Слухай TechPower Podcast про ІТ індустрію та людей, які її творять 🎧

«Війна забрала в мого покоління 10 років життя». Як ми будемо вчитися IT під час та після війни: висновки Максима Почебута

Сьогодні, коли весь світ сколихнула війна в Україні, ми, українці, не припиняємо свою боротьбу за те, у що віримо, ми продовжуємо робити бізнес, ми продовжуємо працювати, ми продовжуємо навчатися. Якого впливу зазнала освіта, чи актуальне навчання в ІТ, на чому сфокусовані тренінгові центри великих компаній сьогодні, розповів dev.ua Максим Почебут, Chief Learning Officer у Sigma Software та віцепрезидент з питань освіти ІТ Асоціації України.

Залишити коментар
«Війна забрала в мого покоління 10 років життя». Як ми будемо вчитися IT під час та після війни: висновки Максима Почебута

Сьогодні, коли весь світ сколихнула війна в Україні, ми, українці, не припиняємо свою боротьбу за те, у що віримо, ми продовжуємо робити бізнес, ми продовжуємо працювати, ми продовжуємо навчатися. Якого впливу зазнала освіта, чи актуальне навчання в ІТ, на чому сфокусовані тренінгові центри великих компаній сьогодні, розповів dev.ua Максим Почебут, Chief Learning Officer у Sigma Software та віцепрезидент з питань освіти ІТ Асоціації України.

Про вплив війни на ІТ-освіту

Війна — це навіть не криза, це — трагедія, яка вплинула абсолютно на всі аспекти нашого життя, у тому числі й на освіту. Вона відкинула освітню реформу в Україні за певними напрямками на п’ять-сім років назад.

Це пов’язано з тим, що більшість дітей, абітурієнтів, студентів виїхало до Європи. Звичайно, ми дуже сподіваємося, що вони з часом повернуться, але це сильний удар як по нашій системі освіти, так і нашому майбутньому в цілому.

З іншого боку, і цьому є численні історичні підтвердження, Україна завжди знаходила вихід та додаткові можливості з найскрутніших ситуацій. Навіть зараз, ми не сидимо склавши руки, чимало освітніх програм відновили свою роботу. На жаль, це зовсім інший масштаб, адже ми маємо справу із дуже великим негативний впливом на всю систему. І тут мова йде не лише про економічні показники, але й психологічний й моральний стан, в якому навчатися вкрай важко.

До війни ми всі були залучені до обговорення реформи ІТ-освіти, яку драйвить Міністерство цифрової трансформації та Міністерство освіти і науки України. Дорожня карта цієї реформи була презентована ще у грудні, і вже у 2022 планувалась активна фаза її втілення.

Максим Почебут

24 лютого в нас мала відбутися робоча зустріч з Мінцифри, але, на жаль, війна її відклала.

Та ненадовго, вже за три тижні від початку бойових дій, ця зустріч з віце-прем'єром Федоровим таки відбулася у віртуальному форматі. Там були представлені не лише тренінгові центри великих компаній, але й центри, чий бізнес орієнтовано на студентів та світчерів. Вони вже почали давати зворотній зв’язок щодо того, що й як відбувається сьогодні, як відбудовується бізнес. У публічних повідомленнях відомих гравців ІТ-ринку бачимо, що всі поступово повертаються до активної тренінгової діяльності з підготовки молодих інженерів.

Разом із тим з’явилося дуже багато соціальних, волонтерських освітніх ініціатив, які спрямовані на допомогу тим, хто втратив роботу та хоче опанувати нову професію.

Ми у Sigma Software University стартували програму для друзів та родичів наших колег, яка охоплює технічні (.NET, JS, бази даних, тестування ПЗ) та нетехнічні (проєктний менеджмент, бізнес аналіз, HR та рекрутинг, англійська) напрямки на базовому рівні, даючи можливість людям із зовсім різних сфер стартувати в ІТ, розібратися у професіях, їх можливостях та опанувати важливі знання та навички для перших кроків у спеціальності.

Освітні формати та напрямки, які поки що припинили існування

З нашого життя зник офлайн формат, але я впевнений, що це тимчасово. Ковід навчив нас, що багато чого можна робити віддалено, а війна це ще раз підтвердила. Проте, на відміну від пандемії, вона має ще один суттєвий нюанс — доступ до інтернету. Якісний-стабільний-безпечний — характеристики, що під час війни стали майже неможливими, але люди призвичаїлися й до цього. Скільки ми бачили фото ІТ-шників, які працюють у бомбосховищах та підвалах — скрізь, де є wifi.

Офлайн формат є аж надто небезпечним у часи війни, але я вірю, що він повернеться після її завершення. Адже з точки зору ефективності, змішане навчання дає кращі результати. Як лектор, викладач університету та ментор, я не люблю ані ремоут роботу, ані віддалене викладання, бо немає 100% ефекту залученості та присутності.

До напрямків, які стали менш затребуваними сьогодні, можна віднести програми для досвідчених фахівців. Такі програми раніше зустрічалися у комерційному сегменті, а тепер він не дуже активний.

Та незважаючи на зсув фокусу, впевнений, це тимчасово. З часом все повернеться та продовжить розвиток.

Про майбутнє ІТ-освіти

Країна знаходиться у стадії турбулентної перебудови, тому висновки робити зарано. Так само й ІТ- ринок, він реагує на зміни, реагує на війну, та він ще не трансформувався до кінця. А це значить, що немає чіткого розуміння планів, реакції клієнтів, внутрішніх процесів, тощо. Ми бачимо, якого впливу зазнали компанії, які працювали на внутрішніх клієнтів, як їм довелося пристосовуватися, змінюватися в режимі реального часу, на жаль, є й такі, що потрапили у справді кризову ситуацію.

Все це відбувається під впливом різноманітних факторів, і ми не можемо передбачити на 100% реакцію світу. Наприклад, чи змінить світ ставлення до якоїсь технології, форматів, програм в результаті дії певних зовнішніх факторів?

Компанії, які мають власні тренінгові програми, розуміють, що треба підтримувати, інвестувати у якісну підготовку тренінг-команд, інструменти навчання, розвиток форматів, тощо.

Я вважаю, у найближчі кілька місяців навантаження на центри професійної освіти та розвитку, тренінгові команди, менторів та коучей зросте у багато разів. Через попит на українських фахівців, який на мою думку буде дуже великим.

Україна почне відбудовувати економіку, разом із тим ростиме попит на навчання людей новим професіям, а професії в ІТ будуть найзатребуваніші та будуть відігравати вагому роль у економіці країни.

Сценарії розвитку освітніх центрів

Більшість тренінгових центрів продовжують триматися на плаву та намагаються інвестувати у розробку своїх освітніх програм. Є два сценарії їх розвитку, відповідно до типу такої платформи.

Перші — це компанії, які розробляють свій освітній продукт та продають свої послуги бізнесу. Цей сегмент дуже швидко розвивався та розвивається в Україні. Знаю кілька таких класних, успішних стартапів.

Другий — програми корпоративної освіти, створені на базі великих компаній. До нього відноситься й Sigma Software University.

Останній тип освітніх платформ підтримується інвестиціями з-середини компаній, їм трішки легше пережити кризу, бо вони мають більше маневру, більше часу щоб перебудувати процеси або навіть подивитися збоку на весь процес.

Тренінговим компаніям з першого сегменту, складніше, бо там є певна бізнес-модель. Проте зараз дуже багато різноманітних світових фондів, які готові допомагати людями здобувати нову освіту, стимулюючи таким чином освітні стартапи та тренінгові центри.

Про ситуацію в університетах

В умовах війни я не візьмуся давати прогнози та оцінки тому, як будуть розвиватися освітні процеси в наших університетах, адже було завдано значних руйнувань, у тому числі й об’єктам вузівської інфраструктури.

Проте ми розуміємо, що університети — це перш за все люди: викладачі та студенти, саме вони є двигуном та мотивацією, духом кожного вишу. Сьогодні, не зважаючи на бойові дії та сирени, більшість навчальних закладів змогли відновити роботу у дистанційному режимі. Добре, що в нас вже є досвід такої роботи, набутий за часів пандемії. Тому зараз кожен робить свою справу по мірі можливостей, намагаючись не наражати себе на небезпеку.

На мою думку, першочергово системі вищої освіти потрібно швидко знизити рівень бюрократизації, спростити способи управління самою системою, активно впроваджувати електронний документообіг.

Сьогодні чимало компаній готові поділитися не лише досвідом впровадження тих чи інших процесів, але й надати всебічну консультацийну підтримку університетам. Об'єднавши зусилля бізнесу та освіти, ми зможемо досягнути того, про що й не мріяли до війни. 

