Soft skills (м’які навички) — це особистісні якості, які сприяють формуванню стосунків з людьми, будують довіру та підвищують продуктивність у різних сферах. Вони необхідні для успіху на робочому місці, у бізнесі та в особистому житті. Термін охоплює широкий спектр навичок, наприклад, робота в команді, тайм-менеджмент, емпатія та критичне мислення. У цій статті ми розглянемо ключові soft skills, зокрема ті, що необхідні саме маркетологам.
Які 10 м’яких навичок найбільш бажані в роботі?
Найважливіші в роботі м’які навички: комунікативні навички, робота в команді, лідерство, управління часом, адаптивність, розв’язання проблем, критичне мислення, трудова етика, креативність та емоційний інтелект.
Який найважливіший soft skill?
Переважна більшість організацій ставлять на перше місце комунікативні навички. Soft skills, пов’язані зі спілкуванням, необхідні для досягнення успіху незалежно від сфери діяльності та посади.
Що таке soft skills для працевлаштування?
Soft skills для працевлаштування — це особистісні якості, які впливають на якість роботи людини та її взаємодію з іншими працівниками.
Які soft skills потрібні маркетологу?
Передусім маркетологам слід володіти такою навчикою як адаптивність. До списку ключових soft skills у сфері маркетингу можна віднести також допитливість, відкритість і вміння співпрацювати, багатозадачність і креативність.
Що таке м’які навички і чим вони відрізняються від твердих?
Термін «м’які навички» виник в кінці 1960-х років. Серед військових США він позначав будь-яку навичку, для застосування якої не потрібна техніка. Відтоді поняття використовувалося у різних сферах та часто піддавалося критиці. У сучасному світі м’які навички не менш важливі, ніж середній бал успішності чи IQ. На думку англійського нейропсихолога Ніколаса Хамфрі, саме соціальний інтелект, а не якісний, визначає людину.
Багато роботодавців при наймі нових спеціалістів та навчанні персоналу в першу чергу звертають увагу на м’які навички працівників. Деякі компанії пропонують професійні тренінги з розвитку м’яких навичок та вказують перелік soft skills у описах вакансій.
«М’які навички, також відомі як „силові навички“, „загальні навички“, „основні навички“ або „ключові навички“, — це навички, що застосовуються в усіх професіях. Вони включають критичне мислення, розв’язання проблем, публічні виступи, професійне письмо, роботу в команді, цифрову грамотність, лідерство, професійне ставлення, трудову етику, управління кар'єрою та міжкультурну комунікабельність. Натомість тверді навички є специфічними для окремих професій». — «Soft skills», Wikipedia
М’які навички здебільшого визначаються емоційною сферою, рисами характеру людини та стилем поведінки, який вона виховує в собі. Натомість тверді навички не залежать від емоцій, вони тісно пов’язані з коефіцієнтом інтелекту і професійними вміннями, наприклад, робота з комп’ютерними програмами чи виконання праці з застосуванням певних технік.
При цьому м’які та тверді навички є пов’язаними між собою та взаємодоповнюючими. Людина, яка мислить аналітично та схильна до вивчення чогось нового, може швидко освоїти складний алгоритм виконання певного завдання. Креативний працівник із гарною інтуїцією, вірогідно, здатний провести аналіз конкурентів та скласти стратегію краще, ніж спеціаліст без таких м’яких навичок.
Довгий час наявності soft skills не надавали належного значення. Вони виявлялися у процесі виконання роботи та не покращувалися, залишаючись на тому ж рівні, з яким людина прийшла працювати. У сучасних прогресивних компаніях м’які навички розвивають, організовуючи для цього спеціальні тренінги.
Підприємці та рекрутери розуміють, наскільки важливою є емоційна складова мислення працівника в епоху штучного інтелекту. Люди, котрі вміють адаптуватися до умов та запропонувати оригінальне вирішення проблеми, завжди будуть цінуватися. Водночас спеціалісти із найдосконалішими твердими навичками ризикують з часом цілком втратити затребуваність на ринку праці. Всю їхню роботу зможуть успішно виконувати роботи.
Однак штучний інтелект виконує лише конкретні поставлені перед ним завдання, тоді як всебічно розвинений спеціаліст враховує контекст і замінює застарілі рішення новими.
