Спічрайтинг — специфічна PR-технологія, яка використовується не лише під час виборів, а й для вдалого просування персональних та корпоративних брендів під час публічних виступів. Для когось тексти прописують піарники, хтось вміє і любить це робити сам. Сформулювала свої секрети, якими професійно користуюся у роботі з клієнтами та для численних власних виступів.
Вибір теми виступу
Щоб влучно написати тему потрібно вміти смачно і привабливо формулювати фрази, які відображають ціле поле дослідження виступу. Класно, коли вдається тут озвучити якусь провокацію, конфлікт, дискусію, або обіцянку ексклюзивної професійної інформації на основі власного досвіду автора. Приклад: «Мої топ 5 секретів ведення бізнесу під час війни».
- Краще обирати тему, яка відповідає власним знанням та інтересам, а не просто слідувати трендам. Добре, якщо тема вимагатиме від оратора й особистого прожитого досвіду і додаткового вивчення теоретичного матеріалу. У цьому випадку є шанс дати аудиторії нові знання, а не розповісти вже щось їй відоме.
- Тема виступу має бути доречною до місця, часу і формату заходу. Тому що одну й ту саму інформацію на бранчі в саду й у душному офіційному залі ввечері люди сприймають по різному.
- Тема обовʼязково має відповідати аудиторії, на яку розраховано виступ. А про це варто подбати заздалегідь та дізнатись вік, стать, інтереси, рівень достатку та очікування гостей заходу.
Основа матеріалу
Раджу до кожного живого чи онлайн виступу підходити індивідуально і готуватись ґрунтовно. Жодного разу не повторюючи тему чи основу матеріалу.
Під час підготовки спітчу добре провести дослідження з теми, вивчивши інформацію з офіційних джерел: монографії, енциклопедії, словники, галузеві журнали. Також, якщо доречно, з теми раджу використовувати збір усного матеріалу: опитування, інтервʼю, анкети, тести. Дуже привабливо виглядає, коли заявляючи про щось, ви під час виступу спираєтесь на такі речі. Це викликає довіру та повагу аудиторії, особливо у наш час високих швидкостей, коли ніхто особливо не очікує від спікерів серйозної підготовки.
В основу матеріалу спітчу також раджу додавати точки зору закордонних колег з їхніх постів, книжок чи виступів із цієї теми. Сюди ж можна віднести матеріали опубліковані в закордонних виданнях, звіти фахівців і компаній.
Структура виступу
Наступний етап — це розробка концепції, розставлення якірних точок та власного вектора думки, який простежуватиметься крізь весь виступ.
- Можна взяти за основу чиюсь концепцію і погодитися з нею як результатом цілого спічу, можна навпаки, спираючись на неї як приклад, — заперечити та показати чому не згодні. Яскраві контрасти завжди цікаві, а запрошення до дискусії — залучає аудиторію.
- Ваша заявлена концепція має бути відчутною у виступі, а всі тези, думки, дослідження тільки їй вторити та підсилювати.
- Перед тим, як про щось на сцені розмірковувати, аналізувати й рекомендувати — потрібно встановити якийсь чіткий факт. І вже від нього відштовхуватись. Цей факт — і буде якірною точкою, їх за виступ може бути декілька. Це основні тези, які ви прагнете, щоб аудиторія запамʼятала. Тут до речі можна зробити акцент на вашому продукті, або послузі, якщо є мета щось продати.
- Не раджу намагатися запамʼятати чи зазубрити весь текст виступу. Краще чітко знати структуру (логічну послідовність що за чим йде) і якірні точки (факти, які обовʼязково потрібно озвучити), решта — вільний живий потік ваших думок та емоцій на сцені. Так працює найкраще.
- Call-to-action: «Що людині слід захотіти зробити, після того, як він вас побачить і почує».
Безпосередньо виступ
- Перед інтервʼю або публічним виступом прожени в голові чи краще вголос в спокійній обстановці структуру свого виступу.
- У залі чи аудиторії спробуй знайти точки опори для себе (годинник на стіні, знайома людина в залі тощо).
- Цінність. Ми сумніваємося не в собі! Ми не впевнені в тому, що те що розповідаємо комусь потрібно. А значить — ти маєш гіперболізувати важливість і необхідність своїх слів. Для самого себе перш за все. Адже ти насправді хочеш донести людям цінну інформацію.
- Перед виступом, не переїдай і не мори себе голодом. В ідеалі — легкий корисний перекус за 30 хв до виходу. Не їж солодощі, вони збільшать слиновиділення. Не пий каву, алкоголь, заспокійливе безпосередньо перед виступом.
- Перед виходом на сцену/в ефір намагайся абстрагуватися, поринай в себе. Заплющ очі, зроби 10 глибоких вдихів.
- Перед виходом тебе почне ковбасити. Не приховуй своє хвилювання і намагайтеся виглядати спокійно. Випусти цей адреналін вільним потоком. Можливо, ти збиватимешся, можливо активно жестикулюватимеш. Це природно. А природність завжди сприймається добре та приваблює.
- Нарешті, найголовніше та найприємніше — КАЙФУЙ. Від себе і моменту виступу. Тебе слухають десятки, можливо, сотні людей і це твоя можливість донести цінні думки, змінити чиєсь життя.
Ці правила були особисто напрацьовані мною за роки роботи в кадрі на телебаченні, а потім довели свою ефективність під час і моїх публічних виступів і наших клієнтів по піару. Сподіваюсь, стануть вам у пригоді.