Блог

Як IT-школи адаптуються до зміни купівельної спроможності українців

Мабуть, немає в Україні бізнес-напряму, якому б не довелося адаптуватися до умов війни та зниження купівельної спроможності українців. За даними НБУ, впродовж 2022 року рівень доходів наших співгромадян з урахуванням інфляції сягнув 20%. А враховуючи, що й до повномасштабної війни економічна ситуація не була простою, зараз значна частина українців намагається оптимізувати та скоротити ці витрати. Цілком логічно.

Очевидно, що в цій ситуації бізнес теж повинен адаптуватися до нових умов. І ми в Wezom Академії це також чудово розуміємо. Тому вирішили трохи розповісти про те, яким чином працюємо зараз, як намагаємося актуалізувати IT-навчання в Україні та зробити його доступнішим. 

Підкреслимо! Далі — виключно наш досвід. Ми його ні в якому випадку не навʼязуємо, а лише розповідаємо про власну роботу в умовах війни та загальні реалії сучасного IT-сектору в Україні.

Ринок IT-навчання почав змінюватися ще до початку повномасштабного вторгнення

Платоспроможність студентів почала знижуватися у 2020 році під час пандемії коронавірусу. Та водночас стрімко зростало бажання навчатися та працювати у сфері IT. Адже можливість працювати з дому та отримувати дійсно достойну зарплату — це вельми привабливо в умовах, коли деякі офлайн-напрямки бізнесу взагалі було призупинено.

Але війна стала складнішим випробуванням. Одного бажання вчитися недостатньо. Люди хочуть мати бодай якусь впевненість у завтрашньому дні, коли віддають кошти навіть за місяць навчання. Не кажучи вже про повний кількамісячний курс. А цієї впевненості немає. Як немає і впевненості, що у людини будуть кошти завтра, якщо вона витратить їх на навчання сьогодні. Ну і, звісно ж, залишається відкритим питання пошуку роботи для новачка. Адже кількість вакансій в Україні суттєво зменшилася, а для працевлаштування за кордоном потрібно поміж іншим знати іноземну мову. 

Загалом ми можемо підтвердити, що IT-сектор у цілому доволі швидко адаптувався до нових реалій та викликів. Та до передвоєнного стану справ ще далеко.

Навчання в IT-сфері повинно базуватися на діалозі з клієнтом

Працювати за тією ж стратегією, що й до війни, неможливо — це факт. Задача будь-якої IT-академії — налагодити звʼязок зі своєю аудиторією, щоб обʼєктивно оцінювати її цілі, інтереси, побоювання та фінансові можливості. І вже від цієї інформації можна відштовхуватися, формуючи умови для навчання.

Найголовніше завдання сучасної української IT-академії — враховувати платоспроможність власної аудиторії. А враховуючи скрутне становище, доводиться знижувати вартість навчання, пропонувати різноманітні безплатні активності, оптимізувати навчальний процес, щоб зробити його дешевшим, але не жертвувати якістю.

Ми для себе обрали декілька шляхів залучення студентів в умовах війни:

  • Розробили оптимізовані «Курси для Українців» вартістю 1500 грн за трьома напрямами: SEO, SMM та копірайтинг.
  • Запропонували безплатний тест-драйв курсів для всіх охочих.
  • Час від часу робимо деякі свої інтенсиви безплатними.

Для нас зрозуміло, що сьогодні середньостатистичний українець не готовий віддати за навчальний курс, наприклад, 20 000 гривень. А от ціна 1500 грн за експрес-навчання чи 7000 грн за більш комплексний курс цілком виправдана та доцільна. Така сума у більшості випадків не є серйозним ударом по бюджету.

IT-сектор більш гнучкий у формуванні цін, і це варто використовувати

Тут варто розуміти наступне: IT-школа — це не виробник якогось товару, у якого є цілий ланцюжок різноманітних витрат на етапі виробництва. Ми даємо знання та навички, якими вже володіємо й готові поділитися. А враховуючи відносно незначні витрати в процесі навчання студентів онлайн, у нас є можливість бути гнучкішими й адаптувати ціни до сучасних українських реалій.

Власне, саме тому ми й намагаємося знижувати ціну там, де це можливо, розробляємо нові навчальні програми, оптимізуємо вже наявні та в деяких випадках ділимося знаннями абсолютно безплатно.

Зараз немає мети заробити якомога більше. Та й загалом говорити про високі прибутки в секторі IT-навчання в умовах війни не доводиться. Для нас важливіше допомагати нашим співгромадянам так, як ми можемо, — даючи знання та навички, необхідні для працевлаштування та роботи в IT-секторі. Заробляти будемо вже після перемоги. Зараз головне завдання — разом рухатися до цієї самої перемоги, підтримувати економіку, допомагати охочим опановувати нові професії та розвиватися в цікавих саме їм напрямках. Це і є нашим основним пріоритетом!

Змінився сам формат навчання, офлайн майже зник

З офлайн-навчаннями виникали складнощі ще з 2020 року, коли через пандемію Covid-19 більшість IT-шкіл та академій перейшли в онлайн. Не можемо сказати, що це було надто складно, проте до офлайн-формату більшість прагнула повернутися якнайшвидше. І не встигли ми вийти на «доковідні» показники офлайн-навчання, як розпочалася повномасштабна війна, а Херсон, де й знаходився на той момент наш головний офіс, виявився окупованим. Зрозуміло, що на деякий час навчання в принципі зупинилося, і лише з часом ми змогли поновити роботу в режимі онлайн.

Зараз ми повністю сконцентрувалися на онлайн-навчанні, але навіть тут є певні нюанси. Фізично складно провести навіть 2–3-годинний онлайн-урок, враховуючи повітряні тривоги, перебої з електроенергією, інтернетом тощо. Власне, це одна з причин, чому згадані вище «Курси для Українців» — це уроки в записі, які можна переглянути в будь-який зручний час. Вони розраховані на декілька тижнів навчання, але студент може навчатися в тому темпі, який комфортний саме йому — доступи до уроків залишаються в нього.

Звісно, всі ми дуже чекаємо перемоги та мріємо якнайшвидше повернутися до офлайн-навчання. Проте зараз у нас немає морального права проводити уроки офлайн, наражаючи своїх студентів і викладачів на небезпеку. Тому зараз вся комунікація віддувається виключно в онлайн-форматі з міркувань безпеки. І ми впевнені, більшість наших колег працює в тому ж режимі з тих же причин.