💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Стас ЮрасовСтартап
23 лютого 2023, 08:22
2023-02-23
Штучний інтелект робить курку смачною. І це не новини з майбутнього. Це вже працює в Україні. Ось вам історія
МХП — українська компанія міжнародного масштабу, яка працює у сферах агро- та харчових технологій. Ви точно знаєте його за брендом «Наша Ряба» і, найімовірніше, куштували курочку та ковбаску марки «Апетитна» чи сосиски «Бащинський».
Але ви навряд чи ще знаєте, що за виробництвом цих і багатьох інших продуктів холдингу стоять такі технології, як Big Data та штучний інтелект. І саме завдяки великим даним і їхній своєчасній обробці курочка вам смакує.
Заінтригували? А тепер давайте копнемо трохи глибше, і дізнаємося, які саме дані обробляє МХП і яка з цього реальна користь.
Як усе починалося
Наталія Кондратенко, директор глобальних центрів експертизи ІТ МХП, згадує, що компанія почала збирати Big Data десь 5 років тому.
Два роки дані накопичували та повернулись до запитання «Що робити?».
«Приєднали алгоритми Deep learning і штучний інтелект і почали відокремлювати закономірності, побачили, як узагалі пташники працюють. Нас цікавило, які технологічні показники, як коректно працює наше обладнання, як якісно працює персонал, як заздалегідь запобігати виникненню ситуації, що може негативно вплинути на показники та якість продукції», — згадує Наталія.
Дивовижно, але виявилося, що на якість і смак м’яса курки впливає не тільки такі очевидні речі, як клімат-контроль у пташнику, якість підстилки, режим харчування тощо. Це тільки частина чинників впливу. Є ще таке поняття як happiness курки. І його також треба враховувати.
Challenge
Уже зрозуміло, що збирати дані про життя птиці й обробляти їх — це може бути корисно для бізнесу. Але на практиці треба було вирішити ще одну більш складну задачу. Як ці спостереження імплементувати у виробничий процес?
У МХП десятки сотень пташників. І перше, що потрібно було зробити — це обладнати їх різноманітними датчиками. Власне, це і буде базис для збору Big Data.
А коли дані зібрані й оброблені, треба зробити так, щоби кожний працівник ними міг користуватися. Це нові знання, які він отримає за тривалий час праці в компанії. Але якщо прийшов новий працівник, як його оперативно навчити, якщо він немає попереднього досвіду?
І тут у технічних спеціалістів МХП з’явилася ідея: треба створити віртуального помічника. Проєкт отримав назву Smart Technologist Assistant. Але в компанії його кличуть як «віртуальний зоотехнік».
Віртуальний зоотехнік — що це таке?
Якщо зовсім просто — це внутрішній застосунок для співробітників, зі зручним і цікавим інтерфейсом. Це як Siri, але у світі птахівництва. Асистент зоотехніка, який своєчасно підкаже, що відбувається не за планом.
«Під капотом» віртуального зоотехніка — система, прокачана штучним інтелектом і взаємозв’язками, на які б звернув увагу далеко не кожен працівник, навіть досвідчений.
«Наприклад, як прописати модель кореляції між тим, як працює сільгосптехніка поруч чи інше обладнання, як настрій у курки змінюється? Узагалі деякі події іноді здаються непов’язаними, але ШІ каже, є кореляція, і ми можемо на це вплинути. Про деякі чинники ми взагалі не могли подумати — що вони можуть впливати на якість м’яса, але вони впливають», — підкреслює топменеджер МХП.
Про економію
Добре, з якістю м’яса зрозуміло. Сучасні технології дійсно можуть покращити смак курки. Але впровадження таких складних рішень коштує грошей. І кожний бізнес буде звертати увагу, як швидко повернеться така інвестиція.
У випадку с МХП і віртуальним зоотехніком усе зійшлося — технології та фінанси. Це не просто експеримент, який не має на меті покращити показники бізнесу. Це робочий інструмент, який ще й допомагає заощаджувати.
Вартість розробки — фінансування двох років інтенсивної повноцінної роботи команди з бізнес-постановників і команди розробки на чолі з головним архітектором продукту: архітекторів даних, бізнес-аналітиків, консультантів, datascientists.
Адже застосування цього ІТ-рішення покращило збереження птиці, збільшило рівень однорідності курки та точність прогнозування ваги. А в обсягах усього виробництва, — це дуже суттєва сума. Вчасна реакція на інцидент у пташнику, контроль за станом показників життєдіяльності — і рівень здоров’я курки виріс.
Справжній стартап
«Ми не просто створили Віртуального зоотехніка та поклали на поличку. Ми організували окрему ІТ-команду під цей продукт, на чолі з product owner, який формує стратегію розвитку з потреб бізнесу та визначеної ними пріоритетності: що буде насамперед у системі, що буде в другу, що потрібно для його зручності», — наголошує Наталія.
Команда працює над UI/UX-застосунком, що працівникам із кожним разом було все зручніше їм користуватися. А для того, щоб його вдосконалювати, спеціалісти проєкту збирають фідбек та оброблять його.
Замість висновків
Після того, як ми в редакції dev.ua узнали про успіхи «Віртуального зоотехніка», відразу запропонували ще одну ідею його розвитку. Якщо там уже прослідковуються елементи гейміфікації, то чому б і самому Зоотехніку не стати мобільною грою? Кожен охочий зможе спробувати збудувати свій віртуальний пташник, слідкувати за порядком і робити птахів happy.
Хто знає, може, така гра колись і з’явиться. А ви б, до речі, у таке грали? Пишіть нам у коментарях.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Як син власника МХП Іван Косюк будує власну IT-імперію. Майже історія успіху не без розчарувань
Син Юрія Косюка, власника одного з найбільших агропромхолдингів у Європі та світі МХП, вже кілька років будує власний бізнес. Іван так само як і батько, любить створювати нове. Але, на відміну від продовольчої імперії батька, син вирішив піти іншим шляхом — увійти в IT і затриматися там, попри факапи й розчарування.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі