💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉

Cosmic Girl проти Orbit Boy. В Україні готуються до створення платформи повітряного старту для виходу в космос. Подробиці

Україна планує увійти до числа небагатьох виробників повітряно-космічних систем, які передбачають запуск супутників не з наземних або морських платформ, а з борту літака.

Залишити коментар
Cosmic Girl проти Orbit Boy. В Україні готуються до створення платформи повітряного старту для виходу в космос. Подробиці

Україна планує увійти до числа небагатьох виробників повітряно-космічних систем, які передбачають запуск супутників не з наземних або морських платформ, а з борту літака.

Зміст

Закрити стартовий гештальт

Україна вже володіє технологіями запусків ракет з наземних та морських космодромів.  Перед Новим роком КБ «Південне» у презентаційному ролику «Події та факти 2021», згадало й про можливість розробки авіаційного космічного комплексу UAirLaunch на базі літака Іл-76 з ракетою-носієм на гібридних і етилових компонентах.

У 90-х роках минулого століття такі проєкти намагалися реалізувати на базі радянських розробок авіаційно-космічних систем за участю найбільшого в світі літака Ан-225 «Мрія», а потім його меншого побратима — «Руслана».

Найбільш відомий проєкт «Світязь» передбачав добудову «Антоновим» другої «Мрії», а КБ «Південне» мав розробити легку ракету на базі технології «Зеніту».

Але реального фінансування проєкт так і не отримав, хоча опрацювання і дослідження, на кшталт, як поведе себе в польоті рідке ракетне паливо, велися приблизно до 2010 року.

Не від хорошого життя

Наступний сплеск інтересу до повітряного старту почався після закінчення гарячої фази конфлікту з Росією, коли стало зрозуміло, що Україна втратила можливість запускати ракети з Байконуру та інших євроазійських космодромів. Адже запускати супутники з літака можна практично з будь-якої точки земної кулі.

У липні 2020 року в інтерв’ю «Лівому берегу» тодішній віцепрем'єр-міністр з питань розвитку стратегічних галузей Олег Уруський заявив, що «Україна здатна реалізувати проєкт «Повітряний старт» за 3-4 роки. Вартість створення нової ракети й стартової платформи на базі літака Ан-188 (розвиток проєкту Ан-70) він оцінював не більше ніж в $500 млн, і стверджував, що інвестиції можна знайти не тільки за кордоном, але й в Україні.

Голова ДКАУ Володимир Усов в травні того ж року заявив, що в Україні вже була випущена конструкторська документація для декількох проєктів повітряного старту, й один з них збираються долучити до космічної програми.

«В Україні вже розроблені й відпрацьовані технології набагато вищого рівня, ніж повітряний старт у тієї ж американської системи Pegasus або тих систем, які створює американський підприємець Річард Бренсон з компанією Virgin Orbit», — стверджував глава космічного агентства.

Згадавши Pegasus, Володимир Усов видав українським технологіям дуже пристойний аванс. Адже протягом трьох десятиліть з 1990 по 2021 роки американська військово-промислова корпорація Orbital Sciences Corporation (зараз входить до складу Northrop Grumman Corp.) здійснила 44 запуски (39 з них успішних) за допомогою модернізованого літака L-1011 Stargazer і крилатих ракет Pegasus і Pegasus XL, масою, відповідно, 18500 кг і 23130 кг.

РН, виготовлені з використанням твердопаливних ступенів і двигунів бойових крилатих ракет, дозволили виводити на низьку орбіту корисне навантаження масою до 453 кг. 

Як стартує Pegasus?

При запуску РН Pegasus літак-носій L — 1011 злітає з одного з аеродромів. Майданчики для цього були підготовлені в Космічному центрі імені Кеннеді, базах ВПС США на мисі Канаверал і Ванденберг, Центрі льотних досліджень імені Драйдена в Каліфорнії, авіабазі Уоллопс (Вірджинія), а також на Канарських і Маршаллових островах.

При досягненні точки старту на висоті близько 12 км літак випускає РН Pegasus, надаючи їй початкове прискорення. Після 5 секунд вільного падіння ракета запускає двигун першого ступеня Orion 50S і за 77 секунд доставляє ракету на висоту близько 61 км. Стабілізація досягається за рахунок крилатої конструкції ракети та управління з борту літака.  

