Блог

Огляд та аналіз змін регуляторики MіCA в 2024/2025 роках

Європейський крипторинок зазнає значних трансформацій із впровадженням регламенту Markets in Crypto-Assets (MiCA). Його мета — забезпечити правову ясність, захист прав споживачів, стабільність ринку та стимулювати інновації в галузі.

MiCA — ключовий документ регулювання криптоактивів у ЄС, що створює єдину регуляторну базу. Основні цілі:

  • Цілісність ринку: боротьба з шахрайством і маніпуляціями.
  • Захист інвесторів: гарантії для всіх учасників.
  • Сприяння інноваціям: рівні умови для розвитку.
  • Конкурентоспроможність ринку.

Регламент охоплює як токени, пов’язані з активами, так і діяльність постачальників послуг криптоактивів (CASP).

Проте, чи дійсно MiCA відкриває нову еру довіри й прозорості, чи ризикує перетворитися на інструмент тотального контролю?

Розглянемо основні зміни, щоб знайти відповіді.

Ключові зміни, запроваджені МіСА.

Нові дозволи та ліцензії

Основні вимоги для постачальників послуг криптоактивів.

Надання послуг у сфері криптоактивів на території ЄС дозволяється лише за умови отримання відповідної авторизації (дозволу), що спрямовано на забезпечення прозорості та надійності ринку криптоактивів.

Процедура отримання такого дозволу наступна:

Подання заявки

  • Подається до компетентного органу держави-члена походження.
  • Має містити детальну інформацію про структуру управління, фінансову стабільність і системи внутрішнього контролю.

Оцінка заявки:

  • Підтвердження отримання заявки — до 5 робочих днів.
  • Перевірка — до 25 робочих днів із можливістю уточнення.

Ключові вимоги до компаній:

  • Зареєстрований офіс і фактичне керівництво в ЄС.
  • Один із директорів має бути резидентом ЄС.

Відкликання дозволу може бути в таких випадках:

  • Відмова від дозволу або невикористання протягом 12 місяців.
  • Перерва в наданні послуг понад 9 місяців.
  • Серйозні порушення (недостовірна інформація, порушення AML-вимог).

Організація управління у сфері криптовалютних послуг: стандарти та вимоги для прозорості та безпеки

Організація управління CASP згідно ст. 68 регламенту MiCA ставить високу планку вимог репутації, компетентності та етичних стандартів. Основні положення включають:

Доброчесність та професіоналізм членів керівного органу

Вони повинні мати бездоганну репутацію та відповідні знання, навички та досвід, виключаючи будь-які правопорушення, як-от відмивання грошей чи фінансування тероризму.

Вимоги до акціонерів із суттєвою участю

Особи з суттєвим впливом на CASP також мають відповідати стандартам репутації. У разі ризиків компетентні органи можуть обмежити їх права голосу або накласти санкції.

Професійна підготовка персоналу

CASP повинні забезпечити, щоб їх персонал мав достатні знання та навички для якісного надання послуг.

MiCA ставить права споживачів на перше місце

MiCA акцентує на захисті прав споживачів у сфері криптоактивів, впроваджуючи обов’язкову прозорість комунікації, публікацію технічної документації (white paper), право на відмову від угоди та механізми для розгляду скарг.

Прозорість маркетингової комунікації

Усі маркетингові повідомлення, пов’язані з криптоактивами, повинні відповідати чітким вимогам:

  • Чітка ідентифікація як маркетингових.
  • Достовірність інформації — бути чесними, чіткими та не вводити в оману.
  • Відповідати технічній документації (white paper).
  • Має містити інформацію про місце розташування технічної документації, контактні дані оферента чи оператора платформи.

Крім того, усі повідомлення мають супроводжуватися приміткою, що «маркетингове повідомлення про криптоактиви не перевірене жодним компетентним органом ЄС, а відповідальність за його зміст несе виключно оферент».

Обов’язок публікації технічної документації (white paper)

Офіційні документи щодо криптоактивів, разом із маркетинговими матеріалами, повинні бути:

  • Опубліковані на вебсайті оферента або оператора платформи.
  • Загальнодоступні до початку публічної пропозиції чи допуску до торгів.
  • Доступні протягом усього періоду перебування криптоактивів у публічній власності.
  • Ідентичні версії, поданій компетентному органу.

