Попри стрімкий ріст популярності, багато розробників не чули про цей інструмент або не знаються на ньому достатньо, щоб упевнено використовувати в повсякденній роботі. Хоча на конференції ViteConf 2024 заявили, що кількість завантажень Vite перевищила 15 мільйонів на тиждень, що вдвічі більше в порівнянні з попереднім роком. Схоже, цей інструмент зовсім скоро наздожене більш відомий серед девелоперів Webpack і може суттєво вплинути на розробку у вебіндустрії.
Тож давайте вже зараз розбиратися, що таке Vite та чим він може бути корисний у фронтенді.
Як Vite завоював світ веброзробки
Vite — це інструмент для розробки вебзастосунків, створений Еваном Ю, автором фреймворку Vue.js. Уперше Vite представили у 2020 році у відповідь на проблеми, з якими стикалися розробники, використовуючи традиційні інструменти збірки, такі як Webpack і Gulp. На той час основною проблемою, яку Vite мав вирішити, була низька швидкість розробки у великих проєктах. Інструменти старого покоління базувалися на процесі бандлінгу, що передбачав об’єднання всіх модулів програми в один або кілька файлів, перш ніж їх запускали в браузері. Перезбірка проєкту при внесенні змін вимагала чимало часу, особливо якщо код складався з десятків тисяч рядків. Це сповільнює продуктивність і заважає зосередитися на написанні коду.
В основі Vite — використання можливостей ES-модулів, які дають змогу запускати код безпосередньо в браузері без попереднього бандлінгу. Відтак не треба створювати складні бандли на етапі розробки, а отже скорочується час на збірку та перезбірку проєкту.
Після свого дебюту Vite швидко завоював популярність серед розробників насамперед у спільноті Vue.js. З часом він вийшов за межі екосистеми Vue, ставши універсальним інструментом для роботи з будь-якими фреймворками та бібліотеками, включаючи React, Angular, Svelte та інші. А простота використання й інтеграції з чинними проєктами тільки додали плюсів Vite.
З 2021 року Vite запустив численні оновлення: інтеграцію з TypeScript, підтримку плагінів на основі екосистеми Rollup, покращену підтримку SSR (Server-Side Rendering) та інструменти для оптимізації збірки в продакшн. З’явилася й підтримка корпоративних проєктів, що дало змогу великим компаніям розглядати Vite як основний інструмент для своїх вебзастосунків.
Ще одним важливим етапом у розвитку Vite стало створення спільноти навколо нього. Активні контриб’ютори, велика кількість плагінів, офіційна документація та конференція ViteConf — усе це сприяло тому, що інструмент став центром цілої екосистеми розробників. Сьогодні Vite — не просто тулза для швидкої розробки. Він також надає можливості для збірки в продакшн із використанням сучасних оптимізацій, таких як розумний поділ коду, автоматичне завантаження ресурсів і мінімізація бандлу.
Vite на практиці: основні принципи роботи інструменту
Коли запускаємо проєкт, усі модулі програми діляться на дві категорії:
Залежності. Здебільшого це статичні JavaScript-файли, які рідко змінюються. Бібліотеки компонентів чи інші великі залежності можуть містити сотні модулів, очевидно, що обробка буде ресурсозатратною. Для пришвидшення роботи Vite попередньо робить пребандлінг залежностей і збирає їх за допомогою esbuild. Esbuild — це інструмент, написаний мовою Golang, і виконує цю задачу в десятки разів швидше, ніж ті, що написані на JavaScript.- Вихідний код. Це динамічні файли, які потребують трансформацій і регулярно редагуються під час розробки, наприклад, JavaScript або CSS. Вихідний код передається через модулі ES6. У цьому випадку частина роботи традиційного збирача переноситься безпосередньо в браузер. Vite трансформує та віддає лише той код, що потрібен у даний момент. Наприклад, якщо застосунок використовує поділ коду на основі маршрутизації, то файли, які не використовуються на поточному екрані, не будуть завантажені чи оброблені.
Vite ефективний під час змін. У традиційних збирачах при зміні файлу часто доводиться перебудовувати весь застосунок або його значну частину, і це сповільнює процес оновлення. Деякі інструменти підтримують Hot Module Replacement, але навіть їхня швидкість зменшується з масштабуванням проєкту. Натомість Vite HMR працює через модулі ES6. При зміні файлу інструмент оновлює модулі, які стосуються зміненого файлу, це відбувається швидко, незалежно від розміру застосунку.
Vite також оптимізує повне перезавантаження сторінки за допомогою HTTP-заголовків. Запити модулів вихідного коду робляться умовними через 304 Not Modified. Залежності кешуються за допомогою Cache-Control, а це означає, що після першого завантаження браузер більше не звертається до сервера за цими файлами.
Вплив Vite на сучасні JavaScript-фреймворки
Нинішні фреймворки дедалі більше інтегруються з Vite, позиціюючи його як основний інструмент для розробки та збірки. Наприклад, обирають його за замовчуванням для створення односторінкових вебзастосунків. Vue 3 офіційно рекомендує Vite для нових проєктів, а SvelteKit взагалі побудований на його основі. Vite здатен адаптуватися до різних екосистем, тому й став основою майже для всіх популярних фреймворків, окрім XJS.
Серед інших переваг Vite можна виділити…
Швидкий старт і зручність для розробників. Інтеграція з Vite надає користувачам плавний досвід переходу після використання інших інструментів збірки, а також можливість швидко почати розробку з мінімальними знаннями нової тулзи. Відтак робота починається за лічені секунди, без складних налаштувань у конфігураційному файлі. Vite автоматично налаштовує ключові компоненти, дозволяючи зосередитися на написанні коду, а не на технічних тонкощах налаштування проєкту.
