Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧

«Сотні тисяч людей замовкають на українських сім-картах у роумінгу». Велике інтерв'ю з президентом «Київстару» Олександром Комаровим

Олександр Комаров живе у Києві та виконує свої обов’язки президента найбільшого оператора мобільного зв’язку «Київстар» із безпечного місця.

Залишити коментар
«Сотні тисяч людей замовкають на українських сім-картах у роумінгу». Велике інтерв'ю з президентом «Київстару» Олександром Комаровим

Олександр Комаров живе у Києві та виконує свої обов’язки президента найбільшого оператора мобільного зв’язку «Київстар» із безпечного місця.

«У ніч із 24 на 25 лютого я спав у своїй орендованій квартирі біля офісу. І звуками від вибухів мене буквально знесло з ліжка», — так почалася війна для Олександра. На той момент він не був до цього добре готовий, тому що «все, звичайно, готувалися, але з думкою про те, що такого ніколи не може бути».

Десь годину топ-менеджер приходив до тями. І близько сьомої ранку вже був в офісі, де провів безвилазно кілька днів. Потім довелося перебратися в місце безпечніше.

Днями, вперше з 26 лютого, Олександр знову побував у головному офісі компанії на Дегтярівській.

Там зараз небагато людей. Двохрівневий підземний паркінг використовується як бомбосховище. У перші дні працівники тут ночували. Приходили із сім’ями. Олександр при цьому відверто зізнається, що нехтував заходами безпеки та жив кілька перших днів війни на поверсі для менеджменту.

«Якщо до війни ми працювали в гібридному режимі, то зараз — більше у віддаленому режимі», — розповідає Олександр. За його словами, це обумовлено тим, що треба уникати ризиків — великої концентрації людей в одному місці, на технологічному майданчику, практично стратегічному об'єкті.

«У Маріуполі ми побачили цілеспрямовану атаку на наш технологічний майданчик на початку березня», — говорить топ-менеджер.

За його словами, компанії навіть довелося припинити комунікації щодо того, яку інфраструктуру їй вдалося відновити у регіонах, де ведуться бойові дії. Тому що ці повідомлення читає не лише друг, а й ворог. І обстріли знову прилітають у те саме місце.

Як «Київстар» готувався до війни

Антикризовий комітет компанії почав дуже серйозно опрацьовувати це питання восени минулого року.

«Ми прийняли рішення, що інвестуватимемо в мітигацію ризиків, пов’язаних із можливим вторгненням російської федерації в Україну», — розповідає Олександр Комаров.

У компанії розробили кілька сценаріїв розвитку подій — hard, medium та soft.

Постраждала базова станція у Харкові

Комаров не заглиблювався в їхню суть. Але сказав лише, що за кілька тижнів до початку війни було відібрано понад сотню критично важливих працівників, яким запропонували за рахунок роботодавця переїзд на Західну Україну з сім’ями. А поїхало лише 10%.

«У людей тут будинок, сім’я, батьки. Так, якийсь ризик був очевидний, але матеріалізується він чи ні — не було зрозуміло», — уточнює топ-менеджер.

Ще до війни «Київстар» почав готувати офіси на Західній Україні для життя людей, які приїжджатимуть, купували все необхідне: від кухонного приладдя до предметів гігієни. І цей план спрацював. Люди скористалися цими наперед підготовленими можливостями.

Деякі речі зробити не встигли. Наприклад, не купили тисячі спальників. «А, до речі, зараз ми думаємо, щоб забезпечити всіх співробітників компанії протигазами», — уточнює президент «Київстар».

«У нас не було жодної інформації. Це лише аналіз ризиків, які можуть обчислюватися мільярдами гривень, та висновки, які ми з цього аналізу зробили», — зазначає Комаров.

За оцінкою Комарова, інвестиція компанії у запобігання ризикам вже наближається до $10 млн. Але вона коштувала того, щоб підстрахувати працездатність мільярдного бізнесу.

Допомога військовим

«ТрО та іншим організаціям, які задіяні в організації безпеки України, ми допомагаємо матеріально-технічно», — розповідає Олександр Комаров.

Крім того, «Київстар перевів у «Повернись живим» та інші благодійні фонди близько 30 млн грн. Ще 40 млн грн мобільний оператор зібрав разом із телеканалом «1+1» у рамках телемарафону SaveUkraine.

