Блог

Від маркетинг-аналітика до Head of Product: як побудувати успішну non-tech кар'єру в продуктовому IT

У сучасному IT спектр напрямів розвитку стає дедалі ширшим, і особливо це стосується нетехнічних спеціальностей: Marketing, Product, Analytics, PR, HR, Legal, Finance і багато інших. 

Сьогодні хочу поговорити про те, як можна побудувати кар’єру у сфері Product Management і чому маркетинг — крута точка входу для non-tech спеціаліста.

Факт: усі мої колеги, які очолюють продукти у нашій компанії, починали свій шлях із маркетингу. Збіг обставин? — Не думаю. 

Тож далі я розповім, чому такий шлях є закономірним, а не випадковим, які переваги такого підходу, а також поділюся досвідом, що допоможе на шляху до позиції Head of Product.

Початок шляху в IT

6 років тому, навчаючися на 3-му курсі факультету кібернетики КНУ, я шукав свою першу роботу, на якій би зміг застосувати свої знання математики.

Цілився я в IT, але чітко усвідомлював, що роль розробника не для мене. Тож найбільш вдалою сферою входу для себе я вважав аналітику. 

Туди й подався, а вже за місяць прийняв офер на позицію маркетинг-аналітика у Futurra. Однак, перший час у компанії був все ж більш про маркетинг — не те, чого я очікував, але зіграло це мені на руку. Далі розповідаю, чому.  

Маркетинг як точка входу в IT

Перш за все, слід розібратися, що собою представляє маркетинг в IT.

Якщо коротко, це ефективне залучення нових користувачів до певного продукту (додатку/сайту). І слово «ефективне» тут ключове, адже кожну рекламну кампанію можна оцінити за числовими показниками — CPI, CPA, ROAS, які дають чітку відповідь, чи продуктивно були витрачені гроші на маркетинг.

Специфіка маркетингової стратегії залежить від продукту та розмірів команди, але загалом це постійний процес тестування гіпотез, аналізу зібраних даних та прийняття рішень на їх основі при роботі з рекламними кампаніями. Тож якщо ви маєте аналітичний склад розуму та системність у підході до задач, це вже досить непогана база для старту. 

Маркетинг — чудова нетехнічна сфера розвитку в IT для людей із сильними аналітичними скілами.

Як мені допоміг маркетинг?

Працюючи маркетинг-аналітиком, я зміг у деталях осягнути, як функціонує продукт та як взагалі влаштований бізнес. Адже для того, щоб повністю оцінити ефективність рекламної кампанії, мав прослідкувати за поведінкою юзера аж до принесених ним грошей.

На цій позиції я отримав цінний досвід, що став основою моєї подальшої глибшої роботи з продуктом, а саме:

  • розуміння усього user-flow від кліку по рекламі до принесених у застосунку (продукті) грошей;
  • навички критичного мислення стосовно будь-яких гіпотез, які приймались тільки у разі успішного тестування, підкріпленого статистично значущими даними;
  • базове розуміння, чому та як продукт має розвиватись відносно маркетингу.

Перехід до позиції Product Manager

Набуті скіли дозволили мені зробити наступний крок у кар’єрі. Вже за 1.5 роки я отримав офер перейти на позицію Product Manager у рамках проєкту. Це був очевидний левелап зони моєї відповідальності та впливу на бізнес, тож я погодився.

Проте, з самого початку переді мною постало декілька непростих викликів:

  • Як сформувати пул чітких задач не лише для себе, а й для інших?
  • Як налагодити workflow та пріоритезувати задачі для усієї технічної команди продукту?
  • Як впоратися з великою відповідальністю за розвиток проєкту?

Подужати усі складнощі нової ролі мені допомогло усвідомлення тотальної підтримки тіммейтів та їхній професіоналізм.

Основною задачею моєї позиції стало покращення ключових показників продукту через тестування гіпотез. 

Весь процес можна було описати так:

  1. Визначити ключові показники продукту, на покращенні яких нам слід робити фокус.
  2. Висування та фільтрація гіпотез по змінах у продукті, що потенційно могли принести бажаний результат.
  3. Підготувати все необхідне до тесту і наперед продумати, на основі чого прийматимуться рішення щодо результатів, які саме дані ми маємо зібрати тощо.
  4. Реалізувати тест з передбаченням та запобіганням можливих факапів.
  5. Зібрати дані, проаналізувати та прийняти рішення щодо гіпотези.

Робота з продуктом відкрила для мене низку інсайтів:

  • Перш ніж робити будь-що з продуктом, треба розуміти, з якою метою ми імплементуємо певну зміну.
  • Будь-яку ідею необхідно піддавати під сумнів, не приймати нічого на віру, а тестувати й тільки потім впроваджувати.
  • Витрачати ресурси слід з розумом — іноді достатньо зробити MVP-версію нової фічі і провести мінімальний тест, аби зрозуміти чи варта вона часу на розробку.

