Блог

3 уроки, які український бізнес засвоїв у 2022

На перший погляд, єдине, чим український бізнес займається цілий рік, — це спроби вижити. Водночас Academyocean, платформа для корпоративного навчання, опитала 160 HR українських ІТ компаній, і результати показують протилежне. Українські компанії відкривають офіси та наймають співробітників закордоном, створюють нові продукти, інвестують в кібербезпеку та психічне здоров’я співробітників. Щобільше, кількість жінок на C-level посадах стрімко зростає. Вони очолюють компанії в найскладніші часи для країни. Ще 24 лютого все це здавалося фантастичним.

У статті ми зібрали, три головні уроки, які український бізнес засвоїв протягом 2023 року.

Урок 1: Глобалізуйте бізнес

Звільнення співробітників — це не розв’язання проблеми. Важкі часи — хороший плацдарм для нових початків та експериментів. Під час кризи український бізнес обрав вектор пошуку нових ринків та найму нових співробітників в Україні та за кордоном.

З початком повномасштабного вторгнення українські компанії почали переміщувати тисячі працівників за кордон, щоб створити безпечне робоче місце для працівників, а також освоїти нові ринки, щоб врятувати бізнес. Дослідження Academyocean показує, що близько 26% компаній відкрили офіси за кордоном у 2022 році. Та 9% компаній планують це зробити у 2023 році. Також, дослідження AcademyOcean показує, що 21% українських компаній зробили релокацію співробітників у сусідні країни, а 4% планують це зробити у 2023 році. 

Значно цікавішими є цифри найму співробітників за кордоном серед українських компаній. Так, команда AcademyOcean дослідила, що близько 35% українських компаній почали наймання співробітників за кордоном. А 7% планують це зробити у 2023 році.

Також, ми отримали цікаві показники стосовно спеціалістів C-level. 61% опитаних компаній мають спеціалістів C-level серед співробітників, які виїхали за кордон.

У цифрах, за даними DOU, щонайменше 13 великих українських компаній відкрили офіси у Польщі, повідомляє DOU. Кожен третій айтішник, що покинув Україну після початку війни опинився у Польщі. 

Польща, Німеччина, Румунія, Чехія та Болгарія перераховані серед найпопулярніших країн. Також українські компанії відкривають офіси в Латинській Америці, США та Канаді.

Попри те, що ІТ-індустрія знаходиться в авангарді найбільш оплачуваної в Україні, багато фахівців відклали ноутбуки та взяли зброю для захисту країни. Дані Lviv IT Cluster показують, що в армії служать 7000 українських ІТ фахівців. Опитування AcademуОcean показує, що 30% компаній повідомили, що серед співробітників, які вступили у ЗСУ, є спеціалісти С-level посад.

Урок 2: Інвестуйте в психічне здоров’я співробітників і кібербезпеку

У 2022 українські компанії почали більше інвестувати в ментальний стан співробітників і нові технологічні рішення. 

Часті кібератаки на бізнес інфраструктуру з боку росії призвели до масових інвестицій у кібербезпеку. Бізнес зрозумів свою вразливість, і, як наслідок, 26,6% опитувальних компаній почали інвестувати в кібербезпеку, після 24-го лютого. А 38,6% компаній збільшили інвестиції в нові технологічні рішення.

Найкраще, що бізнес можете зробити під час криз — це підтримувати співробітників. Принаймні надати їм канали для постійної комунікації, найняти корпоративного психолога та впровадити гнучкі робочі години.

Психічне здоров’я працівників безпосередньо впливає на результати компанії. Як показує опитування, 94,9% компаній погоджуються, що психічний стан працівників впливає на результати компанії.

Не дивно, що справжнім трендом серед українського бізнесу у 2023 стали інвестиції в психічне здоров’я працівників. 52% компаній стверджували, що повномасштабна війна спричинила підвищення обізнаності та дії щодо інвестицій у психологічну допомогу для працівників.

Водночас опитування AcademyOcean показує, що Міленіали є одними з найбільш вразливих вікових груп до останніх подій в країні.

Інколи глобальні кризи замість того, щоб зупинити або уповільнити розвиток різних сфер життя, сприяють прискоренню його розвитку. Опитування AcademyOcean показує, що жінки є найкращими лідерами під час кризи. Вони більш лояльно ставляться до введення гнучкого графіка роботи, надають більше часу для прийняття рішень, підвищують премії та зарплати.

  • У 51% опитаних компаній жінки отримали підвищення після 24-го лютого.
  • І у 12% із цих 51% компаній жінки отримали посади C-level.

Згідно з підрахунками GlobalLogic, на початку 2021 року в ІТ-сфері працювали близько — 27%. Станом на 2022-й жінок уже 30,8%.

Урок 3: Будьте адаптивними та винахідливими

Українські компанії не чекають на швидке закінчення війни та кризи — вони навчились працювати та розвиватись в умовах, які існують зараз. 

В той час, як український бізнес пристосувався до роботи під час сирен та з бомбосховищ — росія винайшла новий терор. На початку 2023 року українські компанії вчились працювати за відсутності електроенергії. Як показує статистика, у них це добре вийшло. 

Попри відключення електроенергії, у 40,6% опитаних компаній працівникам вдалось закривати задачі у визначені терміни, а у 81,3% опитаних компаній співробітники не припиняли працювати навіть при тривалих відключеннях електроенергії. Бізнес демонструє свою автономність та зрілість. 

Опитування показує, що 96,9% компаній — мають генератори в офісах; 78,1% — мають запаси води; 75% — мають інтернет рішення, які можуть працювати без електроенергії протягом декількох днів/ Старлінки; 59,4% — мають обігрівачі; 40,6% — мають автономне опалення. 

Співробітники, які працюють з дому, мають EcoFlow або аналоги, резерви води та різні види інтернет рішень, що можуть працювати при тривалих відключеннях електроенергії. 

У той час як решта світу переживає через: інфляцію, рецесію, масові звільнення працівників — українські бізнеси освоюють нові ринки та успішно адаптує бізнес-моделі під нові реалії.

«Перші, хто зламався, були ті, хто вважав, що все закінчиться незабаром. Після — ті, хто не вірив, що це коли-небудь закінчиться. А ті, хто вижив — зосередився на справах, без очікувань щодо того, що може статися чи не може статися», — казав Віктор Франкл.