Блог

Оновлення алгоритмів Google: чому позиції сайту починають стрімко падати

Google регулярно оновлює свої алгоритми ранжування сайтів, посилює вимоги до їхньої оптимізації та наповнення. Це цілком нормальний процес, однак у деяких випадках черговий апдейт може різко негативно вплинути на позиції вебсайту у пошуковій видачі. І повернути їх часом буває доволі складно.

Я Ігор Воловий, CEO & co-founder Elit-Web, розповім про те, чому вимоги Google активно посилюються, що впливає на позиції сайту у видачі, а також чому використання ШІ для створення контенту — не найкраща стратегія навіть попри відсутність прямої заборони пошуковика.

Чому Google останнім часом так активно випускає нові апдейти 

Нещодавно в Google поділилися інформацією, що в інтернеті майже половина всього контенту неякісна або неунікальна. Текстовий контент — це у більшості випадків звичайний рерайт. А графічний — однотипні зображення з фотостоків. Нещодавно до всього цього почав додаватися ще й ШІ-згенерований контент, який обʼєктивно не є ні оригінальним, ні якісним, ні корисним.

Завдання Google — виводити в топ пошукової видачі якісні сторінки, тобто інформативні, корисні для відвідувачів, з актуальною та унікальною інформацією. А застарілі алгоритми не дають змоги цього досягти й потребують комплексного оновлення. В топі Google за деякими запитами досі можна знайти сторінки з переспамленими текстами низької якості, хоча і в значно меншій кількості, ніж ще кілька років тому.

Щоб сформувати релевантну видачу, пошукова система повинна постійно покращуватися, адаптуватися та враховувати все більшу кількість факторів ранжування. Інакше замість цінної інформації ми отримаємо хаос. А це вже удар по самій компанії Google та її репутації.

Зростає не лише кількість апдейтів ранжування, але і їхня масштабність. Якщо раніше їх вплив іноді був досить незначним, то впродовж 2023-2024 років ми спостерігаємо значно більшу впливовість буквально кожного оновлення. І далеко не завжди позитивну з точки зору власників сайтів та SEO-оптимізаторів.

На що спрямовані апдейти 2024 року:

  1. Зниження неякісних, неоригінальних результатів: сторінки, що мають низьку взаємодію з користувачем або створюються для пошукових систем, а не для людей.
  2. Запобігання потраплянню спаму в результати: переспам ключових слів, прихований вміст, дорвеї, посилальний спам, машинний трафік тощо.
  3. Масштабне зловживання контентом: політика проти масштабування генерації контенту, в тому числі через ШІ.
  4. Порушення репутації сайту: неякісні гостьові та зовнішні блоги.
  5. Порушення терміну дії домену: домени з простроченим терміном дії, придбані та перепрофільовані з метою підвищення рейтингу низькоякісного контенту в пошуку, тепер вважаються спамом.

І це насправді далеко не повний список.

Реальний вплив апдейтів: досвід Elit-Web і не тільки

Цьогорічні березневі апдейти Google виявилися наймасовішими за останні 10 років. Вони не лише були досить раптовими, але й вкрай сильно вплинули на позиції багатьох сайтів. У тому числі тих, які впродовж років успішно утримували високі позиції. Одразу після березневих оновлень сотні сайтів почали просідати, деякі сторінки взагалі зникли з видачі. А іноді з видачі «випадали» цілі вебресурси. Наприклад, сайт fresherslive.com втратив близько 6,5 млн трафіку — колосальна цифра.

Різке падіння трафіку fresherslive.com одразу після оновлення алгоритмів

В Україні ситуація схожа: чимало вебсайтів почали стрімко втрачати позиції. Google назвав оновлення March Core та спаму еволюцією ідентифікації контенту. І їх вплив справді дуже помітний. 

Просідання трафіку сайту Eldorado після минулого, вересневого апдейту

Якщо говорити про власний досвід, то лише 6% наших клієнтів мали просідання позицій після березневих оновлень, та й саме просідання виявилося доволі незначним. Одна з причин полягає у тому, що ми не використовуємо методики, з якими вже тривалий час бореться Google. Втім, деякі фактори все ж мають негативний вплив: застарілий контент, технічні недопрацювання, невдале оновлення дизайну чи функціоналу сайту. Тобто ті аспекти, до яких наша команда здебільшого не дотична. Та все ж маємо визнати: просідання були.