Про перспективи ІТ-освіти в Україні

Світовий ринок ІТ послуг чекає перебудова. Більшою мірою через ті санкції, що зараз накладаються на росію. Попит на ІТ-шників з України, на їх якісні та нестандартні рішення, я сподіваюся буде зростати. Відповідно, цей ринок треба чимось «годувати». Навчати ще більше ІТ фахівців, розвивати існуючі кадри, формувати нові освітні програми, які відповідатимуть високим вимогам ринку.

За прогнозами Кабміну, економіка нашої країни втратить значну частину ВВП.

Це означає, що велика кількість дієздатного населення наразі не задіяна у економіці, тобто втратила роботу у зв’язку із інфраструктурними руйнуваннями та з усіма змінами, які торкнуться держави.

Ці люди вже зараз замислюються над тим, де заробляти гроші, які галузі вижили та є більш-менш стабільними, яку професію опанувати, де краще навчатися, тощо. І зрозуміло, що багато хто дивитися у бік ІТ, де досить широкі перспективи, адже й до війни наша сфера посідала провідні позиції. А сьогодні стане чи не одним з ключових секторів економіки.

Саме тому великі компанії вже почали підготовку своїх освітніх центрів, щоб впоратися з величезним попитом на ІТ освіту, який ми передбачаємо та очікуємо найближчим часом.

Зміни у програмах та підходах

Ми всі маємо розуміти, що раніше, коли ми казали про підготовку молодих спеціалістів, ми говорили про студентів профільних спеціальностей та світчерів (тих, хто змінював професію), які мали певне теоретичне підґрунтя. Зараз ми матимемо справу з людьми, які просто розуміють, що ІТ галузь — чи не єдина, де можна заробляти гроші, отримувати стабільний прибуток.

Але незважаючи на високу мотивацію до навчання ця аудиторія є дуже непростою. З огляду на її стартовий рівень, освітянам треба буде розробляти програми базового рівня. 

І ми вже бачимо, що більшість компаній саме з цього й починає. Це виклик, з яким ми впораємося разом.

Це цікава та челенджева задача: навчити цих новачків, як вірно побудувати ефективний освітній трек, з їхнім існуючим рівнем англійської, таким чином, щоб мати змогу знайти для себе гідне місце в ІТ-компаніях.

Якщо раніше серед вимог до кандидатів-початківців завжди фігурувало знання англійської мови, то зараз перед роботодавцями стоятиме задача, як вмотивувати новачка швидко опанувати мову, а перед новачком — вивчити англійську, щоб відповідати високим вимогам до українських  інженерів. Адже рівень наших сервісів завжди відрізняв українські компанії серед конкурентів на світовому ринку. 

Це означає, що всім нам, мабуть, знадобиться переглянути навантаження, певні ролі та задачі на проєктах, щоб дати початківцям можливість професійного росту та розвитку в ІТ. 

Тому серед тенденцій та задач освітнього напрямку в ІТ сьогодні бачу:

  • Велику соціальну спрямованість
  • Широкий масштаб та затребуваність
  • Бачення далеких перспектив, бо бізнес дивиться набагато ширше поточних потреб
  • Фокус освітніх програм на базовий рівень, бо ринок переповнений здобувачами та кандидатами без розуміння ІТ-галузі та без фундаментальних знань 

Про вихід на європейський ринок ІТ-освіти

Сьогодні ми бачимо, що багато компаній відкривають офіси у різних країнах Європи та інших регіонах. Ця тенденція в українському ІТ не є новою. Проте війна прискорила певні рішення, стала наче каталізатором таких процесів.

Часто чую питання — чи конкурентні українські тренінгові центри в освітньому сегменті в Європі та інших країнах? Я впевнений, що ТАК, і ось чому:

  1. Команди освітян, що залучені у навчальні процеси, мають досить високий рівень володіння англійською мовою. І тут мова йде не лише про тренінг менеджерів, але й про тренерів й менторів, які можуть вільно ділитися своїми знаннями та досвідом зі слухачами.
  2. Українці дуже проактивні, динамічні порівняно з колегами з інших країн. Наші рішення, у тому числі й у освітньому сегменті теж більш адаптивні до того, що прагне замовник.
  3. Завдяки нашій швидкості, якості, здібності брати на себе більше відповідальності, інноваційності, ми маємо дуже великі переваги.
  4. Зараз ми живемо в умовах війни, в нас немає звичного режиму work-life balance, бо ми віддані своїй справі 24\7. Це стосується й освіти.

Серед наших ключових переваг я відокремлюю: адаптивність, швидкість, інноваційність рішень.

