Блог

Найкращий час для виходу на ринок США — зараз

З початку повномасштабної війни Україна отримала значну фінансову допомогу від США — наразі вона складає більше $66 млрд. Крім того, за останній рік американці потроху змінювали своє ставлення до України — наші дипломати по всьому світу працюють над культурною, освітньою та науковою складовою, щоб допомагати світу змінювати свої уявлення про нас.

Та чи готові інвестори із США приходити в Україну після перемоги? Що можна зробити для залучення американського бізнесу сьогодні? Уже зараз треба працювати над тим, якими будуть світ та Україна після війни. Ці питання перш за все потребують прямого залучення держави, але їх також можна не менш ефективно розв’язати через додаткову активізацію американського бізнесу — український бізнес може також приєднатися до цієї економічної дипломатії. 

Навесні я брав участь в авторитетній конференції SelectUSA у Вашингтоні. Мало хто про неї знає в Україні — це головна урядова ініціатива США, спрямована на сприяння інвестиціям іноземних інвесторів у бізнеси, які створюють робочі місця на американському ринку. Цього року українська делегація вперше взяла участь у цьому заході на державному рівні й отримала безпрецедентний рівень підтримки. 

Ми в фонді поставили за мету у 2023 році популяризацію української tech-екосистеми серед іноземних інвесторів, тому протягом року я брав участь у чисельних бізнес-заходах в багатьох країнах ЄС, а нещодавно знову повернувся до США перед початком бізнес-сезону. Тішить, що за пів року настрої американців не змінилися, навпаки зацікавлення та підтримка росте. Без перебільшення, я вважаю що зараз найкращий час за всю історію незалежної України, щоб виходити на ринок США та розбудовувати свій бізнес.   

На чому базується моя впевненість? Я хочу поділитися деякими висновками та обґрунтувати свою позицію:

1. Американцям цікава Україна — це у них зараз один із пріоритетів.

Вони хочуть зрозуміти, хто такі українці та пояснити це своїм інвесторам, а також зрозуміти, яке місце займатиме Україна в економіці США найближчим часом. На жаль, цього ще ніхто не знає, навіть ми. Ця ніша ще формується, але можна говорити, що Україна вже з’явилася на інвестиційній карті США. Цей висновок базується на десятках розмов з представниками провідних фінансових інституцій та інвестиційних фондів, а також з приватними інвесторами США.  

2. США на державному рівні готові допомогти налагодити зв’язок з американським бізнесом. 

Раніше штати були американоцентричними — іншими словами, всіх звали в Америку. Так, і зараз США перш за все зацікавлені у власному розвитку та добробуті. Але кожен з нашої делегації помітив той факт, що фокус на Україну й українців змістився як на державному, так і на суспільно-політичному рівні. У США готові допомагати американцям робити щось спільне з українцями. 

Це вже відбувається з боку американських компаній, які продовжують свою діяльність під час повномасштабної війни: Citibank, Boeing, Westinghouse, Cargill, Bunge, ADM ат багато інших. Вони не тільки залишилися в Україні, але й розширюють свій штат, збільшують кількість проєктів, організовують стажування для студентів тощо.

Але й українським компаніям треба відкривати для себе американський ринок. Зараз для цього найкращий час — нас готові слухати. Тут є важливий нюанс — в США існує певна конкуренція між штатами, тому підприємцям слід розглядати не тільки Каліфорнію чи Делавер, куди зазвичай прагнуть потрапити більшість українських фаундерів. Українському бізнесу потрібно ретельно проаналізувати, через який штат заходити на ринок США. Тому що ринок цей дуже великий і у кожного штату свої можливості: інвестиційна політика, податкова система, підтримка певних сфер бізнесу тощо. Вважайте 50 штатів рівно 50 різних можливостей, у кожного є свій department of commerce.

3. Низька конкуренція з іншими країнами Європи. 

Європа ще не повністю відкрила для себе можливості США — на SelectUSA ми побачили лише з десяток компаній з країн ЄС та декілька поодиноких підприємців. 

Тут ще важливий фактор ментальності — культура роботи в Україні та США дуже схожа. Європейські підприємці зазвичай повільні в ухваленні рішень і схильні до бюрократії, нікуди не поспішають, бо можуть собі це дозволити. Українці, як і американці, звикли багато працювати, вести декілька бізнесів, встановлювати зв’язки та шукати партнерів. Це те, що нас об’єднує і також є важливим фактором для експансії на ринки США.  

Вікно можливостей 

Як підсумок — наразі для України відкрито вікно можливостей, не варто нехтувати цим шансом. Економічна політика США тісно пов’язана з загальною політикою країни й зараз ми викликаємо в американців неабиякий інтерес. 

На цій хвилі нам будуть допомагати та підтримувати, що може значно спростити інтеграцію в американські бізнес-реалії. Але так буде не завжди, тому не гаємо час. 

З цього почати? Можна шукати партнерів на рівні штату — в кожному є свій department of commerce, який буде зацікавлений вам допомогти подолати не тільки бюрократичні перепони, але й надати потрібну інформацію або скласти рекомендацію. 

Можна працювати через чисельні бізнес-асоціації: ACC, USUBC, U.S. Chamber of commerce, American-Ukrainian Business Council тощо. В США бізнес-асоціації дуже популярні, є багато галузевих, для малого бізнесу тощо. 

Або можна шукати партнерів напряму, просто аналізуючи відповідні вашим потребам американські компанії. 

Ми маємо сьогодні унікальний шанс, шкода, що за таких обставин. Але не скористатися ним було б великою помилкою.