💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Олексій ДзюбаГаряченьке
11 березня 2024, 09:00
2024-03-11
«Для мене локалізація — не самоціль». Інтерв'ю із CEO Luaz Motors про ціни на власні електрокари, рішення для дистанційного керування та електропікапи для ветеранів війни
Вадим Ігнатов — власник і CEO компанії Luaz Motors, яка виготовляє електрокари. Відразу уточнення: це не той ЛуАЗ, який Луцький АвтоЗавод, що існував в радянські часи. Про виробництво електропікапів є багато питань і міфів: чи потрібно на 100% локальне виробництво електропікапів, а якщо воно не повністю місцеве — то виходить, що це і не українське; які компоненти ми справді можемо виготовляти в Україні, наскільки електротранспорт вигідніший за автівки на бензині тощо.
Ми зв’язалися з Вадимом і спробували розвіяти міфи щодо електрокарів та поговорили про лінійку електропікапів компанії, нові проєкти під час війни, наповнення українськими деталями електромобілів і зв’язок зі славетною компанією-попередником.
З 90-х років я займаюся бізнесом щодо постачання аксесуарів і спортивних товарів. Конкретно з 1998 року часто бував і буваю в Китаї. Питанням електромобільності займаюся з 2012 року і є головою профільної асоціації в Україні.
Приблизно в той час я першим почав привозити з Китаю до України моноколеса і сігвеї, навчив працювати з ними «Цитрус». Тема електромобільності мені дуже відкликається. Я заснував проєкт EcoDrive. Це насамперед були виставки, присвячені обслуговуванню електромобілів. Також випускали однойменний журнал (зараз цей напрям «заморозили» через повномасштабну війну).
Про заснування Luaz Motors
Я мав компанію з доставки. Ми працювали з «Сільпо» ще до того, як вони самостійно почали здійснювати доставку. Використовували триколісні електроскутери й невелику електровантажівку, тестуючи, що зручно/незручно в умовах великого міста. Скутери не були захищені по боках і це не підходило для нашого клімату.
Разом із тим ми зрозуміли важливу історію щодо ширини транспортного засобу. Зазвичай в Києві є проблема з припаркованими машинами вздовж доріг, коли з двох смуг для руху, одну займають для паркування. Скутери мали в ширину 1 м 20 см і міг легко проїздити поруч запаркованих машин. Подібно до цього ми спроєктували Luaz, він має в ширину 1 м 30 см. Багато хто не розуміє, що наша машина вузька. Це зроблено для прохідності як в міських, так і в сільських умовах. Досвід роботи в доставці я використав в Luaz Motors.
Про проєктування моделей Luaz
Але перед тим була ще одна історія. Якось я був на виставці в Гуанчжоу і зайшов випити кави до кав’ярні. Там випадково побачив, як один із відвідувачів щось малював на серветці. Кажу йому, що шукаю подібну машину. До того я дивився європейські моделі, вони були дорогими. Також передивися китайських постачальників, але їхні екземпляри були не до кінця пропрацьовані. Мені було важливо дати ринку дешевий електромобіль.
Сюди входить вартість машини, споживання електроенергії (6,5 кВТ/100км), розмір, ремонт. Саме тому, наприклад, зроблений невеликий двигун, який не дозволяє їздити швидко. Ми обмежили швидкість на рівні 50 км/г.
Про лінійку електромобілів
Зараз в лінійці є 3 машини — City, Фермер, Карго. Дві останніх ми сертифікували за європейським стандартом легкого транспортного засобу і можуть використовуватися на дорогах. Проте в цьому стандарті є умова, що вантажна машина не може бути чотирьохмісна. І що пасажирська чотирьохмісна машина не може мати вантажний відсік і бути важчою за 450 кг.
