Блог

Холодний лист інвестору. Перебільшення, жаргон та інші помилки, яких стартапи припускаються, коли вперше пишуть інвестору

«Ми талановиті та горимо своєю справою», — так минулого місяця описав мені свою команду один стартапер у холодному листі. Не вистачає лише «ми стресостійкі та впевнені користувачі Microsoft Office». Такі повідомлення від стартапів не рідкість. Найчастіше їх не відкривають або не сприймають серйозно після прочитання.

Дуже часто засновники стартапів не знають, як себе «продати», і в результаті лише витрачають час і можливість отримати зворотний зв’язок від інвестора. Ось декілька порад, щоби холодний лист інвестору був сильнішим.

Не використовуйте абстрактні слова 

«Розробляємо унікальне рішення», «ми молоді та перспективні», «використовуємо інноваційний підхід» та інші схожі фрази заважають сприймати пітч від стартапів серйозно. Усі люди по-своєму унікальні та перспективні. Але в бізнес-комунікації вам треба приводити докази своєї унікальності у вигляді конкретики та цифр. 

У холодному листі краще розказати, що саме ви робите. Простою мовою.

Кілька прикладів:

Неправильно: ми робимо сервіс, який змінить індустрію дизайну назавжди.
Правильно: наш сервіс допомагає бізнесам знайти дизайнерів за кілька хвилин.

Неправильно: інноваційна платформа для індустрії офлайн-розваг.
Правильно: на нашій платформі користувачі можуть знаходити квитки на офлайн-заходи, купувати їх і зберігати в одному місці.

Неправильно: наше інноваційне рішення стане революцією у сфері персональних фінансів.

Правильно: наш застосунок автоматизує ведення персонального бюджету та допомагає економити до 30% на рік.

Якщо згадуєте в листі засновника, не кажіть, що він талановитий й амбіційний — будьте більш конкретними. Який у нього досвід? Яких успіхів він досяг у своїх попередніх проєктах? Скільки клієнтів він привів і з ким працював? Якими бюджетами розпоряджалася? Цифри та факти кажуть більше, ніж епітети.

Діліться цифрами

У багатьох холодних листах засновники уникають цифр. Зазвичай це трапляється, бо засновники бояться, що ці дані потраплять до рук до конкурентів, або не вважають цифри важливими, або соромляться результатів. Проте лише за цифрами інвестори можуть зробити висновок, чи цікава їм компанія.

Додайте до вашого листа статистику з продажів і темпів зростання виторгу. Якщо фінансових показників у вас наразі немає, поділіться іншою інформацією, яка зображає ваш прогрес. Наприклад, напишіть, із якими клієнтами ви ведете переговори, розкажіть про результати пілотних проєктів чи бета-версії.

Загугліть інвестора (серйозно)

Хоча б раз на місяць мені надсилають пітч з індустрії, у яку ми не інвестуємо. Іноді це грибна ферма, іноді — хардверний стартап чи стартап на блокчейні. Водночас на нашому сайті є вся інформація про фонд, яка може цікавити стартап. 

Зазвичай в інвестиційному тезисі фонди вказують стадію інвестування, індустрії, у які інвестує та географію. F1V, наприклад, інвестує в стартапи з Центральної та Східної Європи на стадіях Pre-Seed, Seed і Series A; індустрії: B2B & Enterprise SaaS, EdTech, Mobile, Gaming тощо. 

Погугліть фонд і напишіть у листі, чому ви вважаєте, що ваш стартап підходить саме цьому інвестору.

Приклад сильного листа українською. Загалом такі листи краще писати англійською.


Привіт, Денисе!

Мене звати Олена, я будую стартап Bndl. Ми — американський стартап, і зараз готуємося до Seed-раунду з [назва фонду] як lead-інвестор. Я шукаю партнерів, які також захочуть узяти участь у цьому раунді.

Мені сподобалися ваші інвестиції у сфері Consumer Tech і міжнародне портфоліо. І здається, що нам є про що з вами поговорити.

Нижче більше інформації про Bndl. Дайте знати, якщо захочете звʼязатися.

Гарного дня!
Олена Мажуга

***

Сьогодні світовий стрімінговий ринок — це $50 млрд, а до 2030 року очікується, що він досягне $330 млрд. Водночас лише 7% людей у США можуть дозволити собі підписатися на шість або більше стрімінгових сервісів; 85% домогосподарств можуть дозволити собі лише один.

Bndl робить трансляцію доступною для всіх. Лише за $20 на місяць кожен користувач Bndl може стрімити шоу з найпопулярніших світових платформ.

Замість підписки на HBO лише для перегляду House of The Dragon, на Hulu — для реаліті-шоу The Kardashians, а на Amazon Prime — заради The Rings of Power, можна підписатися на Bndl та отримати доступ до всіх шоу одночасно.

Traction: $10 000 MRR; тривають переговори з Disney+ і Netflix; інтеграція з HBO, Hulu та Amazon Prime.

Команда: Олена, СЕО (5 років у венчурній індустрії, у тому числі у Flyer One Ventures, TA Ventures); Джон, CBDO (5 років у Netflix, 3 роки в Spotify); Емілі, СТО, (2 роки в Reddit, 4 роки в Stripe).

User acquisition: Google Ads, Facebook Ads, реферали.

Підтримали: XX, YY та ангели з Wise, Google і Revolut.

Ми залучаємо $1 млн із [назва фонду] як нашого головного інвестора; закриваємо раунд наступного місяця.

Про нашого головного інвестора: [коротка інформація про нього].


Остання деталь: не перекручуйте факти

Коли люди хочуть справити враження на когось, вони можуть перекручувати або прикрашати факти. У світі стартапів, це може бути напівправдива інформація про виторг у певних країнах чи про переговори з інвестором, який лише колись цікавився ідеєю.

Фонд, якому ви пишете, однаково перевірить ці факти на іншій стадії спілкування. Ваша репутація постраждає, коли зʼясується, що зірковий інвестор лише зробив вам комплімент на вечірці та ніколи не планував вкладатися у вашу ідею та що в США стартап має лише 5% виторгу.