Блог

Екосистема стартапів в умовах війни: перспективи та виклики

Згідно з опитуванням Gradus Research, 18% українських стартапів запустили свій проєкт вже після початку повномасштабної війни в лютому 2022 року. З одного боку, запуск нових стартапів в сучасних умовах здається безумством. Однак насправді зараз найбільш вдалий момент. Я, СЕО української агенції інноваційного маркетингу idealers Вадим Гордєєв, розповім, чому це так, які напрями є найбільш перспективними сьогодні та як розвити повноцінну екосистему стартапів.

Чому саме під час війни відбувся такий зріст української стартап екосистеми?

Кажуть, що кризи — це найбільший акселератор інновацій та нових можливостей. У незвичних умовах життя завжди з’являється потреба створення нових бізнес-моделей і в цілому нового бізнесу. Війна та пандемія радикально змінили людські звички, саму структуру економіки України. І ті підприємці, хто першими підлаштується під зміни, отримають перевагу над своїми конкурентами.

Розвиток повноцінної екосистеми стартапів — це те, чим наразі активно займаються безліч українських державних і недержавних організацій, як Міністерство цифрової трансформації, Ukrainian Startup Fund, Lviv IT Cluster, Kharkiv IT Cluster, Genesis, Technosystem, UVCA, Yep!. Це включає і реформацію відповідальних інституцій, втілення концепцій з розвитку IP-культури та адаптація сфери стартапів у невіддільну частину економічної стратегії. Для українців в цьому шалена мотивація — досягнення перемоги та повоєнна відбудова й розвиток. Саме стартапи залучають кошти, технології та спеціалістів, які не лише відбудують країну, а й виведуть її на принципово новий рівень. Урешті-решт, Україна все ж таки входить до десятки країн із найбільш «скіловими» айтівцями. 

Чому Україна «ставить ставки» саме на розвиток стартап-екосистеми?

Фактично стартап це своєрідний каталізатор економічного зростання, причому не лише на локальному, а й на глобальному рівні. 37 країн-лідерів міжнародного ринку завдячують своєму економічному успіху саме стартапам. Лише у 2021 році обсяг фінансування різноманітних стартапів у всьому світі перевищив $600 млрд. 

Якщо ми говоримо про плюси відчутні звичайному населенню, то це насамперед робочі місця. А для держави — поповнення державного бюджету через податки. 

Крім того, рівень розвитку стартапів можна розглянути як показник доброчесності, соціальної відповідальності та культури дотримання закону в конкретній країні. Адже стартапи завжди включають інвестиції з інших країн. 

Які є predictions на напрями, що будуть найбільше розвиватись?

  • Military-tech. Проєкти цього напряму, які раніше потребували 1,5–2 років на реалізацію, тепер здійснюють за 2–3 місяці. Ця сфера в Україні показала свою перспективність ще у 2014 році, коли війна розпочалася на Донбасі. У цей час у нас почали створювати вже незамінні для військових програми «Кропива» та «Дельта», безпілотники «Валькірія» та «Лелека-100». У 2023–2024 роках щодня в Україні витрачається близько $100 млн, які прямують на озброєння, техніку, військову інфраструктуру для завдання максимальної шкоди ворогові. Обсяг роботи починається від розробки дронів до тактичної медицини та відновлення після поранень. Раніше президент Зеленський заявив, що Україна планує створити у 2024 році один мільйон дронів для військових. 
  • Зелена енергетика. З першого дня війни об'єкти української енергетики опинилися під прицілом російських військових. Енергосистема витримала сотні атак і навіть пережила перший у своїй історії блекаут. Загалом пошкоджено близько 50% енергетичної інфраструктури країни. Протягом 2023 року в Україні буде збудовано близько 500 МВт нової сонячної генерації та 200–300 МВт — вітрової. Глобальне потепління та необхідність відновлення енергетичної інфраструктури України через наслідки війни відкриває перед українськими виробниками зеленої енергії нові можливості.
  • Аграрні технології. Один із небагатьох секторів української економіки з відносно стабільними темпами зростання. Аграрна сфера хоч також постраждала, як і багато іншого бізнесу в період війни, зокрема через проблеми зі збутом і логістикою зерна, вона залишається привабливим напрямком для інвесторів.
  • Напрямок психології. В Україні на тлі війни люди все більше потребують кваліфікованої психологічної допомоги, тому з’являються додатки та сервіси, які попереджають постійні смс друзям «будь ласка, поділіться хтось хорошим психологом!»

Як розвивати стартап новачку в цій сфері?

Коли у вас є розуміння, на якому конкретному ринку і в якій конкретній сфері ви плануєте запустити стартап, саме час розпочинати прототипування та створення MVP — мінімально життєздатного продукту. Він дасть змогу отримати зворотний зв’язок від користувачів і зрозуміти, що потрібно допрацювати й виправити.

На жаль, «новенькі» стартапи не можуть конкурувати з чинними компаніями за кількістю ресурсів. Тому вимушені придумувати унікальні рішення, одне з яких — Growth Hacking. Це маркетингова концепція, яка націлена на максимально ефективне використання всіх можливостей і знань, розробку і запуск швидкого спільного проєкту. Підхід Growth Hacking ми в агенції імплементуємо й у свою роботу з кожним проєктом і маємо класні результати: розробивши комунікаційну стратегію, брендинг та пітч-дек для стартапу Effa, його показник ARR зріс на 30%, а також через 4 місяці після надання послуг було закрито початковий інвестиційний раунд. Крім того, саме таку назву мала наша ініціатива для стартапів — програма з надання маркетингових послуг, яку ми проводили двічі після початку війни.