У ЗСУ воюють близько 180 співробітників, і ще 80-90 — у ТрО.

Бронь для зв’язківців

«Вона є. Це відстрочка від призову. Декілька сотень співробітників на сьогодні підлягають бронюванню. Але працює броню так собі. Тому що кожен військкомат трактує ухвалу Мінекономіки по-своєму», — розповідає Олександр Комаров.

Вишка у Макаріві під Києвом. На ній видно сліди бойових дій

Він додає, що броня не поширюється на людей із дефіцитними спеціальностями в армії. І ці самі спеціальності, як правило, є дефіцитними і в «Київстарі».

Яку допомогу отримують від компанії працівники

Компанія отримала від наглядової ради карт бланш на прийняття рішень ще до війни. «Мої повноваження досить серйозно розширилися», — пояснює Комаров.

  1. «Київстар» виплатив за кілька тижнів до війни бонуси всім співробітникам за 2021 рік, не чекаючи на аудит звітності.
  2. Компанія виплатила заробітну плату за лютий авансом.
  3. Співробітники отримали релокаційні виплати та допомогу з оренди житла на певну суму.
  4. Кожен співробітник отримав від холдингової компанії VEON індивідуальну разову допомогу у розмірі однієї тисячі доларів (близько 30 тисяч гривень).

VEON також виділив фонд, з якого деякі співробітники отримуватимуть допомогу протягом 6 місяців. Цей фонд використовується також у складних випадках.

«На жаль, ми вже маємо загиблого. У Бучі помер інженер центру управління мережами. І його сім’я отримає 6 окладів із фонду „Київстар“ та 12 окладів із додаткового фонду VEON», — розповідає Олександр Комаров.

Реакція VEON на початок війни в Україні

«Реакція як у всіх — це драма, це трагедія», — розповідає Комаров. Він додає, що «Київстар» здобув досить велику самостійність. Є статут компанії, генеральний менеджер і наглядова рада — сім людей. Це турки, німці, італійці та три авторитетні українці — Андрій Коболєв, Дмитро Шимків та Данило Пасько.

«У нас пройшов процес децентралізації нашої діяльності», — підкреслює топ-менеджер. Він розпочався ще у 2017 році.

«На сьогоднішній день — що таке Київстар? Це телекомунікаційна мережа, яка жорстко вбудована у регуляторне поле країни, де вона працює», — розповідає Олександр Комаров.

Це критична інфраструктура, через яку передається критична інформація. Від працездатності цієї мережі залежить працездатність держави, її інформаційні потоки.

«Київстар» убудований у національну схему управління в рамках воєнного стану. І ділиться великою кількістю анонімізованих даних на запит уповноважених державних органів. Зокрема, всі мобільні оператори надають так звані теплові картки (міграції населення).

Раніше «Київстар» використав російський білінг, а як зараз?

Олександр Комаров: «Так, були такі історії. Вони тягнуться ще з 2014 року. Тоді постачальник системи білінгу потрапив у списки санкцій, і ми перестали з ним співпрацювати».

Зараз у «Київстарі» працює білінг від Ericsson. «Ми майже відійшли від усіх російських систем», — уточнює Комаров. З підсканційними постачальниками рішень мобільний оператор не працює.

Те, що залишилося від вежі під Сумами

«Вся технічна інфраструктура „Київстар“ ні від кого не залежить. Це рішення, які ухвалюються в Україні», — наголошує Комаров.

Як впливають санкції, застосовані до Михайла Фрідмана

Олександр Комаров: «Ніяк не впливають. Тому що, по-перше, у структурі власності групи компаній VEON частка LetterOne (її засновник — Михайло Фрідман — вийшов із ради директорів, потрапивши під сакції) — 48%. І багато років VEON декларує, що у ньому немає контролюючого інтересу. Компанія зареєстрована та регулюється законодавством Нідерландів. А 43% VEON належать відкритим інвесторам».

Олександр Комаров перерахував деяких із них: найбільший інвестиційний фонд Італії «Ексор», американський фонд Providence, Canadian Pension Fund.

Інвестиції зараз

«Київстар» вкладає потроху у мережу та під час війни. З її початку оператор запустив близько 20 нових технологічних майданчиків під базові станції, а в першому кварталі їх було запущено понад 30.