Війна забрала в мого покоління 10 років життя: всі ми, мабуть, постаріли на ці 10 років фізично й морально. І щоб надолужити, ми намагаємося закласти у свій день, все що втратили, зробити більше і максимально якісно. І коли ми говоримо про освіту, тут те саме. Ми намагаємося взяти ці 10 років в себе і віддати їх світу. Наші освітні програми будуть працювати так само, бо їх розробляємо ми — українці. Ми працюємо із ще більшою відданістю, орієнтацією на якість та крутий результат, бо ми хочемо встигнути віддати світу ті 10 років, що в нас вкрали.

Чи потрібна кодерам академічна освіта? Відповідають айтішники
Чи потрібна кодерам академічна освіта? Відповідають айтішники
По темi
Чи потрібна кодерам академічна освіта? Відповідають айтішники
Добірка безкоштовних навчальних програм для розробників від dev.IT-курси
Добірка безкоштовних навчальних програм для розробників від dev.IT-курси
По темi
Добірка безкоштовних навчальних програм для розробників від dev.IT-курси
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Новий випуск «З фронту в IT» про айтівців, які повертаються до цивільного життя після ЗСУ.

Історія світчера з Тернопільщини, який змінив агро на IT, а IT на ЗСУ

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Roosh запускає нову освітню платформу AI HOUSE CLUB для ML/AI-спеціалістів та дата сайнтистів. Розповідаємо, як подати заявку та чому навчатимуть
Roosh запускає нову освітню платформу AI HOUSE CLUB для ML/AI-спеціалістів та дата сайнтистів. Розповідаємо, як подати заявку та чому навчатимуть
Roosh запускає нову освітню платформу AI HOUSE CLUB для ML/AI-спеціалістів та дата сайнтистів. Розповідаємо, як подати заявку та чому навчатимуть
Мануал для джуна. Що треба знати новачку у frontend-розробці перед співбесідою на проєкт мрії: запитання для інтерв'ю та приклади тестових
Мануал для джуна. Що треба знати новачку у frontend-розробці перед співбесідою на проєкт мрії: запитання для інтерв'ю та приклади тестових
Мануал для джуна. Що треба знати новачку у frontend-розробці перед співбесідою на проєкт мрії: запитання для інтерв'ю та приклади тестових
Створювати ІТ-продукти можна на різних рівнях і вдосконалювати їх як зсередини, (backend), так і ззовні (frontend). Візьмемо, наприклад, сайт. Спеціаліст може працювати із завданнями «під капотом», а може розвивати інтерфейс сайту, застосунку чи спеціальне програмне забезпечення для бізнесу, щоб вони були зручними, зрозумілими та функціональними. Останнім якраз займається frontend-інженер. Що ще треба знати джунам про frontend-розробку, що не варто робити перед співбесідою та на які запитання відповісти, щоби бути готовим на 100% — Frontend Engineer у Levi9 Олексій Горбунов розклав все по поличках у цьому матеріалі. 
«Після випуску про IT-Generation хочеться зробити тред про те, як IT-школи вас най**ують». Відомий IT-блогер Діма Малєєв розповів, що думає про IT-освіту
«Після випуску про IT-Generation хочеться зробити тред про те, як IT-школи вас най**ують». Відомий IT-блогер Діма Малєєв розповів, що думає про IT-освіту
«Після випуску про IT-Generation хочеться зробити тред про те, як IT-школи вас най**ують». Відомий IT-блогер Діма Малєєв розповів, що думає про IT-освіту
Відомий IT-блогер Діма Малєєв розповів своє ставлення до IT-курсів, які наразі продукуються в Україні. «Після сьогоднішнього випуску про IT-Generation, хочеться зробити невеликий тред про те, як IT-школи вас най**ують, продаючи курси, які вам ніяк не допоможуть. І навіть якщо ви виграєте грант від програми — ви просто згаєте час», — написав він у Twitter. Публікуємо його допис із частковою цензурою.
1 коментар
50 питань та відповідей щодо програмування для підготовки до технічного інтерв'ю
50 питань та відповідей щодо програмування для підготовки до технічного інтерв'ю
50 питань та відповідей щодо програмування для підготовки до технічного інтерв'ю
Готуючись до співбесіди, багато програмістів-початківців поняття не мають, яких питань очікувати від інтерв’юрів — чи це співбесіда в стартап, чи в технологічний гігант на кшталт Amazon, Microsoft або Google. У статті на Hacker Noon розробник Джавін Пол зібрав питання, які люблять ставити на таких інтерв’ю, а також відповіді на них та додаткові ресурси для підготовки.
1 коментар

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.