💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉

«Для мене локалізація — не самоціль». Інтерв'ю із CEO Luaz Motors про ціни на власні електрокари, рішення для дистанційного керування та електропікапи для ветеранів війни

Вадим Ігнатов — власник і CEO компанії Luaz Motors, яка виготовляє електрокари. Відразу уточнення: це не той ЛуАЗ, який Луцький АвтоЗавод, що існував в радянські часи. Про виробництво електропікапів є багато питань і міфів: чи потрібно на 100% локальне виробництво електропікапів, а якщо воно не повністю місцеве — то виходить, що це і не українське; які компоненти ми справді можемо виготовляти в Україні, наскільки електротранспорт вигідніший за автівки на бензині тощо.

Ми зв’язалися з Вадимом і спробували розвіяти міфи щодо електрокарів та поговорили про лінійку електропікапів компанії, нові проєкти під час війни, наповнення українськими деталями електромобілів і зв’язок зі славетною компанією-попередником. 

1 коментар
«Для мене локалізація — не самоціль». Інтерв'ю із CEO Luaz Motors про ціни на власні електрокари, рішення для дистанційного керування та електропікапи для ветеранів війни

Вадим Ігнатов — власник і CEO компанії Luaz Motors, яка виготовляє електрокари. Відразу уточнення: це не той ЛуАЗ, який Луцький АвтоЗавод, що існував в радянські часи. Про виробництво електропікапів є багато питань і міфів: чи потрібно на 100% локальне виробництво електропікапів, а якщо воно не повністю місцеве — то виходить, що це і не українське; які компоненти ми справді можемо виготовляти в Україні, наскільки електротранспорт вигідніший за автівки на бензині тощо.

Ми зв’язалися з Вадимом і спробували розвіяти міфи щодо електрокарів та поговорили про лінійку електропікапів компанії, нові проєкти під час війни, наповнення українськими деталями електромобілів і зв’язок зі славетною компанією-попередником. 

Про свій бекграунд 

З 90-х років я займаюся бізнесом щодо постачання аксесуарів і спортивних товарів. Конкретно з 1998 року часто бував і буваю в Китаї. Питанням електромобільності займаюся з 2012 року і є головою профільної асоціації в Україні. 

Приблизно в той час я першим почав привозити з Китаю до України моноколеса і сігвеї, навчив працювати з ними «Цитрус». Тема електромобільності мені дуже відкликається. Я заснував проєкт EcoDrive. Це насамперед були виставки, присвячені обслуговуванню електромобілів. Також випускали однойменний журнал (зараз цей напрям «заморозили» через повномасштабну війну).

Фото — Вадим Ігнатов

«У 2017 році ми провели в центрі Києва на Хрещатику EcoDrive шоу, де зібрали найбільшу кількість електромобілів в одному місці, тоді це було всього 60 машин (посміхається)».

Про заснування Luaz Motors

Я мав компанію з доставки. Ми працювали з «Сільпо» ще до того, як вони самостійно почали здійснювати доставку. Використовували триколісні електроскутери й невелику електровантажівку, тестуючи, що зручно/незручно в умовах великого міста. Скутери не були захищені по боках і це не підходило для нашого клімату. 

Фото — Вадим Ігнатов в електропікапі 

Разом із тим ми зрозуміли важливу історію щодо ширини транспортного засобу. Зазвичай в Києві є проблема з припаркованими машинами вздовж доріг, коли з двох смуг для руху, одну займають для паркування. Скутери мали в ширину 1 м 20 см і міг легко проїздити поруч запаркованих машин. Подібно до цього ми спроєктували Luaz, він має в ширину 1 м 30 см. Багато хто не розуміє, що наша машина вузька. Це зроблено для прохідності як в міських, так і в сільських умовах. Досвід роботи в доставці я використав в Luaz Motors.

