Блог

Що значить бути жінкою в сучасному IT? Дотепні історії жіночого колективу

Я — Алла Петриченко, співзасновниця платформи для створення інтернет-магазинів Shop-Express. Сьогодні я поділюсь з вами фактами та міфами про жіноче IT та гендерні стереотипи, а також особистими історіями нашого жіночого колективу. 

70 % нашої команди складають дівчата

Компанію започаткували чоловіки, переважно, розробники. Тоді не було окремого відділу маркетингу, відділу продажів, навіть техпідтримки. Але з часом стало зрозуміло, що ми просто не справляємося з масштабуванням. Тому почали набирати спеціалістів і формувати інші відділи.

На кожну вакансію відгукнулась величезна кількість людей. Наприклад, на вакансію менеджера з продажів — близько 1000 заявок. Звісно, серед них були і чоловіки, і жінки різного досвіду, з різних міст. Але так вийшло, що кращими з найкращих в більшості виявились жінки.

Вибір базувався не на упередженості щодо жінок або, навпаки, бажанні сформувати «гендерно сучасний» жіночий колектив. Все вийшло само собою, на основі об’єктивних причин. І це дуже круто! Зараз я пишаюсь, що стільки талановитих та мотивованих жінок працює в нашій компанії. Чому? Бо всі розуміють, наскільки з нами може бути комфортно, дружньо і водночас професійно.

Навколо жінок в IT-сегменті сформувалось багато міфів, які я б хотіла розвіяти. Звісно, у жіночого колективу є свої особливості, але вони йдуть лише на користь команді. Я готова підтвердити це власними досвідом та досвідом інших дівчат.

Міф 1: IT — це більше для чоловіків

Як чоловіки, так і жінки нашої компанії добре знають свою справу. Ніколи навіть і думки не було, що хтось з дівчат не потягне, бо «це ж IT, тут всі мають великий мозок і мужні плечі!». Навпаки, жінки часто вражають колег по цеху. Ми можемо швидко вирішувати складні задачі, ми гнучкі та швидко адаптуємося — іронічно, що це якраз вайб нашої платформи, яка базується на гнучких технологічних рішеннях.

Яскравим підтвердженням того, що IT — це не тільки для чоловіків, є голова нашого відділу розробки — Ліза. Зараз я усміхнено пригадую, що у нових хлопців-розробників очі на лоба лізли, коли вони дізнавалися, що їх керівниця — дівчина. Але ці часи минули, тепер цим нікого не здивуєш.

«З самого дитинства мені хотілося займатися саме тим, що мені подобається. Навіть коли мої захоплення вважали «більш хлоп’ячими», наприклад, футбол або хокей. Я хотіла машинку на пульті управління і вертоліт, а мені казали: «Ти ж дівчинка, ляльку якусь обери!». Сьогодні мене так само хвилює, що у 21-му столітті ми все ще можемо чути: «IT більше підходить чоловікам». Хоча статистика насправді показує, що в українському IT-сегменті набагато менше жінок, але ж їх частка поступово зростає. І наша компанія — яскравий тому приклад.

За 4 роки в компанії я встигла спробувати себе в ролі верстальника, дизайнера, фахівця технічної підтримки. Поступово знайшла себе в ролі frontend-розробника. Наша компанія дає спробувати себе в різних ролях і обрати саме те, в чому кожен відчуває себе комфортно, незважаючи на стать або вік. Я знайшла професію, яка дійсно є для мене цікавою, від якої я отримую задоволення кожного дня. Хоча здебільшого посади розробників в компаніях займають чоловіки», — розповідає голова відділу розробки Єлизавета.

Правда: жінки небайдужі до дрібниць

Іноді кажуть, що жінки занадто емоційні та чуттєві. Але в роботі це й добре: завдяки цьому ми небайдужі та більш уважні до деталей! Ми маємо тонке відчуття прекрасного і працюємо над проєктом з пристрастю, поки не будемо на 100 % задоволені результатом.

«Я завжди намагаюся перевіряти на сайтах кожну дрібничку, гарно тестувати його. Буває таке, що розмір шрифту чи відтінок трошки не подобається. Я розумію, що це не важливо і вже час переходити до наступної задачі, але все одно переживаю. За кілька хвилин повертаюся і все одно роблю так, як буде максимально подобатися. Мені необхідно заспокоїти свою вибагливість і відчувати, що все ідеально», — розповідає дизайнерка Марія.

Міф 2: жінки менш стресостійкі

Насправді, ми виробили таку стресостійкість, що чоловікам і не снилося. Накопичений стрес ми знімаємо садівництвом, манікюром, балетом, кулінарією, сноубордингом, фітнесом, вишивкою… Кожна з нас має 1000+ способів розвантажити голову після роботи. Наприклад, я дуже люблю займатися балетом, саме класичною хореографією. Це мене дуже надихає та дає сили рухатися далі в роботі.

