🚀💳 Trustee Plus - більше ніж криптогаманець з європейською платіжною карткою. Спробуй 👉
Марія БровінськаГроші
2 грудня 2021, 13:01
2021-12-02
Факап на $500 000. Universe витратила півмільйона на модну веб-платформу, яка «не злетіла». Чому одну з компаній Genesis навчив такий досвід
У стартап-культурі не заведено говорити про помилки. На кожному розі фаундери твердять про успіхи й мільйонні заробітки. При цьому мало хто згадує, скільки помилок було на шляху, і як дорого вони обходяться. 9 з 10 стартапів не виживають, що купують творці цих 9 після провалу? Іноді тільки розчарування, а іноді — неоціненний досвід.
Universe — продуктова IT-компанія з екосистеми Genesis. Команда створює бізнес-утиліти, і веде власні R&D проєкти. Стартап провів експеримент по запуску вебплатформи Fashion Guru: продукт обійшовся компанії в півмільйона доларів і не злетів. Однак такий факап прискорив розвиток R&D-напрямку і посилив команду. Як не звалитися в прірву печалі, а знайти сили йти далі, dev.ua розповіла Head of R&D Universe Аня Гайдай.
У стартап-культурі не заведено говорити про помилки. На кожному розі фаундери твердять про успіхи й мільйонні заробітки. При цьому мало хто згадує, скільки помилок було на шляху, і як дорого вони обходяться. 9 з 10 стартапів не виживають, що купують творці цих 9 після провалу? Іноді тільки розчарування, а іноді — неоціненний досвід.
Universe — продуктова IT-компанія з екосистеми Genesis. Команда створює бізнес-утиліти, і веде власні R&D проєкти. Стартап провів експеримент по запуску вебплатформи Fashion Guru: продукт обійшовся компанії в півмільйона доларів і не злетів. Однак такий факап прискорив розвиток R&D-напрямку і посилив команду. Як не звалитися в прірву печалі, а знайти сили йти далі, dev.ua розповіла Head of R&D Universe Аня Гайдай.
Анна Гайдай
Догодити модницям
Рік тому ми запустили продукт в сфері моди — онлайн-гайд по стилю Fashion guru. Це вебплатформа, на якій користувачки могли отримати рекомендації щодо шопінгу.
Аналогічних продуктів на ринку не було, але індустрія моди активно розвивається, тому ми вирішили ризикнути зайти в нішу. Сфокусувалися на ринках Tier-1 країн (Австралія, Австрія, Бельгія, Великобританія, Німеччина, Данія, Іспанія, Італія, Канада, Нідерланди, Норвегія, Сінгапур, США, Фінляндія, Франція, Швейцарія, Швеція).
Унікальність рішення полягала в тому, що гайди за стилем були кастомізовані під користувача.
Перед покупкою користувачам був запропонований опитувальник, за результатами якого вони отримували поради для свого типу зовнішності, фігури й своїх уподобань.
Аналогічні PDF-гайди продаються в цій ніші через соціальні мережі та персональні блоги стилістів, тому наш продукт конкурував з блогами про моду, персональними стилістами, і додатками з порадами по стилю за підпискою.
Тут для нас було два головних виклики — ми ніколи раніше не робили вебпродукт і не працювали з контентом, що передбачав Fashion Guru.
Покупниці й 90 000 підписників в Instagram
Fashion guru був експериментом у створенні та просуванні вебпродукту довжиною в рік. План був такий: окупити команду в перші пів року, далі окупити продукт і вийти на прибуток.
У процесі роботи над продуктом ми виявили що найкраще купує аудиторія жінок у віці 25-45 років, які користуються iPhone і багато часу проводять в Instagram.
За рік ми залучили 23 000 користувачок в США, які здійснили покупки, й розвинули сильний Instagram-профіль з 90 000 підписників.
Як Fashion guru виявився не потрібним
Ми почали з продажів фешн-гайдів у вигляді PDF-файлів, потім додали апсейли — пропонували докупити контент після першого продажу. У маркетинг-стратегію Fashion guru був включений мікс з перфоманс-маркетингу (реклами в FB/Instagram/audience network), SMM і email-маркетингу.
На маркетингу продукт окупився — за рік наші щомісячні витрати на платне просування були рівні доходу всього проєкту. Але з урахуванням операційних витрат продукт залишався неприбутковим.
Крім того, деякі гіпотези не підтвердилися: наприклад, ми запустили продаж контенту за підпискою, і це не спрацювало. Користувачі не оновлюють гардероб щомісяця, відповідно попиту на підписку ми не побачили.