Для прикладу візьмемо роботу копірайтера та чат GPT, який на цей час володіє лише інформацією до вересня 2021 року. Професійний автор текстів може написати рецензію на щойно прочитану книгу або сформулювати свою думку про неї на основі кількох чужих відгуків. Штучний інтелект використовує лише наявні в його базі дані.

Інша проблема штучного інтелекту полягає в тому, що його стиль викладу інформації сухий та наповнений одними і тими ж фразами. Такі тексти підходять для короткого огляду, але не для книги чи лонгріду. Тому копірайтер, який володіє певними м’якими навичками, перебуває у виграшному положенні порівняно з роботами, а також є більш цінним працівником, аніж людина, що обмежує себе базовими знаннями та боїться проявляти креативність і враховувати тренди, зовнішні обставини.
Твердими (технічними) навичками можна оволодіти на уроках, на майстер-класі чи навчальному курсі, навіть самостійно — наприклад, переглянувши відео на YouTube. Вони можуть бути оцінені кількісно (наприклад, арифметична задача розв’язана на 12 балів). М’які навички здобуваються поступово та залежать або від вроджених рис та розвинених талантів, або від досвіду людини та її роботи над собою. Саме тому характеристику «бажання розвиватися» у переліку вимог до кандидата на посаду не варто недооцінювати.
«Визначення, засноване на оглядовій літературі, пояснює „м’які навички“ як загальний термін для навичок за трьома ключовими функціональними елементами: навички роботи з людьми, соціальні навички та особисті кар'єрні атрибути».
«What is career readiness?», National Association of Colleges and Employers
10 найважливіших м’яких навичок
М’які навички стають в пригоді в усіх сферах життя, адже завдяки їм людям легко знаходити спільну мову з іншими та самовиражатися. Особистість, у якої soft skills на високому рівні, емоційно стабільна та впевнена у собі незалежно від обставин, вона не боїться викликів і конкуренції. Що стосується роботи та бізнесу, ці навички допомагають шукати ефективні шляхи розв’язання проблем та збільшувати прибуток компанії, мотивувати та створювати у колективі доброзичливу атмосферу.
Розглянемо найбільш відомі та важливі soft skills.
-
Емоційний інтелект
Здатність розпізнавати, називати і розуміти власні емоції та почуття інших людей цінується як в особистісних відносинах, так і у робочих. Учасники команди з високим емоційним інтелектом формують міцні стосунки та більш згуртовано діють задля спільної мети.
Наприклад, якщо над розробкою сайту працює копірайтер, дизайнер, програміст та проєкт-менеджер, останній вимушений взяти на себе обмін інформацією між усіма учасниками групи, якщо спеціалісти відмовляються комунікувати та коментувати технічні завдання, що передаються з одного етапу виконання на інший.
Якщо ж всі члени команди володіють емоційним інтелектом, враховують тип мислення та специфіку роботи одне одного, вимоги будуть аргументованими, ТЗ — інформативними й доступними, а замість претензій працівники висловлюватимуть пропозиції. Проєкт-менеджер слідкуватиме лише за дедлайнами й оцінкою результату. Таким чином можна уникнути ефекту «зіпсованого телефону», коли послання спотворюються через те, що у команді є замкнуті люди, котрі не бажають рахуватися з думкою інших, затримують терміни, не виконують прохання й ін.
-
Комунікація
Уміння спілкуватися важко оцінити на співбесіді чи навіть під час кількох днів стажування. На робочому місці ця навичка може оцінюватися за допомогою опитування колег. Працівник компанії повинен вміти будувати ділові стосунки зі співробітниками, клієнтами і партнерами, поважати керівництво і при цьому не боятися вносити свої поправки та пропозиції. Важливими є розуміння потреб оточуючих та адекватне сприйняття конструктивної критики чи відгуків, швидка реакція на прохання.
До комунікативних навичок належить активне слухання, вербальна і невербальна, письмова комунікація, уміння представляти презентації, захищати проєкти тощо.
-
Лідерство
Здатність керувати цінується роботодавцями, як шукають помічників та наставників для свого бізнесу. Чим більше у колективі людей, які вміють надихати, тим кращими будуть результати. Мова йде не про постійне переконання у власній правоті, а про здатність чітко формулювати свою думку та аргументувати її, позитивно впливати на учасників команди і брати на себе відповідальність.