Гнучка екосистема плагінів. Vite підтримує плагіни на основі Rollup, що розширює його можливості та спрощує створення спеціальних інструментів для таких фреймворків, як React або Svelte. У свою чергу це дозволяє їм пропонувати власні розширення або оптимізації.
Простота переходу до SSR. Vite робить серверний рендеринг доступнішим завдяки вбудованій підтримці, оптимізуючи виконання завдань як на боці сервера, так і зі сторони клієнта. Це важливо для фреймворків, які орієнтуються на високопродуктивні застосунки на кшталт Next.js чи SvelteKit.
Суттєво оптимізує розробку React-застосунків. Це відбувається за рахунок заміни Babel на SWC (Speedy Web Compiler) у процесі розробки. SWC — це надшвидкий компілятор, написаний на Rust, що забезпечує приріст продуктивності, особливо для великих проєктів. Під час розробки SWC бере на себе роль компілятора, забезпечуючи швидку трансформацію коду JSX та JavaScript у формат, зрозумілий браузеру. Завдяки цьому Vite швидше обробляє зміни та підтримує плавну роботу HMR. У процесі збірки SWC та esbuild працюють із плагінами, тоді як esbuild використовується для оптимізації коду за замовчуванням, коли плагіни не потрібні.
Недоліки все-таки є
Як і кожне нове рішення, Vite теж не без недоліків. Хоча, на мою думку, вони незначні в порівнянні з користю цього інструмента.
Екосистема плагінів Vite досі поступається зрілості Webpack. Деякі специфічні плагіни або функціональність відсутні, що додає труднощів у випадку складних, нестандартних проєктів.
Якщо ваш стек містить рідкісні чи кастомні інструменти, може виникнути проблема з інтеграцією. Плагіни Vite здебільшого орієнтовані на більш розповсюджені технології.
Нативний ESM-сервер має проблеми з масивними застосунками. Продуктивність зменшується пропорційно зростанню кількості модулів. Використання ES-модулів у браузері призводить до генерації великої кількості окремих HTTP-запитів для кожного файлу, що може сповільнювати завантаження.
Командам, які тривалий час працювали з Webpack або Gulp, може бути складно перейти на Vite. Складність криється у відмінностях в конфігурації, підходах до плагінів і загалом у філософії роботи з модульною системою.
Можуть виникати непередбачувані помилки та невідповідності в поведінці між етапами розробки та продакшн-збірки. А все тому що Vite використовує декілька інструментів у різних частинах своєї екосистеми. Це може спричиняти неефективність у пайплайні збірки, дублювання функцій і додаткове навантаження. І тут знову ж таки приходимо до збільшення часу на налаштування або оптимізацію.
Інтеграція Vite із Jest теж має свої труднощі. Jest як інструмент для тестування, використовує власну систему трансформації коду на основі Babel або ts-jest. Оскільки Vite замінює Babel на SWC чи esbuild, виникає невідповідність між тим, як трансформується код у тестах та під час роботи застосунку. Jest може потребувати додаткової конфігурації, щоб коректно працювати в середовищах із Vite. Наприклад, для трансформації коду за допомогою esbuild у Jest потрібно додати сторонні плагіни — esbuild-jest. Заради справедливості додам, що задля вирішення цієї проблеми створили тестовий фреймворк Vitest.
А що далі? Потенціал розвитку Vite
На конференції ViteConf 2024 Еван Ю представив амбітні плани щодо розвитку Vite та пообіцяв зробити небачену до того революцію у досвіді та продуктивності розробки. Ці плани зосереджені навколо нових інструментів і технологій. Зокрема, Еван Ю заявив про народження Void Zero — нової компанії з успішним раундом початкового фінансування в розмірі 4,6 млн доларів. Void Zero позиціонує себе як лідера в розробці інструментів JavaScript наступного покоління. А це вже свідчить про серйозні наміри команди вдосконалювати нинішні інструменти веб-розробки.
Ще одна новинка — Оxc як комплексний мовний інструментарій. Ця технологія включає декілька фундаментальних для кожного проєкту компонентів: парсер, можливості семантичного аналізу, трансформатор, мініфікатор, резолвер, лінтер та форматер. Особливістю Oxc є його виняткові показники продуктивності, що допомагають вирішити вищезгадані задачі. Ба більше, Oxc досягає вищої продуктивності, зберігаючи значно менший розмір бінарного файлу порівняно з встановленими альтернативами, такими як SWC.
Спираючись на можливості Oxc, з’являється бандлер нового покоління — Rolldown, розроблений на заміну як esbuild, так і Rollup у майбутніх версіях Vite. Попри початковий статус Rolldown вже реалізував більшість очікуваних функцій. Особливо примітним досягненням є його 90% сумісність з існуючими плагінами Rollup, що забезпечує плавний перехід для розробників.
Майбутнє Vite базується на можливостях Rolldown та Охс і в довгостроковій перспективі означає наступне: створити версію Vite, яка використовує Rolldown на всіх етапах — від середовища розробки до запуску модулів та продакшн-збірок. Ранні прототипи показують багатообіцяючі результати по часу завантаження сторінки — до п’яти разів швидше порівняно з поточною реалізацією. Vite, що працює на Rolldown, планують випустити на початку 2025-го, а стабільнішу, вдосконалену версію — наприкінці року.
З огляду на стрімкий ріст ком’юніті Vite однозначно вартий уваги, особливо, якщо вам не вистачає продуктивності з нинішніми інструментами. Попри обмеження в роботі з великими веб-застосунками та менш зрілу екосистему плагінів порівняно з Webpack, Vite переважає в швидкості розробки та зручності використання. Підтримка популярними фреймворками, активна спільнота юзерів та амбітні плани щодо розвитку разом з Oxc та Rolldown роблять Vite гідним інструментом для нових проєктів.