Хто такий гейм-аналітик. Огляд зсередини від Олексія Мацуки

Про професію розповідає Олексій Мацука, дата-аналітик Gismart. Веде ігрові проєкти компанії, а також ігри студій-партнерів, видавництвом яких займається компанія.

Продовжуємо  цикл  матеріалів про IТ-спеціальності. Кожну з них описує «типовий представник» — досвідчений фахівець. Ми сподіваємося, ці матеріали допоможуть школярам, студентам, перекваліфікантам, джуніорам і співчуваючим вибрати спеціальність в IТ, оцінити перспективи або просто звірити годинники з авторитетним колегою. Обговорюйте і доповнюйте матеріал в коментарях, щоб зробити його ще кориснішим.

Хто такий гейм-аналітик. Огляд зсередини від Олексія Мацуки

Про професію розповідає Олексій Мацука, дата-аналітик Gismart. Веде ігрові проєкти компанії, а також ігри студій-партнерів, видавництвом яких займається компанія.

Продовжуємо  цикл  матеріалів про IТ-спеціальності. Кожну з них описує «типовий представник» — досвідчений фахівець. Ми сподіваємося, ці матеріали допоможуть школярам, студентам, перекваліфікантам, джуніорам і співчуваючим вибрати спеціальність в IТ, оцінити перспективи або просто звірити годинники з авторитетним колегою. Обговорюйте і доповнюйте матеріал в коментарях, щоб зробити його ще кориснішим.

Чим займається гейм-аналітик

Гейм-аналітик збирає і досліджує дані, які допомагають розвивати продукт. Він працює в щільному зв’язку з гейм-продюсером, підтримує його, допомагає перевести мову цифр на мову бізнесу і навпаки.

Наприклад, до мене може прийти гейм-продюсер і попросити розібратися, чому користувачі «відвалюються» після певного рівня. До слова, ця так звана «пастка» в грі зустрічається найчастіше. Також гейм-аналітик аналізує поведінку гравців, що допомагає гейм-дизайнеру приймати ключові рішення.

Через аналіз я виявляю проблемні місця в проєкті. Це може бути невдалий рівень з низьким winrate або відсотком перемог. Значить, рівень вийшов складним, а наше завдання в тому, щоб користувачі проходили всю гру. Також проблемою може стати погане місце для показу реклами — невдале розміщення призводить до втрати гравців. При вдалому варіанті гравці продовжують дивитися рекламу. Наприклад, тому що не хочуть втрачати пройдені рівні.

Після моєї роботи м’яч переходить на сторону гейм-дизайнера. Як правило, він веде роботу над помилками на основі аналізу даних, покращує важливі ігрові метрики: retention (повернення користувача в гру), довжину ігрової сесії і playtime (час, який гравець проводить в грі в день).

У моїй роботі є ще поняття «підтримки» проєкту. Коли гра вийшла в глобальній реліз, а це значить, що усі метрики у неї вже в порядку, важливо приділяти час дослідницькій роботи. Аналізувати, що відбувається з грою в більш довгостроковій перспективі, шукати нові закономірності, які зможуть не тільки поліпшити поточну гру, але, можливо, стануть у нагоді і на новому проєкті.

У довгостроковій перспективі з’являється можливість заглибитися в нюанси. Приклад. В іграх, які побудовані на взаємодії з персонажами, ми можемо проаналізувати, які з героїв найпопулярніші. Це дозволяє зробити висновок про те, який контент в принципі користувачам подобається більше.

Якщо порівнювати світ мобільного і PC-геймдева, то в них завдання гейм-аналітика глобально не відрізнятимуться, тому що його мета — поліпшити продукт і зрозуміти поведінку користувача.

Хто такий 3D-художник в геймдеві. Огляд зсередини Олени Барабанщикової
Хто такий 3D-художник в геймдеві. Огляд зсередини Олени Барабанщикової
По темi
Хто такий 3D-художник в геймдеві. Огляд зсередини Олени Барабанщикової

Робочий процес гейм-аналітика

У робочому процесі можна виділити наступні етапи.