І існуючу топологію довелося підлаштовувати, бо люди почали переїжджати.

«У воєнний час ми виділяємо три типи міграції українців: із міст у села, зі Сходу на Захід та з України за кордон», — зазначає Олександр Комаров.

Це порушило всі паттерни поведінки, які створювалися роками.

«І зараз, наприклад, у Києві найкращий зв’язок. Найкраща мережа, де немає людей», — розповідає Олександр.

Роумінг

За офіційними даними, понад чотири мільйони людей — за кордоном. 2 млн — це унікальні абоненти «Київстару». Канали не були розраховані на таке навантаження і довелося інвестувати в їхнє розширення.

«Із самого початку, коли не було жодних комерційних поблажок з боку наших іноземних телеком-партнерів, ми почали надавати бонуси. І нарахували їх нашим клієнтам на суму 350 млн грн, щоб вони змогли підтримувати зв’язок за кордоном», — розповідає Олександр.

І лише потім компанії вдалося домовитися з деякими іноземними партнерами щодо пільгових умов обслуговування українських абонентів у європейських мережах.

Тепер якщо український клієнт, скажімо, у пакеті за 175 грн має 15 Гб інтернету, то він може їх використати не лише в Україні, а й у дев’яти європейських країнах, де переважно зараз перебувають наші переселенці.

Роумінгові бонуси — це були прямі витрати, які зазнав «Київстар».

«А ось послуга „Роумінг як удома“ за рахунок зниження ставок доступу на мережі між нами та нашими європейськими партнерами — це вже комерційна історія. Вона не така прибуткова, якою був роумінг 6 місяців тому. Але це вже економічний кейс», — уточнює Олександр Комаров.

Але топ-менеджер не впевнений, що його партнери у Польщі, Німеччині підтримуватимуть довго низькі ставки доступу. А українські клієнти «Київстар», які переїхали до інших країн, почнуть потихеньку вимикатися, упевнений управлінець.

«На всіх цих ринках зараз включився дуже агресивний маркетинг, щоб цих клієнтів перекласти собі», — уточнює Олександр.

У березні «Київстар» мав сплеск міжнародного доходу. Але як каже топ-менеджер, він загасатиме.

«Ми бачимо, як сотні тисяч людей замовкають на своїх українських сім-картах», — констатує Олександр Комаров.

Локальний дохід в Україні

«Він падає. І падає досить швидко. І це не кінець падіння», — наголошує Комаров. Загалом в Україні кількість абонентів, які поповнили мобільний рахунок, зменшилася більш ніж на 30%.

Кількість активних абонентів, які не користуються послугами мобільного оператора, вимірюється в мільйонах сім-карт. Це люди, які поїхали, викинули другу симкарту.

За словами топ-менеджера, локальний дохід компанії у квітні порівняно з аналогічним періодом минулого року впаде більш ніж на 10%. А закладав «Київстар» на цей період, навпаки, зростання виторгу на 10%.

Олександр каже, що оскільки бізнес великий, він має велику інертність. І на його думку, весь український телеком лише на початку падіння.

«Розраховуватимемо, що десь за 2-3 місяці доходи стабілізуються на якомусь рівні», — наголошує топ-менеджер.

Перший квартал, на його думку, буде штучним. Він не відобразить усієї драми, яка сталася з бізнесом. І справжню ситуацію покаже другий квартал.

Як постраждала мережа від воєнних дій

Чи не працює в середньому близько 8% мережі.

«У нас 13 тисяч сайтів (техмайданчиків). З них зараз не працює понад тисячу», — розповідає Олександр Комаров.

Безумовно, ситуація дуже різна, залежно від регіону. Найбільше постраждала мережа на Луганщині. Там дивом працюють лише окремі станції. Понад 60% майданчиків не працює у Донецькій області. І таких сильно постраждалих областей — 5-6.

У Херсоні не працює лише 10-12% сайтів. Решта мережі функціонує. Також в області працює 10 магазинів. Але вони працюють як консультаційні центри. Доступи до інформаційних систем у цих магазинах відключені з метою безпеки.

Чи використовує ворог захоплені базові станції «Київстар»

Олександр Комаров: «Поки що ні. Але є такі ознаки, що щось буде. Наприклад, топ-менеджер бачив репортаж із Луганського ТБ у телеком-чатах. Там «Лугаком» (незаконний оператор «ЛНР», побудований на захопленій у 2014 році інфраструктурі) рапортував про початок будівництва мережі на нових територіях.