Серед лідерських навичок слід виділити вміння ефективно і швидко вирішувати проблеми, коучинг і наставництво, ораторство, управління, аналітичне і стратегічне мислення.
-
Командна робота
Спроможність ділитися ідеями є не менш важливою, ніж творче мислення і схильність до генерування тих самих ідей. Адже якщо ви не хочете розповідати про свої думки стосовно проєкту, навіть при бездоганному виконанні завдань внесок в його успіх не буде повноцінним. Крім цього, робота в команді здебільшого підвищує рівень задоволення від праці. Саме тому люди «ловлять» інсайти на нетворкінгах та тренінгах з роботою в групах.
До відомих навичок командної роботи належать посередництво, підзвітність, співпраця, вміння спокійно згладжувати конфлікти і доносити свої ідеї до інших, готовність як брати на себе відповідальність та бути в ролі лідера, так і прислухатися до думки іншого члена команди та виконання поставленого ним завдання.
-
Креативність
Нестандартне мислення, здатність поглянути на один і той же предмет обговорення під різними ракурсами — це дуже важливо для освітніх і психологічних проєктів, для сфери маркетингу і виробництва та багатьох інших галузей. Ця навичка тісно пов’язана із допитливістю, яку ми розглянемо у наступній частині статті — про м’які навички маркетолога.
Також сюди відноситься готовність йти на ризик, експериментувати і тестувати різні рішення, вміння проводити мозковий штурм, багата уява і хороша память. Останній аспект пов’язаний з тим, що найчастіше геніальні ідеї виникають на основі того, що було придумано раніше. Наприклад, запам’ятовуючи й удосконалюючи різні сюжети ефективної реклами, маркетолог зможе частіше генерувати власні сюжети та образи. Про цей метод у жартівливому форматі писав Остін Клеон у книзі «Кради як митець».

-
Тайм-менеджмент
Людина, яка вміє правильно розподіляти свій час, сприймається як надійний працівник та особистість, котрій можна довіряти важливі справи. Адже навички тайм-менеджменту запобігають порушенню дедлайнів. Навчившись розставляти пріоритети та послідовно виконувати завдання, вам вдасться забути про прокрастинацію і стрес через неуспішність.
Висока продуктивність дозволяє спеціалістам виділятися у команді, отримувати високі посади та цікаві і відповідальні завдання. Водночас такій людині вистачає вільного часу для хобі та інших занять, адже тайм-менеджмент потрібен не тільки на робочому місці чи в бізнесі.
Планування, постановка цілей, делегування, розділення великих завдань на менші та їх поступове виконання — все це допомагає досягати значних результатів без негативних наслідків, таких як хронічна втома і вигорання.
-
Адаптивність
Спеціаліст, який вміє пристосовуватися до зовнішніх обставин та правил всередині компанії, легко засвоює нову інформацію та застосовує її з користю. Це стосується вивчення новітніх технологій, періодичної заміни програмного забезпечення та сервісів. Для підприємця це означає можливість вести бізнес і отримувати прибуток, навіть якщо на ринку відбуваються значні зміни, наприклад, падіння попиту на певні товари чи послуги.
В Україні адаптивність є чи не найголовнішою м’якою навичкою для кожної людини, особливо для власників бізнесу, маркетологів, працівників приватних підприємств. Наявність адаптивних працівників дозволяє організаціям набагато швидше оговтуватися від невдач.
Наприклад, якщо завод і склад компанії знаходився на території, яка зараз окупована чи знаходиться у небезпечних регіонах, навичка адаптації дозволяє відновити чи тимчасово продовжити діяльність у іншому місті. Якщо спеціаліст виконував розумову роботу у офісі, та внаслідок воєнних дій компанію закрили, адаптація до нових умов сприятиме вдалому пошуку нової роботи, зокрема, в форматі онлайн.
Серед інших прикладів навичок адаптивності можна виділити гнучкість, стійкість, позитивне мислення, аналіз ситуації та самоаналіз.