Після відділення першого ступеня вмикається друга і двигун Orion 50 приблизно за ті ж 77 секунд по балістичній траєкторії доставляє РН до межі безповітряного простору.

Обтічник скидається в середині роботи другого ступеня. Після її відділення, вмикається двигун Orion 38 третього ступеня з вектором тяги і азотними двигунами для вирівнювання крену. Ще через 64 сек його роботи супутник опиняється на орбіті. 

У деяких випадках для досягнення більш високої орбіти, кращої точності виведення або необхідності складних маневрів РН Pegasus забезпечувалася четвертим ступенем HAPS з гідразиновими двигунами. Але це помітно здорожчувало вартість пуску. 

Незрозумілі перспективи та погані приклади

Попри 30 поспіль безаварійних пусків з 1997 року, в останні роки Northrop Grumman Pegasus позбулася декількох замовлень, а перспективи проєкту опинилися під питанням. 

Останній запуск демонстратора Odyssey (TacRL) 13 червня 2021 року проводився в рамках програми космічних сил США зі скорочення термінів планування космічних місій. Виконавець був повідомлений про старт всього лише за 21 день до пуску, а виробник корисного навантаження не був обізнаний, хто буде запускати супутник?

Не все гаразд і у ще в однієї діючої системи повітряного старту — Virgin Orbit британського мільярдера Річарда Бренсона. Хоча літак-носій Cosmic Girl, перероблений з Boeing 747, і ракета LauncherOne, здійснили три поспіль успішних стартів (останній відбувся 13 січня), інвестори сумніваються в комерційному потенціалі Virgin Orbit.

Як ми вже повідомляли, у грудні минулого року компанія Бренсона ледь не провалила IPO в Нью-Йорку, оскільки акціонери, які інвестували в компанію SPAC NextGen Acquisition Corp. II, створену для об'єднання з Virgin Orbit, захотіли повернути частину інвестицій.

Тому замість запланованих $383 млн.Virgin Orbit залучила тільки $228 млн, більшу частину з яких, судячи з усього, виклав сам власник компанії. А це вельми красномовно свідчить про те, що ділові кола не дуже вірять в потенціал запусків супутників з літака.

Про це ж свідчить перехід до іншої ніши ще однієї повітряно-космічної системи американської компанії Stratolaunch. Після смерті в 2018 році головного акціонера Пола Аллена (співзасновника Microsoft) Stratolaunch спочатку призупинила діяльність, а торік змінила власника і профіль діяльності.  Тепер літак-носій збираються використовувати для випробувань гіперзвукових транспортних засобів Talon, що розробляються компанією.

Такі космоплани можуть мати безліч функцій, в тому числі суборбітальні й орбітальні завдання, а також виведення супутників на орбіту. Однак, поки що Stratolaunch позиціює Talon, як випробувальну платформу для обладнання інших виробників. 

Orbit Boy — улечу з тобою

Українців проблеми потенційних конкурентів, схоже, не бентежать або навіть, навпаки, підбадьорюють. У цьому сенсі прагнення будь-що-будь створити повітряно-космічну систему можна порівняти зі спробою схопити за хвіст птицю Фенікс.

У 2019 році «Південмаш» представив на авіасалоні в Ле-Бурже проект повітряно-космічної системи «Мальва» і носій для неї — легку ракету «Зеніт-1NL», призначену для виведення до 100 кг на сонячно-синхронну і 200 кг — на низьку орбіту.

Ініціаторами проєкту називають колишнього керівника ДКАУ та ексдиректор «Південмашу» Юрія Алексєєва, а також створений ним «Центр космічних ініціатив», з яким співпрацюють колишні голови космічного агентства — Любомир Сабадош і Володимир Усов.

Минулого року для реалізації цього проєкту в Лондоні була зареєстрована компанія Orbit Boy, директором якої став литовець Роберт Слонже (Robert Slonje), що проживає у Великобританії. Як зазначено на сторінці Orbit Boy у LinkedIn, Любомир Сабадош і Володимир Усов також є її співробітниками.

Orbit Boy позиціює себе космічним Uber для нано- і мікросупутників, здатним зробити запуск супутника через 24 години після отримання замовлення з будь-якого дозволеного для цих цілей аеропорту.

У травні минулого року компанія випробувала на «Південмаші» двигун першого ступеня свого лончера. У лютому 2022 року повинна бути готова інженерна модель Boy Launcher, а у травні проведено тестування скидання ракети.