Тест-драйв Luaz Сіті:
City чотирьохмісна, тому поки ми не можемо її сертифікувати. Проте вже шукаємо рішення: будемо викидати задні сидіння і робити перегородку. За потреби, власник зможе зняти її. Вантажно-пасажирської машини в європейських стандартах немає, а в нас він є. Ми сертифікуємо електромобілі відразу за європейським стандартом, а потім видаємо сертифікат в Україні.
Про українські складові електропікапа
Ми завозимо раму, кузов і ходову частину. Також це стосується елементів приладової панелі. Скло ставимо китайське, але вже маємо контакт з виробником з Бердичева. В Україні виробляються акумуляторна батарея, зарядний інвертор, проводка (в Кам’янському).
Для мене локалізація — не самоціль. Головна ідея — не зробити український електромобіль, а дати українському господарству доступний інструмент для ведення бізнесу. Якщо певні компоненти дешевше завозити, то ми це будемо робити. Якщо дешевше виробляти на місці, то ми також будемо це робити.
Ми порівнювали Luaz Карго з Citroen Nemo — електричну машину і малу дизельну. Лише в день на доставці різниця на паливі складає 300–400 грн. За 3 роки машина повністю «відбивається». А ще потрібно заливати паливо, техобслуговування, нові деталі (які дорожчі). Це історія про вартість володіння. Багато хто думає лише про ціну, за яку купує машину.
Про клієнтів
Частково це фермери й аграрії. Також маємо замовлення від державних енергогенеруючих компаній. Тестові машини замовила одна аптечна мережа. Є інтерес з боку Meest Express.
Зараз ми не гонимося за великими замовленнями, тому що нам потрібно відпрацювати технології збирання та використання, почути відгуки від користувачів, доробити конструкцію і після цього масштабуватися.
Про виготовлення електромобілів
За моїми оцінками, потреба українського ринку в електромобілях складає близько 15 000 одиниць. Наш план-максимум з виготовлення — це 1000 машин на рік.
Коли ми точно досягнемо цього плану важко сказати, тому що є проблема з логістикою. Наприклад, в Україні жодна компанія не зварює кузов, це доволі дорого. Саме тому доведеться не один рік ввозити кузови з Китаю. На кордоні бастують поляки, контейнери в Ізмаїлі потрапили під російський обстріл, в Червоному морі діють терористи. На виготовлення замовлення ми заявляємо 90 днів, але через проблеми з логістикою прострочили виконання. Українським виробництвом проблему вирішити неможливо, тому що його немає.
Складати машини будемо самі. Ми маємо проєкт Luaz Microfab (мікрофабрика — ред.). Для збирального заводу нам потрібно площу у 2 000 кв. м. Плануємо не розвозити машини по Україні, а масштабувати збиральні майданчики.
Про проєкти під час війни
Я не особливо вірю в державні замовлення. Я починав проєкт до повномасштабного вторгнення і вважаю його цивільним. Але військовий час вимагає відповідних рішень.
Так реалізуємо евакуацію та доставку на «першу лінію». Також працюємо над дистанційним керуванням машиною. Якщо немає небезпеки, водій керує сам. Коли починається обстріл, він бере планшет, покидає машину і керує нею дистанційно.
Ще один проєкт, який обов’язково буде, Luaz Care. Це електромобіль для осіб з інвалідністю, на якому можна заїхати на кріслі колісному й управляти машиною, не вилазячи з нього.
Це важлива історія для тих, хто втратив кінцівки на війні. У більшості випадків це хлопці продуктивного віку, які можуть працювати. Якщо є бажання можна працювати кур’єром. Ми виграли грант на розробку цієї машини від ЄБРР.
Про Luaz як бізнес
У бізнес вкладено близько $1 млн. На першому етапі мені вистачає власних коштів. Коли будемо масштабуватися і будувати мікрофабрики, то під це залучатимемо кошти. Для двох мікрофабрик потрібно близько $12–14 млн. Ми почали співпрацю зі Штутгартським університетом (Німеччина). Вони також розробляють дешевий вантажний електромобіль. На ринку їх справді не вистачає.