-
Розв’язання проблем
Здатність знаходити альтернативні рішення пов’язані із попереднім пунктом. Саме завдяки цій навичці людина може із кількох варіантів дій обрати оптимальний. Щоб ефективно розв’язувати проблеми, слід мати хороше критичне та аналітичне мислення і вміти проявляти ініціативу.
-
Трудова етика
Ця навичка демонструє відданість людини своїй роботі. Працівник повинен поважати своїх керівників, колег та клієнтів. У багатьох компаніях існує правило — не говорити про клієнтів зневажливо, навіть якщо мова йде про неформальну бесіду на обідній перерві. Людина, яка не хоче бути відданою бренду, на який працює, не може бути щирою та викладатися на повну під час виконання завдань. Підприємець, котрий принижує підлеглих, не здатен бути хорошим лідером, у нього не вдасться мотивувати працівників. Тому трудова етика важлива для всіх і у будь-яких ситуаціях.
Прикладами навичок трудової етики є пунктуальність, надійність, дисциплінованість, взаємодопомога, чесність і відкритість.
-
Критичне мислення.
Здатність чітко і раціонально розглядати проблеми та ситуації допомагає виокремлювати найважливішу інформацію та відсіювати зайве, приймаючи правильні рішення.
Людина, яка володіє критичним мисленням, вміє аналізувати дані та виділяти основні тезиси, давати подіям та твердженням об'єктивну оцінку. Дедуктивні міркування також належать до навичок критичного мислення.

Які soft skills потрібні маркетологу?
Ми розглянули загальні м’які навички, які є універсальними для всіх сфер життя та ніш бізнесу. Якщо говорити про маркетинг, то для досягнення результатів у цій галузі потрібно володіти специфічними soft skills, які допоможуть просувати продукти та розвивати різноманітні проекти.
-
Допитливість
Ставлячи запитання, ви демонструєте зацікавленість і повагу до іншої сторони. Допитливість — це необхідність для діджитал-маркетологів, які повинні постійно дізнаватися про нові маркетингові техніки, інструменти та методи.
Якщо ви були таргетологом у 2020 році й нічого не знаєте про Reels, Tik-Tok, сучасні алгоритми показу новин та рекламних оголошень, ви не зможете якісно вести проєкти в Instagram. Аналогічно з SEO, контекстною рекламою і навіть копірайтингом чи вебдизайном. Маркетолог не може використовувати лише базові знання, отримані кілька років тому. Окрім досвіду, вирішальну роль відіграє розуміння тенденцій та бажання пізнавати нове.
- Активне слухання
Перед тим як озвучити свою думку щодо почутого, дозвольте колезі завершити розповідь. Лише таким чином можна зафіксувати у пам’яті важливі нюанси та деталі. Така уважність допомагає вплинути на побудову стратегії, показати колегам альтернативний рекламний канал, який можна використати, і т. д. До того ж активне слухання без перебивань і відволікання демонструє оточуючим щиру зацікавленість та повагу, на що вони відповідатимуть взаємністю. Це позитивно впливає на командну роботу та може зробити вас лідером.
-
Готовність обговорювати складні питання
Прогрес у стосунках неможливий, якщо проблеми ігноруються. Це стосується не лише бізнесу, але і особистісних стосунків, наприклад, у сім'ї. Щоб зміцнити комунікацію та завоювати довіру оточуючих, варто відкидати перфекціонізм у випадках, коли слід знайти вихід із проблемної ситуації. Замість критики та нарікання чи сорому і страху — усвідомленість і бажання змінити план дій, покращити результат.
-
Сприйнятливість до конструктивної критики
Людина із розвиненими soft skills не переходить на особистості. Вона може зробити аргументоване зауваження колезі, але при цьому готова вислухати критику у свою адресу без обурення та образ. Звісно, якщо звучить безпідставна претензія, така людина зможе у мирний спосіб пояснити свою точку зору та відстояти власні позиції.
-
Відкритість до нових ідей
Маркетолог із м’якими навичками роботи не діє на автопілоті та не боїться використовувати нові методи, програми, канали залучення клієнтів і ін.