Чи правда що електропікап ЛУАЗ — український і до чого тут порівняння з китайським авто з Alibaba. Інтервю з розробником електрокара
Чи правда, що електропікап ЛУАЗ — український, і до чого тут порівняння з китайським авто з Alibaba. Інтерв’ю з розробником електрокара
По темi
Чи правда, що електропікап ЛУАЗ — український, і до чого тут порівняння з китайським авто з Alibaba. Інтерв’ю з розробником електрокара

Про проєктування моделей Luaz

Але перед тим була ще одна історія. Якось я був на виставці в Гуанчжоу і зайшов випити кави до кав’ярні. Там випадково побачив, як один із відвідувачів щось малював на серветці. Кажу йому, що шукаю подібну машину. До того я дивився європейські моделі, вони були дорогими. Також передивися китайських постачальників, але їхні екземпляри були не до кінця пропрацьовані. Мені було важливо дати ринку дешевий електромобіль.

«Зараз Luaz — найдешевший транспортний засіб із точки зору вартості використання».

Фото — Електропікап Luaz Motors

Сюди входить вартість машини, споживання електроенергії (6,5 кВТ/100км), розмір, ремонт. Саме тому, наприклад, зроблений невеликий двигун, який не дозволяє їздити швидко. Ми обмежили швидкість на рівні 50 км/г. 

«Це не заміна звичайній машині. Це спеціальний транспортний засіб для перевезення вантажів, службової роботи, комерційного використання тощо».

ЛуАЗ розпочинає виробництво електрокара. Ось що відомо про український електропікап
ЛуАЗ розпочинає виробництво електрокара. Ось що відомо про український електропікап
По темi
ЛуАЗ розпочинає виробництво електрокара. Ось що відомо про український електропікап

Про лінійку електромобілів

Зараз в лінійці є 3 машини — City, Фермер, Карго. Дві останніх ми сертифікували за європейським стандартом легкого транспортного засобу і можуть використовуватися на дорогах. Проте в цьому стандарті є умова, що вантажна машина не може бути чотирьохмісна. І що пасажирська чотирьохмісна машина не може мати вантажний відсік і бути важчою за 450 кг. 

Тест-драйв Luaz Сіті:

City чотирьохмісна, тому поки ми не можемо її сертифікувати. Проте вже шукаємо рішення: будемо викидати задні сидіння і робити перегородку. За потреби, власник зможе зняти її. Вантажно-пасажирської машини в європейських стандартах немає, а в нас він є. Ми сертифікуємо електромобілі відразу за європейським стандартом, а потім видаємо сертифікат в Україні.

Про українські складові електропікапа

Ми завозимо раму, кузов і ходову частину. Також це стосується елементів приладової панелі. Скло ставимо китайське, але вже маємо контакт з виробником з Бердичева. В Україні виробляються акумуляторна батарея, зарядний інвертор, проводка (в Кам’янському).

«Якщо брати компоненти, то ступінь локалізації складає 50%, а по вартості — близько 70%, тому що основна вартість — це акумуляторна батарея і електроніка».

Для мене локалізація — не самоціль. Головна ідея — не зробити український електромобіль, а дати українському господарству доступний інструмент для ведення бізнесу. Якщо певні компоненти дешевше завозити, то ми це будемо робити. Якщо дешевше виробляти на місці, то ми також будемо це робити.

Ми порівнювали Luaz Карго з Citroen Nemo — електричну машину і малу дизельну. Лише в день на доставці різниця на паливі складає 300–400 грн. За 3 роки машина повністю «відбивається». А ще потрібно заливати паливо, техобслуговування, нові деталі (які дорожчі). Це історія про вартість володіння. Багато хто думає лише про ціну, за яку купує машину.

Від початку 2024 в Україну ввезли у 8 разів більше електроавто ніж за відповідний період минулого року
Від початку 2024 в Україну ввезли у 8 разів більше електроавто, ніж за відповідний період минулого року
По темi
Від початку 2024 в Україну ввезли у 8 разів більше електроавто, ніж за відповідний період минулого року

Про клієнтів

Частково це фермери й аграрії. Також маємо замовлення від державних енергогенеруючих компаній. Тестові машини замовила одна аптечна мережа. Є інтерес з боку Meest Express.

Зараз ми не гонимося за великими замовленнями, тому що нам потрібно відпрацювати технології збирання та використання, почути відгуки від користувачів, доробити конструкцію і після цього масштабуватися.