Зараз з інвестиціями в Україну важко. Багато хто запрошує до себе. Але я вважаю, що потрібно відпрацювати продукт в Україні, а потім масштабуватися в Європу і світ. Гадаю, що першим нашим продуктом на експорт буде Luaz Care. Ми з командою аналізували це питання і знайшли у світі кілька схожих машин. Проте вони не мають тих функцій для споживача, які ми плануємо закласти в наш електрокар.
Про ціни на власні електрокари
У нас машина-конструктор. Базові ціни залишилися такими, як і були. Двомісний пікап коштує 190 000 грн без ПДВ (або $5100) — відсилка до ціни класичного ЛУАЗу, який свого часу коштував 5100 рублів. City коштує 270 000 грн без ПДВ.
Акумуляторні батареї можна додавати залежно від того, наскільки вам потрібен запас ходу. Кожна батарея до неї коштує приблизно 45 000 грн без ПДВ. Але, до прикладу, навіть по Києву доставка не наїздить 200 км за день.
Про меморандум із виробником акумуляторів з українського літію
Зараз компанія-партнер набирає потенційних замовників і збирається будувати завод. Також вони підписали меморандуми з виробниками павербанків. Але це історія вдовгу. Так, у нас є родовища літію, але його не видобувають. До того ж потрібно зробити нові дослідження, визначивши, скільки саме у нас запасів.
При цьому мало хто звертає увагу на родовища графіту в Україні. Зараз він використовується ширше за літій. Його частка в акумуляторних батареях близько 23%, а літію — близько 4%. Я намагаюся донести до партнерів важливість побудови заводу в Україні з утилізації акумуляторних батарей. Батареї з електромобілів підлягають переробленню на 95% і це неабияке джерело для виготовлення нових батарей.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Як він виглядатиме та скільки коштуватиме - відео
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Його запас ходу невеликий, проте інші характеристики дуже підходять для працівників полів та лісів. Розповідаємо, що це за авто та чого наразі не вистачає розробникам.
Не тільки Tesla й Nisan Leaf. Які електрокари купують українці та як обрати свій? ТОП-10 найпопулярніших
Згідно з опитуванням dev.ua, майже 10% наших читачів мають або планують купити електромобіль Tesla. Дійсно, під час дефіциту пального попит на електрокари та інший електротранспорт зріс. Та й для пересування містом автомобіля з електродвигуном більш ніж достатньо.
dev.ua проаналізував, які електрокари мають попит серед українців та склав порівняльні характеристики автомобілів.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі
Ви опублікували текст про брихуна і брехливу компанію. Довести?
Так ось з самого початку!
"Скутери мали в ширину 1 м 20 см і міг легко проїздити поруч запаркованих машин. Подібно до цього ми спроєктували Luaz, він має в ширину 1 м 30 см. "
Ну що він розробив - ви взв готову машину і привіз її з Китаю.
Назва цієї моделі від компанії «Каюнь Моторс», вона на ринку з 2013 під маркою Pickman.
Там навіть табличка Луаз одразу з Китаю йде. Ну яка це українська автівка?
Ви лайно теж льєте іншим українцям та українкам?
Чому ви, ваше видання, вірішили мати справу з шахраєм та брихуном?
Ви опублікували текст про брихуна і брехливу компанію. Довести?
Так ось з самого початку!
"Скутери мали в ширину 1 м 20 см і міг легко проїздити поруч запаркованих машин. Подібно до цього ми спроєктували Luaz, він має в ширину 1 м 30 см. "
Ну що він розробив - ви взв готову машину і привіз її з Китаю.
Назва цієї моделі від компанії «Каюнь Моторс», вона на ринку з 2013 під маркою Pickman.
Там навіть табличка Луаз одразу з Китаю йде. Ну яка це українська автівка?
Ви лайно теж льєте іншим українцям та українкам?
Чому ви, ваше видання, вірішили мати справу з шахраєм та брихуном?