-
Позитивне мислення
Позитивна енергія передається оточенню та притягує людей. Лідер, налаштований на успіх, може цілком змінити мислення та мотивацію своєї команди. Замість того щоб концентруватися на промахах, слід сфокусуватися на досягненнях і не бути скупим на похвалу — як до інших, так і до себе. Це впливає на розповідь підприємця про свій бізнес на конференції чи тренінгу, на презентацію нового проєкту маркетологом чи керівником, на висловлення своєї думки рядовим працівником, задіяним у просуванні продукту.
-
Самодисципліна
Послідовне виконання завдань від складних до легких скорочує терміни досягнення результатів. Місця прокрастинації у цьому випадку немає, зате обов’язковою умовою є постановка цілей та розпорядок дня. Щодо останнього, на цей аспект слід звернути увагу приватним спеціалістам та фрилансерам. Без самодисципліни існує ризик не тільки неуспішності, але і вигорання та байдужості до роботи.
-
Крос-функціональне лідерство
На відміну від звичайного лідерства, коли ви керуєте підлеглими та мотивуєте свою команду, значно важче впливати на людей, які не підпорядковуються безпосередньо вам. В маркетингу важливо надихати людей — через виступи, блог та ін.
-
Стійкість
У сфері маркетингу та реклами важливо приймати поразки та вчитися на своїх помилках. Наприклад, якщо сайт показав нульову конверсію, спробуйте переробити CTA та додати лід-магніт. Якщо і це не допомогло, слід сконцентруватися на соціальних мережах, тим часом удосконалюючи сайт. Відмова від своїх цілей через низку невдач — це нехарактерно для спеціаліста із soft skills.
- Вміння бачити «між рядків»
Справжній професіонал помічає невисловлені сигнали. Він спостерігає за людьми на зустрічах, аналізує поведінку клієнта та завжди знає, що сказати далі, спираючись на поведінку співбесідника. Аналогічно такий спеціаліст виявляє особливості цільової аудиторії, використовуючи для цього фокус-групи, дзвінки, моніторинг відгуків, інтерв’ю, опитування чи інші методи.
-
Аналітичне мислення
Вміння підкріплювати свої слова фактами допомагає обґрунтувати будь-яку гіпотезу. Зокрема, аналітичні навички знадобляться при налаштуванні рекламних кампаній у Google та в соціальних мережах. Замість того щоб постійно слідувати одним і тим же схемам і враховувати лише цифри, з точки зору «м’яких навичок» ви навчитеся інтерпретувати аналітичні дані творчо.
-
Багатозадачність
У більшості випадків інтернет-маркетолог виконує одночасно кілька ролей, відволікається на питання та прохання колег, реагує на ситуацію з KPI та вміє бути і аналітиком, і стратегом, і автором, і наставником.
«Багато маркетологів носять багато капелюхів, особливо в невеликих командах, де потрібно вміти занурюватися в різні спеціальності. Вранці ви можете створювати контент для соціальних мереж на тиждень, а після обіду аналізувати дані про клієнтів, щоб сегментувати аудиторію для нової кампанії».
-
Почуття гумору
Для командної роботи та спілкування з клієнтами і партнерами важливим є вміння розрядити напружену ситуацію. Для створення реклами і маркетингових матеріалів гумор також є цінним. Прикладом може бути використання мемів у презентаціях, жартівливі слогани, розважальний інтерактив на сайті та жартівливі вірусні публікації у соціальних мережах.
Наприклад, нещодавно «Розетка» у Twitter збільшила охоплення завдяки поширенню зображення Ластівчиного гнізда з логотипами українських брендів. Це перетворилося у флешмоб, адже маркетолог компанії тегнув інші українські компанії, які додавали свої логотипи на фото. В результаті один лише пост «Розетки» зібрав понад 18 000 лайків і більш як 2000 репостів.
-
Вміння виділяти цінність
Маркетолог легко виділяє кінцеву цінність продукту для споживача.
Не зважаючи на велику кількість м’яких звичок, характерних саме для сфери маркетингу та суміжних галузей, деякі загальні soft skills відіграють для маркетологів ключову роль. Найважливішою є адаптивність. Алгоритми соціальних мереж та пошукових систем постійно оновлюються. Так само змінюються тренди реклами, потреби цільової аудиторії, з’являються нові конкуренти.
