Дістали русняві шахеди й ракети? Підсилюймо ППО — донать на SkyLock 👉
Марія БровінськаСтартап
20 травня 2024, 08:43
2024-05-20
Миколаївські інженери вже три роки розвивають виробництво українських електрокарів. Хто купує автівки Made in Ukraine за 8000 євро
У лютому прем'єр-міністр Денис Шмигаль заявив, що Україна планує налагодити виробництво електрокарів в рамках переходу України на екологічні види транспорту. Утім, ініціатива прем’єра вже реалізується. Уже три роки експериментують із виробництвом електроавтівок стартапери з Миколаєва. У січні поточного року вони зареєстрували ТОВ MeGoElectric UA, і мають уже кілька готових модифікацій легких електровантажівок.
У лютому прем'єр-міністр Денис Шмигаль заявив, що Україна планує налагодити виробництво електрокарів в рамках переходу України на екологічні види транспорту. Утім, ініціатива прем’єра вже реалізується. Уже три роки експериментують із виробництвом електроавтівок стартапери з Миколаєва. У січні поточного року вони зареєстрували ТОВ MeGoElectric UA, і мають уже кілька готових модифікацій легких електровантажівок.
dev.ua поспілкувався із CEO стартапу Сергієм Селіваніком та технічним директором Шотою Ішхнелі, аби дізнатися, що саме пропонують інженери, чи затребувані їхні розробки, та чи має виробництво електрокарів перспективи в Україні.
Авто, що їде 100 км за 4 євро
Сергій Селіванік
Наразі ТОВ MeGoElectric UA, а це дев’ятеро людей, які працюють в стартапі part-time, виготовляє з нуля легкі електричні вантажівки масою 450 кг. Такі авто можуть перевозити до 1 тонни майже будь-чого. «Ми ― група справжніх фанатів електротранспорту, тому займаємося цим вже не один рік. Перед вами вже друге покоління нашої головної розробки. Купити Тесли й не можливо, і, часом, не цікаво, а ось зробити те, що потрібно країні — це саме те, що любимо», ― пояснює інтерес до такого виробництва CEO MeGoElectric UA.
Коштує автівка у базовій комплектації близько 8000 євро. Такий автомобіль може проїхати до 100 км на одному заряді. «А головне, вартість електрики для пробігу з вантажем на 100 км складає всього 4 євро», ― каже Селіванік.
За його словами, команда не поспішала на ринок із розробкою, бо спершу хотіли провалідувати ідеї. І після того, як миколаївські стартапери перемогли у своїй категорії у всесвітньому конкурсі ClimateLaunchpad 2022, а потім також взяли перше місце у JumpStarter 2023 в категорії Urban Mobility, вони переконалися, що рухаються по правильній траєкторії та готові запропонувати свій продукт ринку. Саме перемога, за словами Сергія, дала змогу профінансувати розробку автівки другої генерації і запропонувати її розробку ринку як готовий продукт.
Майже автоконструктор
Наразі стартапери пропонують тільки одну серійну модель. Проте вона може мати різні модифікації кузова та тип кабіни, а також місткість батареї.
«Для всіх варіантів вона буде на рамній основі ― як позашляховик, у якого є рама, а на неї ще ставиться кузов», ― пояснює технічний директор компанії. На довгу базу, за його словами, можна ставити таку кабіну над рамою чи таку, що буде звисати з рами попереду. Відповідно, каже Ш. Ішхнелі, посадка водія і пасажира в цьому випадку буде такою, подібною, як у спорткарі — ноги вперед, чи як у звичайному авто, ноги звисають вниз. «Кузов під вантаж може бути будь-який — саме під потреби замовника. Такий буде і пробіг», ― ще раз наголошує Шота.
Також опціонально підбирається і місткість батареї.
«Ми робимо таку місткість батареї, щоб вона забезпечувала денний пробіг, який потрібен користувачу», ― каже Сергій.
Імпортують елементи для батареї з Китаю — вони там, каже Селіванік, найкращі за всіма показниками. «Але готові блоки збираємо вже самі в Миколаєві. Це і дає одну з наших переваг над тими ж китайськими вантажівками з контейнера», ― переконує CEO стартапу.
На автівці стоїть електродвигун 3 кВт, що еквівалентно 4 кінським силам. «Все тому, що, такі авто, з такою потужністю, не треба реєструвати у МРЕО. Вони можуть їздити містом, але не виходити на траси між містами. Потужності авто повністю вистачає для міської логістики ― автівка розвиває швидкість до 60 км на годину», ― каже Сергій. Він додає, що разом з колегами не лише створює автівки, а ще й пропагують нове бачення міської мобільності, коли перевізнику не треба зайвої потужності двигуна і місткості батареї там, де вона не потрібна.
Гараж як цех
Виробництво своїх автівок миколаївські майстри поки що облаштували у гаражі. «Ми ― класичний стартап з гаража. А так все робимо „вручну“. Так, наші автівки як „Бентлі“ та „Ролсройси“ — майже повністю ручної збірки. Так, для авто це не завжди добре, але поки яке є.», ― каже Ішхнелі. Фінансують свою роботу і виробництво стартапери з того, що заробляють.
За словами технічного директора проєкту, нещодавно MeGoElectric UA отримав грант від одного з відомих інвестфондів на $5000, які планують витратити на додаткове та нове обладнання, аби мати змогу масштабувати виробництво.