Про виготовлення електромобілів

За моїми оцінками, потреба українського ринку в електромобілях складає близько 15 000 одиниць. Наш план-максимум з виготовлення — це 1000 машин на рік.

Коли ми точно досягнемо цього плану важко сказати, тому що є проблема з логістикою. Наприклад, в Україні жодна компанія не зварює кузов, це доволі дорого. Саме тому доведеться не один рік ввозити кузови з Китаю. На кордоні бастують поляки, контейнери в Ізмаїлі потрапили під російський обстріл, в Червоному морі діють терористи. На виготовлення замовлення ми заявляємо 90 днів, але через проблеми з логістикою прострочили виконання. Українським виробництвом проблему вирішити неможливо, тому що його немає.

«Luaz Motors — це не компанія-виробник електромобілів, ми їх складаємо. Навіть великі китайські бренди не мають власних заводів, а працюють з аутсорсом».

Складати машини будемо самі. Ми маємо проєкт Luaz Microfab (мікрофабрика — ред.). Для збирального заводу нам потрібно площу у 2 000 кв. м. Плануємо не розвозити машини по Україні, а масштабувати збиральні майданчики.

«Зараз подібний збиральний майданчик розгортаємо в Київській області. Наступні плануємо у Львівській області та Одесі».

Український електрокар ЛУАЗ матиме версію фургона: фото
Український електрокар ЛУАЗ матиме версію фургона: фото
По темi
Український електрокар ЛУАЗ матиме версію фургона: фото

Про проєкти під час війни

Я не особливо вірю в державні замовлення. Я починав проєкт до повномасштабного вторгнення і вважаю його цивільним. Але військовий час вимагає відповідних рішень. 

«Минулого року ми почали працювати над повноприводною версією. У квітні вона вже буде на дорозі й матиме кліренс в 35 см, це більше, ніж в класичного „ЛуАЗУ“, там був 23 см».

Так реалізуємо евакуацію та доставку на «першу лінію». Також працюємо над дистанційним керуванням машиною. Якщо немає небезпеки, водій керує сам. Коли починається обстріл, він бере планшет, покидає машину і керує нею дистанційно. 

«Наразі українська компанія розробляє для нас спеціальний контроллер під це рішення. У ньому буде електричний двигун і електричний підсилювач керма». 

Ще один проєкт, який обов’язково буде, Luaz Care. Це електромобіль для осіб з інвалідністю, на якому можна заїхати на кріслі колісному й управляти машиною, не вилазячи з нього.

Фото — Майбутній вигляд Luaz Care

Це важлива історія для тих, хто втратив кінцівки на війні. У більшості випадків це хлопці продуктивного віку, які можуть працювати. Якщо є бажання можна працювати кур’єром. Ми виграли грант на розробку цієї машини від ЄБРР.

Про Luaz як бізнес

У бізнес вкладено близько $1 млн. На першому етапі мені вистачає власних коштів. Коли будемо масштабуватися і будувати мікрофабрики, то під це залучатимемо кошти. Для двох мікрофабрик потрібно близько $12–14 млн. Ми почали співпрацю зі Штутгартським університетом (Німеччина). Вони також розробляють дешевий вантажний електромобіль. На ринку їх справді не вистачає.

Фото — Вадим Ігнатов

Зараз з інвестиціями в Україну важко. Багато хто запрошує до себе. Але я вважаю, що потрібно відпрацювати продукт в Україні, а потім масштабуватися в Європу і світ. Гадаю, що першим нашим продуктом на експорт буде Luaz Care. Ми з командою аналізували це питання і знайшли у світі кілька схожих машин. Проте вони не мають тих функцій для споживача, які ми плануємо закласти в наш електрокар.

Про ціни на власні електрокари

У нас машина-конструктор. Базові ціни залишилися такими, як і були. Двомісний пікап коштує 190 000 грн без ПДВ (або $5100) — відсилка до ціни класичного ЛУАЗу, який свого часу коштував 5100 рублів. City коштує 270 000 грн без ПДВ.