«Згідно з дослідженням маркетингової інформаційної компанії Econsultancy, більшість топмаркетологів цінують м’які навички так само високо, як і технічні та широкі здібності, і вважають, що найважливішою м’якою навичкою, якою повинен володіти ефективний маркетинговий лідер, є адаптивність», — «14 Soft Skills To Cultivate To Become A Better Marketer», Forbes Communications Council
Швидкий розвиток TikTok та загалом користувацького відеоконтенту свідчить про значимість автентичності у маркетингу. Рекламне зображення або відео може підготувати маркетолог, наділений креативністю. Для цього не обов’язково залучати дизайнера чи професійного фотографа — достатньо використати платформу Canva чи ін.
Важливо розуміти різноманітність цільової аудиторії та враховувати їхні думки, погляди та потреби у процесі створення контенту та налаштування реклами. Проявляючи розуміння та уважність до колег і клієнтів, ми відкриваємо перед брендом нові перспективи.
Як розвинути у собі м’які навички?
Якщо ви вважаєте себе радикальним інтровертом та ніколи раніше не задумувалися про важливість м’яких навичок, можете полегшено зітхнути — їх можна розвинути у будь-який момент. Не всі наділені вродженою схильністю до лідерства, командної праці, не кожен є емпатом від природи. Однак якщо для вас важливо розвиватися у своїй праці чи просувати власний бізнес, варто вирішити, які soft skills для вас є найближчими та розвивати їх.
Встановіть часові обмеження для оволодіння тайм-менеджментом. Придумайте власну систему мотивації для уникнення прокрастинації та ліні. Це може бути прогулянка чи чашка кави з цукеркою після двох годин плідної праці. Об'єднуйте схожі завдання та створюйте чек-листи. Використовуйте колір для визначення пріоритетності завдань. Для планування розроблено безліч сервісів, наприклад, Trello чи звичайний Google Календар.
Для розвитку креативності слідкуйте за трендами та зберігайте референси. Ви можете створити закритий канал в Telegram, де зберігатимете яскраві приклади реклами чи інших матеріалів, які пов’язані з вашою діяльністю. Виділяйте хоча б 20 хвилин на день на читання тематичних новин та стільки ж — на базову літературу.
Практикувати активне слухання можна в сім'ї чи у колі друзів. Цю навичку, як і комунікацію та крос-лідерство, можна розвинути в процесі спілкування з психологом чи наставником, а також на спеціалізованих тренінгах.
Можна виділити два основні способи розвитку м’яких навичок — це досвід та навчання у форматі онлайн і офлайн.
Вивчення м’яких навичок на практиці — тривалий, але дуже ефективний процес. Ви можете брати приклад із досвідчених колег, яким легко спілкуватися у колективі. Якщо мова йде про власника бізнесу, слід регулярно звертатися за консультаціями до підприємців, які вже пройшли певні етапи становлення. При цьому не слід боятися робити помилки. Розробивши план дій з кількома варіантами повороту подій, ви можете знайти власний, креативний та неповторний спосіб вирішення складного завдання.
Книги, експертні блоги, онлайн-курси та офлайн-заходи — джерела теоретичного навчання. Курси з м’яких навичок можна знайти на LinkedIn Learning, Coursera і ін.
Згідно з дослідженнями Гарвардського університету, 85% успіху в роботі чи бізнесі пов’язано із soft skills. Тому не варто недооцінювати цей аспект професійного розвитку.
Висновки
М’які навички — це навички роботи з людьми, які забезпечують ефективну взаємодію з оточуючими у професійному середовищі. Soft skills можуть бути набутими, але їх також можна розвинути в собі самостійно.
На сучасному ринку праці, зокрема в маркетингу, ці навички цінуються не менше, ніж тверді, пов’язані з виконанням конкретних завдань. Цьому сприяє швидкий розвиток технологій і штучного інтелекту. Щоб залишатися конкурентоспроможними, власникам бізнесу та працівникам компаній потрібно постійно навчатися, діяти в команді, адаптуватися до різних, часом досить складних, обставин та в цілому позитивно ставитися до життя.
Навички емоційного інтелекту формують базу компетенцій, на якій будуються м’які навички. Комунікація, лідерство, тайм-менеджмент, креативність, допитливість, трудова етика, критичне та аналітичне мислення, вміння розв’язувати проблеми — ці та інші риси є визначальними для досягнення успіху у різних галузях.