Блог

Огляд основних змін закону про мобілізацію, які стосуватимуться й ІТ-фахівців

Важливо зазначити — немає офіційно опублікованого тексту остаточної редакції проєкту закону про зміни до законів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку (для зручності далі — Закон). Ми можемо перевірити, який текст було підготовлено до другого читання і які поправки було проголосовано, тому остаточне розуміння змін буде відомо трохи згодом.

Закон набуде чинності через місяць після його опублікування (станом на 12.04 його ще не підписав Голова Верховної Ради, потім його ще направлять на підписання Президенту). Тому орієнтуємось, що він набуде чинності десь у другій половині травня.

Зміни щодо перевірки документів

У період загальної мобілізації, військовозобов’язані мають носити із собою військово-облікові документи. Їх зможуть перевіряти не лише працівники поліції як це діє зараз, а і працівники ТЦК СП, працівникам Державної прикордонної служби (у прикордонній смузі, зоні прикордонного контролю чи під час проходження пункту пропуску через державний кордон). Останніх, до речі, мають протягом трьох місяців від дати опублікування Закону забезпечити технічними засобами для фіксації взаємодії з військовозобов’язаними. 

Зміни щодо обліку військовозобов’язаних

Протягом 60 днів від дати набрання чинності Законом (орієнтовно це буде десь із другої половини травня по другу половину липня, не раніше) всі військовозобов’язані мають актуалізувати відомості щодо себе (адресу проживання, номери засобів зв’язку, електронну пошту). Це можна зробити:

  • для тих, хто перебуває в Україні — через ЦНАП, електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, ТЦК СП;
  • для тих військовозобов’язаних чоловіків, які перебувають закордоном — оновити дані можна буде шляхом направлення повідомлення на офіційну поштову скриньку або на офіційний номер телефону за місцем обліку, через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста. 

Ті ж, хто знявся з військового обліку для виїзду на постійне місце проживання за межами України теж мають стати на облік (але таким чоловікам ще треба буде дочекатись прийняття спеціальної постанови Кабінету Міністрів України, де буде деталізовано сам порядок).

Після масштабних дебатів щодо створення електронного кабінету, його функціоналу, його залишили (це дійсно знизить потенційно навантаження на ЦНАП і ТЦК), але він не буде обов’язковим. І в поточному варіанті направлення повісток через засоби цього електронного кабінету не передбачено. Але не виключено, що у майбутньому його функціонал буде розширено.

Щодо обліку військовозобов’язаних, які проживають закордоном

Реально змусити таких осіб ставати на облік, оновлювати дані доволі складно, тому затвердили деякі обмеження. У Законі передбачено, що консульські дії/послуги будуть надаватись лише тим чоловікам віком від 18 до 60 років, які оновили свої персональні дані або якщо із одночасним отриманням послуг від консульства вони проходять оновлення таких даних.

Таке обмеження також стосується і випадків звернення під час воєнного стану за оформленням паспорта громадянина України чи паспорту для виїзду за кордон, які здійснюються через ДП «Паспортний Сервіс».

Відстрочка від призову

Значних змін перелік загальних підстав для отримання відстрочки не зазнав.

Дещо обмежили право на відстрочку від призову у зв’язку зі здобуттям освіти: право на відстрочку у такому випадку надається тільки здобувачам, які навчаються за денною або дуальною формою навчання і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий у послідовності. Ті, хто не матимуть право на відстрочку на цій підставі за новим Законом, зберігають за собою право на відстрочку до кінця поточного навчального року.

Відстрочка від призову за станом здоров’я надається на строк 6–12 місяці (з наступним проходженням ВЛК.

Взагалі уточнили можливість отримання відстрочки у зв’язку із доглядом за особою з інвалідністю, кожен випадок будуть доволі прискіпливо вивчати. У випадку утримання батьків з інвалідністю І чи ІІ групи можливий вибір, кому саме надаватиметься відстрочка, за умови що немає невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за такою особою.

У Законі прямо передбачено, що військовозобов’язані віком до 25 років, які пройшли базовий військовий вишкіл або базову загальновійськову службу не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Порядок проходження такої підготовки та служби ще має бути розроблений, тому як це працюватиме детально що точно складно сказати. За змістом це альтернатива строковій військовій службі. 

Також порядок бронювання працівників, критерії, швидше за все будуть переглянуті найближчим часом, ця тема набула доволі широкого розголосу і, на жаль, є зловживання у цій сфері. Хоча частка ІТ-сфери у кількості заброньованих працівників перебуває на рівні 2% від загальної кількості по Україні.

