Блог

Аналіз і підводні камені законопроєкту про електронний реєстр військовозобов'язаних

Я — Борис Сердюков, адвокат і керуючий партнер юридичної компанії «LR Group». Група народних депутатів Верховної ради України зареєструвала в Парламенті законопроєкт № 10062 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення порядку обробки та використання даних в державних реєстрах для військового обліку та набуття статусу ветерана війни під час дії воєнного стану». Що криється в цьому законопроєкті і як він може працювати.

Для чого це потрібно

Проєкт Закону розроблено з метою законодавчого удосконалення процедури інформаційної взаємодії між державними реєстрами, встановлення можливості подання заяви (звернення) в паперовій або електронній формі до відповідних державних органів для набуття статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, а також визначення порядку набуття військовослужбовцями статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану,

Завданням законопроєкту є уточнення взаємодії державних реєстрів під час надання статусу учасника бойових дій, а також спрощення процедури оформлення статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану, особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України.

На які зміни очікуємо

Законопроєкт передбачає, що Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних і резервістів стане електронним

Також пропонується визначити, що Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів — це електронна інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, створена для забезпечення військового обліку громадян України.

Держателями цього реєстру є Міністерство оборони, Генеральний штаб Збройних сил України, Служба безпеки України та Служба зовнішньої розвідки України.

Крім обов’язкового внесення відомостей, за допомогою реєстру пропонується забезпечити ідентифікацію таких осіб, а також оформлення, видачу, обмін, вилучення та визнання недійсними документів військового обліку.

Окремо пропонується створити Електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста. Електронний кабінет — програмний інтерфейс Реєстру призначений для відображення відомостей про призовника, військовозобов’язаного, резервіста, які містяться у Реєстрі. Порядок та параметри доступу до електронного кабінету, перелік відомостей, які відображаються, а також перелік послуг, які надаються призовнику, військовозобов’язаному, резервісту через електронний кабінет, визначається Порядком ведення Реєстру, затвердженого Держателем Реєстру.

Законопроєкт передбачає передачу Міністерству оборони даних про громадян віком від 17 до 60 років, які містяться у різних державних реєстрах — Податкової служби, МОЗ, Мін’юсту, МВС, ЦВК, Держміграційної служби та інших відомств у режимі автоматичного обміну з різних електронних реєстрів і баз, внаслідок чого буде систематизовано збиратись наступна інформація: 

  • персональні дані призовників, військовозобов’язаних і резервістів,
  • контактні дані (номер телефону, електронна пошта),
  • відомості про батьків,
  • сімейний стан,
  • відомості про сім’ю, освіту, паспортні дані (у т. ч. і паспорта для виїзду за кордон),
  • відомості про місце роботи,
  • відомості про дату та мету виїзду за кордон і дату повернення,
  • дані про наявність/відсутність судимостей, дані про притягнення до адміністративної відповідальності,
  • відомості про знання іноземних мов, підвищення кваліфікації,
  • дані про наявність підстав для виїзду за кордон,
  • відомості про відкриті виконавчі провадження,
  • службові дані, зокрема про результати проходження ВЛК, відомості про участь у бойових діях, отримання бойових поранень тощо.

Цей механізм запроваджуються з метою «спрощення процедури мобілізації громадян», оскільки ТЦК та СП на сьогодні обмежені у своїх можливостях через відсутність даних про військовозобов’язаних осіб. 

При цьому, передбачається, всі ці дані будуть збиратися з різних реєстрів без згоди громадян. Вище перелічені дані будуть доступні Територіальним центрам комплектації та соціальної підтримки (так звані, «ТЦК СП»).

У зв’язку з цим, слід нагадати положення ст. 32 Конституції України, відповідно до якої, не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Згідно з правовою позицією Конституційного Суду України (Рішення від 08.06.2016р. № 3-рп/2016), визнання за органом державної влади певних дискреційних повноважень у прийнятті рішень вимагає одночасно, щоб цей механізм забезпечував з одного боку, захист особи від свавільного втручання органів державної влади у її права і свободи, а з другого — наявність можливості в особи передбачати дії цих органів.

Яким чином держателі Реєстру будуть виконувати ці вимоги закону, автори законопроєкту вирішили не уточнювати…

Заступниця голови парламентського комітету з питань нацбезпеки та оборони Мар’яна Безугла вже заявила, що електронний реєстр військовозобов’язаних і призовників, який має назву «Оберіг», вже ніби то «готовий на 90%». 

Водночас депутатка наголосила, що наразі немає механізму, як за допомогою цього реєстру розсилати повістки в електронному вигляді.

Слід зазначити, що ця «ініціатива» — не нова. Закон про єдиний електронний реєстр військовозобов’язаних і призовників ухвалили ще 2017 року. Його формально запустили в березні 2022 року, однак повної бази всіх військовозобов’язаних урядовці зібрати так і не спромоглись

У грудні 2022 року уряд схвалив постанову № 1487, яка визначала деталі запуску електронного реєстру та цифровізації процесів на основі «Дії». Планувалося, що в застосунку має з’явитися послуга електронного військового квитка та можливість подавати відомості про себе для ТЦК та СП. У Міністерстві цифрової трансформації запевняли, що про розсилання повісток військовозобов’язаним через «Дію» не йдеться.

Жодних новин щодо єдиного електронного реєстру військовозобов’язаних не було до кінця серпня 2023 року. Однак на тлі посилення мобілізації та численних корупційних скандалів у ТЦК та СП, поступово почали з’являтись заяви про те, що робота над реєстром триває.

Отримання статусу учасника бойових дій

Але є і приємні новини. Так, законопроєктом спрощується процес отримання статусу учасника бойових дій (УБД). Тепер це відбуватиметься на підставі довідки про безпосередню участь особи у захисті держави, оформленою в електронному вигляді.

Один з авторів законопроєкту, депутат Андрій Богданець пояснив, як це працюватиме:

— У законопроєкті прописано процедуру його автоматичного надання. Зокрема, після виконання бойового наказу протягом 5 днів уповноважені особи військових частин зобов’язані сформувати довідку щодо участі військового у бойових діяннях. І внести підтверджувальні відомості до Реєстру. Статус учасника бойових дій надається автоматично після формування витягу разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом) із застосуванням засобів Реєстру. І ще важливий момент. Цей документ не про мобілізацію, а в першу чергу про отримання статусу учасника бойових дій. І до мобілізації він відноситься лише з того боку, що унеможливлює корупцію на місцях.