В цілому ж, каже Шота, залучити інвестиції нині для компанії ― задача з кількома зірочками. «Ніхто зараз в хардверний стартап не буде вкладатися, якщо він не робить цифровий продукт і для ринку США», ― пояснює миколаївець.
Сарафанне радіо замовників
Наразі, за словами Сергія, миколаївські машинобудівельники створили і продали вже вісім автівок. «Саме стільки було замовлень по «сарафанному» радіо.
Ми не поспішаємо робити велике виробництво, все покроково. Головне — вибудувати довіру до моделей, до бренду, а це архіважко саме на початку шляху, та й ще в таких умовах», ― пояснює невеликі обсяги виробництва один з засновників стартапу.
Наразі, каже він, компанія відчуває дефіцит кадрів. «Людей не вистачає, бо майже ні хто не хоче працювати офіційно з чоловіків. Розумієте самі чому. З наших, більш як 60% тих, хто зварював, гнув труби, робив електроніку, зараз вже у війську», ― зазначає він.
Серед інших складнощів, з якими стикається виробник електрокарів, ― постійні затримки в постачанні та одразу з цим подорожчання комплектуючій для авто.
«У 2021 році собівартість такого авто складала 4 500 євро. Зараз ця сума виросла до 7 000 євро. Ще місяць тому брали задню вісь за 20 000 грн, на тому тижні купували вже за 27 000 грн», ― пояснює Ішхнелі.
Також виробник наразі не має капіталу, аби зробити закупівлі компонентів на 5–10 автівок наперед, щоб якось нівелювати вищеописані негаразди.
Усі вісім машин, які виготовили стартапери, пребувають у приватному користуванні. «Остання, зелена, робилася для роботи на Миколаївському хлібозаводі № 1», а саме, щоб показати що доставка хліба по місту може бути без викидів у навколишнє середовище, ― каже Селіванік.
Наразі MeGoElectric UA популяризує свій продукт і для великих, зокрема, державних підприємств, аби в перспективі отримати великі держзамовлення. «Якщо „Укрпошту“ можна вважати представником держави — то так, вони про нас знають. Спілкуємося напряму з директором та керівником логістики. Поки нічого конкретного. Для них ще це космос. Вони не уявляють, як це можна в Україні „під себе“ побудувати вантажівку. Або ж не хочуть про це думати», ― каже Шота Ішхнелі. За його словами, «Укрпошті» навіть пропонували зробити модель спеціально під їхніх поштарів (а згодом вже і кур’єрів) своїм коштом. Утім, реакція державного поштового оператора поки що досить стримана.
«У мене не вистачить життєвого часу, щоб отримати хоча б одне державне замовлення. Ми бачили, як отримують держзамовлення на електровелосипеди, які коштують 4 000 євро для платників податків. Розумієте? У нас вантажівка коштує менше ніж два таких двоколісних. Ми ухвалили для себе рішення від початку все робити правильно, без відкатів і подібного. Тому держзамовлення — це, як мінімум зараз, не з всесвіту реальності. Принаймні для нас», ― іронічно зазначає миколаївець.
Перспективи виробництва електрокарів
Сергій каже, що, попри складнощі, команда не полишає віри в те, що серійне виробництво їх автівок не за горами. Втім, щодо масового виробництва електрокарів, яке анонсував Шмигаль у лютому, він має сумніви.
«Я особисто слідкую за цією тематикою. Не чув, не бачив саме конкретних планів. Це все балачки… Створити виробництво ― хто в цьому зацікавлений? Хто буде купувати продукт?», ― риторично запитує він.
Побудувати зараз завод, що буде виробляти такі авто однієї моделі, за підрахунками Сергія, коштує мінімум 30-40 млн євро. «Та навіть якщо ці інвестиції надійдуть, то чи є гарантія, а я свої думки грунтую на нашому досвіді, що українці купуватимуть саме електричну автівку, саме українського виробництва і, головне, за яку ціну і за які гроші, які залишаться у населення після війни? ― загадується над питанням Селиванік. — А ось саме така автівка, яку зможуть дозволити собі купити люди як в місті, так і в селі, вже у пайплайні першої офіційної компанії з серійного виробництва електромобілів з моменту здобуття незалежності нашою країною, MeGoElectric UA».
«Для мене локалізація — не самоціль». Інтерв’ю із CEO Luaz Motors про ціни на власні електрокари, рішення для дистанційного керування та електропікапи для ветеранів війни
Вас також кусають комарі? Розповідаємо про пристрій від українських стартаперів, який може цьому зарадити
Як зауважив нещодавно один військовий, якой побажав залишитись невідомим, орки, може, й не поцілять, а комарі точно зʼїдять. І від них потерпають зараз багато українців.
Позбавитись від комарів назавжди ефективно й екологічно допоможе гаджет Mosqitter. Цей стартап заснували дві українки — Анастасія Романова та Ольга Дьячук.
Ми вирішили нагадати, що може Mosqitter, про принципи його роботи та особливості, на злобу дня.
(текст від 21 жовтня 2021 року)
Кнопка здоров'я. Українці розробили систему, яка рятує пацієнтів стаціонару від смерті. Вони - переможці IT Arena Lviv 2022
Медичний психолог, який переїхав в Україну з Москви в 2014 році, Іван Осадчий, придумав систему, яка допомагає медсестрі і пацієнтові не втратити один одного в стаціонарі. Його стартап knopka вже працює в декількох лікарнях понад три роки не лише в Україні, а й у Польщі.
Повторюємо історію стартапу-переможця IT Arena Lviv 2022. Текст від 28 вересня 2022 року.