Отримана експертиза стала для мене фундаментальною, щоб вийти на новий рівень кар’єрного шляху — позицію Head of Product.

Head of Product нового напрямку

Згодом у нас виникла ідея нового продукту — VPN. Вже за декілька місяців після запуску першої версії з’явились бажані результати, які показали, що продукт треба розвивати та масштабувати. 

Так у Futurra утворився окремий бізнес-юніт — VPN, а я опинився на його чолі. 

І куди ж без нових викликів

На той час я уже мав доволі успішний досвід як Product Manager, але тепер вийшов на зовсім інший рівень відповідальності як за продукт, так і за менеджмент команди в рамках нової для себе сфери.

По-перше, слід було розпочинати перехід від тестування до побудови стратегії на декілька місяців вперед. 

Я став кінцевою ланкою у прийнятті всіх рішень щодо розвитку проєкту та відповідальним за його результат.

По-друге, окрім покращення бізнес-показників, важливо було створити сильну команду, яка б стала фундаментом нового проєкту.

Людей в команді ставало все більше і я відчував шалену відповідальність — було страшно не впоратися та підвести їх.

Та нові виклики завжди йдуть поруч з новим досвідом, який далі конвертується як в особисті, так і командні перемоги.

За 3 роки VPN-проєкту нам вдалось:

  • Знайти позитивну модель unit-економіки, яку змогли масштабувати та побудувати профітний бізнес із десятками мільйонів активних користувачів.
  • Збудувати сильну команду з >20 спеціалістів.

Між тим я мав змогу прокачатися у таких скіллах:

  • Наймання людей та розуміння його цінності для розвитку проєкту.
  • Управління командою — як мотивувати, як допомогти й, що найважливіше, — як не заважати колегам робити круті результати та розвиватися.
  • Цілепокладання — формування цілей та фокусування на ключових задачах задля їх досягнення.

Зміна вектора — Head of Product EdTech-продукту

Наприкінці 2021-го року Futurra змінила вектор розвитку, запустивши edtech-додаток MathMaster. Наразі він є флагманом Futurra та входить у п’ятірку найпопулярніших математичних сервісів у США.

В той час я все ще вів VPN, але отримав пропозицію очолити один з проєктів в рамках MathMaster — а саме, операційний продукт для математичних експертів MathMinds. 

Піти з VPN — означало знову зробити крок у невідомість, налагоджувати роботу з новою командою у новій сфері, будувати все з нуля. Проте набуті за попередні 5 років навички, а також команда, якій довіряю, мотивували діяти.

І не дарма! Новий напрямок став черговим шансом стати ще сильнішим.

Уже понад рік я очолюю новий продукт, відповідаю за його розвиток. Одним з головних викликів стала необхідність працювати згуртовано разом з іншими командами в рамках проєкту MathMaster заради спільного успіху. 

Цього разу я відкрив новий для себе інсайт — лише коли кожен учасник команди працює на результат, а не керується виключно власними амбіціями, можна досягти успіху.

«Ви можете досягти дійсно неймовірних результатів, якщо не зважатимете на те, кому дістануться лаври.» (переклад з «It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.»

Висновки 

Впродовж усього свого кар’єрного шляху у Futurra я не мав чітких інструкцій, як мені робити свою роботу. Я приймав немало неправильних рішень, помилявся, але що найцінніше — здобував власний досвід, який потім не раз ставав у пригоді.

За роки з Futurra я бачив, як «голодні» до перемог отримували можливість зростати та розвиватися, а майже усі менеджери «виросли» всередині компанії. Ініціативність, готовність до змін та вміння брати відповідальність завжди цінувалися та допомагали прокачувати себе як спеціаліста. 

Універсального сценарію успішної кар’єри в IT немає, але ось декілька моїх інсайтів тим, хто тільки на початку шляху:

  • Не бійтеся помилятися — сприймайте це як досвід та можливість стати кращими, отримати нові знання.
  • Будьте рішучі — беріть відповідальність, пропонуйте, тестуйте, не стійте на місці. Тільки так ви зможете рухатись вперед та розвивати свою кар’єру в IT.
  • Занурюйтесь in great detail — чим більший рівень вашої залученості у продукт, тим краще ви розумітиметесь на тому, як його слід розвивати.
  • Пам’ятайте — будь-яка мета досяжна, коли поруч крута команда.

Тож тестуйте різні підходи, впроваджуйте нові ідеї та будьте сміливі у прийнятті рішень. Шукайте те, що спрацює саме для вас — у конкретний момент часу за конкретних обставин. Адже найглибші знання та інсайти з’являються тільки через набиття власних «шишок».