IT-ринок зростає щодня, а з ним — і конкуренція. Компаніям складніше шукати таланти, що відповідають їхній бізнес-стратегії. Вони ставлять питання: які фахівці нам потрібні? Кого шукати — вузьких експертів чи універсальних фахівців? Відповідь у поєднанні обох якостей: саме баланс дозволяє досягати ключових OKR і KPI.
Цих професіоналів називають T-shaped спеціалістами, і їхня здатність адаптуватися до змін робить їх незамінними у вирішенні складних завдань. У цій статті я б хотів поділитися своїми інсайтами, чому саме T-shaped спеціалісти — це оптимальна модель для роботи в IT-компанії.
З якими викликами стикаються сучасні компанії, що розробляють власні ІТ-продукти?
Tech-індустрія стрімко розвивається: тільки за 5 останніх років додана вартість цього сектора росла на 5% щорічно. Але чим швидший прогрес, тим більші виклики й складніше найняти фахівців, що тримають руку на пульсі.
З одного боку, це було передбачувано: за швидким розвитком технологій у галузі, який забезпечують переважно великі корпорації, на кшталт Microsoft, Meta, Google, важко встигати меншим компаніям. Однак це створює один із найбільших челенджів для IT-ринку — складність знайти висококваліфікованих спеціалістів із міждисциплінарним підходом. Реальний ринок праці свідчить, що знайти фахівця широкого профілю для багатьох компаній є недосяжною мрією.
Окрім того, висока швидкість створює парадокс, який перетворюється на тенденцію — сама поява нових технологій не спонукає до підвищення кваліфікації. Рідкісні технології вимагають багато часових та фінансових ресурсів на навчання, тому часто працівники воліють зосередитися на вузькому напрямку та розвиватися лише в ньому. Зрештою ринок переповнений спеціалістами з вузькими й неглибокими знаннями, які не можуть створювати конкурентоспроможні продукти.
Хто такі I-shaped, L-shaped, T-shaped спеціалісти?
Концепцію типології компетенцій фахівців сформував Девід Гест в 1991, але популяризував CEO компанії IDEO Тім Браун. Відповідно до цієї концепції, I-shaped спеціалісти — це співробітники, що мають вузьку, але глибоку спеціалізацію. Водночас вони мають обмежені знання поза своєю сферою і можуть не брати активну участь у міждисциплінарних задачах.
Ринок наповнений L-shaped фахівцями — кандидатами з вузькою спеціалізацією в одній галузі, що паралельно розвивають навички в іншій. До цієї категорії належить більшість світчерів — людей, що вивчають іншу спеціальність і переходять у неї з попередньої. Наприклад, це копірайтер, який переходить на позицію PR-спеціаліста, або QA, що планує стати Data Analyst. Світчинг — це загальна риса XXI-століття: нове покоління, на відміну від попереднього, ставиться до зміни професії як до буденності. Однак повномасштабна війна стимулювала цей процес: багато компаній опинилися в зоні бойових дій або закрилися, тому українці були змушені швидко змінювати свої кар’єрні шляхи.
Люди, які дуже добре знаються на одній сфері, але водночас мають базове розуміння інших галузей — це T-shaped спеціалісти. Не варто плутати їх з generalists — людьми, які знаються на багатьох напрямках, але поверхнево. T-shaped фахівець поєднує глибокі hard skills із розвиненими soft skills і легко працює у міждисциплінарних командах.
Портрет ідеального T-shaped — це людина, що має досвід на керівній посаді й працювала з командою з фахівцями різного профілю — від backend-розробки до UX/UI дизайну. Водночас вона вміє добре слухати, комунікувати й об’єднувати знання з різних напрямів. Отже, такі люди завжди готові вчитися нового, відкриті до ідей і легко працюють у команді навіть на міжнародному рівні.