Право на відмову

Стаття 13 гарантує роздрібним інвесторам можливість скасувати угоду протягом 14 календарних днів після її укладення:

  • Діє на всі криптоактиви, крім токенів, пов’язаних з активами, і токенів е-грошей.
  • Діє для криптоактивів, що не були допущені до торгів.
  • Не передбачено жодних комісій чи пояснень.
  • Період починається з моменту згоди роздрібного власника на покупку.

Процедура розгляду скарг

Стаття 71 вимагає, щоб CASP впроваджували зрозумілі й доступні механізми розгляду скарг. Клієнти мають подавати скарги безплатно, використовуючи шаблонні форми, а компанії зобов’язані розглядати у розумний строк та у справедливий спосіб.

Вимоги до резервів у рамках MiCA

Одним із ключових положень MiCA є чіткі вимоги до резервів для CASP, що спрямовані на фінансову стійкість, мінімізацію ризиків для інвесторів та зміцнення довіри до ринку. MiCA вводить такі вимоги:

  • Клас 1: Управління портфелем, консультації — від 50 000 євро.
  • Клас 2: Зберігання криптоактивів, обмін — від 125 000 євро.
  • Клас 3: Операції на торгових платформах — від 150 000 євро.

Види послуг у сфері криптоактивів та їх регулювання

Забезпечення зберігання та адміністрування криптоактивів від імені клієнтів

CASP, які зберігають криптоактиви від імені клієнтів, повинні дотримуватися чітких вимог прозорості, чіткості та письмової форми договірних відносин.

Обмін криптоактивів на кошти або інші криптоактиви

Послуга охоплює продаж криптоактивів за фіатні гроші чи інші токени. Основні вимоги:

  • Недискримінаційна комерційна політика.
  • Прозоре ціноутворення.
  • Фіксація умов обміну.
  • Звітність.

Виконання доручень на криптоактиви від імені клієнтів

Основна мета — досягнення найкращого результату (швидкість, ціна, витрати), за винятком випадків, коли клієнт надає спеціальні інструкції.

Надання консультацій та управління портфелем криптоактивів

Послуги базуються на аналізі клієнта (досвід, цілі, ризики) з інформуванням про ключові ризики: коливання вартості, неліквідність активів і відсутність гарантій.

Строки застосування положень

Регулювання MiCA стартує 30 грудня 2024 року! До цього часу країни-члени ЄС повинні адаптувати своє законодавство для імплементації нових вимог.

З січня 2025 року CASP потрібно подавати заявки на ліцензії. Перехідний період, передбачений регламентом, триватиме до 18 місяців. У цей час CASP зможуть продовжувати діяльність без ліцензії, але крайній строк — 1 липня 2026 року.

Але варто зазначити, що тривалість перехідного періоду може відрізнятися залежно від юрисдикції. Деякі країни-члени можуть встановити коротший строк, що спричинить необхідність швидшого переходу до повної відповідності новим регуляторним вимогам.

Хто виграє, а хто втратить у новій криптореальності?

Нові ліцензії створюють умови для чесної конкуренції, залучення інвесторів та зміцнення довіри споживачів. Проте вони додають адміністративних витрат та вимагають значних зусиль для адаптації.

Суворі вимоги до керівників криптокомпаній підвищують рівень прозорості та знижують ризики шахрайства, але створюють виклики для компаній, які змушені вдосконалювати свої структури управління.

Особлива увага захисту прав споживачів підвищує відповідальність компаній і рівень обізнаності користувачів, хоча це може ускладнити обслуговування клієнтів і збільшити витрати.

Вимоги до резервів сприяють стабільності ринку, але стають значним тягарем для компаній, які змушені переглядати свої фінансові стратегії.

Чітке регулювання видів послуг змушує CASP діяти відповідно до прозорих комерційних політик, але водночас відкриває шлях до більш якісного та стандартизованого обслуговування клієнтів.

Висновки

У підсумку, MiCA є важливим кроком для створення прозорого, передбачуваного та безпечного крипторинку. Регламент орієнтований на усунення правових прогалин, які існували у сфері криптоактивів, та створення єдиних стандартів для учасників ринку в межах ЄС. І хоча введення MiCA створює додаткові виклики для учасників ринку, в результаті цей регламент допоможе сформувати більш стабільну та прозору інфраструктуру, яка сприятиме розвитку галузі в середньо- та довгостроковій перспективі, гарантуючи більш високий рівень безпеки та регулювання.

Чи стане MiCA рушієм стабільності або перешкодою для інновацій? Покаже лише час.