Мінус $500 000 та інвестиції на hold
Довгострокова мета Universe — розвивати успішні продукти в декількох напрямках і в майбутньому утворити холдинг. Для великого холдингу мати продукти з низькою маржинальністю — це нормально. Навіть невеликий заробіток одного з проєктів — плюс до капіталізації і загального доходу.
Але на цьому етапі розвитку компанії нам важливо було пріоритизувати, на що ми витрачаємо командні ресурси, і в даній ситуації Fashion guru програвав більш перспективним напрямкам.
За рік ми витратили на розвиток фешн-платформи $500 000, і в підсумку вирішили поставити її на паузу. Проєкт функціонує, але інвестування в його розвиток ми призупинили.
Чи не дорого влити в продукт півмільйона й зупинитися? Дорого. Але «Sometimes we win, sometimes we learn». Для багатьох успішних продуктів загальним (і ключовим) фактором є досвід команди. У нашому експерименті ми купили саме його.
З історії Fashion Guru ми винесли багато уроків, але сильна команда — наш головний результат, який приніс нам цей експеримент. У процесі роботи над платформою ми зібрали людей, які за навичками й майндсету підходять для розвитку будь-якого R&D-проєкту. І тепер це наша команда, яка займається створенням нових продуктів.
В ході недешевого експерименту ми придбали:
сильну команду з 13 осіб з експертизою в R&D;
досвід роботи з вебплатформою;
досвід запуску R&D-проєкту з нуля;
досвід роботи з контент-продуктом;
навички менеджменту команди в умовах експерименту.
Що далі?
Зараз пріоритети компанії — розвивати інші напрямки. У нас завжди буде можливість повернутися до цього продукту, якщо побачимо що стан ринку змінився, і він готовий до подібного запуску. Але Fashion guru став фундаментом для розвитку нашого R&D-напрямку. З цією командою зараз ми створюємо платформу, де люди зможуть поліпшити й розширювати свої навички та знання в загальноосвітніх і культурних сферах.
Три поради стартаперам, щоб не наступити на ті ж граблі в розробці своїх продуктів
Щоб не опинитися в такій же ситуації, Universe радить стартаперам врахувати наступне:
Вихід на ринок з низькою конкуренцією. Якщо ви все ж вірите в успіх вашої ідеї на такому ринку — приділіть особливу увагу аналізу і планування — можливо, ви не бачите підводних каменів або недооцінюєте складність просування і розробки продукту.
Недостатня увага до інфраструктури проєкту на старті. Розробку перших версій у нас вели сторонні девелопери, в дуже стислі терміни. При масштабуванні виникла велика кількість значних багів, через які потрібно було зупиняти рекламні кампанії й терміново виправляти продукт. З часом була зібрана інхаус-команда і впроваджені оптимальні підходи до розробки. Але нам довелося витратити багато ресурсів на доопрацювання.
Частота користування. Як часто у потенційних користувачів виникає біль, яку вирішує ваш продукт? Наприклад, гайд по стилю — продукт довгограючий, і люди не мають потреби оновлювати його часто. Це означає, що підписка на продукт для користувачів буде нецікава, а ваш потенційний дохід з одного користувача сильно знижується.
«Сталася ситуація, якої не мало бути». Genesis втрапив у репутаційний скандал, дозволивши рекрутерам використовувати свій бренд для найму. На що жаліються кандидати
Розробник Нікола Щупило опублікував в LinkedIn сріншот переписки з рекрутеркою, що представилася від імені компанії IntellectoKids та холдингу Genesis, який викликав дискусію серед користувачів спільноти.
«В ІТ у тебе є все, аби реалізовувати амбіційні проєкти». Історія голови студради КНУ, що стала PM Genesis, і допомагає не тільки майбутнім айтішникам, а й рідному вишу
Олександра Тиркалова — Education Project Manager в Genesis. За фахом вона філолог англійської мови та менеджер. Раніше Олександра була активісткою студентського самоврядування та відповідала за контент освітнього маркетплейса. Зараз вона розгортає напрям роботи з університетами в ІТ.
Black box на пів року, донати як інвестиція в безпеку та крипта. Як айтішники витрачають гроші та у що інвестують
Зарплата працівників сфери IT в Україні — одна з найвищих. І саме вони є істотним джерелом допомоги армії та підтримки української економіки. Під час війни айтішники змінюють свої фінансові звички й замість інвестицій та відкладень часто донатять кошти на ЗСУ та волонтерські ініціативи.
dev.ua вирішив розпитати айтішників, куди вони витрачають гроші й у що інвестують, скільки донатять та чи відкладають на чорний день.
Сьогоднішні герої — працівники IT-компаній Universe, Innovecs та PariMatch Tech.