Блог

Криптовалюти таки врегулюють на державному ринку? Які нові норми та правила для ринку цифрових активів декларує MiCA

Роль біткоїна та цифрових активів в економіці та фінансовому секторі зростає. Раніше вони використовувались як «бонусні» нагороди в кіберспортивних змаганнях, а за 10 000 біткоїнів можна було придбати хіба що дві піци. Але тепер це вже велика екосистема, у якій залучені люди з різних сфер життя. А це означає — усе більше грошей обертається навколо.

І що більше грошей — то більше уваги привертає до себе криптоіндустрія. Хтось бачить у ній майбутнє, хтось — швидку наживу. І, на жаль, такі «провали», як terraUSD чи банкрутство FTX, підтверджують необхідність запровадження уніфікованої законодавчої бази для регулювання сектору криптоактивів у ЄС та світі.

16 травня 2023 року Міністри фінансів ЄС зустрілися у Брюсселі, щоб затвердити правила, які були прийняті Європейським парламентом у квітні — перші у світі всеосяжні правила щодо криптовалют.

Разом із нашою командою юристів Crypto Crew, на чолі з Head of Lawyer Максимом Прижимірським, ми проаналізували результати їхньої зустрічі з юридичної та практичної точки зору, а особливо головні тези сформованого документа. Чи зміниться ринок криптовалюти в Європі? Як нові правила вплинуть на партнерські проєкти компаній ЄС та іншого світу? Чи не «задушить» європейська бюрократія криптоіндустрію?

The Markets in Crypto Assets regulation (MiCA) — це європейська законодавча ініціатива, що встановлює нові норми та правила для ринку цифрових активів.

Законодавець стверджує, що впровадження правил захищатиме європейців, які інвестували в цифрові активи та запобігатиме зловживанню криптоіндустрією для цілей відмивання грошей, фінансування тероризму й ухилення від сплати податків. Правила накладатимуть ряд вимог на криптоплатформи, емітентів токенів і трейдерів щодо прозорості, розкриття інформації, авторизації та контролю за транзакціями.

Законодавець прагне наблизити операції з цифровими активами до стандартів традиційного фінансового ринку: пильний нагляд над діяльністю як окремих користувачів, так і над відповідними компаніями, що надають супутні послуги.

Правила набудуть чинності поетапно, починаючи із січня 2024 року.

