспект і думають, що головне — розуміння продуктових метрик, аналітики, коду, законів UX тощо.
Але правда в тому, що без сильних  soft skills ви просто «не вигребете». Робота продакта — це щоденна комунікація з добрим десятком людей, чия мотивація та результат значною мірою залежить від того, як ви донесете задачу.
Лідерство, емпатія, критичне мислення — це базові якості, які допоможуть вам вирішувати сотні проблем, не володіючи сильними технічними знаннями. 

Порада № 5. Запитуйте фідбек 

Зробіть своєю традицією запитувати короткий фідбек у колег перед тим, як прийняти остаточне рішення. Ви часто можете не помічати очевидних недопрацювань, а свіжий погляд зі сторони — це додаткова можливість підвищити шанси на успіх. 

Створіть чат з людьми, які готові «прожарювати» ваші ідеї та надсилайте туди свої мокапи, готові дизайн-рішення та навіть релізнуті фічі. Це стане для вас додатковим джерелом знань, а також дасть змогу спостерігати за способом мислення різних спеціалістів. 

Головне — чітко формулювати, яку проблему вирішуєте та який саме фідбек очікуєте. 

Порада № 6. Слухайте своїх користувачів 

Одним з найбільших челенджів в роботі продакт-менеджера є зрозуміти, як ефективно розвивати продукт. Часто новачки просто придумують фічі, які не несуть великої цінності для користувачів. Але важливо починати з проблеми, з якою стикаються клієнти, а вже потім шукати для неї рішення. 

Як виявити ці проблеми? Мій улюблений спосіб — інтерв’ю. І ні, вам не доведеться говорити з десятками користувачів, інколи достатньо поспілкуватися з чотирма-п`ятьма клієнтами, щоб зрозуміти, що проблеми у всіх однакові. Також варто регулярно запускати опитування, це дуже швидкий спосіб отримати відповіді на запитання, які вас цікавлять. 

Тож не видумуйте велосипед, а просто запитайте тих, для кого ви все робите. 

Порада № 7. Подружіться з кодом 

Це не означає, що ви маєте вміти писати код самостійно, але базове розуміння як побудований код значно полегшить роботу. 

По-перше, ви зможете пропонувати команді вже більш готові рішення. 

По-друге, ви зможете краще оцінювати час на реалізацію тих чи інших рішень та ефективніше планувати й керувати ризиками та командою.
По-третє, ви просто зекономите час, бо розробникам не прийдеться вам пояснювати, що таке репа. 

Порада 8: Закохайтеся в цифри

Метрики, цифри, юніт-економіка — наше все. Без обґрунтування даними можете навіть не пробувати пітчити якийсь проєкт чи рішення. Як мінімум, ви будете виглядати не дуже компетентними, а як максимум — у вашу проблему ніхто не повірить. Data-driven рішення — це, власне, ваше страхування та підвищення імовірності успіху. Як казав засновник Tinder: «Дані завжди перемагають емоції».
З даними важко сперечатися, тож якщо ви наочно покажете та поясните, які переваги можна отримати від того чи іншого рішення, мало хто зможе з вами сперечатися. Тому раджу серйозно зайнятися цією компетенцією та частіше спілкуватися з дата-аналітиками, оскільки в них можна багато чого навчитись. А ще краще — опанувати SQL і організувати собі швидкий доступ до даних. 

Замість висновку

Та попри все, є в нашій професії дещо найважливіше. І це — стресостійкість.
Найкорисніша навичка, яку ви можете розвинути, особливо зараз в умовах зовнішнього стресу, це не сильно перейматись, але водночас, ніколи не здаватися.
Раджу вам запам`ятати медитацію junior-спеціаліста: «Усе вирішується. Помилятися нормально. Більшість відомих стартапів падали, а потім злітали після десятків спроб. У вас все вийде. А з часом і досвідом стане ще й набагато легше».

Успіхів вам і швидкого кар`єрного росту!