«Щоб зняти напругу, можна почати робити ремонт. В мене нещодавно був, і я з таким ентузіазмом віддирала ті шпалери :) Не могла зупинитися! Це гарний спосіб позбутися стресу після цілого дня за комп’ютером», — радить дизайнерка Оля.

«Я почала ходити на тренування з Kangoo Jumps — це перемикає мою увагу після цілого дня на зв’язку з клієнтами. Після занять спортом до тебе повертається енергія і наступний день починаєш вже зарядженою», — розповідає sales-менеджерка Анастасія.

Правда: підтримуємо бізнес, поки чоловіки на фронті

Ми пишаємось, що жінки займають все більше різних ролей в IT-бізнесі та займають керівні посади. За останні два роки навіть збільшилась кількість ФОПів, відкритих жінками. Звісно, війна дуже вплинула на цей процес, бо багато наших чоловіків зараз захищають Україну. Тому жінки мають продовжувати роботу, підтримувати нашу країну, допомагати бізнесам та просувати українське ІТ.

У нас в команді є мобілізовані працівники. Один співробітник з перших днів служить в ЗСУ, а інші стали на захист країни трохи більше року тому. Правда в тому, що нам їх дуже не вистачає, але ми працюємо і робимо максимум щодня. Коли хлопці повернуться з перемогою, дуже чекаємо їх на своїх посадах.

Міф 3: жінки більш скромні та замкнуті в рамках

Жінок не так просто змусити почервоніти, як раніше! Ми маємо почуття гумору і можемо посміятись з різних ситуацій. Ми вільно обговорюємо з клієнтами їхні бізнеси, навіть якщо мова про секс-іграшки. Іноді навіть сміливіші за чоловіків в цьому плані. За плечима наших дівчат безліч кумедних історій, які роблять нашу роботу ще цікавішою.

«Колись ми працювали над сайтом для мережі салонів лазерної епіляції. В той час більшість членів команди складали хлопці. Одного разу ми сиділи в офісі, займалися своїми справами. І тут я бачу, що хлопці дивляться в монітор, а їх обличчя різко змінилися, аж почервоніли. Виявилось, центри епіляції відправили їм для розміщення дуже-дуже багато фотографій інтимних епіляцій (до і після процедури). Ціла галерея і все крупним планом», — пригадує голова відділу розробки Єлизавета.

«У нас є шаблон сайту, оформлений в тематиці сексшопу. Часто клієнти з іншими бізнесами беруть його за основу, але не створюють нові категорії — просто перейменовують ті, що були в шаблоні. Наприклад, нещодавно клієнт з бізнесом на воєнну тематику перейменував категорію на „Бронежилети“, але в посиланні так і залишилось „BDSM“. Ми дуже посміялись і, звісно, вказали клієнту на помилку», — розповідає дизайнерка Марія.

«Якось клієнтка нам написала, що ми зробили неоднакові відстані між секціями на сайті. Звісно, ми поміряли все професійними методами в браузері. Але вона все одно надіслала нам фото, де прикладає звичайну пластикову лінійку до екрану і міряє ці відстані», — пригадує дизайнерка Ганна.

Правда: у спілкуванні проявляємо емпатію

Жінки — майстрині переговорів, як капітан Джек Горобець :) Коли доводиться спілкуватися з клієнтами та партнерами, ми проявляємо природну чарівність та винахідливість. Ми відносимось до співрозмовника з розумінням та повагою, завжди входимо у положення і тонко відчуваємо настрій бесіди.

Під час онлайн-зустрічей з веб-студіями чи сервісними компаніями мені, зазвичай, потрібно розказати про нашу платформу і як вона працює. Я ділюсь екраном і вибираю тему дизайну, на прикладі якої можна презентувати можливості платформи. Одна з таких тем наповнена жіночою білизною — дуже красива, ніжна тема, яка гарно представляє можливості інтернет-магазину.

Звісно, в цьому дизайні є жіночі трусики та бюстгальтери. Я помітила, що коли показую цей шаблон чоловікам, то вони одразу змінюються в обличчі, стають більш м’якими та добрішими, посміхаються. Чесно скажу, мені стає навіть легше проводити зустріч.

Міф 4: жінки не допитливі та мають вузьке коло інтересів

Жінки дуже багатогранні, мають багато захоплень і з задоволенням поринають у нові сфери життя — це завжди йде на користь проєктам. Тим паче, у фокусі уваги наших дівчат стільки інформації, що Гарвард відпочиває! На платформі відкриваються тисячі інтернет-магазинів на різні тематики, і коли берешся за новий сайт — починаєш більше розбиратися в бізнесі клієнта і привносити в проєкт щось своє.

