Спочатку — місія, потім — цифри
Далеко не кожен підприємець розпочинає кар’єру одразу з бізнесу, не побачивши роботу компанії та налаштування процесів зсередини. І я не виняток. 5-річне керівництво юридичним департаментом Luxoft Ukraine, яка торгується на Нью-Йоркській фондовій біржі у складі DXC Technology та має в штаті 18 000 розробників по всьому світу, стало би для мене викликом та відповідальністю. А головне — щоденним «тренуванням» у пошуку можливостей, ефективній співпраці з людьми та прагненні досягнути більшого. Згодом, коли я займав позицію Managing Director у SBT Systems Ukraine, цей «коктейль» трансформувався в ідею створити власну компанію Alcor, приєднатися до якої виявили бажання понад 30 колишніх співробітників SBT Systems.
Це сталось у 2017 році, коли Україна вже була визнаним топом в ІТ-аутсорсі через наявність висококваліфікованих розробників, ІТ-інфраструктури, конкурентних зарплат і гарних техстеків місцевих айтівців. Це не самовихваляння, а доконаний факт: британська Global Sourcing Association назвала Україну найкращою країною з надання послуг аутсорсингу.
Попри це, досвід роботи на глобальному рівні підказував: для економічного стрибка потрібно стимулювати перехід України від суто сервісного майданчика до створення власних продуктових компаній, таких як Grammarly, MacPaw і People.ai, та запрошення на наш ринок закордонних гравців, як-от Sift, ThredUP та інших. Ця місія стала лейтмотивом кроку в невідомість та початком мого підприємницького шляху.
Цінність у якості та перші клієнти
Головний недолік аутсорсу — контрактори працюють з клієнтом тимчасово і підпорядковуються провайдеру. З одного боку, така команда здатна створити чи вдосконалити якийсь функціонал вашого продукту. З іншого боку, вона навряд чи поділятиме цінності вашого бізнесу та перейматиметься його довгостроковим розвитком. Тому результати роботи аутсорс команди ніколи не зрівняються з результатами штатної чи R&D-команди, яка зацікавлена робити якісно і надовго і бути амбасадором вашого продукту.
Відтак, ми в Alcor зосередились на тому, щоб допомогти міжнародним компаніям зробити правильний стратегічний крок та відкрити в Україні власні R&D-центри з мінімальними ризиками замість співпраці з аутсорсерами. Йшлося не тільки про наймання команди, яка подекуди налічувала понад 100 людей, а й про повну операційну підтримку: розрахунок і виплату заробітної плати, бухгалтерію, юридичні послуги, оренду офісу тощо.
Одним з перших клієнтів була знаменита People.ai. Компанія активно працювала над розширенням команди, однак мала труднощі через роботу з кількома провайдерами, що забирало багато часу та ресурсу на менеджмент. І вже незабаром ШІ-стартап, який знає весь технологічний світ, відкрив центр розробки в Україні й зміг швидко виростити команду з 0 до 25 місцевих ІТ-фахівців — усе це з повним бек-офісом.
Згодом переваги та можливості власної R&D-команди відчули на собі й Amadeus, Sitecore, People.ai, BigCommerce, Tonic Health. Пізніше до них приєдналися Sift, Globality, Ledger і ThredUP. У нас також була можливість консультувати Snapchat та надавати юридичну підтримку компанії Ring, яку згодом придбав Amazon. Ми відчували себе супергероями, які рятували клієнтів від тягаря операційного менеджменту і давали їм можливість концентруватись на розробці продукту. Але разом зі збільшенням кількості клієнтів зросло й навантаження на нашу команду. Ми зіткнулися з розфокусом на велику кількість завдань, далеко не всі з яких дійсно приносили цінність. Потрібні були стратегічні, а не лише тактичні зміни, і незабаром ми знайшли ефективне рішення проблеми — впровадили цінності.
Цінності — драйвер зростання
На той момент у нас вже було сприятливе та комфортне робоче середовище, яке відповідало всім правилам побудови успішних команд. Результат? Власний штат виріс до 50 людей, які обслуговували понад сотні інженерів для наших клієнтів. Та мені хотілось більшого — зробити з хорошої команди успішну і використовувати час наших людей максимально ефективно. З цією задачею мені допомогла впоратись книга Верна Харніша «Scaling Up».