Уточнено військово-транспортний обов’язок для громадян: гарантовано не підлягатиме передачі транспортний засіб, що належить громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інший транспортний засіб. Тобто, якщо ви маєте у власності двох і більше автомобілів, «зайві» можуть бути залучені для доукомплектування для потреб ЗСУ.

Перелік транспортних засобів, які підлягають передачі ЗСУ має бути визначений у Мобілізаційному плані, а безпосередньо власникам має бути наданий частковий наряд. Порядок має бути визначений Кабінетом Міністрів України.

Під час загальної мобілізації не можна буде відчужувати транспортні засоби, які призначені для доукомплектування ЗСУ, передавати їх в користування іншим особам, лізинг, відправляти їх за межі території України, заставляти тощо, щоб, умовно, не вивести транспортний засіб із власності громадянина. Це означає, що якщо транспортний засіб підпадає під критерії в Мобілізаційному плані, юридично його переоформити під час воєнного стану вже буде неможливо.

Відповідальність

У разі якщо військовозобов’язаний не виконує своїх обов’язків (зокрема, щодо оновлення даних, проходження медичного обстеження), до такого військовозобов’язаного можуть бути застосовані заходи впливу (окрім притягнення його до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу): адміністративне затримання та примусове доставлення, тимчасове обмеження у керуванні транспортним засобом.

Адміністративне затримання та доставлення до ТЦК СП можливе у випадку невиконання обов’язків військовозобов’язаним (щодо з’явлення за повісткою, щодо проходження медичного огляду, надання транспортних засобів). Таке затримання та доставлення мають зробити працівники поліції.

Якщо адміністративне затримання неможливо здійснити, військовозобов’язаному буде направлено вимогу про виконання обов’язку засобами поштового зв’язку (за адресою місця проживання). Датою вручення вимоги вважається: дата особистого отримання листа, дата відмови в отриманні листа (чи неможливість доставлення з інших причин). Неможливість отримання такого повідомлення — ризик військовозобов’язаного.

Далі, якщо протягом 10 днів із дня вручення цієї вимоги військовозобов’язаний не з’являється на вимогу, тоді ТЦК СП можуть звернутися до суду із позовом тимчасово обмежити такого військовозобов’язаного у праві керування транспортним засобом. Строк такого обмеження триває до моменту виконання військовозобов’язаним свого обов’язку з’явитись до ТЦК.

Накладення арешту/обмежень на банківські рахунки, електронні гаманці тощо у остаточному варіанті поданого на голосування проєкту закону немає.

А також пов’язані зміни

Прийняттю змін до законів України  щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку передувало прийняття також законів щодо:

  • зниження призовного віку (з 27 до 25 років), він чекав на підпис Президента майже рік і вже ця нова цифра використовується у новому проєкті;
  • необхідності проходження повторного медичного огляду для осіб, які обмежено придатними до військової служби (отримали такий статус до 04 травня 2024 року) до 04 лютого 2025 року. До повторного проходження медичного огляду варто дочекатись прийняття Кабінетом Міністрів постанови про затвердження нового переліку захворювань, які є підставою для визнання особи непридатною.

Також, пройшов перше читання і готується до другого проєкт закону щодо посилення відповідальності за військові правопорушення №10379

Цим проєктом, зокрема, передбачається, збільшення строків притягнення до адміністративної відповідальності з 2 місяців (як це діє зараз) до 3 років у період воєнного стану за порушення правил військового обліку, законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Розміри штрафу пропонують підвищити у 10 разів. Зокрема, з 1700 грн (максимально) до 17 000 грн за правопорушення вчинене вперше (зокрема, у випадку нез’явлення за врученою повісткою), та у випадку вчинення порушення щодо виконання військового обов’язку, мобілізації з 3400 грн (максимальна величина) до 34 000 грн, а якщо правопорушення вчинене в умовах воєнного стану — до 58 000 грн.

Також, пропонується прирівняти до злочину відмову від проходження медичного огляду, лікування на особливий період, що передбачає покарання у вигляді позбавлення волі строком від трьох до пʼяти років.

Ми бачимо, що багато змін спрямовані на стимулювання громадян щодо дотримання законодавства у сфері мобілізації шляхом створення певних обмежень, деталізації окремих процедур і посилення відповідальності. Багато процедур потребують уточнень із боку Кабінету Міністрів України, у багатьох випадках їх теж варто дочекатись, щоби повноцінно зрозуміти як працюватимуть нові механізми на практиці.