У вересні минулого року було оголошено, що партнером Orbit Boy зі створення Air-Launch Space System став італійський виробник супутників Italspazio, а стартовою базою компанії — колишня військова база й аеродром Comiso на Сицилії.

З презентаційних матеріалів, представлених на сайті компанії, можна зрозуміти, що на відміну від Pegasus і Virgin Orbit, стартувати Boy Launcher буде не з підвіски літака, а з вантажної кабіни. У цьому, мабуть, і полягає українське ноу-хау.

У контексті нинішніх відносин України та Росії сумнівним виглядає хіба що використання російського військово-транспортного літака Іл-76 в як стартової платформи. Але цьому є просте пояснення.

Проєкт реалізується на комерційній основі. Добудовувати заради нього ще одну «Мрію» або перепрофілювати один з «Русланів», який заробляє для АНТК гроші, ніхто не збирається. А ось використати Іл-76, який знаходиться на балансі «Південмашавіа» — авіакомпанії «Південмашу» — доречно. До того ж російський транспортник добре знайомий авіаторам чотирьох десятків країн і підходить за льотними й вантажними характеристиками.   

   

Через тернии ГУЛАГА к звездам. 10 фактов о конструкторе Сергее Королеве
Через терни ГУЛАГу до зірок. 10 фактів про конструктора Сергія Корольова
По темі
Через терни ГУЛАГу до зірок. 10 фактів про конструктора Сергія Корольова
Запуск «Січ-2-30» мог бы не состояться? По горячим следам миссии Transporter-3. Дайджест Space Tech
Запуск «Січ-2-30» міг би не відбутися? По гарячих слідах місії Transporter-3. Дайджест Space Tech
По темі
Запуск «Січ-2-30» міг би не відбутися? По гарячих слідах місії Transporter-3. Дайджест Space Tech
Герои и неудачники космического сезона. Дайджест Space Tech
Герої і невдахи космічного сезону. Дайджест Space Tech
По темі
Герої і невдахи космічного сезону. Дайджест Space Tech
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Навіщо Україні війська повітряно-космічної оборони
Навіщо Україні війська повітряно-космічної оборони
Навіщо Україні війська повітряно-космічної оборони
Щоб відбити російську агресію Україні, необхідно переглянути ставлення до повітряно-космічної оборони, навчитися її використовувати та створювати нові види озброєнь.
Космічні амбіції в Давосі, мільярди супутниковим операторам, 59 друзів Ілона Маска, місячні плани Китаю та інші новини космічного тижня
Космічні амбіції в Давосі, мільярди супутниковим операторам, 59 друзів Ілона Маска, місячні плани Китаю та інші новини космічного тижня
Космічні амбіції в Давосі, мільярди супутниковим операторам, 59 друзів Ілона Маска, місячні плани Китаю та інші новини космічного тижня
Щосуботи ми готували для вас із любов’ю традиційний дайджест космічних подій України та зарубіжжя. Але зараз наша любов та безмежна повага — Збройним силам України та бійцям територіальної оборони, які героїчно відстоюють незалежність нашої країни. Слава Україні!
Війна космічних престолів, Starliner своїх ще візьме, аванпости на орбіті та інші події Space Tech тижня
Війна космічних престолів, Starliner своїх ще візьме, аванпости на орбіті та інші події Space Tech тижня
Війна космічних престолів, Starliner своїх ще візьме, аванпости на орбіті та інші події Space Tech тижня
Щосуботи ми готували для вас із любов’ю традиційний дайджест космічних подій України та закордоння. Але зараз наша любов та безмежна повага — Збройним силам України та бійцям територіальної оборони, які мужньо боронять незалежність нашої Батьківщини. Слава Україні!
Святковий донат ЗСУ, космічні дані оцінюють військові збитки, зростаючий фактор кіберзахисту та інші space-tech події тижня
Святковий донат ЗСУ, космічні дані оцінюють військові збитки, зростаючий фактор кіберзахисту та інші space-tech події тижня
Святковий донат ЗСУ, космічні дані оцінюють військові збитки, зростаючий фактор кіберзахисту та інші space-tech події тижня
Щосуботи ми готували для вас із любов’ю традиційний дайджест космічних подій України та зарубіжжя. Але зараз наша любов та безмежна повага — Збройним силам України та бійцям територіальної оборони, які віддають свої життя у боротьбі за незалежність нашої країни. Слава Україні!

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.