Основні тези МiСА

  1. Однією з пріоритетних сфер є забезпечення того, щоб нормативна база фінансових послуг ЄС була «дружньою до інновацій, не створювала перешкод для застосування нових технологій та для побудови економіки, що працює, готової до майбутнього».
  2. У кожній державі — члені ЄС запроваджуються так звані Національні компетентні органи (NCA), тобто органи нагляду цифрового бізнесу конкретно взятої держави ЄС. Водночас Європейське управління цінних паперів і ринків (ESMA) отримає повноваження втрутитися і заборонити або обмежити криптоплатформи, якщо буде виявлено, що вони не захищають належним чином інвесторів або загрожують цілісності ринку чи фінансовій стабільності. Європейська Бізнес-Асоціація (ЕВА) теж отримала ряд повноважень згідно з МiСА для нагляду за емітентами значних токенізованих активів, зокрема вони матимуть право проводити інспекції, накладати штрафи та виконувати інші наглядові дії. Для покриття своїх витрат ЕВА отримуватиме плату з таких компаній (комісію). МiСА ввели таке поняття,  як «інформатор» — особа, що повідомляє компетентні органи про порушення правил МiСА.
  3. Зосередження на певних категоріях активів, на які наразі не поширюється дія чинних нормативних актів. MiCA охоплює широкий спектр криптоактивів, від корисних токенів до стейблкоїнів.
  4. МiСА вимагають від компаній отримувати ліцензію, якщо вони хочуть випускати, торгувати та використовувати криптоактиви, токенізовані активи та стейблкоїни в ЄС, зокрема це стосується постачальників кастодіальних рахунків, торгових платформ та постачальників послуг обміну. Після того, як правила набудуть чинності, криптокомпанії зможуть отримати ліцензію постачальника послуг віртуальних активів в одній з держав-членів ЄС, щоб узаконити надання своїх послуг в усьому Європейському Союзі. Заявка на отримання ліцензії подається до Національного компетентного органу та повинна містити таку інформацію, як юридична назва, контактні дані, адреса, статут, тип послуг, міри безпеки, механізми контролю тощо. 
    Після подачі цієї заявки, компетентний орган протягом 5 робочих днів повинен підтвердити її отримання у письмовій формі, а протягом 40 робочих днів — перевірити заявку на відповідність вимогам, зазначеним у правилах МiСА. Компетентний орган може консультуватись з іншими органами щодо відповідності вимогам, а також може подати письмовий запит постачальнику послуг для отримання додаткової інформації. Компетентні органи повідомляють ESMA про видачу або відмову у видачі ліцензії. Ліцензія може бути відкликана.
  5. MiCA приділяє увагу також інформації, пов’язаної з власниками та керівниками компаній, що надають послуги з використання чи обслуговування цифрових активів. Що стосується компаній, то МiСА вказує такі критерії, як надійний механізм управління, чітка організаційна структура, ефективні механізми виявлення, управління та моніторингу ризиків. Також зазначається, що послуги у сфері криптоактивів повинні надаватися лише юридичними особами, що зареєстрували свою діяльність в одній з держав-членів ЄС, а один із директорів повинен бути резидентом Союзу.
    Що стосується керівних органів компанії, що надають послуги з використання чи обслуговування цифрових активів — оцінюється критерій «хорошої репутації» (члени керівних органів таких компаній не повинні мати судимості за вчинення правопорушень у сфері відмивання грошей, фінансування тероризму та шахрайства). Постачальники можуть нести відповідальність у разі втрати криптоактивів інвесторів, включаючи випадки, пов’язані з кібератаками, крадіжками тощо. Забороняється поведінка, яка може підірвати довіру користувачів до ринку криптоактивів, наприклад інсайдерські угоди, незаконне розкриття внутрішньої інформації та маніпуляції ринком.
  6. Зменшення анонімності переказів криптовалют. Постачальникам криптопослуг потрібно буде збирати інформацію про відправників і одержувачів транзакцій, тому із січня 2026 року постачальники послуг отримуватимуть імена відправників і бенефіціарів у криптоактивах, незалежно від суми, що переказується. Про перекази між біржами та так званими «власними гаманцями», що належать фізичним особам, потрібно буде повідомляти, якщо сума перевищує поріг у 1000 євро.
  7. MiCA також розв’язує проблеми з навколишнім середовищем, пов’язані з криптовалютою, оскільки фірми змушені розкривати інформацію про споживання енергії, а також про вплив цифрових активів на навколишнє середовище.
  8. Такі стейблкоїни, як tether і USDC, повинні будуть підтримувати достатні резерви для задоволення запитів на викуп у разі масового зняття коштів. Стейблкоїни, які стають занадто великими, також можуть обмежитися транзакціями до 200 мільйонів євро (220 мільйонів доларів) на день.

Проблематик

  1. Централізація та обмеження конкуренції. Ліцензування призведе до виключення тих платформ і компаній, що не підпадатимуть під критерії нових правил.
  2. Створення суміжних сервісів, що забезпечуватимуть максимальну захищеність та приватність.
  3. Відсутність єдності регулювання у світі. Правила діють лише на території ЄС.
  4. З позицій користувачів набрання чинності МiСА означатиме мінімізацію їхньої приватності та тотальний контроль над операціями.
  5. Державне регулювання технічних особливостей функціонування платформ та компаній дозволятиме, в разі потреби, отримувати централізований доступ до бази даних користувачів та їхніх транзакцій.

Компанії, що вже відреагували та готуються

  1. Криптобіржі Coinbase і Kraken нещодавно отримали ліцензії на надання послуг віртуальних активів у Дубліні.
  2. Блокчейн-компанія Ripple прагне отримати ліцензію від центрального банку Ірландії.
  3. Чанпен Чжао, генеральний директор найбільшої у світі криптовалютної біржі Binance, в публікації в Twitter сказав, що його компанія «готова внести корективи в бізнес протягом наступних 12-18 місяців, щоб бути в стані повної відповідності новим правилам». Чжао назвав MiCA «прагматичним розв’язанням проблем, з якими ми спільно стикаємося».

Регулювання криптоіндустрії на державному рівні — тема не нова. Як тільки цифрова валюта перестала бути нішевим інструментом і розвагою для кількох сотень ентузіастів, а перетворилась в реальну альтернативу фіатним грошам, її захотіли контролювати. Звісно, на те є безліч причин. І, окрім «захисту інвесторів», точно є декілька більш пріоритетних.

Цей процес невідворотний. Тому вже зараз треба добряче подумати над тим, які наслідки це може мати, і що краще зробити, щоб підготуватись до нових реалій крипторинку. І найголовніше — як зберегти криптовалютну екосистему такою, за яку її багато хто полюбив: вільний, швидкий і безпечний простір для кожного.