Разом з тим будемо чесними: після апдейтів ми також зіткнулися з негативними наслідками — близько 12% сторінок нашого блогу просіли в позиціях, трафік знизився на 12%, а кількість показів — на 27%. А це вже, як ви розумієте, чимало.

Падіння органічного трафіку блогу Elit-Web в квітні після апдейту

У чому ж була причина просідання?

Складність у тому, що навіть знаючи, на що націлений той чи інший апдейт Google, буває непросто визначити, які конкретно параметри сайту не відповідають новим вимогам. Тому доводиться певним чином «експериментувати». Як виявилося, нашою проблемою був частковий переспам на деяких сторінках.

Зрештою ми зібрали пул «проблемних» сторінок та прибрали переспам — зменшили кількість повторів, а також деяких ключових слів. Результат — позиції досить швидко покращилися у 70% сторінок.

Динаміка позицій статей, на яких було ліквідовано переспам

Тому якщо ви також зіткнулися з падінням позицій сторінок сайту після березневих апдейтів, спробуйте перевірити, чи не став причиною саме спам. Очистіть тексти від повторів та спамних конструкцій. Можливо, це допоможе виправити ситуацію, хоча стовідсоткової гарантії все ж немає.

Як діяти, якщо апдейт вже погіршив позиції вашого сайту

У випадку, якщо ви вже помітили просідання позицій після чергових оновлень Google, спробуйте виконати наступний перелік дій:

  1. Провести ретельне дослідження вебресурсу та визначити фактори, що спричинили зниження його позицій. Цей процес має бути виконаний досвідченою командою фахівців.
  2. Для вебсайтів, пов’язаних з темами, що стосуються здоров’я, фінансів чи юридичних питань, треба переконатися, що вони відповідають критеріям експертності, авторитетності та довіри (EAT).
  3. За необхідності перенести сайт на інший домен, налаштувавши відповідні переадресації типу 301 або 302.
  4. Оновити контент на сторінках, забезпечивши його експертність та вказавши відомості про авторитетних авторів. Також слід актуалізувати інформацію та дати посилання на публікації.
  5. Очистити профіль вхідних посилань, позбувшись неякісних та токсичних зовнішніх лінків.
  6. Усунути будь-які технічні проблеми, якщо такі наявні на вебресурсі.
  7. Прибрати зайві рекламні блоки, якщо вони відволікають користувачів від основного контенту.
  8. Відстежувати подальші оголошення від Google, щоб не пропустити майбутні оновлення пошукових систем.

Втім, краще все ж бути готовими до нових апдейтів заздалегідь та дізнаватися свідчення про них ще до їх впровадження. Ретельно вивчайте інформацію від Google:

Також інформація про майбутні апдейти часто публікується на сайтах:

А що стосовно ШІ-згенерованого контенту?

З боку Google досі не було озвучено заборони використовувати контент, згенерований штучним інтелектом та нейромережами. До того ж, алгоритми досі не в змозі зрозуміти, створено контент за допомогою ШІ чи над ним працювала людина. Але вони активно працюють в цьому напрямку, і такі алгоритми ймовірно зʼявляться в найближчому майбутньому. Ми вже бачимо, що найбільше від апдейтів страждають сайти, які активно використовували ШІ для генерації контенту. Тому не радимо нашим клієнтам зловживати генеративними інструментами.

Зараз Google з осторогою ставиться до появи на сайтах великої кількості контенту за короткий проміжок часу, навіть якщо він доволі якісний (йдеться про сотні чи навіть тисячі нових сторінок). Також можемо констатувати деякі інші важливі зміни:

  • Google почав боротися з експайред доменами (дроп домени).  
  • Він бореться з паразитним SEO (купівля папки на новинному сайті та додавання своїх пріоритетних послуг або товарів).
  • Google не хоче масового та швидкого неекспертного контенту у вигляді рерайту статей із топ 10.
  • Якщо Google запідозрив генерований ШІ контент бодай на одній сторінці, він видаляє з індексу увесь сайт. 

Для пошуковика важливо, щоб трафік надходив не тільки з Google Пошуку, важливий також брендовий трафік, тайп-ін трафік, трафік із соцмереж тощо. Також останнім часом все більше сайтів видаляють з індексу вручну, а перевірки сайтів живими людьми почастішали — приблизно в 3-5 разів після останніх апдейтів.

Зрештою можна констатувати, що попри відсутність прямої заборони використовувати ШІ-контент на сайті, робити це потрібно вкрай обережно та обачно. І не намагатися обдурити систему з метою отримати швидкого результату. Адже й ризики у такому випадку стрімко зростають.