  1. Гейм-аналітик втягується в проєкт вже після тестів, які дають більш повну інформацію щодо комерційного потенціалу гри. Він фіксує технічне завдання для програмістів, щоб вони впровадили в розробку аналітичні події, тобто умовні фільтри, щоб пізніше провести певний аналіз. Якщо він цього не зробить, то не побачить потім, наприклад, скільки користувачів «відвалилося» після другого рівня. Це один з найважливіших етапів роботи, оскільки правильно продумана структура аналітичних подій дозволяє ефективно і швидко розраховувати необхідні показники.
  2. Після першої ітерації тестів фіксуємо найбільш важливі метрики: відвали користувачів, сесійні показники, монетизацію.
  3. Якщо вбудована монетизація, то дивимося, де в грі і як часто дивляться рекламу. З показниками LTV (Lifetime Value — середня кількість грошей від одного користувача за все його «життя» в проєкті) і CPI гейм-аналітик не працює, це вже завдання маркетологів. Як аналітика, мене цікавить не скільки ми заробили, а де в грі ми заробили. Трапляються випадки, коли користувачі охоче дивляться рекламу після програшу, щоб продовжити рівень з того ж місця.
  4. Після збору базових метрик, таких як retention і середня/медіанна довжина сесії, середня кількість переглядів реклами на користувача і так далі, обговорюємо з гейм-дизайнером потенціал проекту. Якщо перспективи не дуже оптимістичні, то проект можуть і закрити. Це рішення вже приймає керівник геймдева.
  5. Якщо перспектива є, продовжуємо роботу.
  6. Існує багато приватних сценаріїв в грі, де необхідний аналіз. Наприклад, між певними рівнями в грі йде багато користувачів і потрібно зрозуміти, в який саме момент і чому вони йдуть. Ось тут гейм-аналітик повинен копати. Причин може бути багато: надто складний рівень, показ реклами в невідповідний момент і інші. Або, наприклад, від продуктової команди можна отримувати запити: зрозуміти різницю між користувачами, які пішли після рівня X і тими, хто залишився і перейшов на наступний. Завдання гейм-аналітика виявити причинно-наслідковий зв’язок, сегментувати ці групи, і на зрозумілій мові розкласти це гейм-дизайнеру. Тоді вже гейм-дизайнер може прийняти якісь рішення для поліпшення показників.
  7. Та все це, зазвичай, відбувається в кілька ітерацій. Потім ми запускаємо проєкт в софт-лонч. Він має на увазі закупівлю 1000-2000 користувачів, які грають в наш продукт. Ми оцінюємо їх реакції і стежимо за метриками. На підставі цього дивимося, чи правильно зроблено висновки і чи допомогли зміни на базі цих висновків поліпшити метрики.
  8. Є ще важливий етап роботи — це AB-тести. Я працюю з їх налаштуванням, впровадженням та валідацією результатів. Вони можуть проводитися як на етапі софт-лонча, так і окремо. Окремі, випадково вибрані гравці отримують версію продукту з невеликими відмінностями. Так ми з’ясовуємо, які з змін покращують цільовий показник.      

Мій типовий день складається з синхронізації з командою, спілкування з гейм-дизайнером і, звичайно, роботи з даними, підготовки звітів та презентації результатів команді. Я займаюся написанням ТЗ для розробників, обробляю запити гейм-дизайнера, багато граю в мобільні ігри, тому що важливо знати продукт зсередини і відчувати його.

Інструменти роботи гейм-аналітика

Основні інструменти:

  • мова програмування SQL, за допомогою нього я збираю дані,
  • програма Tableau, використовується для їх візуалізації,
  • мобільний телефон.

До слова, візуалізувати можна і в Python, і навіть в Excel, але все-таки найзручніший набір функцій і інтерактивність саме в Tableau.

Ми автоматизували більшу частину процесів. Сьогодні до нас активно підключається Business intelligence-департамент, або скорочено BI. Колеги уніфікують підходи до аналітики, максимально закриваючи всі питання, пов’язані з отриманням і обробкою даних, спрощуючи нашу роботу.

Що потрібно вміти гейманалітику

Серед soft skills є, на мій погляд, три мастхев-якості.

Це любов до цифр, скрупульозність і вміння слухати і спілкуватися.

Іноді в аналітики йдуть люди з дуже міцним технічним бекграундом, але при цьому у них погано розвинені навички комунікації. Це робить процес роботи складним та неефективним. У такому випадку ти просто не можеш перевести мову цифр в мову бізнесу, спілкуючись з гейм-дизайнером або гейм-продюсером. Аналітик в такому випадку може зібрати звіт, красиво візуалізувати дані, але ця інформація нічого не скаже колегам.

Дуже важливо вміти говорити, ставити запитання, обговорювати деталі, щоб зрозуміти, яку саме інформацію хоче отримати гейм-дизайнер, і щоб випадково не зробити порожню роботу, не з’ясувавши суті проблеми. Уміння спілкуватися потрібно і для того, щоб відсіювати нерелевантні запити. Наприклад, гейм-дизайнер хоче провести A/B тест на невеликій аудиторії, і я, виходячи з досвіду, розумію, що зміни в метриках будуть зовсім незначні, якщо взагалі будуть. У такому випадку, моя задача коректно пояснити це гейм-дизайнеру і заощадити усім час.

Що стосується hard skills, то для ігрового аналітика на початковому етапі досить володіння SQL і базове розуміння матстату. Надалі можна прокачувати себе в мовах програмування (Python, R), BI-системах для візуалізації даних.

Кар'єра

Зростання в ролі гейм-аналітика йде сходами Junior — Middle — Senior — Lead. При належному бажанні і працездатності можна перейти в суміжний напрям в  бізнесі на позицію гейм-дизайнера. Або з програмування: data scientist з упором на математиці / data engineer з упором на обробці даних. Варіант з гейм-дизайном буде залежати від того, наскільки подобається працювати з іграми і наскільки добре відчуваєш смаки користувачів.

Сам я закінчив економічний факультет БГУ за напрямом «Фінанси і Кредит». Там же став магістром. Після університету працював у банках. У фінансовому департаменті теж вистачає роботи з даними. Мені дуже цікаво копатися в цифрах, знаходити взаємозв’язки. Тому вирішив піти далі. На безкоштовних курсах в інтернеті вивчив SQL, прочитав кілька книг, освіжив знання по статистиці. До Gismart вже встиг попрацювати в іншій ігровій компанії. Але профільна освіту дає безсумнівний плюс.

Де вчитися

Спеціальність повинна бути пов’язана з ІТ і з математикою. В ідеалі пройти який-небудь поглиблений курс з аналітики.

Взагалі, професія гейм-аналітика базується на трьох складових: програмування, математика і бізнес. Звичайно, ідеальний варіант — відчувати себе вільно у всіх трьох одночасно, але, як правило, хорошому аналітику необхідно як мінімум знати дві області.

Курси і корисні посилання:

Сам я вивчав сайт за завданнями SQL і курси від EDX. Зараз купив Datacamp.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал.