Блог

Куди прямує інтернет: збільшення споживання та виклики для телеком-гравців

Інтернет трансформує навчання, роботу, навіть спілкування та обмін інформацією і, як наслідок, стає ще більш важливою частиною нашого повсякденного життя. І хоча дві третини населення планети наразі підключені до всесвітньої мережі, доступність інтернету може суттєво відрізнятися залежно від регіону. Інноваційні рішення дають змогу зробити інтернет-з’єднання швидшим і надійнішим, але водночас оператори стикаються з новими викликами. У цьому тексті ми розглянемо останні тенденції в споживанні інтернету, розберемося з географічним дисбалансом і зазирнемо в майбутнє телеком-галузі.

Зростання споживання інтернет-послуг у світі 

На початку 2023 року 5,16 мільярда людей у світі, тобто 64% населення, користуються інтернетом. З них 60% регулярно перебувають в соціальних мережах. Здебільшого інтернет-користувачі використовують мобільні телефони для виходу в мережу. На них же припадає майже 60% світового вебтрафіку. 

Сьогодні інтернет налічує понад 75 000 взаємопов’язаних мереж. Користувачів стає стабільно більше, хоча темпи зростання дещо уповільнилися, якщо порівнювати з серединою минулого десятиліття. І все ж кількість людей, які все ще «не підключені» до інтернету, скоротилася до 2,85 мільярда. Більшість із них проживають у Південній і Східній Азії та Африці. 

Світу ще є куди рухатися в напрямку «універсального доступу» та розвивати якість доступу до інтернету, що також є важливим фактором. Безупинний розвиток телекомунікаційних мереж та інфраструктури вплинув на проникнення інтернету в глобальному масштабі. І все ж його розвиток і його глибина різниться залежно від регіону.

Якщо дивитися кількісно, то найбільшу базу інтернет-користувачів має Азія — майже 3 мільярди юзерів, причому більшість проживає в Східній Азії. Водночас попри значні цифри, Азія далеко не лідер за рівнем проникнення інтернету — воно становить трохи більше ніж 74%. Зовсім на протилежному кінці спектра перебуває Північна Корея. Тоді як у світі в середньому більш ніж половина населення користується інтернетом, в Північній Європі станом на січень 2023 року вже понад 97% мешканців мали доступ у мережу. На другому місці Західна Європа із позначкою в 93,5%. 

У цілому Європа мала рекордні інвестиції в телекомунікації, але все ж ЄС ризикує до 2030 року не досягнути цілей програми Цифрове десятиліття на 10%, отже ініціатива «гігабіт для кожного» покриє меншу кількість домогосподарств, ніж планувалось. Навіть якщо телеком-операторам вдасться зберегти рекордні темпи залучення інвестицій, через високі процентні ставки та можливий економічний спад, десятки мільйонів європейців можуть залишитися без надшвидкісного зв’язку.

Виклики, що можуть стати можливостями

Попит на інтернет-послуги та їхня все більша доступність створюють нові виклики для операторів: вони мають знаходити способи обслуговувати клієнтів безперебійно, швидко та якісно. Водночас технологічний і цифровий розвиток хоч і суттєво покращує роботу, та має свої підводні камені.

Ключовим фактором є капіталомісткість телекомунікаційного сектору, що впливає на всі сфери. У поєднанні з глобальною інфляцією це суттєво позначиться на телекомунікаційному секторі та суміжних галузях. Оператори широкосмугового доступу, особливо ті хто будує сучасну оптоволоконну мережу, зараз несуть високі витрати на прокладання мережі, коштом додаткових витрат на отримання дозволів з використання каналізації, стовпів чи ЛЕП опор, розміщення комутаторів на вхід у кожний будинок. До речі, чим потужніше обладнання що використовується, тим більше воно споживає електроенергії, що також погіршує маржинальність. Якщо говорити конкретно про Україну, то наш ринок є висококонкурентним, тому ціни дуже дружні до споживача, але і процес повернення інвестицій довший ніж в Європі. 

Зі збільшенням мережі та розвитком технологій виникає більше ризиків, що пов’язані з кібератаками, витоком даних та іншими загрозами безпеці. Згідно з дослідженням ІВМ, за останній час серед країн в європейському регіоні найбільше страждає Великобританія — понад 40% атак за останні 12 місяців прийшлися на країну. Загальна тенденція показує, що загроз для бізнесу в інтернеті з кожним роком ставатиме лише більше. За прогнозами 2025 року кіберзлочинність завдасть збитків компаніям у всьому світі на $10,5 трильйонів щорічно.

Щоб захистити свої та клієнтські мережі від цих загроз, телекомунікаційні провайдери повинні інвестувати в надійні інструменти безпеки, у тому числі для захисту від DDOS атак, які являють собою найнебезпечніший різновид кіберзагроз для телекомунікаційних мереж. Для цього створюються окремі «просунуті» рішення, в основі яких, наприклад, лежать технології депріоритизації та моніторингу певного типу трафіку. Своїм клієнтам локальним операторам ми пропонуємо такий інструмент як PAMIR, а також заснований на протоколі BGP метод захисту Remote Triggered Blackhole (RTBH). Це рішення допомагає попередити паралізацію роботи мережі та відбити атаку ще на її початку. 

Потенціал телеком-ринку, що впливає і на інші сфери

Роль телеком-бізнесу не обмежується лише стимулюванням економічного розвитку — через споживання енергії телеком-інфраструктурою вони впливають і на навколишнє середовище. Галузь є рушієм сталого розвитку для інших бізнесів. За даними IEEE, на телекомунікаційні компанії припадає 4% світового споживання електроенергії. До речі, все більше компанії переходять на «зелену генерацію електроенергії». Кілька світових гігантів анонсували повний перехід дата-центрів на використання безвуглецевої енергії до 2030 року. І навіть попри війну, українські дата-центри втілили в життя кілька проєктів із переходу на сонячну енергію і ми дуже цим пишаємось.

У наступному десятилітті споживання трафіку однозначно буде зростати, особливо на портативних девайсах, але оптичне (дротове) з’єднання все одно залишається актуальним, а обсяги його споживання активно зростають. Разом із повсюдним переходом на 5G зросте присутність побутових пристроїв в системі Інтернету речей (IoT): ваш пилотяг, холодильник і чайник будуть генерувати навантаження на мережу, а об’єм клієнтських даних збільшиться щонайменше вчетверо. Телеком-компанії своєю чергою активно працюють над створенням інтегрованих технологічних рішень для корпоративного сектору. 

Які б виклики не спіткали гравців світового телекомунікаційного ринку, зв’язок є базовою потребою людей та бізнесів. Компаніям-операторам, як нікому іншому, потрібно крокувати разом із хвилею технологічного розвитку, аби не просто витримувати постійно наростальне навантаження на мережу, а бути впевненим у тому, що вони надають найякісніші послуги на ринку, ставлячи такі параметри як надійність мережі, високий SLA (service level agreement — тобто законтрактована обіцянка рівня наданого сервісу), можливість швидкого розширення об’єму сервісів, швидкість надання послуг за взірець та ціль для постійного покращення мережевих сервісів.