«Ми знаємо, що у Маріуполі з’явилися фахівці компанії „Фенікс“ (ще один незаконно створений оператор у 2014 році, на території „ДНР“)», — каже Комаров.

Наразі в окупованих регіонах мережа «Київстар» працює автономно.

«Фізичного доступу до цієї мережі ми не маємо. Якщо сьогодні щось трапиться, я навіть не знатиму що», — наголошує президент мобільного оператора.

Також «Київстар» контролює факти проникнення в мережу і готовий будь-коли її відключити в окупованих регіонах зовсім, щоб уникнути ризиків. Навіть якщо це будуть не факти проникнення, а спроби.

Маріуполь

Більшість працівників в окупованих районах евакуювалися. «На жаль, ми втратили зв’язок у Маріуполі з двома співробітниками», — зазначає Комаров.

Будинок «Київстару» у Маріуполі

У Маріуполі співробітники «Київстару» бачили спрямовану атаку на свій комутатор. І вона пройшла. А ще один досить відомий факт — єдиною українською базовою станцією, яка тривалий час працювала в розбомбленому місті, була станція «Київстар» на одному з дахів.

«Більш того, ми тоді працювали там, а Vodafone допомагав нам з пальним для генератора», — згадує Олександр Комаров.

Це було місце, куди городяни приходили, щоб зв’язатися із родичами. «Але була цілеспрямована атака і нас загасили», — розповідає топ-менеджер.

Національний роумінг, який спільно організували три мобільні оператори після початку війни

Олександр Комаров: «Я скажу так: зараз кооперація — це слово номер один». Він наводить приклад. Коли звільнили Бучу, Ірпінь та Гостомель, «Київстар» сідав за стіл з іншими операторами та домовлявся, чиї сайти можна найшвидше відновити, щоб забезпечити людям хоч якийсь зв’язок.

«Якщо в цьому специфічному місці може найшвидше відновитися Vodafone, це дуже добре. А ми поновлюємо сайт в іншому місці», — розповідає менеджер.

За проектом із нацроумінгом у «Київстару» були ризики, але незначні. Деяким абонентам було виставлено помилкові рахунки. Сотні людей дзвонили потім і з’ясовували, що сталося. Але із цим швидко вдалося розібратися.

«Нині національним роумінгом користуються сотні тисяч абонентів усіх операторів. На піку — до мільйона абонентів», — каже Комаров.

Три мобільні оператори зробили роумінг між собою, який охоплює лише 2G/3G мережі. Тому швидкість інтернет-доступу обмежена. Комаров пояснює, що 4G роумінг — це набагато складніша історія. Її так швидко організувати не вдалося.

Читайте головні ІТ-новини країни у нашому Telegram
Читайте головні ІТ-новини країни у нашому Telegram
По темі
Читайте головні ІТ-новини країни у нашому Telegram
Новий випуск «З фронту в IT» про айтівців, які повертаються до цивільного життя після ЗСУ.

Історія світчера з Тернопільщини, який змінив агро на IT, а IT на ЗСУ

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
«Київстар» відновлює пошук айтішників для розробки власних діджитал продуктів. Кого шукають
«Київстар» відновлює пошук айтішників для розробки власних діджитал продуктів. Кого шукають
«Київстар» відновлює пошук айтішників для розробки власних діджитал продуктів. Кого шукають
«Київстар» достроково погасив борги перед банками на 4,8 млрд грн
«Київстар» достроково погасив борги перед банками на 4,8 млрд грн
«Київстар» достроково погасив борги перед банками на 4,8 млрд грн
«Київстар» втратив більше мільйона абонентів. Відток клієнтів може продовжиться
«Київстар» втратив більше мільйона абонентів. Відток клієнтів може продовжиться
«Київстар» втратив більше мільйона абонентів. Відток клієнтів може продовжиться
Власник «Київстар» веде переговори з потенційними покупцями щодо продажу вишок в Україні
Власник «Київстар» веде переговори з потенційними покупцями щодо продажу вишок в Україні
Власник «Київстар» веде переговори з потенційними покупцями щодо продажу вишок в Україні

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.