Блог

Як запустити освітній проєкт або як 15 джунів за 3 місяці створили сервіс для українців, що виїхали за кордон

У цій статті я хочу розповісти, як стала керівником програми, в яку набрали виключно Джуніорів, щоб вони створили повноцінний ІТ-продукт.  Скаржусь чи пишаюсь — визначите самі. Для мене це той досвід, як я все ж таки не втратила голову чи про те до чого може привести власна ініціатива.

З чого все почалось 

Кілька місяців тому кілька моїх студентів під час однієї з лекцій скаржилися на те, що під час співбесід вони отримують відмови через відсутність відповідного досвіду. Питання про те, як отримати перший досвід роботи в ІТ, дуже турбує багатьох випускників курсів. У моїй голові виникла ідея — надати випускникам практичний досвід, з яким вони зможуть подаватися на вакансії та стати більш популярними на ринку праці.

Майже одразу я зателефонувала Вадиму Друмову, засновнику школи Hillel IT School, і запропонувала зробити абсолютно новий формат навчання для студентів. Вадим погодився і запропонував зробити таку програму не лише безплатною, але також нагородити учасників програми освітніми грантами.

Потім ми працювали над тим, як найкраще реалізувати цю ідею. Ми хотіли взяти в роботу такий ІТ-проєкт, який дійсно був би корисним і надихав би їх. І так народилася Hillel Reality Program.

Навіщо? 

Hillel Reality Program — це ініціатива, спрямована на надання студентам можливості отримати практичний досвід у співпраці з реальною командою та працювати над реальними комерційними проєктами. Програма спрямована на підвищення конкурентоспроможності студентів на ринку праці, сприяючи розвитку їхніх навичок.

Тривалість програми — 3 місяці. Школа їх забезпечила всіма необхідними ресурсами та допомогою менторів топових ІТ-компаній. Обіцяний грант-винагорода — 140 000 грн за умови, якщо учасники реалізують задуманий проєкт. Прочитайте до кінця, щоб дізнатися, чи отримали учасники грант і в якому розмірі. Основна суть полягає в тому, що випускники ІТ-курсів проходять відбір на участь у Reality Program, і лише кращі початківці зберуться в одну команду і зможуть розробити досить реальний продукт.

Як тільки на сайті школи з’явився анонс програми, ми отримали понад 200 заявок на участь від випускників всіх напрямків. Пройшли 14 учасників (але до кінця програми склад команди зміниться і не раз).

Процес відбору у програму принципово зробили вимогливим і з кількох етапів: 

  • Заповнення заявки на участь. Після цього етапу стало очевидним, що деякі напрямки технологій були більш популярними, ніж інші. На жаль, це призвело до відмови учасникам, які представляли лише певний стек технологій. Це навело на думку про необхідність чіткого визначення технічного стека, щоб уникнути надій відносно широкого спектра технологій.
  • Написання мотиваційного листа. На цьому етапі кілька учасників відпали, переважно через невчасну подачу або недостатню мотивацію. Це вчило студентів важливості вчасного та відповідального підходу до завдань.
  • Виконання тестового завдання. Не всі учасники успішно впоралися з цим, але наші ментори вивчали кожну роботу і відібрали лише найкращих для наступного етапу. Допомогла нам визначити кращих кандидатів, здатних працювати в команді та розвивати продукт.
  • Інтерв’ю з ментором. Це був важливий крок для визначення кандидатів, які мають не лише технічні знання, але й комунікативні навички та готовність до співпраці в колективі. Інтерв’ю, як і вся програма, вимагало від учасників значної впевненості та готовності до викликів.

У результаті було обрано 14 студентів з різних профільних напрямів:2 Проєктні менеджери, 2 Бізнес-аналітики, 2 QA-інженери, 2 Дизайнери. 3 Front-end розробники (React), 3 Back-end розробники (Python)

Команда проєктних менеджерів, бізнес-аналітиків та дизайнерів почали працювати на 1,5 тижня раніше всіх інших. 

Над чим вирішили працювати?

Наш проєкт, відомий як U-Help, є результатом уважного відбору серед численних ідей для розробки в рамках Hillel Reality Program. Ми вирішили зосередитися на створенні сервісу для українців, що перебувають за кордоном, з метою надання їм не лише інформаційної підтримки, але й сприяння в успішній адаптації та побудові спільноти.  Проблема, яку вирішує наш проєкт, полягає в тому, що існує велика кількість інформації для українських переселенців на різних платформах та додатках, проте вона розпорошена та не структурована. Наше рішення охоплює структуризацію інформації за темами, надання зрозумілого та простого в користуванні ресурсу, AI верифікований контент і можливість просування послуг. 

Основна місія проєкту:

  1. Структурувати основну пошукову інформацію для українських переселенців за кордоном.
  2. Створити зрозумілий та зручний ресурс, де українські біженці та переселенці можуть знайти необхідну інформацію та підтримку для розв’язання своїх проблем та досягнення успіху в новій країні.
  3. Створити комьюніті для спілкування українців та обміну досвідом.

Після приблизно півтора місяця в роботі я розкрила велику помилку у плануванні команди. Саме через цей період часу стало очевидно, що мої очікування щодо запуску тестових та продуктових середовищ (за допомогою менторів) були перебільшені. Виявилося, що влада, надана менторам, не настільки широка, щоб забезпечувати створення необхідних інфраструктурних середовищ. Єдиним правильним рішенням було розширення команди. Так до учасників приєднався — Junior DevOps.

Як це було 

Учасники програми працювали над абсолютно реальним проєктом, проводячи аналіз, планування, розробку, тестування, демонстрації та взаємодіючи зі змінами. Проєктні менеджери налаштували Agile процеси, проводили всі Scrum церемонії, працювали по спринтам. Аналітики збирали та аналізували вимоги, проводили грумінги, описували user stories. Усі члени команди вчилися презентувати результати своєї роботи, аналізувати досягнення і факапи, вдосконалювати свої навички та аргументувати свою точку зору.

Тим часом я виконувала роль не лише керівника програми, але й наставника PM напрямку, а також виступала у ролі Product Owner. Скажу одразу — так робити не потрібно… Просто, я, з якоїсь причини, вирішила, що я можу все. На жаль, це розмивало для учасників розуміння того, які питання вони повинні обговорювати зі мною та в який момент.

Перемикатися також було не дуже просто. Висновок: кожній ролі має бути свій герой! 

Дедлайн — як завжди головний герой! 

Однак, 3 місяці пролетіли досить швидко. Учасники дійсно змогли випустити MVP за цей період. Але не буду лукавити — вкластися в зазначені терміни було не просто. Оскільки всі умови були виконані, всі учасники отримали обіцяні гранти. Але що над усе здивувало і мене, і всіх учасників — на фінальному демо суму гранту збільшили до 15 000 гривень на учасника. Таким чином, замість 140 000 гривень, Hillel IT School виділила 225 000 гривень на гранти. А всі інвестиції в даний проєкт для школи становили близько пів млн грн. 

У цілому, ініціатива Hillel Reality Progam стала важливим кроком для учасників, які змогли отримати реальний досвід роботи над проєктом, відчути атмосферу робочого середовища та розвинути свої навички. Попри деякі виклики та помилки, які виникли під час впровадження програми, важливим було виявлення недоліків і вивчення найкращих практик для майбутніх ітерацій. Кожен учасник зміг зростити як професіонал, а школа Hillel продемонструвала свою готовність і підтримку молодих талантів. Такий успіх визначив потенціал подальшого розвитку подібних проєктів та підтвердив необхідність таких ініціатив у сучасній освітній сфері.