Пам’ятаю, прийшла до нас клієнтка, яка розводила орієнтальних котів і хотіла зробити у нас на платформі інтернет-магазин. Поки я наповнювала сайт текстами й опрацьовувала кожну сторінку, дуже багато дізналась про орієнталів. Вони надзвичайно круті, як космічні прибульці! І так з кожним новим клієнтом, який до нас звертається.

«Мій хлопець — інженер-конструктор, який розробляє модульні будинки. Я на цій темі взагалі не розуміюся. Але до нас приходять клієнти з дуже різних сфер, і це часто допомагає. Наприклад, нещодавно зайшов бізнес, пов’язаний з металочерепицею. Якщо такий клієнт заходить, гарна розмова з чоловіком на вечір гарантована. Таким чином моя робота відкриває для мене якісь нові сфери життя», — розповідає дизайнерка Оля.

«Коли цікавишся чимось, можеш взяти більш якісну участь у створенні проєкту. Наприклад, одного разу я розробляла дизайн сайту чайного інтернет-магазину (а я якраз дуже-дуже захоплююсь чаєм). Я дуже тонко відчувала, що саме потрібно передати на такому сайті. На мою думку, це був один з найуспішніших моїх дизайнів», — розповідає дизайнерка Анна.

Правда: мотивуємо інших жінок і розвиваємось самі

Кожна з нас активно розвивається як професійно, так і особисто. Ми дійсно кайфуємо від того, що отримуємо знання та навички, які роблять нас сильнішими особистостями. Робота в IT-компанії, де працює так багато дівчат, дуже мотивує. Тим паче, що ми кожен день відкриваємо на платформі нові бізнеси і допомагаємо іншим жінкам реалізуватися в e-commerce.

Зараз ми хочемо максимально сприяти розвитку жіночого бізнесу. На цей рік плануємо підтримку кількох жіночих освітніх проєктів. Ми долучимося до них в якості спікерів: поділимося власним досвідом, щоб допомогти жінкам започаткувати бізнеси в інтернеті.

«Одного разу до нас звернулася жінка, яка тільки починала власний бізнес і хотіла відкрити інтернет-магазин. Так вийшло, що з нашої команди їй допомагали самі дівчата. Вона нам відверто сказала, що дуже цьому рада, що це її дуже мотивує. Їй завжди здавалося, що вона не зможе і цей бізнес „не потягне“. Але тут побачила, скільки дівчат їй допомагають з технічними питаннями й стільки всього знають. Тож наша співпраця надихнула клієнтку продовжувати і робити все, щоб її бізнес був успішним», — пригадує голова відділу розробки Єлизавета.

Міф 5: жінки мусять обирати між сім’єю та кар’єрою

Ми дуже лояльно відносимось до віддаленої роботи. Одна з причин — це можливість бути поряд з сім’єю, спокійно виховувати дитину і не переживати за баланс «сім’я — кар’єра». У 21 столітті жінка не мусить обирати між двома невід’ємними частинами себе — це пережиток минулого, від якого ми відмовляємось.

«Коли в мене запланована онлайн-зустріч, я роблю все можливе, що 5-річний син не турбував мене: вмикаю мультики, даю якісь снеки. Але не завжди цього достатньо! Часто він все одно заходить в кімнату посеред зустрічі та намагається звернути на себе увагу, щось попросити. Доводиться під столом подавати сигнали, щоб він повернувся до себе, або у відчаї показувати, де сховане ще печиво.

Звісно, потім компенсую цей час з сином: виходимо на прогулянку без гаджетів і телефону — так я зберігаю свій work-life balance. Ситуації бувають різні, але я дуже щаслива, що маю можливість ось так працювати вдома. Завдяки цьому я можу приділяти увагу дитині та зростати кар’єрно одночасно», — розповідає копірайтерка Віка.

До чого це все?

Я розумію, що гендерні стереотипи та упередженість в сучасному світі ще літають в повітрі. Ви можете чути їх від друзів, родичів або «диванних експертів» в інтернеті. Але особисто в нашій IT-команді успішно працюють фахівці різного віку та статі, з різних куточків України — і ніколи ми не відчували через це якусь незручність. На мою думку, гендерні суперечки не мають нічого спільного з професіоналізмом.

Чи вважаю я жіночий колектив кращим за чоловічий? Звісно, ні. Він просто трохи інакший. Саме ці особливості, які привнесли жінки в роботу компанії, допомогли сформувати нашому бренду свою унікальність.