Акумуляторні батареї можна додавати залежно від того, наскільки вам потрібен запас ходу. Кожна батарея до неї коштує приблизно 45 000 грн без ПДВ. Але, до прикладу, навіть по Києву доставка не наїздить 200 км за день. 

Про меморандум із виробником акумуляторів з українського літію

Зараз компанія-партнер набирає потенційних замовників і збирається будувати завод. Також вони підписали меморандуми з виробниками павербанків. Але це історія вдовгу. Так, у нас є родовища літію, але його не видобувають. До того ж потрібно зробити нові дослідження, визначивши, скільки саме у нас запасів.

При цьому мало хто звертає увагу на родовища графіту в Україні. Зараз він використовується ширше за літій. Його частка в акумуляторних батареях близько 23%, а літію — близько 4%. Я намагаюся донести до партнерів важливість побудови заводу в Україні з утилізації акумуляторних батарей. Батареї з електромобілів підлягають переробленню на 95% і це неабияке джерело для виготовлення нових батарей. 

Уряд планує створити умови для розвитку національного виробництва електрокарів із використанням власних покладів літію. Ось що обіцяють зробити
Уряд планує створити умови для розвитку національного виробництва електрокарів із використанням власних покладів літію. Ось що обіцяють зробити
По темi
Уряд планує створити умови для розвитку національного виробництва електрокарів із використанням власних покладів літію. Ось що обіцяють зробити
Україна має 1% світових запасів літію які уряд хоче використати для виробництва електрокарів. Розбираємось чи вийде у нас створити свою Tesla
Україна має 1% світових запасів літію, які уряд хоче використати для виробництва електрокарів. Розбираємось, чи вийде у нас створити свою Tesla
По темi
Україна має 1% світових запасів літію, які уряд хоче використати для виробництва електрокарів. Розбираємось, чи вийде у нас створити свою Tesla
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
ТОП-5 моделей електрокарів за версією Uklon
ТОП-5 моделей електрокарів за версією Uklon
ТОП-5 моделей електрокарів за версією Uklon
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Як він виглядатиме та скільки коштуватиме - відео
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Як він виглядатиме та скільки коштуватиме - відео
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Як він виглядатиме та скільки коштуватиме - відео
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Його запас ходу невеликий, проте інші характеристики дуже підходять для працівників полів та лісів. Розповідаємо, що це за авто та чого наразі не вистачає розробникам.
Дефіцит пального підвищив попит на ринку електрокарів — «Укравтопром»
Дефіцит пального підвищив попит на ринку електрокарів — «Укравтопром»
Дефіцит пального підвищив попит на ринку електрокарів — «Укравтопром»
Не тільки Tesla й Nisan Leaf. Які електрокари купують українці та як обрати свій? ТОП-10 найпопулярніших
Не тільки Tesla й Nisan Leaf. Які електрокари купують українці та як обрати свій? ТОП-10 найпопулярніших
Не тільки Tesla й Nisan Leaf. Які електрокари купують українці та як обрати свій? ТОП-10 найпопулярніших
Згідно з опитуванням dev.ua, майже 10% наших читачів мають або планують купити електромобіль Tesla. Дійсно, під час дефіциту пального попит на електрокари та інший електротранспорт зріс. Та й для пересування містом автомобіля з електродвигуном більш ніж достатньо.  dev.ua проаналізував, які електрокари мають попит серед українців та склав порівняльні характеристики автомобілів.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Sergii Selivanik
Sergii Selivanik MeGoElectric UA
0

Ви опублікували текст про брихуна і брехливу компанію. Довести?

Так ось з самого початку!
"Скутери мали в ширину 1 м 20 см і міг легко проїздити поруч запаркованих машин. Подібно до цього ми спроєктували Luaz, він має в ширину 1 м 30 см. "

Ну що він розробив - ви взв готову машину і привіз її з Китаю.
Назва цієї моделі від компанії «Каюнь Моторс», вона на ринку з 2013 під маркою Pickman.
Там навіть табличка Луаз одразу з Китаю йде. Ну яка це українська автівка?
Ви лайно теж льєте іншим українцям та українкам?

Чому ви, ваше видання, вірішили мати справу з шахраєм та брихуном?