Ця концепція знаходить підтвердження на практиці. Звіт Всесвітнього економічного форуму 2023 року про майбутнє робочих місць підтверджує висхідну роль soft skills: problem-solving, емоційний інтелект і креативність. Водночас дані дослідження Coursera 2024 року свідчать про гостру потребу в перекваліфікації в найближчому майбутньому: очікується, що швидкий розвиток ШІ змінить до 49% робочих місць.
Експерт чи універсал: як найняти правильну людину?
Як зрозуміти, який працівник потрібен вашій компанії — з вузькою чи широкою спеціалізацією? Це залежить від специфіки бізнесу й корпоративної культури. Наприклад, у сегменті мобільних mental health застосунків потрібні експерти з декількох ринків через високу конкуренцію, тоді як у B2B-сегменті пріоритетними можуть бути I-shaped спеціалісти з досвідом у конкретній ніші.
Важливу роль відіграють вимоги до посади. Junior і Middle-рівні зазвичай не потребують широких знань, тоді як Senior і топменеджери мають інтегрувати знання з різних сфер для ухвалення рішень.
На мій погляд, будь-який працівник tech-сфери має регулярно поглиблювати свої знання через низку факторів:
- Зміна ринку. Стандарти кібербезпеки, інструменти автоматизації, штучний інтелект — IT-тренди оновлюються щодня. Широкий набір навичок допомагає легко підлаштовуватися під нові вимоги ринку та зміни в стратегії компанії.
- Комунікація в команді. DevOps-інженер, SysAdmin і Data Science спеціаліст є IT-фахівцями, але мають різні зони відповідальності. Якщо ви розумієте, як працюють різні сегменти та спеціалісти, то швидше створите злагоджену та інноваційну команду.
- Баланс воркфлоу. В IT-розробці важливо поєднувати розуміння загальних тенденцій (технологічні новинки, потреби бізнесу) і глибокі знання (автоматизація процесів, специфіка інфраструктури та інструментів). Це дозволяє створювати ефективні, масштабовані рішення, що є технічно обґрунтованими й забезпечують високу продуктивність команд.
Звіт PwC свідчить: 51% працівників погоджуються з тим, що навички, яких вимагає їхня робота, зміняться протягом наступних п’яти років. Тому члени команд, що постійно навчаються, швидше залишатимуться попереду, аніж ті, що зосереджуються лише на рутинних задачах, що робить їх неоціненними для підготовки наших команд до майбутнього. Постійне навчання робить цих працівників цінними й допомагає підготуватися до викликів.
Чому REDI потрібні T-shaped спеціалісти?
REDI — це компанія, що прагне створювати інновації. Ми шукаємо колег, що мають спільні з нами погляди на tech-галузь і здатні інтегрувати свої знання в міждисциплінарні проєкти й швидко адаптуватися до змін. Ми впевнені: T-shaped спеціалісти — ключ до успіху в сучасному IT, а найкращий спосіб знайти універсального професіонала — це його навчити.
Не існує геніїв і посередніх людей — є ті, хто розкрили свій потенціал, і ті, хто ще ні. REDI активно інвестує в навчальні програми та середовище, яке стимулює співробітників розширювати горизонти й водночас поглиблювати свою експертизу. Саме тому ми дотримуємося стратегії Growth & Development, щоб згодом працювати з більшим відсотком T-shaped спеціалістів. Ми багато інвестуємо в освітні інструменти для наших співробітників: курси, лекції, воркшопи й зовнішнє навчання. Також ми допомагаємо знайти зони росту й самовдосконалення, що для компанії приносить ROI, а для працівника — фінансові та репутаційні винагороди.
T-shaped підхід допомагав нашим колегам віднайти рішення з неочікуваних сторін. Наприклад — не тільки розробити рішення, але й адаптувати його до викликів, що ставить зовнішній світ — атаки як технічного, так і бізнесового характеру.
Команда REDI створює корпоративну культуру, що підтримує розвиток як широти, так і глибини знань, адже віримо: навчання — фундаментом для виховання таких спеціалістів.