Коли в директора американської фінансової компанії VeriFone, яка за 9 років виросла з 30 мільйонів до пів мільярда доларів, запитали в чому секрет, він відповів: «У цінностях». Лаконічно, як і все геніальне. Тим паче зростання команди передбачає, що їх трансляції лідером замало — вони повинні бути інтегровані у свідомість кожного працівника. У нас вони звучать так:
- Фокус. Моя улюблена цінність, адже завжди є одна річ, яка дає найбільший результат, і Google, Apple та Amazon можуть це підтвердити.
- Клієнт повинен сказати «Вау!». Потрібно не просто шукати індивідуальні та ефективні рішення, а й запобігати виникненню проблем, наскільки це дозволяє горизонт планування.
- «Розвивайся або йди». Рухатись до мети потрібно разом з тими, хто не просто йде, а біжить наввипередки з новими технологіями та трендами.
- Прозорість. Зрозуміле ціноутворення, жодних прихованих платежів та прозорий фідбек між працівниками, компанією та клієнтами — рецепт побудови довготривалих взаємовигідних стосунків.
- Гумор. Тут не потрібні аргументи, бо робота повинна приносити задоволення.
Для їхнього впровадження довелося зробити спеціальні браслети та не знімати їх 66 днів. Не все йшло гладко, інколи виникали конфлікти, а з кимось взагалі довелося попрощатися, але результат того вартував.
З впровадженням цінностей навантаження на команду суттєво зменшилося, для когось — ледь не вдвічі. Співробітники отримали більшу свободу в ухваленні рішень, екосистема стала простішою, а відтак — зросла ефективність.
Цей крок дозволив не лише збільшити штат до майже 100 людей та залучити понад 40 клієнтів, а зробив всіх єдиною ефективною командою, яка впевнено та з гарним настроєм рухалася вперед. Ми створили амбітну стратегію на 2022 рік і мали все для її реалізації, але потім почалось повномасштабне вторгнення росії в Україну.
Світ змінився, і Alcor — не виняток
У звʼязку із цим, Alcor довелося коригувати вектор бізнес-стратегії. Уже у квітні 2022 року ми вийшли на ринки Польщі, Румунії й інших країн Східної Європи, а у 2023 — на ринок Латинської Америки, де пріоритетною локацією наразі є Мексика. Водночас Україна надалі залишається однією з наших ключових локацій для ведення бізнесу, а українську команду ми не просто не скоротили, а продовжуємо збільшувати. Чого, до речі, не скажеш про аутсорс, де частка айтівців зменшилась з 44% до 36% протягом 2022–2024 років, тоді як у продукті вона навпаки зросла з 35% до 45% за аналогічний період. Це говорить про кращу адаптивність та стійкість продукту в умовах війни та економічної кризи й ще раз підтверджує правильність нашої мети — переорієнтувати українське IT з сервісного на продуктове.
Вихід на кожен новий ринок супроводжувався вивченням аналогових до українського ФОП моделей співпраці з розробниками (йдеться про B2B). Працювати з ними було легко через наявність міжнародної освіти та досвіду в команди. А-от специфіка ринку ЛАТАМ потребувала більше часу, зусиль і найму місцевого Legal Adviser-а. Разом зі зміною географії ми трансформували й продукт Alcor, який отримав назву Software R&D Accelerator — рішення, яке дозволяє клієнтам без ризиків розширити бізнес у Латинській Америці та Східній Європі через наймання команди розробників калібру Кремнієвої Долини за моделлю Employer of Record.
З огляду на зміни Alcor довелося оновити й сайт у серпні цього року, щоб транслювати покращений продукт, оновлені фокусні ринки та нову місію: «Ми стимулюємо глобальні інновації через трансформування традиційних стафінгових моделей». Оскільки зіркова команда є ключовим компонентом у цій непростій справі, ми вирішили взяти за основу нового дизайну саме космічну тематику. При цьому не забули й про українське коріння компанії й використовуємо кольори національного прапора.
Я переконаний, що після завершення російсько-української війни наша країна не просто повернеться у фокус міжнародного бізнесу, а стане мейнстримом. Потенціал українських стартапів вже оцінили в кілька десятків мільярдів доларів, тоді як досвід українських розробників у ШІ, обробці та оптимізації даних, кібербезпеці та military tech взагалі неоціненний. З безпекою прийде і великий капітал, і ми отримаємо ефект «відкладеного попиту». І це буде великий крок до того, щоб першочергова місія Alcor — трансформувати Україну у Кремнієву Долину Центральної та Східної Європи — була втілена у реальність.